Brexit: wat is nu het probleem met de Noord-Ierse grens?

Is er maar één probleem dan?
Is er maar één probleem dan?

'Irish backstop' kent u die uitdrukking? Gaat over de grens tussen Noord-Ierland, onderdeel van het Verenigd Koninkrijk, en de Ierse Republiek. U herinnert zich vast nog wel dat er sinds mensenheugenis gezeik was om die grens. Daar kwam verandering in met het Goedevrijdagakkoord. Dat trad pas in werking in 1999. Een kleine twintig jaar geleden hebben we dus nog een strijd moeten beslechten tussen twee Europese facties die allebei high waren op een dampend mengsel van nationalisme en godsdienstwaanzin. Dat het gelukt is, is een prestatie van formaat (Chelsea Clinton schreef haar MA-thesis geschiedenis over de rol die haar vader in het proces heeft gespeeld, maar dat is een ander verhaal). Maar die grens blijft een heet hangijzer. Het is geen linie van prikkeldraad, wachttorens, zoeklichten en andere historische parafernalia, maar een grillige lijn die dwars door huizen, scholen en zelfs een kerkhof loopt. Nog belangrijker is dat de grens open is, omdat Ierland en het VK allebei lid zijn van de EU. Het probleem is wat er moet gebeuren als het VK en de EU eenmaal gescheiden zijn. Economisch, maar ook politiek zou een harde grens met checkpoints weleens gevaarlijk kunnen zijn. Die grens kan zomaar veranderen in een frontlinie. Daarom is er in het Brexit-akkoord dat premier Theresa May met de EU was overeengekomen (en wat in het Lagerhuis is weggestemd) een provisie opgenomen over de zogenaamde 'Irish backstop'. Effectief is het een verzekering om ervoor te zorgen dat als de EU en het VK er niet uitkomen om tot een alomvattende (handels)deal te komen in de transitieperiode die ingaat in maart van dit jaar en uiterlijk tot 2022 duurt, er toch geen harde grens komt tussen het VK en Ierland. Zolang er geen overeenkomst ligt tussen het VK en de EU, blijft Noord-Ierland voor onbepaalde tijd lid van de Europese Interne Markt en de Europese douane-unie. Aangezien Noord-Ierland onderdeel is van het Verenigd Koninkrijk, kan Brexit in principe tot in het oneindige worden doorgeschoven. Daar zijn nogal wat Brexiteers tegen, niet in de laatste plaats omdat de Britten dan afhankelijk zijn van het handelsbeleid van de EU en niet op eigen houtje handelsverdragen kunnen sluiten, en daarom sneuvelde Mays voorstel in het Lagerhuis. To add insult to injury: Brussel zegt nu dat het onder geen beding akkoord gaat met een Brexit-deal zonder Irish backstop. Volgt u het nog? TL;DR: chaos.

Reaguursels

Inloggen

Overigens is Noord-Iederland bezet gebied dat eigenlijk aan de Ieren moet worden teruggegeven.

Vitaly Chernobyl | 25-01-19 | 18:39 | 1 | + 3 -

Ehm Ierland dus. Stop de tijd.

Vitaly Chernobyl | 25-01-19 | 18:39 | + 1 -

Ik zie niet zoveel "Chaos", beste redactie. De EU doet wat het altijd al doet: de UK in het gezicht spugen door coute que coute onhaalbare eisen te blijven stellen. De deal-met-backstop hing af van toestemming van de parlementen; nu die backstop er zeker niet komt (want geen instemming van het UK parlement) gewoon blijven vasthouden.

Op die manier komt de harde brexit er wel. Lang leve de vrijheid!

Vitaly Chernobyl | 25-01-19 | 18:22 | 2 | + 0 -

Het UK heeft de goede vrijdag akkoorden ZELF ondertekend. En de EU houdt het VK gewoon terecht aan haar afspraken. Niet meer, niet minder.

panthoseen | 25-01-19 | 18:32 | + 1 -

Welke afspraken? Alle "akkoorden" tussen May en de EU zijn onderworpen aan toestemming van het parlement.

Vitaly Chernobyl | 25-01-19 | 19:35 | + -1 -

De eenvoudigste oplossing is natuurlijk: niets doen.

Als de EU dat een probleem vind sturen ze er maar grenswachters e/o een leger heen. Misschien kunnen ze nog wat gebruikt prikkeldraad, landmijnen, wachttorens van Putin kopen. Die gebruikt ze sinds de val vd communisten daar toch niet meer.

Poekieman | 25-01-19 | 14:25 | + -2 -

Wanneer twee gebieden die voorheen samen in een gezamelijke markt zaten nu niet meer samen in een gezamelijke markt gaan zitten, dan heb je een begrenzing tussen twee economische gebieden.
Die grens kan een harde grens zijn (grenscontrolles) wanneer bijvoorbeeld het ene gebied geen vrij verkeer van personen over die grens wil en/of het andere gebied geen vrij verkeer van goederen.
Het specifieke probleem met de Noord-Ierse grens is dat die nochal gevoelig ligt. Zet daar een grenswachter neer dan wordt die doodgeschoten. Zet er een politieagent bij om de grenswachter te beschermen dan wordt die ook doodgeschoten. Zet het leger in om politie en grenswachters te beschermen dan heb je oorlog.

koeberg | 25-01-19 | 10:09 | 2 | + 13 -

Of je maakt geen harde grens. De UK wil vrij verkeer van goederen; als de EU dat niet wil wens ik ze veel succes.

Vitaly Chernobyl | 25-01-19 | 18:15 | + 0 -

Kapotgeschoten EU grenswachters... daar moet ik nog een mening over vormen.

PresidenteDeConjovia | 25-01-19 | 19:39 | + 0 -

Misschien Noord-Ierland zelfstandig maken, in de EU houden of gewoon toevoegen aan Ierland. Het is ongeveer de helft van Belgie qua oppervlakte.
Het Goedevrijdagakkoord zegt dat als een meerderheid van de bevolking dat wil, Noord-Ierland deel kan worden van Ierland. Bijna de helft van de mensen wil dat wel en bijna de andere helft niet, elk ongeveer 900.00 mensen.

kloopindeslootjijook | 25-01-19 | 09:51 | 2 | + 0 -

Wat denk je dat de 900000 mensen gaan doen die geen deel uit willen maken van een verenigd Ierland? Juist, terug naar de Troubles.

Ay_Caramba | 25-01-19 | 10:31 | + 2 -

Dat zou de beste oplossing zijn. 1.800.000 mensen die er eens wat zand over gooien en anders heel rap uit zowel de EU als het VK knikkeren.

W_F | 25-01-19 | 14:59 | + 0 -

Maak je geen illusies, er zijn geen eenvoudige oplossingen voor dit grens probleem (anders dan dat de Brexit in zijn geheel niet doorgaat). Ongelofelijk dat de initiators van de Brexit hier zo eenvoudig over gedacht hebben. Er zullen toch wel een paar politico's zijn die zich inmiddels achter de oren krabben over de doos van Pandora die ze geopend hebben. Kan me in principe goed voorstellen dat de Britten de Brexit een prima idee vinden, maar ga dan eerst een oplossing voor de problemen die dit met zich meebrengt. In de wereld van de populisten is alles eenvoudig, de realiteit is vaak net iets complexer...

Kanarie-Arie | 25-01-19 | 09:31 | 2 | + 5 -

In de wereld van consensuspolitiek en polderen is alles heel complex en verliest uiteindelijk iedereen. Bij populisten is tenminste nog een groep winnaars.

kapotte_stofzuiger | 25-01-19 | 09:46 | + 0 -

Ze zijn in de EU gekomen, dus kunnen ze er ook uit.

nieuwe_Deen | 25-01-19 | 10:05 | + 5 -

Ehm, Nexit, anyone?

Doctor Honoris Causa | 25-01-19 | 08:25 | 2 | + -3 -

Omdat het bij de Britten zo'n groot succes is, bedoel je?

* Il Principe * | 25-01-19 | 09:24 | + 6 -

Met een Friese backstop?

kapotte_stofzuiger | 25-01-19 | 09:45 | + 9 -

Ik heb het al eerder gesuggeerd: UK en Ierland worden weer één land, net zoals tot 1921 ... UK doet z'n Brexit ... probleem opgelost.
Het Goedevrijdagakkoord ("geen grens") wordt dan gehonoreerd .
Tussen EU en UK ligt een prima grens (de zee). EU en UK blij.

appelboor | 25-01-19 | 07:28 | 2 | + -8 -

En jij denkt dat de Ieren meegaan in dit plan? Dat hele land staat op een fundament van EU subsidies. Of had je een soort pre-WO2-stijl annexatie in je hoofd?

Enter Yeti | 25-01-19 | 07:45 | + 19 -

Dat gaat dus echt niet gebeuren. Engeland zal eerder uit het VK stappen (dan is het probleem ook opgelost) dan dat Ierland zich vrijwillig uitlevert aan Londen.

PresidenteDeConjovia | 25-01-19 | 19:37 | + 1 -

Sorry maar de Noord-Ierse grens is nu een typisch voorbeeld van hoe de Remainers van een non-probleem een gigantisch dilemma maken om Brexit tegen te houden. Net als in Zwitserland, dat hoewel het grote delen van EU wetgeving overneemt, geen onderdeel is van de douane-unie. Een eventuele grens tussen Ierland en het VK hoeft geen zichtbare te zijn. De douanes van beide landen kunnen steekproeven houden op transporten, en alle financiele aspecten van een grens kunnen administratief worden afgehandeld. In zekere zin is dat niet anders in vergelijking met bijvoorbeeld goederen die van buiten de EU aankomen in Rotterdam. Aangezien de Ierse Republiek geen onderdeel is van Schengen (en een eiland) is er ook weinig risico voor illegale immigratie.

In zekere zin is de backstop een groter risico voor het vredesproces omdat het een eerste stap is in het losweken van Noord-Ierland van het VK. Alleen al daarom is de deal van May onverstandig.

Equus africanus asin | 25-01-19 | 05:03 | 3 | + 9 -

Volgens mij is Ierland ook partij in die goede vrijdag akkoorden, en moet de EU zich er dus gewoon aan houden (Ierland blijft EU).

frank87 | 25-01-19 | 08:04 | + 2 -

Illegale immigratie niet, maar illegale import van goederen Ierland in wel. De EU is erg kieskeurig over welke goederen binnen komen. Ierland is onderdeel van de EU. Dus voor de EU is het erg belangrijk dat ofwel Noord-Ierland in de gezamelijke markt zit ofwel dat er een harde grens komt. Dat laatste mag niet vanwege het Goedevrijdagakkoord. Dus vandaar dat de EU een backstop wil totdat het VK met een oplossing komt.

koeberg | 25-01-19 | 10:29 | + 7 -

@Koeberg: Dan is die grens het probleem van de EU en mogen ze het lekker oplossen. Met de "cliff-edge" Brexit als stok achter de deur. Wordt het probleem eindelijk eens gelegd daar waar zowel de oorzaak als de oplossing liggen: Brussel.

Vitaly Chernobyl | 25-01-19 | 18:17 | + 0 -

Ierland en Noord-Ierland hebben de afgelopen 25 jaar... miljarden euro's ondersteuning gehad via Brussel.
Het is begrijpelijk dat zij moeite hebben met de Brexit.

sociaal_econoom | 25-01-19 | 01:50 | + 2 -

Tjee, een EU grens waar niemand overheen mag. Het kan dus wel.........

Kromme Tenen | 25-01-19 | 01:15 | + 17 -

Hoe moeilijk kan het zijn; grensposten en een beetje prikkeldraad. De afgelopen 20 jaar is het religieuze geweld al overgenomen door een andere club.

kapotte_stofzuiger | 24-01-19 | 23:47 | 4 | + -1 -

Inderdaad. En Ierse terroristen net zo behandelen als Moslim terroristen. Gewoon actief opsporen en voor het leven opsluiten.

Lebowski72 | 25-01-19 | 08:31 | + -2 -

De IRA-terroristen zitten tegenwoordig in het Noord-Ierse parlement.

Guusje Nadorst | 25-01-19 | 09:43 | + -1 -

Ja, dat is gelijkheid. De loyalistische terroristen hebben er nog steeds de overhand.

PresidenteDeConjovia | 25-01-19 | 19:34 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Die grens wordt alleen maar als excuus gebruikt om het VK niet te laten gaan...

ZwarteDag | 24-01-19 | 23:09 | 2 | + 12 -

Ehh inderdaad. Zolang er geen overeenstemming is over die grens gaan ze niet, zonder einddatum. Is overigens hun eigen deal..
Wat wel meesterlijk is van May.. its the May way, or no way.. ( of economische meltdown door een no deal Brexit - inclusief hetzelfde probleem)

Epistulae_Morales | 25-01-19 | 00:59 | + 0 -

Een no deal Brexit zie ik nog geen economische meltdown opleveren. De WTO regels zijn helder, net als de most favoured nation clausule daarin. Kan de UK zelfs een smak geld opleveren, gezien het grote handelstekort met de EU.

Vitaly Chernobyl | 25-01-19 | 18:19 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken