Gemeenten weigeren om zzp'er te redden van schulden

Tsja, zelfstandig he.
Tsja, zelfstandig he.

Zzp'ers zijn in dit land gemiddeld genomen vermogender dan werknemers, maar hebben ook een groter probleem wanneer ze schulden maken. Want ondanks dat zzp'ers doorgaans bestaan uit één persoon worden ze door veel gemeenten niet als individuen behandeld als het aankomt op schuldhulpverlening. De wet gemeentelijke schuldhulpverlening schrijft voor dat niemand uitgesloten mag worden van een stukje overheidshulp bij het opruimen van zijn financiële puinhopen. De Volkskrant en de Groene stellen dat 24 van de grootste 44 gemeenten doorverwijzen naar het bbz-loket. Met een bbz-uitkering kan een ondernemer tijdelijk zijn tegenvallende inkomsten aanvullen tot het bijstandsniveau. Alleen schiet een zzp'er met een privé-tonnenschuld en een partner met inkomen daar weinig mee op. Zo spreekt de Volkskrant met een zzp'er die ooit een te riante DSB-hypotheek stuksloeg op een huis en vakanties, maar nu al jarenlang op de blaren zit. Niemand weet precies hoeveel zzp'ers met een soortgelijk probleem lopen, omdat betrouwbare cijfers ontbreken (sowieso een probleem bij de schuldenproblematiek). Wel wordt geschat dat de gemiddelde schulden-zzp'er zo'n €120.000 in de min staat. Voor hen is te hopen dat de (lagere) overheid op dit vlak een beetje snel fatsoenlijk beleid gaan maken, voordat ze voor hun dagelijkse boodschappen in paniek bij leenwoekeraars aankloppen. 

Reaguursels

Inloggen

'Sjon' heeft het dus geflikt om ergens in de jaren 1990 een hut te kopen en te belasten met een hypotheek van maar liefst 150% van de koopsom. Of dat nou geschiedde via DSB of wat voor bank dan ook is niet relevant: dit is gewoon een enorm risico, hoe je het ook wendt of keert.
Kennelijk meende 'Sjon', zoals zovelen in die jaren, dat pech (ziekte, werkloosheid, echtscheiding e.d.) alleen 'sukkels', oftewel alle andere mensen, zou kunnen overkomen.
Vervolgens lijkt het surplus aan pecuniae uitgegeven te zijn aan vakanties en aanverwante luxe, ipv een reservering aan te houden voor de uiteindelijke aflossing van de hypotheek. Oók al niet zo slim.
En dan, als klap op de vuurpijl, ook nog eens een naheffing / schuld van € 120K bij de onze vrienden van de fiscus. Dat betekent toch echt dat 'Sjon' ooit een behoorlijk stevig inkomen moet hebben gehad, anders krijg je zo'n enorme schuld (ontstaan sinds 2012, ècht???) niet voor elkaar.

Als toch enigszins ingewijd in de SHV-procedures, meen ik op grond van deze summiere gegevens al te kunnen concluderen dat meneer stomweg niet met geld kan omgaan en zodoende enorm boven zijn stand geleefd heeft.
Dat is geen pré bij een SHV-traject, en dus kan ik mij deze afwijzing prima voorstellen.

EefjeWentelteefje | 24-01-19 | 16:20 | 1 | + 2 -

En dan nog even een vervolg:

En volgens de VK zou 'Sjon' dus zijn afgewezen voor de SHV vanwege het surplus aan inkomen van zijn vrouw van nog geen € 5,= per week?
Ga eens weg, zeg. Kleine moeite om mevrouw voor te stellen om nèt een uurtje per week minder te gaan werken, om maar eens een voor de hand liggende oplossing te noemen.
Er ontbreekt hier nogal wat aan essentiële gegevens in deze casus.

VK = AF.

EefjeWentelteefje | 24-01-19 | 16:23 | + 2 -

Dit verhaal heeft zo weinig context dat er niets over te zeggen valt. Lijkt mij dat de gemeente in principe de persoon moet helpen, maar niet het bedrijf. Of deze situatie is ontstaan door zijn eigen handelen, dat kan natuurlijk ook.
Vermoed dat de man zich niet failliet wil laten verklaren, maar dat is gissen.

Analia von Solmsch | 24-01-19 | 09:20 | + 1 -

Idd vreemd jankverhaal in de Volkskrant. Als ze medelijden willen wekken moeten ze met iets beters komen. 'Sjon' gaat in ieder geval geen extra sympathie wekken voor ZZP-ers met schulden.

Sjon denkt ook dat hij door DSB aan te wijzen als waar het fout ging sympathie opwekt (iedereen is toch tegen DSB??!?). Hij had die hypotheek echter gemakkelijk terug kunnen betalen: in jaren negentig gekocht voor een gulden bedrag, tot 2012 in loondienst gewerkt. Zelfs met de crisis 2008 is het huis zeker meer waard dan in de jaren 90, behalve als hij het zelf heeft laten verkrotten.

Uit het feit dat hij 120k schuld heeft bij de belastingdienst en hij pas sinds 2012 zelfstandige is, blijkt dat hij serieuze inkomsten heeft gehad de afgelopen 5 jaar.

Deze man is niet zielig. Hij heeft jaar in jaar uit bewezen volledig onverantwoordelijk te zijn. Begrijp niet dat zijn vrouw nog bij hem is. Al haar geld gaat er uit omdat hij een probleem (gokken? drank? minnares/minnaar?) heeft.

gaat_beter_dan_ooit | 24-01-19 | 09:10 | + 1 -

Ik ken helaas ZZP-ers die niet door hun eigen schuld in de problemen zijn geraakt. Voorbeeld: een zzp-er wordt door iemand aangereden (schuld tegenpartij), kan niet werken vanwege zwaar letsel, maar het duurde ZES (!!!) jaar voordat de verzekering uit ging betalen. En dat was niet voldoende om alle problemen op te lossen. Dus please, niet alle ZZP-ers over een kam scheren. Sommigen kunnen er echt niets aan doen dat ze in grote financiële problemen raken.

DeHamer-1 | 23-01-19 | 16:05 | + 6 -

Ik weet niet hoe het exact allemaal werkt met schulden. Qua schulden kan ik mij slechts de stress uit de studententijd herinneren waarbij de maximale roodstand naderde en er nog een week gegeten moest worden. Met daarbij de hoop dat de huisbaas niet onverwacht de huur kwam innen en ik weer een smoes moest verzinnen. Die stress zou bij het figuur uit het artikel toch ook een beetje aanwezig moeten zijn?

Ik zie een ZZP'er die in het verleden blijkbaar te veel geleend heeft en daar goed van leefde. DSB is in 2009 failliet gegaan. We zijn nu ruim 9 jaar verder, plus de jaren dat de hypotheek en lening al liepen. In die jaren is die gozer er dus niet in geslaagd een oplossing voor dit onvermijdelijk naderende probleem te vinden. Ik lees dat die vent spijt heeft van zijn lening, maar hij zou ook spijt moeten hebben van het feit dat hij het jarenlang maar op zijn beloop heeft gelaten. De keuze om ZZP'er in de ICT te worden, is meestal gewoon een financiële. In loondienst was deze gast veel eerder door de mand gevallen en zou hij eerder gedwongen zijn de tering naar de nering te zetten. Het figuur moet nu boeten voor het feit dat hij in de afgelopen tien jaar ver boven zijn stand heeft geleefd (een leugen leven). Hij zal zichzelf wel sneu vinden nu hij geen hulp krijgt, maar wat mij betreft verdient hij dat gewoon. Ik heb er geen medelijden mee.

The_iron_boar | 23-01-19 | 15:32 | + 8 -

Punt is dat als Sjon en zn vrouw wel hulp van de gemeente zouden ontvangen, het best wel eens zou kunnen zijn dat hij een groot deel (en misschien wel alles) van de schuld af zou kunnen lossen. Immers, de vrouw werkt en hij werkt nog altijd in de IT.

Weerduivel | 23-01-19 | 14:59 | 2 | + -1 -

hij heeft altijd gewerkt, een huis in de jaren negentig gekocht en het toch voor elkaar gekregen diep in de schulden te komen. Sommige mensen zijn niet te helpen behalve door ze onder bewind te stellen.

gaat_beter_dan_ooit | 24-01-19 | 09:11 | + 1 -

@gaat-beter
Dit klinkt inderdaad als een gevalletje 'onder beschermingsbewind', want uit werkelijk alle door de VK aangehaalde gegevens blijkt dat 'Sjon' gewoon geen enkele sjoege heeft van budgetteren, laat staan van een bestaan als zelfstandig ondernemer.

Enorme FAIL van de VK om dit geval als voorbeeld te nemen voor hun jankverhaal.

EefjeWentelteefje | 24-01-19 | 16:27 | + 0 -

BBZ loket kan je maar beter in een grote boog omheen lopen als ondernemer.

klaas24 | 23-01-19 | 14:46 | + 0 -

Als je geen bedrijf kan runnen, moet je zeker niet voor jezelf beginnen. De markt verzieken voor anderen, en als het dan fout gaat huilen.

captainobvious | 23-01-19 | 14:00 | 3 | + 7 -

Niet iedereen heeft zelf besloten om zzp-er te worden. Mijn zusje is verpleegster (thuiszorg) en daardoor dus ook ZZP-er. De thuiszorg organisatie heeft een gemeen trucje, de organisatie is alleen bemiddelaar, maar de opdracht geven is de patient.. Wordt zwaar onderbetaald (uurloon is nu hetzelfde als voormalig bruto uurloon), maar moet nu veel meer kosten maken voor tal van verzekeringen. Had zij voorheen een netto loon van zo'n 1550 euro, nu is dat nog maar 1180 euro..

Bij postbodes is het niet veel anders. Ik ben zelf (ook in Nederland) lang ZZP-er geweest, maar dat was mijn keuze en in de ICT is dat niet ongewoon. In de VS kennen ze het concept ZZP-er niet. Daar heet het gewoon freelancer. Overigens kun je ook freelancer zijn met 'personeel' in de VS. In 2011 kwam Christiaan erbij en eind 2011 Gregory. In 2012 heb ik officieel een bedrijf gestart als LLC ( Limited Liability Company - Amerikaanse BV). Veel (garage) startups in de VS beginnen op deze manier..

Probeer dus niet alle ZZP-ers over dezelfde kam te scheren. Niet iedereen heeft ervoor gekozen om zelfstandige te zijn..

TuurlijkNiet | 23-01-19 | 14:41 | + 7 -

@ TuurlijkNiet
De (schijn)zelfstandigheid van bijvoorbeeld postbodes en verzorgers moet direct verboden worden. Gefaal vanuit DenHaag om - met alle respect voor de postbodes et al. - om de onderkant van de arbeidsmarkt te beschermen tegen misbruik van gedwongen 'ZZP-ers' door grote bedrijven.

Ergens komt wel een grens dat mensen bewust en bekwaam kiezen voor het ZZPer-schap; die worden zo nu en dan ondermijnd door debielen die de markt verzieken met idioot lage tarieven en magere kwaliteit. Met zulke stuntelaars hoef je geen medelijden mee te hebben als het fout gaat (bijvoorbeeld als ze eindigen zonder pensioen of onverzekerd arbeidsongeschikt raken).

Puffbunny | 23-01-19 | 14:59 | + 3 -

Wow, 1180 netto. Dat is wel heel laag inderdaad. Is dat voor 36-40-urige werkweek?

Cowboy Henkie | 23-01-19 | 17:18 | + 1 -

Een kleine zelfstandige wordt geacht zijn pensioen op te eten als er geen inkomen is (ziek, markt, politiek uitgekotst). Het pensioen van een werknemer die overal de kantjes er vanaf loopt, en werkloos raakt, raakt zijn pensioen niet kwijt. Dat is discriminatie, maar daar hebben de belastingdienst en de andere (geld innende) overheden dan weer schijt aan. Ooit zei een CDA-er dat ze er wat aan gingen doen (opbergen in een hele diepe la?).

jojan | 23-01-19 | 13:49 | + -1 -

Moeten we medelijden hebben met iemand die zich door wanbeleid de schulden in werkt? Vroeger hingen ze je juist aan de schandpaal: "Kijk Pietertje, als je niet normaal doet slaap je net als die meneer op straat". Goede opvoeding.

smiksmak | 23-01-19 | 13:22 | + 3 -

Tonnen aan hypotheek stukslaan, geld als water uitgeven is geen verdienmodel, dat is wel duidelijk. Dat heeft weinig van doen met het ondernemerschap.

SolidRock | 23-01-19 | 13:12 | 1 | + 9 -

Inderdaad.

'Om te ontsnappen aan een mislukt buitenlands avontuur kocht Sjon in de jaren negentig een rijtjeshuis met [...] een hypotheek van 150 procent van de waarde van het huis. Met het hypotheekgeld dat overbleef [...] het leven van zijn gezin op te leuken met vakanties en een vaste campingplek.’

Sjon de gesjeesde ondernemer heeft niets van zijn mislukte buitenlandse avontuur geleerd. Terug in Nederland loopt hij meteen in de val van een 150% DSB-hypotheek. Kortom, Sjon maakt doorlopend financieel verkeerde keuzes. Niet echt een teken van gedegen ondernemerschap.

Puffbunny | 23-01-19 | 14:50 | + 10 -

@jannisstoppen
Ik ken toch heel erg veel zzp'ers die eigenlijk geen zzp'r zijn en ook zeker niet hard werken.
Wel leuk om te lezen dat de gemiddelde zzp'r een schuld heeft van 120.000 euro. Zouden ze daar gewoon de hypotheek van hun huis mee bedoelen of leningen die ze hebben afgesloten voor hun "bedrijf" . Als het het laatste is dat is dat toch geen probleem, als ondernemer (dat zou een zzp'r moeten zijn) houd je daar al rekening mee.

bobby33 | 23-01-19 | 13:08 | 2 | + -2 -

Ja, heb je vast ergens gelezen.... Is niet het beste kunstje van jou zo aan je reactie te zien.

SolidRock | 23-01-19 | 13:20 | + 3 -

Ik help wel ff; 'De gemiddelde zzp met SCHULDEN heeft een schuld van 120.000,--

Weerduivel | 23-01-19 | 15:00 | + 3 -

Zzp'ers , zolang het goed gaat lachen ze de werknemer in loondienst uit want wie gaat er nou voor een baas werken voor een hongersloontje als je dik geld kan binnenharken als zzp'er. Zodra het minder gaat klagen ze dat het oneerlijk is dat een werknemer in loondienst meer zekerheid en betee beschermd is. Vrijwillig zzp'er is vrijwillig risico nemen daar is de prijs ook naar (tenzij je in de verleerde branche zzp'er bent geworden)

CleanUpTime | 23-01-19 | 12:37 | 1 | + 4 -

Hoor er anders maar weinig klagen in mijn omgeving. Zou het kunnen dat deze ZZP'ers wél verstandig omgaan met geld, buffers aanhouden, op tijd klanten weten te verwerven, de winst gedeeltelijk investeren voor later?

SolidRock | 23-01-19 | 13:16 | + 5 -

Terug naar de 19e eeuw. Bedankt VVD PvdA CDA GL D66!

dr Rechts | 23-01-19 | 12:01 | 1 | + 0 -

Zzp'ers zijn de echte harde werkers van het land. Geen enkele bescherming. Nooit ziek want anders geen geld. Ja ze houden meer over, maar betalen relatief gezien ook meer belasting.

Janisstoppen | 23-01-19 | 10:43 | 1 | + 15 -

Ze werken niet allemaal echt hard. Veel ZZP'ers doen het ernaast en hopen wat te vangen. In ieder geval hebben ze belastingvoordeeltjes en kunnen moeder de vrouw elk jaar een paar keer goedkoop uit eten meenemen i.v.m. aftrek "zakelijk diner". Wat ik maar wil zeggen: DE zzp'er bestaat niet, tenzij je het beperkt tot de belastingdienstdefinitie.

Graaier | 23-01-19 | 13:24 | + 0 -

Toch maar weer gewoon loonslaaf worden als zich de gelegenheid voordoet?

Doctor Honoris Causa | 23-01-19 | 10:36 | 1 | + -5 -

Ik stel voor: Probeer als postbode bij PostNL maar eens een contract als werknemer te krijgen. Of probeer het eens als thuiszorg verpleegster.

Dit zijn eigenlijk allemaal schijnzelfstandigen die buiten hun schuld hiertoe gedwongen zijn. Bij Deliveroo snap ik het wel een beetje. De meeste van die bezorgers (scholieren/studenten) hebben dat baantje als bijbaan en houden op die manier wat meer over. En weinig twintigers welke al echt nadenken over hun pensioen..

TuurlijkNiet | 23-01-19 | 14:46 | + 0 -

Als ZZP 'er betaal je van alle bedrijfsvormen de hoogste belastingtarieven maar je geniet geen enkele bescherming. "Toevallig" is het ook de enige bedrijfsvorm die erg lastig naar het buitenland te verplaatsen is zonder dat de ondernemer verhuist.

Coffee Party | 23-01-19 | 10:21 | + 12 -

Een Gemeente is er bij gebaat dat een ZZP'er zijn (eigen) huis wordt uitgezet zodat diegene geen inwoner meer is van die Gemeente. Het voordeel voor de Gemeente is dan geen inwoner dus komen de lasten ook niet voor rekening van de Gemeente. Dit is beleid en wordt door diverse Gemeenten toegepast.
Einde inschrijving GBA = einde zorgplicht voor Gemeente.

Beroep = Boerenlul | 23-01-19 | 10:04 | + 12 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken