Resultaten van Tesla morgen zijn van levensbelang: rekening van $920 miljoen wacht

Tesla'tje, hoe gaat het daar mee eigenlijk? Gaan we u gewoon vertellen. Niet heel best, als u naar de koers kijkt. Op dit moment doet een aandeel in het autobedrijf zo'n $296 nadat gisteren de koers met zo'n 5% daalde na slecht nieuws uit Saudie-Arabië. Het staatsinvesteringsfonds aldaar heeft zich namelijk ingedekt tegen grote verliezen van Tesla op de beurs. Dat deed het fonds eerder deze maand, meldde de Financial Times gisteren. Het Saudische fonds (link) is één van de grootste aandeelhouders van Tesla, en speelde eerder ongevraagd een belangrijke rol toen Tesla-voorman Musk meldde dat hij Tesla van de beurs wilde gaan halen. De Saoedi’s zouden garant staan voor de benodigde financiering van dit geintje. Nou goed, dat ging uiteindelijk niet door en de FT merkt op dat vier maanden nadat Musk schikte met de beurswaakhond SEC vanwege onder anderen zijn beruchte $420 per aandeel-tweet, de Saoedi's eieren voor hun geld lijken te kiezen. Overigens kwam die ingreep van het fonds op een bijzonder goed moment: 'A day after it was put in place, the stock fell sharply when Mr Musk revealed Tesla was cutting 7 per cent of its workforce and warned that it was facing a “very difficult” period', aldus de FT, waarop die berichtgeving de koers opnieuw een zetje naar beneden gaf. En laat Bloomberg vandaag nou melden dat die koers juist omhoog dient te schieten. Dat heeft alles te maken met Tesla-obligaties uit 2014 die op 1 maart aflopen. Het gaat hier om $920 miljoen aan schulden die Tesla verschuldigd is aan beleggers, die alleen mogen worden omgezet in een combinatie van aandelen en contanten, als het aandeel TSLA vanaf vandaag en de twintig dagen daarna gemiddeld 21% hoger komt te staan, ofwel op $359,87. Is dat te doen, zo'n koersvlucht? Ja dat kan, maar veel hangt hier af van de resultaten van het vierde kwartaal van vorig jaar en de daaropvolgende jaarresultaten. Die worden om 14.30  Pacific Time, ofwel om 22.30 Nederlandse tijd naar buiten gebracht. Zijn die cijfers gunstig en kan Musk investeerders verzekeren dat Tesla de productie kan opvoeren om een Model 3 van 35.000 mogelijk te maken, waarmee wel winst kan worden gemaakt? Tesla meldde in een blog van 18 januari dat de goedkoopste optie op dit moment $44k kost. En wat als die koers niet (genoeg) stijgt? Ja wat denkt u zelf. Dan moet Telsa graaien in de kas. Analisten liepen tegenover Reuters al op de zaken vooruit door te voorspellen er in Q4 wel winst zal worden gerapporteerd, maar een stukje bescheidener dan in Q3, zoals Musk zelf in de hierboven genoemde blog aangaf. Om het nog schrijnender te maken voorziet men ook een verlies voor Q1 2019. Dat belooft inderdaad weinig goeds. 

Reaguursels

Inloggen

Komt er geen correctie artikel? Dat het heeft over de winst? Of is dat niet nodig?

Gibtain | 31-01-19 | 10:20 | + 0 -
-weggejorist-
Ashley_Burgh | 30-01-19 | 13:03 | 2 | + -1 -

De commentaren geven me het gevoel dat ik de ingezonden brieven pagina van de Telegraaf aan het lezen ben... Verbaast me nog dat er halvegare tussen zit om te verkondigen dat 'waterstof de toekomst heeft'

teslaporn | 29-01-19 | 23:23 | 13 | + 6 -

@gepast_betalen Toch heb ik liever een batterij gedreven auto als “oplossing” dan het stil blijven staan met een zuinigere ICV. Het hele idee is vernieuwing, wat door tesla teweeg is gebracht. Wat de politiek enz daarmee doen kwa subsidies is een ander verhaal. Als het aan de oude autogiganten had gelegen waren we nu nog steeds mijlen ver van een EV. Ik ben dus van mening dat Tesla in Nederland, en elders, weldegelijk een probleem oplost, namelijk het onderzoek naar EVs. Dat de politiek uw geld hierover verkwanseld zal zo zijn, ze verkwanselen het namelijk overal. Maar ik heb toch altijd nog liever dat mensen aan de toekomst werken. De belasting betaler sponsort veel kwadere zaken dan de Tesla subsidie.

loopsbrother | 30-01-19 | 14:40 | + 2 -

@loopsbrother
Maar dat is nu het punt, het geld wordt weggepist voor iets dat geen probleem is, de CO2 uitstoot. En als je dat al wilt aanpakken moet je bij het probleem beginnen. Dus minder mensen en een alternatieve energiebron. Maar omdat we allemaal panisch zijn geworden van straling is kernenergie ook ineens geen optie meer. Nuscale laat zien dat dit wel een oplossing kan zijn. Thorium is volgens de kenners met 30 jaar mogelijk. Kan eigenlijk nu al maar vanwegen gezever met veiligheid bla bla bla duurt het helaas nog even. Over weer 30 jaar zal er wel kernenergie zijn. Dus een showoplossing voor de buhne ipv die zielige afrikaantjes te blijven redden, een goed anticonceptie plan en echt schone energie. Ik zou zeggen een paar kerncentrales erbij, dan vind ik die Tesla ook prima. Nu is het vooral symptoombestrijding en ook niet heus want de electronen komen voorlopig nog steeds van een fossiele bron.

gepast_betalen | 30-01-19 | 19:28 | + 1 -

@gepast_betalen Ik heb het ook niet over het CO2 probleem, ik heb het over fossiele brandstof. Het is alleraardigst dat u een docu heeft gekeken etcetera maar mijn punt is dat Tesla het probleem oplost van een auto of een eindige (al dan niet schadelijke) energiebron. Zoals u dit symptoombestrijding noemt noem ik uw voorstel van zuinigere ICVs een veel nuttelozere symptoombestrijding die louter oude energie giganten in de kaart speelt. En die, zoals we merken, nog nooit iets onbaatzuchtigs hebben gedaan voor ons mileu. Over de rest van de problemen zou ik maar al te graag bakkeleien en dromen, maar met uw punt dat zuinigere ICVs ontwikkelen beter is dan een Tesla met subsidie ben ik het niet eens, en ik hoop dat u inziet waarom. Een EV kan immers op een kerncentrale rijden, niet gebouwd worden etc bespaar mij uw hoon, en een ICVs niet. Ergo een EV is beter dan een ICV.

loopsbrother | 31-01-19 | 09:04 | + 0 -
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik denk dat dit autonieuws toch iets meer bij Autobahn.eu thuishoort, en zelfs daar zou de focus op één van de duizenden merken auto in de wereld opvallend zijn.

Ik heb geen Tesla, heb er ook geen hekel aan maar kan 'm simpelweg niet veroorloven. En ik wil graag een auto die niet iedere dag aan de stekker hoeft. Het is al erg genoeg dat ik m'n telefoon iedere dag moet opladen.

Vitaly Chernobyl | 29-01-19 | 22:07 | 1 | + 2 -

In principe kan een Tesla rustig een week zonder aan de stekker te hoeven, tenzij u belachelijk veel rijdt natuurlijk.

Leukautootje | 31-01-19 | 16:16 | + 0 -

Nu komt er ook eindelijk serieuze concurrentie voor Tesla in de vorm van de Porsche Taycan.
www.popularmechanics.com/cars/hybrid-...
Als dat ding zijn beloftes waarmaakt kan Tesla wel inpakken. Serieuze Duitse kwaliteit en produktie tegenover pie in the sky van Musk. Game over.
Maar natuurlijk kan Trump altijd nog besluiten om ook over dit soort concurrentie een handelsoorlog te beginnen.

Magnum Force | 29-01-19 | 19:41 | 3 | + -2 -

Serieuze duitse sjoemel kwaliteit, waarbij het lijkt alsof er kwaliteit wordt geleverd maar je gewoon wordt genaaid waar je bijstaat. Ik kan het weten want ik heb zo’n sjoemel ‘kwaliteit’, nooit meer vw voor mij!

ZwarteDag | 30-01-19 | 09:43 | + 1 -

ZwarteDag | 30-01-19 | 09:43 | + 0 -

Nee Tesla's zitten lekker goed in elkaar... what a joke. Mag hopen dat de Volkswagen group Tesla lekker de stront in duwt, want wat is dat Tesla een klote bedrijf met een veel te groot ego in relatie tot de realiteit.

zandoerlenaar | 30-01-19 | 12:29 | + 0 -

Dat ding heeft slechts een kwart van de range van de sportauto van Tesla, met andere woorden, waardeloze troep. Zelfs de toekomstige Tesla van 35k euro heeft waarschijnlijk meer range. Lekkere Duitse kwaliteit is dat...

Leukautootje | 31-01-19 | 16:18 | + 0 -

Batterijen zijn het nieuwe asbest, stroom van steenkolenstoom en het gehypte imago van groen wordt gebruikt om de autorijder in NL nog verder uit te knijpen. Ik vind Musk een held maar heb zo'n t*ringhekel aan die batterij hype dat het van mij liefst vandaag nog failliet mag.

gepast_betalen | 29-01-19 | 19:27 | 4 | + 1 -

@The Analyzer
Vergeet ook de Nederlandse belastingbetalers niet. Die subsidiëren Tesla ook. Als model X geen 70.000 euro subsidie in 5 jaar zou krijgen, zou er hier geen enkele rondrijden.

André4711 | 30-01-19 | 06:47 | + -1 -

@Tha Analyzer, de subsidies in Amerika zijn voor Tesla al teruggeschroefd. In tegenstelling tot alle andere automerken in Amerika trouwens. Ook in Nederland is het al drastisch achteruit aan het gaan. Tesla draait echter gewoon winst, met andere woorden, Tesla is gewoon veel en veel beter dan de concurrentie.

Leukautootje | 31-01-19 | 16:20 | + 0 -

@gepast_betalen, zelfs als een Tesla op kolen rijdt, of zelfs als het opgeladen wordt met een diesel generator, dan nóg rijdt het zuiniger dan een diesel auto. That's just the way it is.

Leukautootje | 31-01-19 | 16:21 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken