Voor €5 vliegen naar Londen. Wtf moeten we daar nou weer mee?

Terwijl heel Nederland voor het klimaat de kachel een tandje lager zet en de ramen gesloten houdt wegens teringherrie van Schiphol/Lelystad/Eindhoven Airport/etc., gooit de afdeling vliegverkeer er nog wat decibellen en CO2 bovenop. Zo kan kon de snelle besteller al vanaf €5 vliegen van Eindhoven naar Londen en heeft Schiphol teneinde zijn mainportfunctie te behouden slots verkocht aan prijsvechter Level. Nu zou een mens verwachten dat de Partij van de Dieren er als de kippen bij is om woedende Kamervragen te stellen aan vliegminister Cora van Nieuwenhuizen, want dat deed de PvdD ook toen we eindelijk goedkoop mochten vliegen naar New York. Ditmaal is het echter Groenlinks dat niet blij is met de genoemde luchtvaartontwikkelingen. Dus vandaar vragen die u leest na de breek. De antwoorden die Van Nieuwenhuizen gaat geven wist u al want zijn hetzelfde als de New York-antwoorden en die hadden we al eerder hier voor u uitgewerkt (samengevat: kan niks doen want vrije markt/ga ik niet over/maar ik zal eens een balletje opgooien in internationaal verband ha ha tuurlijk niet).

Vragen van het lid Kröger (GroenLinks, hoi) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat (hoi) over de berichten dat prijsvechter Level vanaf Schiphol gaat vliegen vanaf komende zomer en het bericht dat RyanAir stunt met prijzen van €5 naar Londen (ingezonden 14 januari 2019)

1
Bent u op de hoogte van het plan van
prijsvechter Level om vanaf deze zomer vanaf Schiphol te gaan vliegen naar diverse Europese bestemmingen?

2
Worden hiervoor de laatste vrije slots op Schiphol gebruikt of alleen slots die nu aan een dochtermaatschappij zijn toebedeeld?

3
Op welke manier dragen deze vluchten bij aan de mainportfunctie van Schiphol?

4
Is het selectiviteitsbeginsel van toepassing als maatschappijen en dochters van dezelfde koepel onderling slots ruilen of aan elkaar afstaan?

5
Klopt het dat de slotcoördinator geen manieren heeft om dergelijke vluchten te weren, of om vluchten die meer bijdragen aan de mainportfunctie te prioriteren?

6
Bent u van mening dat de overheid de instrumenten zou moeten hebben om te kunnen prioriteren op schonere en stillere vliegtuigen, en bestemmingen die bijdragen aan de netwerkfunctie van Schiphol? Zo ja, welke concrete stappen gaat u zetten om dit te bereiken?

7
Zijn vluchten voor €5
naar Londen vanaf Eindhoven Airport onderdeel van het Nederlands luchtvaartbeleid?

8
Deelt u de mening dat de schaarse ruimte op onze luchthavens en de nog schaarsere milieuruimte zorgvuldig moeten worden ingevuld, en dat vluchten naar Londen voor €5 hier geen onderdeel van zouden moeten zijn? Zo ja, welke instrumenten heeft u om dergelijke vluchten te voorkomen?

De lezer die alle vragen tot zich heeft genomen, krijgt als bespaartip om zeker geen boompjes te kopen uit plaatsvervangende vliegschaamte.

Reaguursels

Inloggen

Dus GroenLinks wil Air France-KLM met hun inefficiënte oude vliegtuigen, dure vluchtjes laten opereren? Wist niet dat GroenLinks voor CO2-vervuiling is.

Prijsvechters zijn veel efficiënter in passagier/km/co2 dan de KLM.
Gooi de belasting op kerosine omhoog en je zult zien dat de prijsvechters het overleven (zij het op duurdere tickets) en KLM failliet gaat.
Vreemd dat GroenLinks juist van de efficiënte en zuinige prijsvechters af wil. En blijkbaar van de Europese open markt af wil.

lsimon | 15-01-19 | 12:01 | 1 | + 4 -

lsimon | 15-01-19 | 12:01 | + 1 - |
Prijsvechters doen het voor het milieu inderdaad heel goed. Vaak vliegen ze met de nieuwste toestellen en ze stoppen deze ook bijna helemaal vol met economy stoelen. Hierdoor is CO2 uitstoot per stoel per km een stuk lager. Die ene vlucht van Norwegian per dag naar New York is zeker niet het probleem.
Waarom mag KLM/Delta van GroenLinks wel 5 keer per dag naar New York vliegen? Denk dat je de CO2 van een dagelijkse vlucht kunt besparen als iedereen bij KLM/Delta economy gaat zitten.
Of per vliegtuig volk oppikken in Brussel/Düsseldorf voor een KLM/Delta vlucht naar Amerika. Vaak is dit nog goedkoper dan direct vanaf Schiphol vertrekken.
Zo zijn er nog genoeg mogelijkheden om milieuwinst te halen.

Duifmans | 15-01-19 | 14:31 | + 2 -

@Overheid:
Wanneer gaan deze (mega)vervuilers eens betalen?

watergeus | 15-01-19 | 11:49 | 1 | + 0 -

Blijft een lastig verhaal vanwege de
1) mega-lobby van KLM, waar blijkbaar zelfs GroenLinks vatbaar voor is (blijkbaar denkt deze GroenLinkser dat KLM beter is qua millieu dan prijsvechters)
2) de erg internationale markt, mensen kunnen binnen 1-2 uur een vlucht in Duitsland of België pakken

lsimon | 15-01-19 | 12:03 | + 0 -

Dan aan diegene naast je vragen: ¨Hebt u ook maar 5 euri betaald? ¨

squadra | 15-01-19 | 10:19 | + 2 -

@ Das Kapital
Hoe veel slots heeft prijsvechter Level kunnen kopen van Schiphol? Ik dacht dat er slechts werd geschoven van Vueling naar Level. Dat level bestaande vluchten van Vueling overneemt met goedkoper personeel.

Duifmans | 15-01-19 | 09:47 | 2 | + 1 -

Zoiets dacht ik ook. Ik heb net trouwens even op de website van Level gekeken. Het viel me vooral op dat letterlijk iedere man, waarvan een foto op de website staat, een moeilijke baard heeft. Niets voor mij!

The_iron_boar | 15-01-19 | 10:12 | + 1 -

Dat klopt, in eerste instantie wil IAG (bedrijf achter Level, British Airways, Aer Lingus en Iberia) kijken of het op de short haul aanslaat en dan uitbreiden naar de long haul.
Snap overigens niet waarom ze denken dat concurrentie ook automatisch milieuvervuilend is. Over het algemeen is een goedkopere airliner zuiniger met de bezettingsgraad en dus de brandstof per passagier.

lsimon | 15-01-19 | 12:28 | + 1 -
-weggejorist-
Laura_Micklem | 15-01-19 | 08:59 | + -2 -

Vraag 7:
Zijn vluchten voor €5 naar Londen vanaf Eindhoven Airport onderdeel van het Nederlands luchtvaartbeleid?
Antwoord zou moeten zijn: 'NEIN, dit is China niet!!

Beter kunnen ze zich druk maken om de misleidende reclame mbt de geadverteerde ticketprijs. Daar hebben we meen ik de ACM voor.

loze stijl | 15-01-19 | 06:40 | 1 | + 3 -

Moet gewoon eens een nieuw EU-verdrag komen voor passagiersrechten. Dat op nationaal niveau regelen gaat nergens over.

lsimon | 15-01-19 | 12:30 | + 0 -

Ik blijf vliegen. Behoefte wakkert honger om te investeren in de toekomst aan. En daar vliegen bijzondere besparing oplevert op iets wat je niet kopen kan... tijd is dit een te nuttig vervoersmiddel om te laten verdwijnen. Ik blijf vliegen in de hoop dat fabrikanten investeren in nieuwe voortstuwings-technologieen zodat we over een eeuw vliegen met misschien wel 0 schadelijke uitstoot? Zonder sterke vraag van de markt vallen investeringen dood waardoor van duurzaam vliegen nooit spraken zal zijn.

zandoerlenaar | 14-01-19 | 22:42 | + -3 -

Volgens mij is de luchtvaart nog het enige en laatste op aarde waar je marktwerking ziet. En dat kan natuurlijk niet, ook hier moet een sloot aan toeslagen en accijnzen op worden geheven en daarbovenop nog vagere vliegtaksen. Allemaal fictieve belastingen om de prijs op te drijven, niets mage onbelast, uit uw zakken naar de overheid. Verder heeft het geen enkele toegevoegde waarde.

Stonecity | 14-01-19 | 22:32 | 3 | + -10 -

De toeslagen zijn vaak commercieel, niet overheidshalve. De luchtvaart is juist bizar onbelast: geen brandstofaccijnen op kerozine, en niet eens BTW op vliegtickets (!!!).

hellend_flak | 14-01-19 | 22:41 | + 13 -

Wat hellend_flak zegt

Bret24286011 | 15-01-19 | 01:23 | + 1 -

@hellend_flak | 14-01-19
Dat zeg ik. Bizar onbelast? Exactly my point, onbegrijpelijk dat mensen alles belast willen zien.

Stonecity | 15-01-19 | 07:31 | + 0 -

Eindhoven - Stansted? Dus nog een paar uur extra reizen op de koop toe ook. Laat die paupers toch lekker. Dat wens je toch niemand toe?

magikeenklinkerhans | 14-01-19 | 21:48 | + 4 -

De Groenlinks Elite vliegt bijna altijd gesubsidieerd, want er is altijd wel een congresje in een warm en ver land. De Groenlinks en ook D'66 elite wenst niet meer met het plebs geconfronteerd te worden. Dat is de enige echte reden waarom het gewone volk niet meer mag vliegen.
De EU-proleten willen dat vrijdagmiddags vanaf station Brussel Luxemburg en Schuman alleen nog treinen die exlusief voor hun naar Zaventem rijden. Dit om het contact met de gewone mensen te vermijden.

Haberdoebas | 14-01-19 | 21:42 | 2 | + 20 -

Makkelijk hè, een beetje dom ongenuanceerd lullen.

Skepdude | 15-01-19 | 08:46 | + -3 -

Zou die laatste alinea graag onderbouwd zien.

De echte Stolwijker | 15-01-19 | 09:21 | + 1 -

En wij straks 30k betalen voor een warmtepomp.

Wat een stel kansloze en debiele politici hebben we toch. Wat een krankzinnig beleid

Tsaaah | 14-01-19 | 21:28 | 1 | + 15 -

Helaas zijn ze noch kansloos, noch debiel. Er zit een duidelijke agenda achter, ingestoken door Shell en andere grote bedrijven, via de VVD/Ed Nijpels. Zoals ik onder de eerste tegel hierboven beschreef. Die agenda is:

1. De Groningse gaskraan moet open blijven. Daartoe moeten er doemscenario's worden verspreid in geval van dichtdraaien van de kraan: dure warmtepompen, krankzinnig hoge heffingen op fossiele energie en stopzetten van de versterking van huizen. Om de mensen nog eens extra woedend te krijgen, beloof je een subsidie op electrische auto's waarvan alleen de hoogste inkomens profiteren.
2. Spendeer honderden miljarden publiek geld aan zogenaamd duurzame energie. Die miljarden verdwijnen in de zakken van de lobby van veelal buitenlandse fabrikanten van windmolens en zonnepanelen.
3. Wentel alle kosten af op burgers die geen kant op kunnen. Spaar koste wat kost de bedrijven.

Waren onze politici maar licht debiel.

De echte Stolwijker | 15-01-19 | 09:18 | + 1 -

Onlangs zat ik op zo'n typische zondagavondvlucht richting Zaventem. Meestal een wie-is-wie van de EU-parasieten. Voor de gelegenheid zat ik naast een troep Zweedse Groenlinksers, in Business Class uiteraard. En maar herrie schoppen omdat ze vlees op hun bord kregen, want dat schijnt slecht te zijn voor het milieu. Naar je werk vliegen (of wat voor werk moet doorgaan) is dat uiteraard niet. Zo kennen we die hypocrieten wel.

Nonkel Frituur | 14-01-19 | 21:28 | 2 | + 41 -

99% van alle klimaat- en milieuprofeten zijn hypocriet tot aan de Belgische stakende schoolkinderen aan toe. De media zwijgt in alle talen.

Stonecity | 14-01-19 | 22:35 | + 6 -

Goed gekeken naar de beelden van de ontruiming van het ADM terrein? Wat voor "bus" hadden de mongooltjes van Kozp toen ze naar dokkum probeerde te komen, War voor bus had "we gaan ze (niet) halen? Allemaal oude vervuilende zooi, die dan ineens niet meer belangrijk is omdat ze iets beters te doen hebben als het milieu sparen, aandacht trekken om een onbenullig iets. Maar als het zo ver is gaan ze hun hand ophouden om een elektrische auto te krijgen?

brie-de-penis | 15-01-19 | 06:48 | + 4 -

Ik vlieg volgende week naar Boedapest en een week later terug naar Eindhoven voor
€ 19,90 . Klopt precies want twee keer zover als Londen. ..

guinnessdude | 14-01-19 | 21:25 | 3 | + -3 -

Over 2 weken zijn er nog vluchtjes voor 29 (totaal, retour, met gereserveerde stoelen) te koop. Ga toch maar even geniet van de golden age of klimaat hippocritci. Over 10 jaar is vliegen alleen maar voor iemand met een profiel score van 4.5 beschikbaar.

MediastadInwoner | 14-01-19 | 21:37 | + -2 -

Wel moreel verwerpelijk als er sprake is van "vliegen omdat het (qua economische kosten) goedkoop is".

hellend_flak | 14-01-19 | 22:44 | + 0 -

Rondom Black Friday waren er tickets naar Malta verkrijgbaar voor 5 euro. Edinburgh is regelmatig voor 4,99 te koop. Als ik nog jong was en in de buurt van Eindhoven woonde, dan wist ik het wel. Thuisblijven is duurder.

The_iron_boar | 15-01-19 | 10:06 | + 1 -

Schiphol pakt binnen een paar jaar er 100.000 vluchten bij voer extra CO2 voor de plantjes en u mag / moet voor 15K een herrie schoppende warmtepomp kopen.
Uw huis isoleren.
Een kolenstroom vretende E-auto kopen gemaakt van de meest milieu verpestende materialen van deze planeet.
Van harte gefeliciteerd.

Raider Twix | 14-01-19 | 21:19 | 5 | + 27 -

@Juffrouw Zwarte Dag: u ziet uzelf graag, en dat hoeft geen probleem te zijn, maar afgaande op de oneindige reeks mintekens die u hier iedere dag bij mekaar sprokkelt zou het u toch duidelijk moeten worden dat dit niet de algemene opinie is.
Waarom probeert u het niet op een site die bij uw doelgroep past? De Libelle of de Viva misschien.

Nonkel Frituur | 14-01-19 | 22:33 | + 11 -

Niet goed opgelet Twix: de warmtepompen is voornamelijk voor vermindering aardgasverbruik vanwege de bodemtoestanden in GRONINGEN. Niet alles door elkaar halen...

hellend_flak | 14-01-19 | 22:46 | + -3 -

hellend_flak
De gasconsumptie hoeft helemaal niet naar beneden vanwege het dichtdraaien van de Groningse gaskraan. Er kan makkelijk gas geïmporteerd worden, bijvoorbeeld uit Rusland. Dat dit niet gebeurt, is onwil van puur politieke aard. Dat men verplichte aanschaf van warmtepompen verbindt aan het dichtdraaien van de Groningse gaskraan, is alleen om het draagvlak van dat dichtdraaien te doen verdwijnen. Shell 1 (sorry, ik bedoel de VVD) wil die kraan namelijk helemaal niet dicht, en probeert met allerlei doemdreigingen z'n doel te bereiken. Eerst dreigde men dat de verminderde aardgasbaten moesten worden gecompenseerd met bezuinigingen op, jawel, zorg en onderwijs. Toen dat ballonnetje werd doorgeprikt door de andere coalitiepartijen, probeerde men het via het stopzetten van de versterking. Dat pikte de Kamer ook niet. En nu mag klimaatpaus Edje Nijpels (VVD) de mensen schrik aanjagen met dure warmtepompen.
Alles om de rest van het land op te zetten tegen Groningen.

De echte Stolwijker | 15-01-19 | 09:08 | + 6 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken