Treinreis naar Berlijn wordt een uur sneller! Na 2030

Er is een ontzettend positieve wind 'gaan waaien voor de internationale treinreis', zo constateert staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur). Daarmee doelt ze waarschijnlijk op haar eigen plan om vanaf 2025 jaarlijks 2 miljoen reizigers op korte Europese afstanden uit het vliegtuig te trekken en in een internationale trein te deponeren. Goed voor de BV Nederland en ook voor het milieu, dus in de woorden van de stas: doorpakken maar. Dat doorpakken blijkt echter ietwat tegen te vallen. De treinreis van Amsterdam naar Berlijn neemt nu nog zo'n 6,5 uur van uw tijd in beslag, en daar kan in 2021 een kwartiertje vanaf door onder meer wat stations over te slaan, blijkt uit een quick-scan. Maar voordat de trip een uur sneller gaat zitten we in 2030, want daartoe moet eerst flink geklust worden. En voor we echt onder de vier uur willen duiken moet er een nieuwe hogesnelheidslijn uit de grond gaan rijzen. Of een nieuwe HSL in het ministerie wordt gezien als een aanlokkelijk idee weten we niet. Daarmee arriveren we bij de aloude conclusie dat een treinreis voorlopig niet aantrekkelijker wordt dan vliegen. 

Daar zijn twee simpele redenen voor: bureaucratie en geld. Over die eerste leest u hierzo uitgebreid, in het hoofdstuk geld presenteert Van Veldhoven een kostenplaatje van tussen de €500 miljoen en €7 miljard voor een écht snellere verbinding. Dat noopt haar tot de tegeltjeswijsheid 'Ik blijf ambitieus, maar ben ook realistisch'. Enfin, meer slecht nieuws: de NS heeft nog geen oplossing gevonden voor de software-storing bij de dure Intercity naar Brussel. Voorts stokt de drielandentrein (Aken – Heerlen - Maastricht - Luik) tussen de twee laatste plekken vanwege moeilijkheden met het Belgische spoornet (weer die bureaucratie). Het goede nieuws daarentegen is dat de stas middels €17 mio staatsgeld en €85 mio van de provincie Groningen een halfuur van de reistijd tussen Groningen en Bremen af gaat halen. Het had overigens wel wat voeten in de aarde c.q. bijna €3 mio - om de Duitsers te overtuigen van het nut van de zogeheten Wunderline. Op die manier kunnen Groningers als het goed is in de verre toekomst in ongeveer twee uur die afstand overbruggen. Handig, want vanaf Bremen Airport vertrekken een hoop voordelige budgetvluchten.

Fotobijschrift: in de zomer van 1936 stonden de Nederlandse schermers - van links naar rechts Paul Kunze, trainer Mastboom en Frans Mosman - klaar om de trein naar Berlijn te pakken. Toen duurde de treinreis overigens pas écht lang.

Reaguursels

Inloggen

Recentelijk met de trein naar Londen geweest. Opgestapt in Breda, overstappen in Brussel, uitgestapt centrum Londen. Kosten? Minder dan een retourtje Easyjet, inclusief transfer Londen en parkeren schiphol. Reistijd: ruim 5 uur (inclusief vervoer naar Breda en hotel in Londen). Vliegen, inclusief reistijd schiphol en transfer in Londen: ook circa 5 uur. Comfort: Heerlijk! Niet alleen meer dan voldoende beenruimte, maar ook ruimte om te lopen/bewegen en geen gezeik met bagage en etens- en drinkwaren. Voor mij nooit meer een andere manier van reizen naar Londen.

Phoolie_the_King | 01-02-19 | 12:10 | + 0 -

En dat voor een miljoen per persoon belastinggeld.

watergeus | 01-02-19 | 09:15 | + 0 -

Zolang er malloten zijn die de wc's uit treinen willen slopen voor meer bonus cq zitplaatsen en wat er aan wc's inzit smerig zo is zodat opa of oma niet meer naar de kleinkinderen kan, wordt dat toch moeilijk .

kloopindeslootjijook | 01-02-19 | 08:46 | + 0 -

Misschien hebben we over 50 jaar zelfvliegende vliegdinges autovlieg.
Dan zwermt het de hele godganselijke dag van die rondvliegdingen overal Nederland. (dat zie dan weer niet op die filmpjes over vliegende auto's)

kloopindeslootjijook | 01-02-19 | 08:39 | + -1 -

Lees net het verhaal in de link. In Duitsland zou dus eerst een kosten baten analyse uitgevoerd moeten worden waarin aangetoond wordt dat het uit kan. Lijkt me een goed idee voor Nederland. Dan zou nl zowel de noord zuid lijn als de hsl nooit verworden zijn tot miljarden verslindende projecten. Uiteraard vraag ik me af of er werkelijk serieus onderzoek gedaan wordt in Duitsland. Zie vliegveld Berlijn. De theorie en de praktijk zullen we maar zeggen.....

Biet | 01-02-19 | 08:21 | + 0 -

Rijden naar Schiphol en parkeren: een uur, met wat geluk. Binnenlopen en inchecken: half uur. doorlopen naar de wachtzaal en daar wachten, inklusief vertraging: 1 uur. Instappen: drie kwartier. Vlucht 1 uur. Uitstappen: 15 minuten. Koffer oppikken: half uur. naar buiten lopen en taxi zoeken: 20 minuten. Taxirit naar het centrum: half uur. Totaal 5 uur en 50 minuten. Heb ik goed geteld?

Geef mij maar de trein; wel liefst eerste klas, natuurlijk. Lekker ontspannen, lekker rustig, geen hetze.

issieookweer | 01-02-19 | 03:28 | 3 | + 9 -

Kan hoor, je bent wel 3x zoveel kwijt inclusief de stank in Duitse treinen.

Zoon van Boer | 01-02-19 | 08:07 | + -1 -

Je neemt de tijden veel te ruim, issieookweer. Het is nergens voor nodig om langer dan anderhalf uur voor een vlucht op Schiphol te zijn. Jij neemt hiervoor 2,25 uur. Wie vanaf het moment dat het vliegtuig aan de gate staat 1:05 nodig heeft om in de taxi te zitten, doet echt iets verkeerd. Als je daarvoor een half uur rekent, is dat al lang. De heleboel kan met gemak in 4 uur.

Daar zet je tegenover de ontspannen en lekker rustige reis met de trein. Die rit duurt dus 6,5 uur en is over het algemeen flink duurder dan het vliegtuig. Ook voor reizen met de langeafstandstrein nemen reizigers ruime speling. Dus reken op een reis van ruim 8 uur. Dan zit je met je kaartje voor de eerste klasse in een aftandse trein (de wagons voor de tweede klasse zijn iets moderner), met stoelen in 'hokjes', waardoor werken haast fysiek onmogelijk is. Zonder zitplaatsreservering mag je in de zomermaanden een groot deel van de reis staan. Met zitplaatsreservering heb je de kans de coupe te delen met standaard raar volk of asocialen die op heen- of terugreis van hun zuipweekend in Amsterdam zijn. Het idee alleen al zorgt er bij mij voor van een ontspannen en rustige reis geen sprake is. Maar, veel plezier onderweg.... Tering, 8 uur, voor een bestemming die vrijwel om de hoek ligt.

The_iron_boar | 01-02-19 | 10:34 | + 2 -

Als je met de trein naar Schiphol reist kan je maar beter wat extra marge incalculeren!

nieuwe_Deen | 01-02-19 | 22:11 | + 0 -

In 2030 gaan we allemaal met de buizenpost of slapend in de autonome 4wieler naar Berlijn.

zimmerschwanz | 31-01-19 | 23:59 | + -1 -

Langs de zijlijn van de Vakantiebeurs (Ja, die bestaat nog) heb ik laatst een symposium bijgewoond over internationaal reizen per trein. De vaklieden vertelden daar dat ze van de overheid verwachten dat vliegen tot 1000 kilometer verboden wordt en dat alle andere vormen van vervoer zo zwaar belast worden dat de trein in prijs kan concurreren. Bij de aansluitende discussie heb ik eens wat vragen gesteld en ik concludeerde vooral dat de hele toekomst van het spoorvervoer van wensdenken aan elkaar hangt. Er zijn allemaal projectgroepjes van vooral HBO-meisjes die wat verzinnen en dat is dan een toekomstvisie die als serieus wordt neergezet. De kwaliteit is om te janken. Op het niveau van: als iedereen het wil, dan krijgen we dit voor elkaar. En dan met een merkwaardig dedain voor iedereen die kanttekeningen plaatst. En dat terwijl er zoveel spoor-o-fielen in Nederland zijn, die alles weten over treinen en dienstregelingen. Die kunnen in een paar minuten een realistische reistijd voorrekenen voor een treinrit tussen Amsterdam en Berlijn. Zet eens een groepje van die nerds bij elkaar en beloof ze een tasje vol trein-goodies en je produceert meer zinnigs dan de vage shit die ik tijdens het symposium van NS, Prorail en vanuit het ministerie heb gehoord.

The_iron_boar | 31-01-19 | 23:18 | 2 | + 10 -

Het vervoer per internationale trein van nu werd trouwens al als positief gepresenteerd. Zo zou je al heel comfortabel per trein naar Berlijn kunnen reizen, zodat je uitgerust aankomt, terwijl een vliegreis vooral vermoeiend zou zijn. De vliegers werden als een beetje getikt gepresenteerd. Getoond werd dat een vliegreis eigenlijk langer zou duren. Zo werd gesteld dat zakenreizigers ruim 3 uur voor de vlucht op Schiphol zouden moeten zijn, net als de vakantiegangers met een sticker van Tui of Corendon op de koffer. De praktijk is dat de trein sterk verouderd en gaar is. Zelfs in de eerste klasse is werken haast onmogelijk. Het stikt er van de vervelende mensen en dronken Duitsers. Als mensen uit het oosten van het land voor hun werk naar Berlijn moeten, stappen ze gewoon in de auto. Ik denk ook niet dat er veel zakenmensen zijn die het accepteren als ze een treinticket (voor een rit van 6,5 uur) in hun handen krijgen gedouwd voor hun tripje naar Berlijn, terwijl er van Schiphol 10 vluchten per dag gaan. De staat van het internationale treinverkeer is om te janken. Tel daarbij op dat DB en NMBS de facto failliet zijn en nog bestaan vanwege garantstellingen van de overheid en voorzie dat het met al die hogesnelheidstreinen echt niets gaat worden.

The_iron_boar | 31-01-19 | 23:33 | + 5 -

Die zogenaamde futurologen-babbelaars kunnen dan ook naar hartenlust vage praatjes en ordinaire powerpointpresentaties houden die met veel bombarie worden aangekondigd met jatwerk van wat andere mensen bedenken en ontwikkelen.

kloopindeslootjijook | 01-02-19 | 08:41 | + 0 -

In 2030 zijn treinen sowieso hopeloos achterhaald, want geen comfort, geen privacy, duur, overstapgedoe, en beperkte hoeveelheid stations. (Eigenlijk net als in 2019 dus). Tegen die tijd is er hopelijk een zelfrijdende taxi die u zonder overstappen en zonder reserveren tegen een schappelijke prijs naar uw daadwerkelijke bestemming brengt.

nieuwe_Deen | 31-01-19 | 20:54 | 2 | + -2 -

Door verstedelijking hebben treinen&metros juist wel toekomst. Kijk naar hoe laag de forenzendichtheid is bij autovervoer en hoeveel parkeercapaciteit nodig is om al die egotrippers te faciiteren, die voor hun 70kg lichaam een voertuig van 1000+ kg willen gebruiken.

hellend_flak | 31-01-19 | 22:37 | + 2 -

Heet die dan per ongeluk Uber?

The2Amendment | 01-02-19 | 09:48 | + 0 -

Weet je wie ook gek was op snelle treinen naar Berlijn?

The2Amendment | 31-01-19 | 20:43 | 2 | + -7 -

Nou, vertel?

Mauguio | 31-01-19 | 21:09 | + 1 -

Volgens mij naar Dachau

zimmerschwanz | 01-02-19 | 00:02 | + -3 -

Laten ze eerst eens wat klein leed oplossen. Waarom moet ik, als ik met m'n bagage op het station van Schiphol in de Sprinter naar Den Haag CS stap, bij aankomst in Leiden een kwartier wachten voor de boemel zich weer in beweging zet? Ik moet twee stations voorbij Leiden eruit, de Intercity heeft dus geen zin.

hotnot | 31-01-19 | 19:44 | + -2 -

Het is sowieso een bende bij de NS. De intercity Brussel-Zuid <-> Amsterdam heeft anno 2019 zonder vertraging 20 minuten meer reistijd nodig dan in 1953, het jaar dat de lijn begon.

Voor de prijs van 4 retourtjes Alkmaar Antwerpen CS, kun je een aardige limo huren.

Haberdoebas | 31-01-19 | 19:43 | 2 | + 3 -

Je moet ook met de Thalys gaan. Die IC Defect moet je links laten liggen. Ik stap nooit in dat ding. Die dingen stranden dagelijks op de HSL. Oorzaak: onervaren personeel en buggy software van de loc. Maar ja, als je ook maar een beetje suggereert dat je dan vast personeel moet hebben met ervaring dan lijkt dat te veel op een kerk met een rondje.

postmodernismisdead | 31-01-19 | 22:51 | + 2 -

@postmodernismisdead | 31-01-19 | 22:51 | + 0 -

Ik ging tot half 2018 dagelijks met ICD naar A'dam en weer terug naar R'dam. Amper vertragingen meegemaakt. Volgens mij is het wel belangrijk om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen. Ik zat meestal op de ICD rond 06:30 en weer de ICD terug rond 16:30.

DolfWeerwolf | 01-02-19 | 05:39 | + 1 -

Als de EU zich nou eens bezig houdt met het ontwikkelen van echt belangrijke infrastructuren zoals een uitgebreid hogesnelheidtreinen netwerk door Europa. Daarbij kunnen ze nog wat leren van de Chinezen. Maar men geeft kennelijk liever geld uit aan nooit gebruikte vliegvelden in Spanje. En dat het in Duitsland niet zo snel lukt allemaal verbaast mij ook niet meer. Bureaucratische Conservatieven zijn het die echt niet meer tot grote dingen in staat zijn. Ze kunnen niet eens een vliegveld in Berlijn bouwen. Prutsers zijn het.

Karel de 1e | 31-01-19 | 19:41 | 2 | + 11 -

Lachuh. Moet je erns kijken naar internet in duitsland. Of hoe mensen nog met hun bankboekje naar de plaatselijke sparkasse lopen om hun cheques bij te laten schrijven. Tweedewereldland.

The2Amendment | 31-01-19 | 20:45 | + 6 -

Hogesnelheidstreinen in de EU gaat niet werken, want Lutjebroek wil ook dat de trein daar stopt, evenals Hinterhofen en Sainte-Mairie. In Chine zegt de overheid dan gewoon NEIN, in de EU moet er een compromis gesmeed worden.

nieuwe_Deen | 31-01-19 | 20:51 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken