Britse Insta-celebrities gaan millennials voortaan openlijk beduvelen

Dat heet nou reclame
Dat heet nou reclame

Instagram wordt vooral gebruikt door wezens van wie het brein nog niet is volgroeid. Levert soms wonderlijke verhalen op. Jongedames die naar de plastisch chirurg stappen met het verzoek om hen te vertimmeren tot de gefilterde variant van henzelf. Of rijke millennials die duizenden dollars lappen voor een exclusief muziekfestival op een privé-eiland op de Bahama's, om bij aankomst uit te vinden dat de reclame iets mooier is dan de werkelijkheid. De beloofde sterrenmaaltijd bleek een zweterig broodje kaas, stroom, water en muzikanten niet of nauwelijks voorradig. Wat rest is een festivaldirecteur die zes jaar bromt voor fraude. En een schitterend zeitgeist-document in de vorm van Netflix-documentaire (trailertje) die prachtig wordt omschreven als 'a tsunami of Schadenfreude'. Reclame voor het fraudefestival werd namelijk gemaakt door bekende Instagram-sterren als Kendall Jenner, Emily Ratajkowski en de half-Nederlandse Bella Hadid (die hier tot aan $250.000 p.p voor pakten). Alleen maakten niet alle Insta-sterren expliciet duidelijk dat ze betaald kregen. Nou, klinkt het heel logisch dat influencers zich laten betalen voor hun geïnfluence. Maar dat valt voor mensen met niet-volgroeide hersenen dus niet mee. Om arme selfie-schaapjes te helpen feit en fictie te leren onderscheiden heeft de Britse toezichthouder CMA met 16 Britse influencers afgesproken dat ze voortaan duidelijk vermelden als het om een gesponsorde post gaat. Deze 'pledge' volgt nadat de toezichthouder onderzoek deed naar het advertentiebeleid van bekende Britse influencers. Hoewel de Britse consumentenwaakhond aangeeft geen bewijs te hebben dat Britse influencers de wet hebben overtreden, stuurde het enkele celebrities die de belofte niet hebben ondertekend een waarschuwingsbrief 'to review their practicus where some concerns have been identified'. Schitterend, maar zijn wij benieuwd of de Britten daadkrachtiger gaan optreden bij overtreding dan onze eigen toezichthouders. In de polder zijn er namelijk ook allemaal regeltjes rondom duidelijk adverteren op social media, maar die lappen BN'ers massaal aan het gesponsorde laarsje. Ondanks dat bijvoorbeeld Instagram het een stuk makkelijker heeft gemaakt om aan te geven dat het om een gesponsord bericht gaat. Maar ach, boetes volgen toch niet. En wat zal het. We gokken dat #prom, #adv of #spon op Instagram net zo werkt als de lenen-kost-geld-waarschuwing. De afzender houdt zich daardoor braaf aan de opgelegde beperkingen, maar het helpt geen moer

Fotobijschrift: Rosie Huntington-Whiteley ondertekende de boel ook. 

Reaguursels

Inloggen

Wat ben ik blij dat Bassie & Adriaan en Samson & Gert de "influencers" van mijn generatie waren...

JackRyan | 24-01-19 | 01:31 | + 9 -

Ik denk niet dat het lang duurt voordat Europa (continent) de VS achterna gaat.

Bij commercials staat bijvoorbeeld of het echte personen zijn of dat ze zijn ingehuurd (als het om anekdotes/reviews/interviews gaat) en talloze waarschuwingen zoals bij medicatie reclame waarbij men regelmatig langer dan een minuut een statement voorleest en wat eventuele bijwerkingen kunnen zijn..

TuurlijkNiet | 23-01-19 | 20:47 | + 1 -

notoire natuurlijk...

Tinus Oudestraat | 23-01-19 | 18:58 | + 2 -

De redactie vergeet een categorie notaire Instagram fans te noemen: rijke 'prinsjes' in het Midden-Oosten die menig IG-'model' (waarvan inderdaad het brein dus nog niet volgroeid is) met mooie beloften naar o.a. Dubai lokken om de dames daar dan uiteindelijk in groepsverband met hun vrienden als seksslavinnen uit te buiten. Lijkt me een kwalijkere zaak dan dat er geen #adv in posts staat.

Tinus Oudestraat | 23-01-19 | 18:57 | 3 | + 8 -

Exact! Menig model vliegt voor 50.000 naar Dubai om zich (letterlijk!) een week lang onder te laten schijten door een groepje Arabieren

blubberpoesje | 23-01-19 | 19:00 | + 12 -

Ik wilde het niet zo hard zeggen, maar nu blubberpoesje er de voorzet voor heeft gegeven: de dommertjes denken voor goud te gaan, maar krijgen uiteindelijk alleen shit en gezeik. Letterlijk dus. Vooral vanuit Rusland en Oekraïne schijnt de toestroom van naïeve dames groot te zijn.

Tinus Oudestraat | 23-01-19 | 20:10 | + 5 -

@Tinus Oudestraat | 23-01-19

Naïeve dames? Lijkt er anders op dat ze precies weten waar ze aan beginnen. Hoog betaalde prostitutie in landen waar daar echt groffe straffen op staan. Risico/rendement.

Klapband1408 | 23-01-19 | 22:58 | + 5 -

" De wereld wil bedrogen worden, dus ga ik bedriegen "
Dat zeiden de Romeinen al.
Er is niets veranderd.

mickey99999 | 23-01-19 | 18:50 | + 1 -

" De wereld wil bedrogen worden, dus ga ik bedriegen "
Dat zeiden de Romeinen al.
Er is niets veranderd.

mickey99999 | 23-01-19 | 18:50 | + 7 -

Waarvan het brein nog niet is volgroeid.
Geweldig.

De Profundus | 23-01-19 | 17:51 | + 8 -

99,99% van die millennials gaat zo vreselijk teleurgesteld zijn in het leven.

Ben Hetzat | 23-01-19 | 17:49 | 2 | + 18 -

Maar dat is natuurlijk de schuld van anderen in hun ogen.

2voor12 | 23-01-19 | 17:53 | + 9 -

Tsunami aan depressies, burnouts en noem de psychologische, deels zelf-opgelegde, aandoeningen maar op.

Ay_Caramba | 24-01-19 | 08:12 | + 3 -

Het is me wat

namensmijnhond | 23-01-19 | 17:18 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken