Googles AI verslaat nu ook professionele gamer Starcraft 2

Games bieden een ideale mogelijkheid om het prestatievermogen van artificiële intelligentie (AI) te beproeven en in verhouding te stellen tot de IQ's van de beste menselijke gamers. Dat gebeurde eerst op bordspellen als schaak (1997: Kasparov verliest van Deep Blue) of go, maar inmiddels dienen ook computergames als Dota 2 en nu zelfs het real-time strategiespel Starcraft 2 als testplatforms. Elk spel stelt met eigen regels, tijdsframe en spelomgeving specifieke eisen aan de menselijke en kunstmatige intelligentie en daarmee samenhangende besluit- en handelingsactieradius. DeepMind, Googles AI-ontwikkelaar, heeft speciaal voor de Starcraft 2 de AI 'AlphaStar' ontwikkeld. Deze AI heeft eind vorige week een topgamer van Starcraft 2, Grzegorz Komincz alias 'MaNa', met 5-0 van het digitale veld geveegd. Natuurlijk is er een leuk filmpje van de inmaakpot vinden op YouTube. Moeilijkheid voor AI's in real-time strategiegames is dat ze niet zoals bij schaken of go rustig de tijd hebben om de volgende stap te calculeren, maar al doende beslissingen moet nemen in vrij chaotische omstandigheden en voortdurend moeten anticiperen. AlphaStar heeft zichzelf via het zogenaamde 'reinforcement learning' het Starcraft-spel eigen gemaakt. Dat is een relatief nieuwe vorm van auto-leren dat - heel kort door de bocht - het leerproces van dieren nabootst, maar dan sneller. Meer info hier. Nu denkt u wellicht dat dit allemaal geen RL-impact heeft en uw tijd wel zal duren. Daarvoor zijn er te veel overeenkomsten tussen situaties die bij moderne oorlogsvoering en die deze game bepalen te groot. Idem het soort eisen die deze omstandigheden aan strategische intelligenties stellen. Zonder daarbij in een AI-Godwin (= Skynet-AIpocalypse) te vervallen, zou men gerust kunnen stellen dat met deze overwinning het moment dichterbij is gekomen dat een moderne oorlog niet gewonnen kan worden zonder dat het AI-knopje is ingedrukt, in het geval dat de tegenpartij ook door een AI de boel laat regelen en qua strijdmacht ongeveer even sterk is. Daar kan  - in alle nuchterheid - nog wel tegen worden ingebracht dat bij deze Starcraft-test de AI vanuit een godspositie zijn eigen units kan besturen en in de game niet hoeft samen te werken met andere, minder begaafde intelligenties (mens of robot). Dit soort samenwerkingen, en dan vooral de wijze waarop de AI anticipeert op de 'fouten' van medestanders, is nog wel iets wat bij een werkelijke oorlog een bepalende factor kan zijn. 

Reaguursels

Inloggen

Hier is wel eea aan op te merken, Die 5-0 was toen de AI het gehele speelveld kon zien (geen fog of war), waar de speler alleen zijn eigen scherm zag (fog of war). In de laatste pot toen de AI ook alleen zijn eigen scherm kon zien verloor hij...

Law | 28-01-19 | 13:01 | + 2 -

Heb de stream live meegekeken, de AI is bij lange na niet perfect, en zeker te foppen om te verslaan (is MaNa ook gelukt live tijdens de stream, hij ging de hele tijd heen en weer waardoor de AI z'n units onnodig om liet lopen), en 1 situatie handelde de AI zodanig onmenselijk goed dat het niet echt een overwinning te noemen was (de AI bestuurde 3 aparte groepen units perfect tegelijk, iets wat als mens onmogelijk is, als dat niet was gebeurd had MaNa de pot gewonnen). Het doel is ook om de AI zo goed mogelijk te maken, maar wel op een menselijke manier. Ze zijn nu de manier waarop de AI het speelveld ziet aan aan het passen zodat de AI zich ook moet gaan bekommeren om "waar kijk ik naar" ipv alles in 1x te zien. Erg interessant project maar om te zeggen dat de AI op een eerlijke manier de spelers verslagen heeft is nog niet helemaal het geval.

Dibs | 28-01-19 | 12:46 | + 2 -

En geef die pro-gamer nu even een dag de tijd om de AI te doorgronden en er wordt vast een zwakke plek gevonden die het niet uit zichzelf kan dichten. En zo is skynet ook verslagen (in de films).

Vind de paradox in het systeem en klaar ben je.

Brofist | 28-01-19 | 12:02 | + 0 -

Speelt die Ai via een camera gericht op een beeldscherm?
Speelt de Ai via een controler?
Heeft die Ai ook last van de graphics of wordt de resolutie omlaag gezet zodat de tegenstanders duidelijker zichtbaar zijn?

Haram_Kafir_4ever | 28-01-19 | 00:01 | + 3 -

Het is eigenlijk verbluffend hoe weinig mensen zich realiseren dat AI de belangrijkste (en mogelijk laatste) uitvinding van de mens in de moderne tijd zal zijn. De laatste 5 jaar heeft er een vrij plotselinge ontwikkeling plaatsgevonden waardoor op dit moment eigenlijk niet duidelijk is wat een computer nog niet kan. Voor wie denkt dat dit allemaal niet zo ingrijpend zal zijn raad ik aan het boek Superintelligence van Nick Bostrom eens te gaan lezen.

Dr.Faasse | 27-01-19 | 20:58 | + 7 -

Erg fijn idee dat Google, dat toegang heeft tot wat het grootste deel van de mensheid opzoekt, wil weten, koopt en bekijkt, waar ze zijn, wat ze delen en met wie. Die Google. Dat die ook ongecontroleerd en volledig zelfstandig actief bezig is oorlogsmechanieken uit te testen in virtuele spellen. Het duurt niet lang meer en dan is Google niet meer te stoppen.
Don´t be evil was duidelijk. 1984 werd als opstapje gebruikt. Straks heeft u niet eens de mogelijkheid om in protest te komen omdat deze supermacht al alles weet van waar je bent geweest, wat je hebt gedaan. Kan exact voorspellen wat je gaat doen.
Heus niet eng. Heus niet dat dit nu echt moet stoppen en volledig heel diep weggestopt moet worden en nooit meer tevoorschijn gehaald moet worden als we nog enige controle willen houden.
Nee, ik geloof niet in complottheorietjes. Maar dit mag toch wel overduidelijk zijn dat het helemaal de verkeerde kant op gaat.

TypischReagluursel | 27-01-19 | 20:36 | 1 | + 7 -

Ergens ben ik dat wel met je eens. Heel diep wegstoppen en nooit meer naar kijken. Aan de andere kant vind ik het wel fijn dat er in een Westers land aan deze technologie gesleuteld wordt. God verhoede dat straks de Russen of de Chinezen hiermee aankomen. Vooral de gelen vertrouw ik niet zo op het gebied van privacy en oprechte intenties... Schreef ik dat? Sorry meneer Xi!

Enter Yeti | 28-01-19 | 09:29 | + 0 -

Gelukkig kan een computer mij nog niet verslaan als ik Sims speel en protserige villa's bouw voor ongelukkige en disfunctionele gezinnen.

@S. de Graaf
Dank, interessant om over AI-oorlogen te lezen.

Diotima | 27-01-19 | 20:03 | + 1 -

Op naar een nieuwe koude oorlog?

nieuwe_Deen | 27-01-19 | 17:57 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken