U moet kiezen: warme bezorgmaaltijden of minder verkeersdoden

Lekker hé, die gemakseconomie? Boodschappen via Picnic, kleding bij Zalando, boeken via bol.com de moderne lokale boekhandel en een pizzaatje via Thuisbezorgd. Met uw apathische gedoe bent u wel medeschuldig aan talloze verkeersdoden en -gewonden. Zeggen wij niet, maar Veilig Verkeer Nederland wel. Voor de feestdagen liet het kijk-uit-met-oversteken-instituut weten dat pakketbezorgers met hun busjes en mini-vrachtwagens woonwijken omturnen in een levensgevaarlijk gebied. Wat de verkeersveiligheidsorganisatie precies tegen pakketbezorgers heeft weten we niet, maar dat is nogal een zware aanklacht. Aangezien we met z'n allen zo'n 600.000 pakketjes per dag bestellen zijn er in zes jaar tijd zo'n 20.000 bestelbusjeschauffeurs bijgekomen. Het aantal dodelijke ongevallen waarbij een bestelbusje betrokken lag in 2017 op 69. Alleen wordt niet bijgehouden hoe vaak een koerier betrokken is. Maakt nogal wat uit. Tellen we alle busjes van koeriers, schilders, elektriciens, installatiemonteurs glazenwassers etc. op dan komen we op een kleine 900.000 ruftende diesels. Gelukkig kan VVN vandaag - iets beter onderbouwd - een ander exponent van de bezorgeconomie als verkeersterrorist aanwijzen. Uit cijfers van de Vereende, het verzekeringsafvoerputje voor brokkentokkies, taxichauffeurs en bezorgbrommerts, blijkt dat die laatste groep zes keer zoveel schade rijdt als mensen op privé-scooters. Doordat de fluorescerende jackies vaker betrokken zijn bij letselzaken ligt het gemiddelde schadebedrag 75% hoger. Uit een analyse van brommerongelukken blijkt dat afleiding, een te hoge snelheid, te smalle focus en lak aan voorrangsregels prominente veroorzakers zijn. Reden voor VVN-directeur Alphons Knuppel om een hippe Instagrammer met een kerkhervormersnaam in te huren om jongeren in straattaal gedragsregels uit te leggen. Gaat ongetwijfeld helpen, maar Knuppel ziet meer mogelijkheden. De toename van het aantal e-bike-doden zou volgens de buren () naast wankelsenioren, mogelijk ook te maken hebben met het gegeven 'dat veel maaltijden nu ook op een elektrische fiets worden bezorgd, waarbij de bezorgers ook alle regels aan hun laars lappen om zo snel mogelijk de warme hap bij de klant af te leveren.' Pizzafietsers worden, zoals u weet, steeds vaker per afgeleverde bestelling betaald. Het weinig calvinistische bonussysteem zou deliveroekeloos gedrag in de hand werken. Dus suggereert Knuppel ten behoeve van de verkeersveiligheid: 'je kunt bezorgers in plaats van per bezorging ook per uur betalen'. Terug naar vroeger: toen de bezorger niet zijn leven hoefde te wagen en u ook fooi gaf voor lauwe tjap tjoi.

U kunt niet alles hebben in de gemakseconomie

dus kiezen maar


Poll is Verlopen.

U kunt niet alles hebben in de gemakseconomie

dus kiezen maar

Reaguursels

Inloggen

Want handhaven is natuurlijk geen optie, in Nederland.

Huisregelneef_III | 10-01-19 | 22:20 | + 0 -

Domme, vaak allochtone bezorgertjes op een brommert rijden zich dood, zeg 1 op 1000 ritjes. Dus die andere 999 keer krijg ik gewoon wel een warme maaltijd thuis, binnen de beloofde tijd.
Lijkt mij een win-win situatie. We moeten per slot IETS doen om de genenpoel te beschermen....

BenPakdee | 10-01-19 | 07:48 | + -1 -

Tot de laag-iq-bezorgert jouw dochter omver rijdt. Kijken hoe je dan piept.

hangtiet met knoop | 10-01-19 | 09:24 | + 1 -

Hans Dorrenstein zei het al 15 jaar geleden. De gemiddelde pizza bezorger is eerder koud dan zijn pizza...

Wilhem3 | 09-01-19 | 19:20 | + 2 -

Mooi stukje tekst om het probleem ergens te leggen waar het niet hoort. Er is maar één schuldige als de brommer of busbestuurder een ongeval veroorzaakt: De bestuurder. Echter volgens de wet valt hij onder verantwoording van het bedrijf, die alles zou moeten doen om dit te voorkomen, door goed personeel in te schakelen of de nodige training te geven. De koper zal dan ook nooit, maar dan nooit schuldig zijn aan medeplichtigheid op welk vlak dan ook. Zelfs niet eens indirect. Dat is niet door VVN gezegd, dus DK moet ook niet beweren dat het is gezegd.

odolstoornis | 09-01-19 | 19:07 | + 7 -

Zie hier wederom een voorbeeld van de gevolgen van het afschaffen van het verbod op stukloon. Ooit een verdienste, een bescherming van werknemers tegen uitbuiting.
Naast PostNl wederom een bezorgdienst die negatief scoort.

Raider Twix | 09-01-19 | 18:58 | + 2 -

Zou Darwin hier ook z'n werk gaan doen? Uiteindelijk blijven de veilig rijdende bezorgers over.

Vitaly Chernobyl | 09-01-19 | 18:46 | + 1 -

Darwin gaat ons niet helpen ben ik bang. Dodelijke ongevallen in een woonwijk waarbij een bestelbusje betrokken is; dan is de dode vast niet de bestuurder van de bestelbus.

koeberg | 09-01-19 | 19:58 | + 6 -

Of... of... of....
Eenstrepers en hun geautomatiseerde varianten gaan controleren in woonwijken i.p.v. op een verlaten snelweg.

kapotte_stofzuiger | 09-01-19 | 18:31 | + 6 -

Ik haal het zelf wel op, minuten zijn een eeuwigheid als het om warm eten gaat. Het beste is ter plekke opeten.

Stonecity | 09-01-19 | 18:09 | + 9 -

Dan maar die warme maaltijd. De scootertjes gaan toch niet beter rijden.

George Foreman | 09-01-19 | 17:34 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken