Beleggers denken dat Elon Musk weer loopt te dollen. Tesla ontkent

In Europa kennen we 20 april vooral als de geboortedag van die Lebensraumzoeker. 4/20 staat in de Verenigde Staten dan weer in het teken van een geestverruimend goedje. Jaarlijks zijn er op die dag pro-cannasbisprotesten, omdat (naar verluidt) een paar Californische tieners ooit dagelijks om tien voor half vijf gingen blowen. Waarom we u dit allemaal vertellen? Omdat onze favoriete CEO van elektrische mobielen, boortunnels en ruimtereizen niet vies is van een jointje. Mogelijk herinnert u zich nog dat Elon Musk een dikke baap opstak in de radiostudio. En weet u nog hoe hoog het fictieve 'funding secured' bod lag? Juist, $420. Want Musk "had recently learned about the number’s significance in marijuana culture and thought his girlfriend 'would find it funny'". Wel flauw dat beurstoezichthouder SEC er niet om kon lachen. Nou gaat het gerucht dat Musk weer een financiële poets heeft gebakken. Eind 2018 haalde Tesla $837 miljoen op middels obligaties die worden gedekt door lease-inkomsten van het bedrijf. Minimale inschrijfprijs? $420.000. Beleggers denken dat Musk weer de komiek uithangt, maar Tesla ontkent dat tegenover Financial Times. Een instapdrempel is volgens hen niet ongewoon bij obligatieuitgiftes (klopt). En die drempel van $420.000 is louter toeval, zo legt het advocatenkantoor dat adviseerde bij de obligatie-uitgifte uit. Het bedrag 'was derived from tax rules that discourage the lowest-rated securities being issued to a large numbers of investors. If the debt were to be held by more than 100 investors, the securitisation vehicle would be taxed like a corporation. Issuers typically set minimums by dividing the tranche size by 100, or a smaller number to be conservative.' De tranche met de meest riskante obligaties was nou eenmaal $39,09 miljoen groot en werd in 94 stukken gehakt. Vervolgens is de uitkomst ($415.851) 'simply rounded up to $420.000'. Tuurlijk, steek er nog één op! 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
ElizabethPeele | 17-01-19 | 11:48 | + -1 -
-weggejorist-
Keira_Berrick | 17-01-19 | 08:31 | + -2 -

Electrische auto bestonden begin 1900 al en er is een reden waarom het nooit van de grond gekomen is. Meeste bedrijven zullen niet investeren in laadpalen netwerk want elec autos zijn tussenstap. Er komt iets beters en makkelijkers zoals waterstof etc. Daarbij als heel de wereld electrisch moet gaan rijden kan ke beter aandelen van kerncentrale kopen.

TilburgDeGekste | 17-01-19 | 03:25 | 2 | + -6 -

Waterstof opwekken en gebruiken hebben beide een laag rendement, ik dacht dat elk proces iets van 60% rendement was. 0.6x0.6=36%.. niet veel. Zeker als daar dan dan (1/0.36) 277% meer kolen.gestookt moet worden. Of dit miet bij elk tankstation lokaal worden opgewekt met PV & Wind (maar dan nog).
Accu is 95% rendement.

boerk | 17-01-19 | 08:17 | + 4 -

Erm, 95% rendement van de energie die erin zit, of 95% van de energie die erin gestopt word?
Ik kan je vertellen dat het geen van beide is. Op dit moment is de best mogelijke accu die onder ideale omstandigheden draait die een opbrengst van 90% van de hoogste 50% energetische lading geeft. Onder de 50% energetische lading van de accu zakt de efficiëntie van uitgifte tot onder de 82%.
Dan heb ik het nog niet over de verliezen tijdens transport naar en opladen van de accu. Daar praat je ook over redelijke verliezen in warmte en lekkage.
Het mag op dit moment misschien het beste zijn wat er op grote schaal te krijgen is, efficiënt op 95% is het zeker niet.

TypischReagluursel | 17-01-19 | 10:46 | + 0 -

Tesla heeft het momentum gemist omdat ze de productie niet op gang kregen (krijgen). Serieuze autobouwers brengen nu steeds meer elektrische auto's op de markt en kijk eens? Allemaal meteen uitverkocht Mitsubishi, KIA, Jaguar. Zet je geld (niet meer) op Tesla...

sosnl | 16-01-19 | 23:57 | 1 | + -7 -

En welke van die "serieuze" autobouwers heeft standaard een scheetkussen aan boord? Juist.

JanVergoor | 17-01-19 | 00:18 | + 7 -

Tesla heeft het momentum gemist omdat ze de productie niet op gang kregen (krijgen). Serieuze autobouwers brengen nu steeds meer elektrische auto's op de markt en kijk eens? Allemaal meteen uitverkocht Mitsubishi, KIA, Jaguar. Zet je geld (niet meer) op Tesla...

sosnl | 16-01-19 | 23:57 | + 2 -

Je kijkt als belegger toch vooral naar wat ze met dat geld doen dat ze ophalen? Zijn ze conservatief een beetje af aan het wachten en reageren wat de wereld doet of zetten ze het om in directe waardevermeerdering van de tent, door vergroten productiecapaciteit, innovatie, ONDERNEMEN..

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 23:21 | + 0 -

Mooi toch.. gewoon geheel legaal een dikke vinger naar de SEC.. gewoon omdat het kan. Topevent die Musk. Die geniet nog van het spel

Epistulae_Morales | 16-01-19 | 23:17 | + 9 -

Apple heeft t nodig, koop Tesla, betaald Apple jou binnenkort.

Papakiloooo | 16-01-19 | 22:57 | + 1 -

Ik geloof in Tesla omdat ze een supercharger netwerk hebben en daarom het enige automerk is dat snel auto's kan opladen op dit moment. Daarnaast ook nog een acceptabele WLTP range. We zullen zien, ik heb aandelen gekocht voor de lange termijn, wellicht over een jaar of 5 eens kijken wat het heeft gedaan.

-=PyP=- | 16-01-19 | 22:08 | + 5 -

Het ideale beleggingsobject voor hipster millennials: Tesla obligaties of aandelen.
Ook geschikt om uitgeprint ingelijst aan de muur te hangen.
Dat laatste is van grote waarde.

Raider Twix | 16-01-19 | 21:58 | 1 | + -3 -

Als het een dragende muur is wel... :-D

ZwarteDag | 16-01-19 | 22:08 | + 1 -

Bij sommige bedrijven als Tesla gaat hey erom dat er mensen zijn die bereid risico te nemen. Ayden is ook op de beurs geïntroduceerd zonder een prospectus en kijk wat het bedrijf nu waarde is.

Je gelooft er in en je neemt risico of je gelooft er niet in en koop je de negatieve staatsobligaties.

Yoo2621 | 16-01-19 | 21:17 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken