Uber wil minder testosteronbommen op de weg. Gooit leeftijdsgrens omhoog

Van u hoeft Uber niet per se het land uitgejaagd te worden, maar bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) vinden ze de platform-economie maar niks. Zzp'ende Uber-chauffeurs en pizzabezorgers van Deliveroo (rip) zouden in hun jacht naar een leefbaar loon verkeersregels aan hun laars lappen. Nadat Uber-chauffeurs bij een zwik (dodelijke) ongelukken betrokken waren riep VVN in de gehaktballenbode dat het van de zotte was dat voor taxichauffeurs die je van straat mogen pikken strengere eisen worden gehanteerd dan voor chauffeurs die alleen per app te bestellen zijn. En of Uber niet even het verdienmodel kon aanpassen. Chauffeurs hebben er belang bij om hun ogen op de app in plaats van de weg te houden, om zo snel mogelijk binnenkomende ritjes te claimen. Neemt de vraag naar taxiritjes aan de andere kant van de stad plots toe kun je gas geven. 'Wij pleiten dan ook om al direct een maximumaantal ritten per chauffeur per dag toe te staan.' Het zal u verbazen, maar Uber gaat op de korte termijn helemaal niets aan zijn verdienmodel veranderen. Uber stelt namelijk dat er 'geen duidelijke overeenkomst' tussen de recente ongelukken kan worden vastgesteld, anders dan dat er natuurlijk vaak Uber-chauffeurs bij waren betrokken. Om de gemeente en VVN enigszins tegemoet te komen moeten chauffeurs voortaan minstens 21 jaar zijn en een jaar rijervaring hebben (21-minners die nu voor Uber rijden, mogen dat blijven doen). Zoals bekend zijn jonge mannen naar verhouding vaker betrokken bij ongevallen. Om het testosteron wat te dempen verplicht Uber bestuurders onder de 25 voortaan een cursusje verkeersveiligheid te volgen. Zullen ze daarna ongetwijfeld niet meer geïnteresseerd in het maximeren van hun opbrengsten. Nou zal het maximeren van het aantal ritten ook geen wondermiddel zijn, zolang verschillende taxi-apps geen gegevens uitwisselen. Uber-chauffeurs mogen per 24 uur, maar 12 uur ingelogd zijn op de app. Niets verhindert de zelfstandige ondernemers om de rest van de dag ingelogd te zijn bij andere opdrachtgevers. Uiteindelijk is er maar een oplossing voor dit probleem. Chauffeurs overbodig maken met zelfrijdende auto's die geen voetgangers scheppen. Een jaar geleden verwachtte Uber-baas Dara Khosrowsahi dat autonome bakken misschien al in achttien maanden de weg op konden. Even geduld nog

Fotobijschrijft: Het exterieur van het Uber-kantoor in Amsterdam is minder flitsend.

Reaguursels

Inloggen

@De Profundus

Bleke Dennis gaat jou echt niet rondrijden voor de afbraak tarieven van Uber. Daarvoor kom je uit bij de chauffeurs die Holein boven je noemt.

Klapband1408 | 22-01-19 | 22:36 | + 0 -

Ehm, de TCA (en TCS) figuren die ik bij Amsterdam CS zie staan zijn bijna ook allemaal jonge mannen (en meestal van het Noord-Afrikaanse). In hoeverre zijn Überchauffeurs erger dan TCS/TCS?

De steekproef van twee (#3 is vrijgesproken) telt nou niet echt als argument voor "Über is slecht".

Vitaly Chernobyl | 21-01-19 | 22:06 | 3 | + 0 -

Het gaat erom dat er niet genoeg pauze wordt genomen bij Uber. Afkomst heeft hier nu een keer echt niets mee te maken, en bovendien zijn de TCA rijders meestal echt wel twintigers.

r0bbbb | 21-01-19 | 23:19 | + 0 -

TCA of UBER zijn exact dezelfde chauffeurs. En ze heten Fouad, Mohammed, Sadik of Abdel, nooit een andere naam. Zelf proefondervindelijk vastgesteld.

Holein1 | 22-01-19 | 08:02 | + 3 -

Als ze App aanpassen bij Uber,gelijk even keuze geven van tint,en dan bedoel ik niet de auto.
Klant is koning.

De Profundus | 22-01-19 | 13:52 | + -1 -

Prins Phillip

mark2328 | 21-01-19 | 21:50 | + 0 -

Platform-economie is doorzichtig hipster gelul.

zimmerschwanz | 21-01-19 | 21:34 | 1 | + 7 -

Yup.
De overheid doet de KVK.
Wat mij betreft doet de overheid ook de platformen. Ze zijn immers ook eigenaar van de marktpleinen.
En met de toekomst, die toch echt vereist dat ondernemers zich via platformen laten vinden, lijkt me dat een prima nutsvoorziening.

mark1487 | 22-01-19 | 07:47 | + 0 -

Mooi staaltje windowdressing, alsof hierdoor minder doden gaan vallen. Dat hele Uber-verdienmodel zou verboten moeten worden, want stijlfiguur voor de afbraak van de moderne sociale economie/welvaartstaat. Geldt ook voor bedrijven als Deliveroo e.d.

zimmerschwanz | 21-01-19 | 21:33 | 1 | + 6 -

Dat verdienmodel is lang niet zo bijzonder. Het is gewoon een taxicentrale verpakt in een gelikte app. (Straat)taxichauffeurs zijn al sinds jaar en dag zelfstandigen. Het enige disruptieve aan Uber zijn de lage tarieven. (Die weer knetterhoog zijn als je ze nodig hebt)

Klapband1408 | 21-01-19 | 23:15 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken