Ja, u wilt! Kilometerheffing is voor u geen taboe

Eén van de politieke taboes in dit mooie land is de kilometerheffing, ook wel bekend als rekeningrijden of gewoon het betalen per gereden kilometer. Het zijn met name coalitiepartijen VVD en CDA die de automobilist tegen iedere vorm van kilometerbeprijzing beschermen. De Volkskrant vond het wel tijd om weer eens een tikje tegen dat heilige huisje te geven en vroeg zelf een onderzoek aan bij I&O Research onder 3.263 Nederlanders. De uitkomst daarvan, die het onderwerp trending maakt op Twitter: 58% is het eens met de stelling 'In plaats van een vast bedrag per auto (motorrijtuigenbelasting), moeten automobilisten per gereden kilometer belasting gaan betalen'. U moet weten dat het bureau bewust niet de woorden rekeningrijden danwel kilometerheffing gebruikte om de respondent zo slechts over de inhoud te laten oordelen. Zoals u in de grafiek hierboven ziet is in de achterban van elke partij, dus ook bij de kliek op rechts, een meerderheid daarvoor te vinden. Overigens is 20% het oneens en staat een kwart neutraal in de oorlog. Vooral de vlaktaks wordt nogal gewaardeerd (59% steun) als nieuwe vorm van heffing. Dan wel meteen de motorrijtuigenbelasting afschaffen, al gelooft niet iedereen (27% is sceptisch) dat de overheid dit ook echt gaat doen. Enfin, dan nu wat kanttekeningen. Allereerst, en dat is een bekende in de klimaatproblematiek, vroegen de onderzoekers slechts meningen over algemene concepten en komen daadwerkelijke bedragen niet op tafel. Daarbij is Nederland wat verdeeld over de vraag of kilometerdokken nu eerlijker is dan de huidige situatie. Ja, zegt 60%, terwijl 38% dat lullig vindt voor de mensen die vastgeroest zitten aan hun auto en gewoon veel meer gaan betalen. Daarover gesproken, wie zijn die slachtoffers eigenlijk? Het gaat volgens I&O om 6% van de Hollanders (750.000 forenzen), en dat zijn 'overwegend mannen, met een beroepsopleiding (mbo of hbo)', die vooral werkzaam zijn bij de overheid danwel in de zorg, welzijn of onderwijs en die in 2017 gingen voor PVV, VVD of het CDA. Weten die partijen ook weer voor wie ze het allemaal doen.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Ashley_Burgh | 30-01-19 | 13:04 | + 0 -

Kilometerheffing is de logische volgende stap naar de totalitaire staat die elk onderdeel van ons leven wil controleren, afluisteren en fiscaliseren.
De regering steekt geen poot uit tegen de overbevolking door immigratie, maar wil goed gedrag (werken) bestraffen.
Deze regering is immoreel en manifesteert zich als de vijand van een gezonde, stabiele en financieel duurzame samenleving.

André4711 | 29-01-19 | 19:28 | + 4 -

Gemakkelijk frame voor invoering: stel dat niet-Nederlandse auto's onevenredig gematst worden door een belasting op het bezit van Nederlandse kentekens en een belasting op Nederlandse benzine. De grensforens of de Bulgaarse vrachtwagenchauffeur kijkt wel uit voordat hij naar een Nederlandse pomp loopt en draagt geen pepernoot aan MRB en wegenbelasting af. Voer rekeningrijden in (voor niet-Nederlandse kentekens een vignet. U weet wel, waar wij de Duitsers om verketterden) en breng het als "eerlijk, solidair en rechtvaardig; de vervuiler betaalt". Dan heb je de rechtse en linkse kiezer achter je.

Voireaton | 29-01-19 | 18:44 | + 0 -

Het totaal aan heffingen door en namens de overheid is elk jaar hoger dan het voorgaande jaar. Man-Van-De-Rekening is het zat.

Man-Van-De-Rekening | 29-01-19 | 14:45 | + 2 -

Uitzuigers. Zo treffen ze juist de mensen die de economie draaiende houden. Hebben ze deze poll uitsluitend aan werkeloze en gepensioeneerde randstedelingen gehouden?

Shao-Lint | 29-01-19 | 14:23 | 1 | + 0 -

Uitzuigers van de daadwerkelijke vervuiler op de weg. Dat lijkt mij niet zo'n slecht plan. Als je voor je werk veel moet rijden, c.q. de economie draaiend houden, dan moet je het maar regelen met je werkgever. Net zoals dat nu gebeurt met een OV-abonnement of een benzine toelage.

TheRealTeflonDon | 30-01-19 | 09:19 | + 0 -

Beproefd recept toch? Het volk 'wil het', we voeren het in zodanig dat iedereen er een klein beetje op vooruit gaat. Het jaar daarop worden de prijzen verhoogd. En onderweg hangen we er een enorm complex registratiesysteem aan vast waarbij vele ambtenaren nodig zijn, plus een onafhankelijke commissie om te checken dat alles eerlijk verloopt.

nieuwe_Deen | 29-01-19 | 11:22 | + 13 -

Onderzoek heeft uitgewezen dat in de spits een minderheid van de weggebruikers woon-werkverkeer betreft. De meerderheid hoeft dus niet per se op dat moment op de weg te zitten. Voorbeelden uit het buitenland laten zien dat rekeningrijden in de spits erg goed werkt, want de filedruk neemt behoorlijk af. En dat is weer goed voor de economie.

Meer asfalt aanleggen trekt alleen maar meer verkeer aan en is dus geen duurzame oplossing (wel een dure).

Rekeningrijden is een no-brainer.

Skepdude | 29-01-19 | 11:09 | 5 | + -8 -

@Vanilla, jij staat niet voor je lol in de file en ik ook niet, maar met ons staat wel een groot gedeelte in de file die daar niet per se hoeft te zijn. Die mensen uit de spits jagen, betekent voor jou en mij dat wij niet meer in de file hoeven te staan. Het huidige systeem (BPM en accijnzen) stimuleert voor die mensen niet om de spits te mijden, een spitsheffing (of hogere kilometerheffing in de spits) wel.

Een kilometerheffing lost nog een probleem op: 400.000 Poolse arbeidsmigranten (en de velen uit andere landen) die nu met hun (stinkende, oude) auto's door Nederland rijden dragen niets bij aan de Nederlandse staatskas waar de wegen van betaald worden waarover zij rijden. Een kilometerheffing gaat ervoor zorgen dat zij wel hun 'fare share' bij gaan dragen.

Phoolie_the_King | 29-01-19 | 17:51 | + 0 -

@Phoolie: Ik geloof er geen bal van. Iedereen die ik ken en die 's ochtends in de file staat, doet dit in werkverband en heeft geen keuze (de school begint om 08.30 en dat bepaalt voor veel mensen de dagindeling / de werkgever hanteert vaste werktijden).

Wat zou *kunnen* werken is het openbaar vervoer nationaliseren en daarna iedere vijf minuten een trein en bus laten rijden (alleen trein is zinloos voor een groot deel van Nederland). Maar dat kost ook enorme hoeveelheden.

Vitaly Chernobyl | 29-01-19 | 18:32 | + 0 -

Ook ik geloofde er eerder geen bal van, tot ik de cijfers las. Ik zou de bron terug moeten zoeken, nu even geen tijd voor. Kwam er kort gezegd op neer dat een afname van het aantal auto's met een klein percentage afneemt (-10%) de file druk met een enorme hoeveelheid afneemt (>50%). Alle bejaarden, dagjesmensen, boodschappers etc uit de spits halen (of een deel daarvan) heeft dus een enorme impact op de filedruk.

Phoolie_the_King | 30-01-19 | 10:18 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Rekeningrijden bestaat al, heet brandstofaccijns. Werkt zonder moeilijk systeem en privacyslopende kastjes. Maar ik vermoed dat dat laatste nu juist het aantrekkelijke is voor de staat.

Keinstein | 29-01-19 | 11:00 | 2 | + 17 -

De ultieme big brother die kastjes, een droom voor de NL overheid. Elke gedraging kan worden beboet en betutteld, oneindige stroom werkgroepjes voor nog meer betutteling en bezighouderijtjes voor ambtenaren. Tienduizenden nutteloze rechtszaken erbij over ging je nou wel of niet rechtsaf, waarom stond u geparkeerd op plek x, volgens het systeem reed u gemiddeld te hard en bewijst u maar eens van niet.
En natuurlijk inkomensafhankelijke boetes, nivelleren als een pro.
De ultieme 1984 levende nachtmerrie waarmee de DDR uit de boeken geschreven gaat worden.

Atlas Shruggs 10 | 29-01-19 | 12:50 | + 9 -

Mensen zijn niet zo goed in het visualiseren van de extra brandstofkosten tijdens het filerijden.

Diotima | 29-01-19 | 14:16 | + 2 -

jaarlijks ca 150 mld autokilometers, staatsinkomen ca 20 mld = 0.133 ct p/km.
schaffen we BPM/MRB en brandstofaccijns af. Dan blijft het inkomen gelijk of niet dan?
dus brandstof tegen kostprijs, en dat is het.

hoe gaat dan wel niet de wereld eruit zien?? gewoon iedereen 3 of meer auto's (want stukken goedkoper) geen vaste lasten als in mrb, de twingo en de panamera kosten toch alleen maar 0.13ct p/km..

dollyking | 29-01-19 | 10:52 | 3 | + 2 -

Alleen voor mensen die niet in een stad wonen of ruimte om het huis hebben. De rest krijgt geen parkeervergunning.

Biersmurf | 29-01-19 | 14:02 | + 0 -

En tweede auto moet je ook nog steeds gewoon verzekeren en dan kost een Porsche paneermeel echt wel meer dan een Honda Civic

Fantabulosa | 30-01-19 | 07:47 | + 0 -

Daarom moet je ook de brandstofaccijns houden, of in ieder geval niet té veel verlagen, en inzetten om klimaatverandering op andere vlakken tegen te gaan. Zo zou het bijvoorbeeld nuttig kunnen zijn om duurzame energiecentrale's te bouwen, om het steeds toenemende aantal electrische auto's van groene energie te voorzien. Dit maakt de benzine/diezelauto duurder, wat weer een stimulans is om over te stappen op electrisch rijden. Wel gefaseerd invoeren natuurlijk.

TheRealTeflonDon | 30-01-19 | 09:25 | + 0 -

Zolang het aantal klaplopiërs toeneemt en het aantal productiviërs afneemt zal de belasting alleen maar stijgen. In een links land, dat is.

Poekieman | 29-01-19 | 10:23 | + 9 -

KM heffing bestaat al, heet accijns. Soms is het oude wijn in nieuwe zakken bij de overheid nu is een extra zure wijn erbij!

anti overheid | 29-01-19 | 10:21 | 3 | + 13 -

Probleem van de accijns op benzine is dat die niet te veel verhoogd kan worden, anders gaat men over de grens tanken.

nieuwe_Deen | 29-01-19 | 11:00 | + 1 -

En er zit een automatische malus in; als je in de file langzaam rijdt of stil staat verbruik aanzienlijk meer per gerolde kilometer. Het gewicht van het voertuig wordt ook automatisch verdisconteerd.

Enrique C | 29-01-19 | 14:59 | + 2 -

De grootste vervuilers, diesel motoren, worden met lagere accijns gesponsord. Dus het accijnssysteem mag wel eens op de schop.

TheRealTeflonDon | 30-01-19 | 09:26 | + 0 -

Variabele beprijzing is vanzelfsprekend eerlijker dan het huidige systeem.

Je betaalt nu belasting BPM / CO2 tax op hoeveel de auto ZOU KUNNEN uitstoten, als je ermee zou rijden. Dus een mooie (tweede) auto, waar je bijna geen kilometers mee maakt, wordt keihard afgestraft.

fail | 29-01-19 | 09:45 | 1 | + -2 -

Alleen al het invoeren van kilometerheffing gaat ons 20 miljard euro kosten. Daar is niks eerlijks aan.

Werkenden zouden uitgezonderd moeten worden. We betalen ook al loonbelasting.

André4711 | 29-01-19 | 19:22 | + 0 -

Door elk spleetje, uit echt elk hoekje of gaatje probeert de overheid de Nederlandert van het laatste eurocentje te strippen. Als je denkt dat het geld dat wordt geïnd met rekeningrijden besteed gaat worden om het vervoersprobleem op te lossen moet je je echt laten nakijken. Als je denkt dat het hoger beprijzen van vervoer gaat leiden tot minder files ben je naïef. Hogere beprijzing leidt bij roken ook niet tot afname van het aantal rokers, een totaal rookverbod misschien wel (maar is niet erg democratisch). Alhoewel ik voorstander ben van het belasten van werkelijk gebruik weet je gewoon dat de politiek het rekeningrijden wederom inmoreel gaat gebruiken om nog meer belasting te vangen. NIET DOEN DUS.

gepast_betalen | 29-01-19 | 09:42 | + 33 -

Dus de citroenen mogen zeggen welke belasting de volgende is die verhoogd moet worden.
En wij kozen degene waar de Gele Hesjes beweging om is begonnen in Frankrijk.
Nou, chips en bier dan maar he als Den Haag dit serieus neemt.

Atlas Shruggs 10 | 29-01-19 | 09:33 | + 5 -

De motorrijtuigenbelasting (mrb) is nou juist een voorbeeld van een NIET kilometer gerelateerde belasting, afschaffing daarvan heeft voor de kilometervreters geen effect. Afschaffing van de benzine accijns WEL, wedden dat ze dat nou juist niet willen?
Het doel van de roverheid is nooit ‘eerlijker’, het doel van de roverheid is ‘meer’...
Overigens gaat natuurlijk rekeningrijden helemaal NIETS doen tegen de files! Zolang je meer inwoners per km2 krijgt, terwijl het aantal m2 wegen niet evenredig toeneemt, zullen de files blijven groeien. Het probleem is duidelijk, de oplossing echter voor het kartel ongewenst dus worden maar neveneffecten aangepakt in de wetenschap dat het allemaal maar marginaal effect heeft.
Struisvogelpolitiek, #stemzeweg

ZwarteDag | 29-01-19 | 09:21 | 2 | + 13 -

Het probleem is dat de reisafstanden harder groeien dan het aantal inwoners: meer mensen, die meer mensen, op grotere afstanden gaan bezoeken.
En asfalt leggen houdt ergens op (vooral omdat het de afstanden nog groter maakt).

frank87 | 29-01-19 | 11:39 | + 1 -

@frank87: Dat wil de overheid zelf graag. We moeten flexibeler zijn in onze werkgeverskeuze ("vast minder vast") en dus vaker grotere afstanden afleggen. Spitsverkeer heeft weinig van doen met "mensen die mensen bezoeken".

Vitaly Chernobyl | 29-01-19 | 18:28 | + 0 -

Wer es glaubt wird seelig, zeggen den Duitschers. Dat wordt gewoon extra betalen want een maatregel moet in NL altijd belastingneutraal zijn (mag niks kosten). Ben wel benieuwd hoe dat gaat voor auto's op buitenlands kenteken? Moet je dan een prepaid kastje aan de grens kopen? Dat worden wachtrijen. Dit systeem is trouwens al in werking in een land als Wit Rusland. Je koopt een kastje met prepaid tegoed en rijden maar. Alleen sta je in de rij met alle buitenlanders en duurt dat lang. Nou ja bij zijn is meemaken.

Zatkniss | 29-01-19 | 09:13 | 3 | + 2 -

Het Noorse systeem heeft dat niet, gewoon doorrijden bij de grens. Wel vantevoren aanmelden of anders boete (die Oostblokkers toch niet betalen)

ZwarteDag | 29-01-19 | 09:23 | + 2 -

De Noren zijn nog best schappelijk. We waren in het begin van onze reis vergeten het kastje achter het raam te hangen en verwachtten dus een boete, maar die is nooit gekomen.

nieuwe_Deen | 29-01-19 | 10:58 | + 0 -

Nederland kennende hoeven buitenlanders niet te betalen. Daar waar DE en BE buitenlanders het hardste naaien en de eigen burger sparen doet Rutte cs dat precies omgekeerd.

Vitaly Chernobyl | 29-01-19 | 18:26 | + 0 -

Zonder vastgeroest aan mijn auto te zijn, ervaar ik vervoer als een vorm van vrijheid. De hoeveelheid belasting op brandstof kan je nog enigszins zelf beïnvloeden door je rijgedrag en keuze van je auto / motor.
Kilometerheffing zie ik als (de zoveelste) vorm van belasting op vrijheid en dat is iets waar ik wel degelijk voor de straat op zou gaan. Met of zonder geel hesje

blubberpoesje | 29-01-19 | 09:08 | 2 | + 22 -

De km-heffing kunt u net zoveel beïnvloeden als de belasting op brandstof, dus ik begrijp uw tweedeling niet zo.

nieuwe_Deen | 29-01-19 | 10:57 | + -1 -

@Nieuwe Deen: Door zuinig te rijden kan je zelf de kosten van een rit over (bijvoorbeeld) 50 km beïnvloeden. Onder de meeste scenario's kost een rit van 50km evenveel, ongeacht hoe zuinig je rijdt of wel eigen vervoermiddel je kiest.

Vitaly Chernobyl | 29-01-19 | 18:26 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken