Deel twee: 'Het fiscale verschil tussen werknemers en ondernemers is te groot'

Afgelopen dinsdag rekenden Henk en Henk voor hoe de verschillen in netto-inkomen tussen ondernemers en werknemers oplopen als gevolg van de fiscale voordelen voor ondernemers. Dat verschil wordt nog groter als de toeslagen voor bijvoorbeeld huur en de zorgverzekering worden meegerekend. De vloer is aan Henk en Henk.

Deel 2

'Deel 1 was cijfermatig nog aardig goed te volgen omdat we daar geen rekening hebben gehouden met toeslagen. De redactie kondigde al aan dat u aspirine nodig heeft voor het tweede deel maar wij denken dat dat wel mee zal vallen. Met de toeslagen gaan we nu wel rekening houden. De ondernemersaftrekken hebben namelijk niet alleen invloed op de te betalen belasting maar ook op de te ontvangen toeslagen. Een belangrijke reden waarom bijvoorbeeld zoveel pakketbezorgers zzp'er zijn geworden.

Rekenvoorbeeld

Als voorbeeld nemen we een alleenstaande met een bruto loon van €30.000 en we tellen daar de werkgeverslasten van €7.717 bij op. Totaal €37.717 en dat bedrag hebben we ingevoerd als winst voor de zzp'er en inkomen voor de freelancer. Vervolgens hebben we op basis van een huur van €650 de toeslagen uitgerekend:

De uitkomsten geven netto een enorm verschil: afgerond €9.000 netto verschil tussen de zelfstandige en de werknemer. En dat op een totale loonkosten/inkomstenpost van €37.717 bruto.

Conclusie

Wij zijn absoluut niet tegen de zelfstandigenaftrek maar het is voor ons glashelder dat de zelfstandigenaftrek - net als bijvoorbeeld hypotheekrente en giften- natuurlijk nooit een aftrekpost mag zijn voor de grondslag toeslagen. Toch is dat wel het geval. Als we in dit voorbeeld ook nog uit zouden gaan van een alleenstaande met een jong kind zou door het kindgebonden budget het verschil nog groter worden. Net als in deel 1 zien we ook hier dat degene met het hoogste netto te besteden bedrag het laagste fiscaal belastbare inkomen heeft. In het bovenstaande voorbeeld zou een werkgever €62.000 aan loonkosten hebben om de werknemer netto dezelfde €32.122 te laten overhouden als de zelfstandige. Door deze fiscale gekkigheid zullen er door druk – lees: belang van zowel werknemers als werkgevers – steeds meer zzp'ers komen aan de (financiële) onderkant van de arbeidsmarkt (in cijfers). De verschillen zijn simpelweg veel te groot. Maatschappelijk gezien naar onze mening zeer ongewenst en alleen daarom al is het hoog tijd om het fiscale speelveld te herzien. Dat de politiek niet inziet dat fiscaal inkomen niets zegt over draagkracht is dan ook heel opmerkelijk.'

Naschrift redactie

#iswelzo

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
ElizabethPeele | 17-01-19 | 11:48 | + 0 -

Volledig terecht als je het mij vraagt.

yuck fou | 17-01-19 | 11:14 | + 0 -
-weggejorist-
Keira_Berrick | 17-01-19 | 08:31 | + 0 -

Ja, als je sociale huur hebt, geen spaargeld en precies 37000 euro verdient. Nu nog even een sociale huurwoning regelen. Mag je eerst 25 jaar op de wachtlijst staan om in een schoendoos te wonen. Dan kun je net zo goed een vergelijking doen met een werknemer die de loterij heeft gewonnen met zijn salaris. Het grote verschil is dat je bij een loterij een kans hebt om te winnen, en bij sociale huurwoningen niet.

Blasfemie | 16-01-19 | 17:41 | 2 | + 3 -

En ook wordt de BTW weer genegeerd, ondanks dat de meeste ZZP'ers dat geld toch echt overboeken aan de belastingdienst en het de overheid serieuze bedragen oplevert.

---edit---
De btw doet hier niet ter zake, vandaar dat H&H die negeren.
groetjes, redactie

Blasfemie | 16-01-19 | 17:43 | + 0 -

Tweemaal administratie foutje. Moet zijn zal materialen moeten kopen en boekhouding moeten voeren.

alinka | 16-01-19 | 19:39 | + 0 -

De vergelijking die in het artikel wordt gemaakt klopt van geen kanten. Appels met peren vergelijken.
Een loonslaaf die een werkgever in totaal €37.717 aan loonkosten kost is qua werkzaamheden niet te vergelijken met een zelfstandige die €30.000 winst maakt.
Om die €30.000 winst te maken moet die zelfstandige minstens €50k tot €60k (en ik denk zelfs meer) aan omzet maken. Dat moet de klant dus betalen.
Zoveel gaat die klant dus niet betalen aan aan een zelfstandige als hij voor 50% minder een loonslaaf kan krijgen.

---edit---
Wij raden u aan om, mocht u zzp'er zijn, niet zelf te gaan boekhouden.
Groetjes, redactie

Majoor Pikindewind | 16-01-19 | 17:36 | 9 | + 1 -

Genuanceerd kijken en vergelijken is prima, maar dan wel in vergelijkbare gevallen.
En dat appels met peren vergelijken doe je nu weer door een loonslaaf met een salaris van €120.000 te vergelijken met een zelfstandige die toevallig €120.000 winst maakt.
Zelfs al zouden die twee hetzelfde werk doen, voor hetzelfde aantal uren werk per maand, is het dat idioot dat een zelfstandige netto €1000/maand meer overhoudt als compensatie voor de grotere risico's en alle tijd die hij buiten de facturabele uren bezig is met zijn onderneming?
Ikzelf vind dat prima te verdedigen.

Majoor Pikindewind | 17-01-19 | 11:10 | + 0 -

Als dat te verdedigen is dan houdt iedere discussie natuurlijk op....

alinka | 17-01-19 | 11:19 | + 1 -

Want?
Als ik op www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/net... laat berekenen wat het netto loon is dat bij bruto €120.000/j hoort, dan kom ik op €5629/m.
Een zelfstandige zou dan €6629/m hebben. Dat is 18% meer.
Die loonslaaf gaat om 5 uur naar huis en is klaar voor de dag en die zelstandige gaat dan nog z'n aquisitie en administratie doen.
En toen zat die zelfstandige een keer een maand thuis tussen twee opdrachten....

Majoor Pikindewind | 17-01-19 | 11:31 | + 0 -
▼ 6 antwoorden verborgen

Prima verhaal van Henk en Henk. Hier zit iets geks in waar de PostNL'en vast deze wereld van profiteren en dat is gewoon raar. Risicopremie prima, fiscale ondersteuning van ondernemersschap vind ik tot op zekere hoogte ook nuttig, maar als het goed is zit de risicopremie in het tarief van de zzp'er verwerkt, niet in de belasting.

010gaza | 16-01-19 | 16:59 | 3 | + 5 -

Er bestaat ook nog zoiets als "marktconform" dat betekent dat je niet zomaar betaald krijgt wat je nodig hebt om uit de kosten te komen. Zeker niet als je net start. Die verkapte dienstverbanden bij postnl krijgen echt nog wel een staartje.

cattoo | 17-01-19 | 00:43 | + 0 -

Om de voorzet van cattoo maar af te maken, ze zouden ook gewoon een minimumloon voor Zzp'ers in kunnen voeren. Ik zag eerder op deze site Dhr Fransman "15 euro/uur voor flex" roepen.

frank87 | 17-01-19 | 09:32 | + 0 -

Een zelfstandige voor EUR 15 per uur aan het werk zetten is gewoon slavenarbeid.
Het is hier al een keer eerder gezegd: Ondernemers (waaronder ZZP'ers) mogen heel veel verdienen. Maar het 'instrument' belastingdienst inzetten om deze beloning te realiseren is niet de goede.
Oplossing is overigens wederom heeeeel simpel: Vlaktaks met (hoge) belastingvrije voet en geen toeslagen en aftrekposten meer.
Als je als ZZP'er vervolgens geen uurtarief van boven de EUR 40 kunt bedingen, dan kun je maar beter in loondienst gaan, want anders is het het risico gewoon niet waard...

Phoolie_the_King | 17-01-19 | 11:29 | + 0 -

Wel leuk allemaal zo een vergelijking van Henk en Henk, maar als ik de belastingaangifte van zowel mijn vrouw (loonslaaf) als mezelf (zzp-er) invul, is het toch echt een vergelijk van de 30.000 met de 37.717. Mijn vrouw zou dan de werkgever 37.717 kosten, maar bruto komt ze met 30.000 thuis en daarover betaalt ze belasting. Een faire vergelijking zou zijn in dit geval bruto 30.000 met zzp 30.000.

Commun-Rechts | 16-01-19 | 16:48 | + -2 -
-weggejorist en opgerot-
Grote Kater | 16-01-19 | 16:35 | + 0 -

PS : Redactie WW is wel te verzekeren bij het UWV. Er staat in jullie overzicht dat het niet te verzekeren is. Als je bij het UWV een verzekering voor Ziektegeld, WIA en WW afsluit ben je 9660 euro per jaar kwijt. www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/...

Mans5 | 16-01-19 | 16:25 | + 3 -

Misschien kunnen henk en henk ook voorrekenen hoeveel omzet een zelfstandige in de techniek moet genereren om, nadat al het gereedschap en vervoersmiddelen etc betaald zijn, uberhaupt nog aan een netto salaris beschikbaar voor opname op een bankrekening te komen... Investeringen zijn ook winst.. Daar betaal je je huur niet van.

cattoo | 16-01-19 | 16:17 | 12 | + 2 -

Majoor Pikindewind, ik ken wel degelijk het verschil tussen kosten en investeringen. Ach, als je een bedrijfsmiddel aanschaft van 450 euro of minder, noem je het kosten en mag je dat in één jaar helemaal afschrijven; andere duurdere bedrijfsmiddelen mogen vaak in 5 jaar worden afgeschreven. Tja, dat bedrijfsmiddelen op de balans van de onderneming komen hoeft u mij niet te vertellen en dat ze niet tot nul mogen worden afgeschreven is mij ook bekend.

mona | 16-01-19 | 20:23 | + 1 -

Beste mona, die afschrijvingen, waar gaan die precies van af?

Of je het nu in een keer doet, of in 5 jaar, uiteindelijk gaan je investeringen gewoon van je winst af, Mona. Ook voor de belastingdienst.

zik | 16-01-19 | 21:58 | + 0 -

En oh ja, had ik die 80urige werkweek al genoemd? 50% factureerbare uren is echt heel kap in je begin jaren...

cattoo | 17-01-19 | 00:45 | + 0 -
▼ 9 antwoorden verborgen

Iedere werknemer in Nederland kan zelf het heft in handen nemen. Wil je hogerop komen, maar mis je de opleiding, dan kun je besluiten om wat bij te leren. Als je vindt dat ZZP-ers meer verdienen dat jij kun je ook ZZP-er worden (misschien niet in iedere sector, maar soit). en als je vindt dat een ondernemer met een eigen bedrijf 3x meer verdient dan jij in loondienst, kun je ook voor jezelf gaan beginnen, maar dan moet je wel uit je comfortzone komen. In plaats van het helft in eigen handen te nemen is er in Nederland een klaagcultuur ontstaan. Samen met de zesjescultuur is Nederland inmiddels bijna verloren en totaal kansloos wanneer er bijvoorbeeld internationaal moet worden geconcurreerd. Best begrijpelijk dat nieuwkomers liever hun hand ophouden dan duurzaam aan het werk gaan.

pibasso | 16-01-19 | 15:34 | 1 | + 23 -

Eens +1

rifraf | 16-01-19 | 19:10 | + 2 -
-weggejorist en opgerot-
r0bbbb | 16-01-19 | 15:28 | + 0 -

Als je weinig verdient als ZZP'er, dan zijn de zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling inderdaad erg fijn. Die mogen van mij zeker blijven om ondernemerschap te bevorderen.

Dat de toeslagen gebaseerd zijn op de winst minus zelfstandigenaftrek, daar is wel over te discussiëren inderdaad. Aan de andere kant is het een zwaar theoretisch voordeel, want welke ZZP'er kan nu nog een sociale huurwoning vinden in de randstad, waar de wachttijden richting de 15-20 jaar gaan?

Woon zelf in Spanje, en daar is het heel andere koek: Geen zelfstandigenaftrek, geen winstvrijstelling (eerste twee jaar van je onderneming mag je wel 20% van je winst aftrekken), geen toeslagen (bestaan niet meer sinds crisis, ook geen kinderbijslag) én je mag maandelijks verplicht 300 euro voor pensioenopbouw en staatszorgverzekering dokken (als je de 15 jaar bijdragen niet haalt, krijg je overigens nul pensioen en heb je dus tot 50.000 euro in de vuilnisbak gegooid), ongeacht of je winst of verlies maakt.

Die 3600 euro per jaar mag je dan wel aftrekken van je winst gelukkig. En de eerste belastingschijf is slechts 19%.

Maar voor weinig verdienende zzp'ers (autonomos heten die in Spanje) is het Nederlandse model véél beter. Hier zie je aardig wat mensen die het proberen een bedrijfje op te zetten, en dat lukt nog best aardig, maar uiteindelijk gaan ze toch failliet omdat ze die vaste 300 euro niet kunnen dokken. Terwijl ze anders zelfvoorzienend zouden zijn. Dat vind ik toch wel erg spijtig.

EduardoGS | 16-01-19 | 15:15 | + 10 -

Zelfs al kloppen de cijfers helemaal, wat de cijfers niet vermelden is het risico wat de ZZP-er loopt, en de werknemer niet. Als die ZZP-er na 2 jaar boemelen geen klus vind, heeft ie domweg geen inkomen. Geen recht op uitkering. Op je CV staat ZZP-er minder goed dan een baan, dus hij vind lastiger werk.

Als de baas van die werknemer even geen klus voor 'm vind, heeft ie gewoon inkomen. Als hij ontslagen wordt, bv. om bedrijfseconomische redenen, krijgt ie gewoon een uitkering én heeft hij vast werk op z'n CV staan.

Die ZZP-er moet zelf elke keer zorgen dat er werk is. Die moet zelf z'n administratie bijhouden. Zelf z'n pensioen regelen, enzovoort.

Dus is het gewoon geheel terecht dat die ZZP-er een hoger resultaat overhoudt bij hetzelfde inkomen. Zou het niet zo zijn, pas dán zou de situatie niet kloppen.

Meer risico = potentieel meer gewin.

zik | 16-01-19 | 14:59 | 5 | + 18 -

boerk | 16-01-19 | 15:16 | + 1 -
Nee, je redeneert verkeerdom. Het recht op WW kost de belastingbetaler geld. Heel veel geld zelfs. Ontzagwekkend verschrikkelijk veel geld zelfs.

Het is de persoon in loondienst die dat recht heeft. Dus dat die minder overhoud, is terecht.

Dit is geen beroepsinhoudelijk risico. Als het om een beroepsinhoudelijk risico, heb je gelijk. Dit is echter geen beroepsinhoudelijk risico.

zik | 16-01-19 | 15:35 | + 7 -

Ik denk dat zzp-er zijn juist goed op je cv staat. Betekent dat je zelfstandig kan werken.

nieuwe_Deen | 16-01-19 | 18:37 | + 0 -

nieuwe_Deen | 16-01-19 | 18:37 | + 0 -
Voor een werkgever betekent ZZP-er: werkloos. En geen referenties. Kan niet in teams werken. Enzovoort.

zik | 16-01-19 | 21:59 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
r0bbbb | 16-01-19 | 14:48 | + -1 -

Zoals anderen al stelden: is het uitgestelde loon van werknemers ook meegenomen? De pensioenopbouw die deels door werkgever betaald wordt. De premie AWBZ, de 1000 euro die je jaarlijks minimaal kwijt bent aan je accountant.... Ja, als je boven de 60 K verdiend en niet ziek wordt is het fijn om zelfstandig te zijn.

Dr_Prepper | 16-01-19 | 14:20 | 1 | + 6 -

Pensioenopbouw is leuk, maar ik heb - bevestigd door mijn pensioeninstantie - *recht( op 0 euro. Misschien dat ik met 69 jaar en 3 maanden (mocht ik zo lang leven) krijg wat op dat moment mijn deeltje is van de pensioenpot, maar dat hangt er maar net van af hoeveel er in zit en hoeveel men mij daarvan wil geven.

Voor hoeveel wil je dat meenemen?

Vitaly Chernobyl | 16-01-19 | 14:56 | + 0 -

Voorbeelden met een inkomen van € 37.717 en bijkomende toeslagen speciaal om werknemers op te fokken en dom te laten roepen, kijk een zelfstandige betaald geen belasting. Mijn voorlopige aanslag 2019 als eenvoudige zelfstandige boerenlul overstijgt ruimschoots alle voorbeeld getallen hier dus eventjes voor de zielige werknemer die vast gerot zit in zijn eeuwige loonslaaf leventje . Ik betaal niet alleen jou toeslagen maar ook die van mijn collega zelfstandige die even wat minder draait zo te zien.

Texacoballletje | 16-01-19 | 14:16 | 2 | + 10 -

U bent niet het probleem, de schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de markt is dat wel end at kost klauwen met geld.

Con | 16-01-19 | 15:35 | + 4 -

Correctie: dat levert klauwen met geld op. De klap komt pas over tig jaar, als die gasten met pensioen willen en blijkt dat ze geen van alleen ook maar iets opgebouwd hebben, want alles is opgeconsumeerd. Tegen die tijd gaat het klauwen vol met geld kosten.

Echter, dat maakt niet uit, want tegen die tijd heeft de EU en de NL overheid de pensioenpot voor mensen die wél gespaard hebben, toch al volslagen leeggeroofd. Dus uiteindelijk komen ze op hetzelfde punt uit.

zik | 16-01-19 | 16:53 | + 4 -

ZZP-ers betalen minder belasting, maar souperen nog veel minder belasting.
En zijn nog veel productiever ook.

Harry Turtle | 16-01-19 | 14:15 | + 12 -

Watte? Ik zit nog even m'n dividend te tellen...

Dima Beeline | 16-01-19 | 13:52 | + 5 -

Er zijn nu 1 miljoen ZZP-ers. Zie hier waarom je als werknemer steeds meer belasting moet betalen. Een steeds kleiner deel van de bevolking betaalt steeds meer belasting omdat bedrijven en ZZP-ers steeds minder afdragen.

* Il Principe * | 16-01-19 | 13:45 | 2 | + -16 -

Ga je mond spoelen !

SolidRock | 16-01-19 | 14:07 | + 6 -

Weet jij hoeveel inkomstenbelasting ik elke maand afdraagt? Waarschijnlijk 3x jou netto maandinkomen. Hier worden dan kansarmen van in mijn wijk geplaatst inclusief inrichtingsbonus. En tokkie nummer 1 2 en 3 die te lui zijn en van de bijstandsuitkering en een nieuwe flatscreen komen. Kom niet met deze crap loonslaaf met oogkleppen !

r0bbbb | 16-01-19 | 14:46 | + 9 -

Wederom bij de zelfstandige geen rekening gehouden met de kosten die een zelfstandige maakt. Ook bij de freelancer ookal keert deze gewoon zijn loon in de b.v. uit naar zichzelf. Dat het geld ook nog moet binnenkomen en je opdrachten moet binnenhalen wordt even voor het gemak vergeten. Naast de 40urige werkweek mag je ook nog even je administratie doen. Geen opdrachten, geen inkomen

Bluto Blutarsky | 16-01-19 | 13:44 | 1 | + 5 -

Kosten zijn wel meegenomen. In de berekening hebben ze het over een winst van €30.000. Dat is dus de omzet minus de kosten.
Waar ik het wel mee eens ben is dat de vergelijking tussen de loonslaaf en de zelfstandige geen rekening wordt gehouden met het aantal uren dat de zelfstandige meer maakt dan de loonslaaf.
Productieve uren zijn misschien gelijk, maar alle uren voor acquisitie en administratie leveren geen geld op.

Majoor Pikindewind | 16-01-19 | 17:22 | + 3 -

Hou toch op met dat gezeur. Zelfstandigen zouden nog extra aftrek moeten krijgen voor hun zelfstandigheid. Want die houdt in dat ze nauwelijks beroep (kunnen) doen op allerlei voorzieningen die er voor werknemers wel zijn. Mede daardoor is het ziekteverzuim onder zelfstandigen vrijwel nihil. Want: niet werken, geen held. Terwijl veel werknemers zich bij het eerste kuchje ziek melden. Verder: geen recht op WW. Bij tegenslagen dus interen op je spaargeld. Ben je langere tijd ziek? Dan ook je spaargeld, of hopen dat je (voor een godsvermogen) een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt afgesloten. Die meestal pas na 2 maanden ziek zijn begint met uitkeren, dus die eerste maanden? Wederom je spaargeld.
Dus stop eens met dit non-issue. Zelfstandigen zijn de helden van deze maatschappij.

Zijkweif | 16-01-19 | 13:39 | 5 | + 27 -

Zo is dat. En wat Henk en Henk ook vergeten zijn te vermelden is dat wanneer Henk en Henk in het weekend aan het sporten zijn, de zelfstandige zijn administratie zit te doen, inclusief de btw boekhouding die hij als onbezoldigd btw-inner namens de belastingdienst gratis en voor noppes mag doen.

mona | 16-01-19 | 14:10 | + 12 -

Mijn reaguursel hierboven is uiteraard een reactie op het reaguursel van Zijkweif.

mona | 16-01-19 | 14:14 | + 5 -

@alinka: een verschil van 8600. Dat verschil is met een 2, 3 maanden WW al weg.
Ik betaal als zelfstandige 400 euro per maand voor arbeidsongeschiktheid. Dat is bijna 5000 euro per jaar. En dan ben ik gelukkiug geen timmerman of metselaar, want dan is de premie vanwege het grote risico helemaal niet te betalen.

Zijkweif | 16-01-19 | 14:18 | + 10 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Mompelmodus aan# Vlaktax #Mompelmodus uit

gepast_betalen | 16-01-19 | 13:30 | + 2 -

Ik geef toch de voorkeur aan Ibuprofen.

Kane | 16-01-19 | 13:26 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken