Dat was het dan. Vliegmaatschappij voor millennials kapt ermee

Sneakers = verplicht
Sneakers = verplicht

Op 1 december 2017 vertrok de eerste vlucht van Joon, het dochterbedrijf van Air France speciaal voor millennials. Op de dag van vandaag, dertien maanden en iets meer na de heuglijke start, maakt Air France bekend dat de stekker uit de jeugdige vliegmaatschappij gaat. In het persbericht lezen we dat 'the brand was difficult to understand from the outset for customers, for employees, for markets and for investors'. Daarbij zou het bestaan van Joon naast het moederbedrijf zorgen voor 'complexiteit' en de kracht van Air France juist verzwakken. Ben Smith, topman van Air France-KLM, is met vakbonden overeengekomen om alles van Joon - dus incluis de zeshonderd medewerkers - te integreren bij Air France. Dat is heel goed nieuws voor het ex-cabinepersoneel van Joon. Volgens La Tribune moesten vooral zij voor de kostenbesparingen zorgen en waren ze 40% goedkoper dan hun eega's bij Air France - maar dat verschil is binnenkort verleden tijd. Het wil allemaal maar zeggen dat het avontuurtje een grote hoop duiten heeft gekost. Dit alles moet u overigens vanuit het grotere AF-KLM-perspectief bezien, aangezien gisteren nog maar weer eens duidelijk werd dat Air France een stuk zwakker is dan ons eigen KLM (archief). Het is dus besparen geblazen bij de Fransen, en omdat Smith sowieso al van Joon af wilde was het rekensommetje snel rond. De grote vraag is nu wat de CEO verder in petto heeft aan besparingsplannen. Het is zelfs mogelijk dat Smith 'het spook van centraliseren' van de activiteiten van Air France en KLM uiteindelijk tevoorschijn gaat toveren, aldus luchtvaartadviseur Ruud Jansen vanochtend in De Telegraaf. Voor degenen die nu direct weer in de 'knip KLM toch alsjeblieft los van de Fransen'-reflex schieten hebben we meteen slecht nieuws: dat scheidingsidee is helaas zeer moeilijk te realiseren. Maar het moet toch wel gewoon mogelijk zijn om voorlopig geen millennial-avonturen meer te beginnen in een markt die Air France niet kent.

Reaguursels

Inloggen

Het blijkt maar weer, fuseren is makkelijker dan splitsen. Weet je ook alvast waarom je over 20 jaar met Google_Amazon-facebook-Sony vliegt (en al je andere geld ook uit geeft, in de personeelswinkel).

frank87 | 12-01-19 | 15:28 | + 0 -

Joon was in de praktijk bijna net zo duur als KLM. Verder hebben ze Transavia al.
De Fransen die efficient gaan werken voor lage prijzen.... Dat is gedoemd te mislukken. Net als de hele Franse economie.

André4711 | 11-01-19 | 16:57 | + 2 -

Denken dat millennials geld hebben, wat grap.

Deflatiemonster | 11-01-19 | 10:13 | + 18 -

*'een' omhoog gooit*

Deflatiemonster | 11-01-19 | 10:13 | + -1 -

Ze kopen toch ook zwaar overprijsde iZooi en iBucks koffie? Of zijn iHipsters weer andere figuren dan millenials?

Hoe dan ook, een epische faal voor de AirFrance. Wellicht tijd voor een ZjiletZjoon label.

Poekieman | 11-01-19 | 10:45 | + 1 -

Poekieman | 11-01-19 | 10:45
Doen alsof je geld hebt is wel heel belangrijk. Daarom geven ze hun laatste tientje aan een bak koffie uit. Dat kan iedereen zich een keer per maand veroorloven.

frank87 | 12-01-19 | 17:05 | + 0 -

Beste T. Veenkamp, Ik klikte voor de lol eens op de laatste link. Die verwees door naar een ander artikel van Das Kapital, en die verwees door naar.... het hoofdredactioneel commentaar van *Trouw*.

Als "gezaghebbende bron" voor luchtvaartanalyses zou ik wat beters verwachten dan een paar oude griffo's die zich stiekem schamen voor hun geloof en hun huidskleur en die het verschil niet kennen tussen een sprookjesverteller en een journalist (kuch Perdiep Ramesar kuch).

Stel nu dat het AF/KLM schip zinkende raakt, onder welke omstandigheden zou AF een reddingsboei van 4,5 miljard (geschatte marktwaarde) accepteren in ruil voor het afstoten van KLM? En welke Nederlandse partij(en) zouden bereid zijn deze investering te doen?

Vitaly Chernobyl | 11-01-19 | 07:12 | + 5 -

Millennials dat zijn toch die door en door verwende kutblagen met een fopdiploma HBO Vliegtuigjes Vouwen en op de wereld gezet door rupjes nooit genoeg Babyboomers..oh die

Rob12345 | 11-01-19 | 19:52 | + 0 -

KLM scheiden van Air France? Welnee! Gewoon doorgroeien, dan komt vanzelf het moment dat KLM Air France overneemt. Simpelweg omdat de aandeelhouders dat eisen...

ZwarteDag | 11-01-19 | 02:27 | + -4 -

U kent de aandeel houders?

der Schmutz | 11-01-19 | 10:03 | + 2 -

Volgens mij grotendeels communistische overheden.

Poekieman | 11-01-19 | 10:46 | + 0 -

Nationalistische frambozen, ... KLM overnemen , leegzuigen en het schilletje naast de vuilnisbak gooien.

Lt-Kol Kilgore | 11-01-19 | 12:01 | + 1 -

Was het niet beter geweest als de activiteiten van Joon bij Transavia waren ondergebracht? Dat blijkt immers wel een sterk merk te zijn. Je hebt bij Transavia tenminst het idee dat je vliegt met een maatschappij waar de lage kosten de 'core business' zijn en niet dat je als tweederangs-klant met het b-merk genoegen moet nemen, omdat het a-merk te arrogant is te concurreren op de kosten.

Wat mij tegenstond bij Joon was al dat gedweep in het Frans. Daar begrijpt niemand buiten Frankrijk een kloten van. Als je een internationaal product op de markt wilt zetten, doe je dat het beste gewoon in het Engels. Op de oervervelende, stronteigenwijze manier waarop ze het probeerden, sprak het niemand aan. Een project gedoemd om te mislukken. Dat is gelukkig nu gebeurd.

The_iron_boar | 11-01-19 | 00:21 | + 17 -

Zo'n maatschappij is toch bij voorbaat al gedoemd te mislukken? Alsof de firma die jou vervoert onderdeel is van je identiteit. 'We moeten iets met millennials jongens.' Uh nee, je moet gewoon doen wat je moet doen: vliegen, met wat meer of minder comfort en bijpassende prijs.

Henk de Denktank | 10-01-19 | 23:44 | + 19 -

"40% goedkoper dan hun eega's bij Air France "
Joon vliegt met 'geleende piloten van Air France' tegen Air France salaris. Joon vliegt ICA met A340 (niet erg zuinig) als enige heeft men weten te besparen op de nieuw aangenomen Cabin Crew. Welke optimist heeft ooit bedacht daar 40% van de kosten op te kunnen besparen?

Beroep = Boerenlul | 10-01-19 | 23:28 | + 16 -

De gewipte topman, Jean-Marc Janaillac.

Huisregelneef_III | 11-01-19 | 00:59 | + 3 -

Achterkant ve bierviltje berekening geeft betere resultaten dan zwaar overprijsde toilet & douche achtige 'consultants' rapporten.

Any time, every time, anywhere...

Poekieman | 11-01-19 | 08:20 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken