Ryanair: wij draaien niet lekker, maar de concurrentie kan er geen klote van

Het zit de vliegende kraslotenverkopers van Ryanair al een tijdje tegen. Hommeles met het personeel in zo'n beetje ieder land waar het actief is. In Nederland probeerde Ryanair stakende piloten te 'wreken' door hun baan te verplaatsen en later de Eindhovense basis te sluiten. Van het UWV mag de Ierse maatschappij het Eindhovense personeel niet ontslaan, omdat het eerst met de vakbonden om tafel moet. Hoewel er regelmatig een (Spaans, Iers, Duits, Belgisch) onderhandelingssuccesje wordt geboekt, zijn er verschillende Europese pilotenvakbonden die de gesprekken met Ryanair hebben gestaakt. Zowel stakende als tevreden gestelde piloten/stewardessen voelt de maatschappij in de portemonnee. Dus gooit CEO Michael O'Leary er vandaag een winstwaarschuwing-pdf uit. De winst over het gebroken boekjaar zal uitkomen tussen de €1,0 en €1,1 mrd en niet zoals eerder gecommuniceerd tussen de €1,1 en €1,2 mrd. Klinkt als een klein verschil, maar Ryanair corrigeert de winstverwachting vaker dan Marijke Helwegen haar oogleden. Tot de herfst ging men uit van €1,35 mrd. En dan laat Ryanair de opstartverliezen (€140 mio) van het overgenomen LaudaMotion (van Formule 1-wereldkampioen Niki Lauda) buiten beschouwing laat.

De nieuwste onheilstijding is volgens O'Leary te wijten aan een overcapaciteit op de Europese vliegmarkt. Om te voorkomen dat er halflege kisten zullen rondvliegen gaan de ticketprijzen met gemiddeld 7% omlaag. En zo kan u straks al voor vijf pleurie naar Londen. O'Leary is 'disappointed' over de lagere winst, maar tickets voor de prijs van drie pakken melk vindt hij fantastisch. De CEO is namelijk zo iemand die bij tegenslag denkt 'ja, maar de kindjes in Afrika hebben het nog veel slechter'. Of de kindjes van CEO's van minder presterende vliegmaatschappijen, want die hebben binnenkort een werkloze papa thuis. 'We (=O'Leary - red.) believe this lower fare environment will continue to shake out more loss making competitors, with WOW, Flybe, and reportedly Germania for example, all currently for sale.' En hij geeft concurrent Norwegian (alweer) een steek onder water. Lage prijzen leiden namelijk tot een groter marktaandeel voor Ryanair 'as evidenced by Norwegian’s recent announcement of its plans to close bases in Rome, Gran Canaria, Tenerife and Palma, where they competed head to head with Ryanair.' Aangezien de Ierse luchtbusmaatschappij vet op de botten heeft sluit het nog goedkopere tickets en winstverlagingen niet uit. Nog even en u betaalt alleen de vliegtaks.

Fotoantwoord: Mama Laudaaa.

Reaguursels

Inloggen

Ryan Air is zo ontzettend kut... en dan praat ik nog uit het perspectief van een klant. Naaiers zijn het, wat een armoe. Ik betaal graag meer voor een normale vliegervaring.

Cowboy Henkie | 18-01-19 | 20:14 | + 0 -

Kijk eens naar Transavia. Die draaien steeds beter. Leiding met visie en nuchterheid. Financieel verstandig beheer. Zonder uitbuiting. Terugkomende klanten. Succesverhaal. En lekker Nederlands.

squadra | 18-01-19 | 17:12 | + 14 -

Ik vind het alleen vrij vervelend dat ze Charleroi <-> Varna uit het assortiment gehaald hebben. Ik hoop dat deze snel weer terug komt. Ik ben nu aan Wizzair (vanaf Eindhoven) en Austrian Air (vanaf Zaventem met tussenstop in Wenen) overgeleverd.

Haberdoebas | 18-01-19 | 13:43 | 2 | + -3 -

Komt misschien in de zomer weer. Sommige bestemmingen zijn niet rendabel buiten de zomermaanden.

Bytemaster | 18-01-19 | 16:23 | + -1 -

Volgens mij vliegen ze ook vanaf Weeze (filiaal Düsseldorf) bij Goch gelegen.
Via de autobaan achter Boxmeer de grens over en bij de tweede afslag Goch ga je rechtsaf en 15 kilometer verder ben je op Flugplatz Weeze.
Gratis parkeren en je bent snel aan de beurt.

sociaal_econoom | 19-01-19 | 05:20 | + 0 -

Ik betaal wel extra voor een ticket met een fatsoenlijke maatschappij. Zoveel zelfrespect heb ik dan nog wel.

Fantabulosa | 18-01-19 | 13:08 | 3 | + 6 -

De meeste andere maatschappijen zijn ook niet meer zo fatsoenlijk. Ik weet niet of je er veel mee opschiet als je 60% meer betaalt voor slechts 10% betere service. Alles wat men vroeger belachelijk vond bij Ryanair is bij veel andere maatschappijen nu ook gewoon de standaard. Ik was laatst een vlucht aan het boeken met British Airways naar de VS. Op het laatste moment zag ik dat er geen ruimbagage meer bij was inbegrepen. Dat moest apart betaald worden...

Bytemaster | 18-01-19 | 13:32 | + 2 -

Wat Bytemaster al zegt. Vertel eens welke 'fatsoenlijke maatschappij/ bedoelt u precies?

Overigens doet juist Ryanair iets heel erg goed dat door veel, zo niet alle, andere maatschappijen wordt nagelaten: er wordt door het personeel daadwerkelijk gecontroleerd op het formaat van de cabinebagage. Te groot = alsnog het ruim in, zonder discussie.
Deden alle maatschappijen dat maar!

EefjeWentelteefje | 18-01-19 | 13:53 | + 4 -

Ik sluit me bij u aan, maar dan alleen omdat ik niet in de ryanair toestellen pas. Gewone ticket met 31-32" is niet langer de norm bij hen maar je zit al snel aan de 29" (al zeggen ze zelf 30, maar dat zal 29.51 zijn). Niet dat je bij KLM oid meer krijgt maar daar kan je in ieder geval nog economy plus nemen voor minder geld dan een EE seat bij ryanair (en die is wel gegarandeerd). Transavia/Veuling is net zo erg, maar die geven het ten minste toe.

Is overigens puur beenlengte, mijn dikke reet past prima.

Con | 18-01-19 | 13:56 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken