FNV leert het nooit. Heeft bizarre eisen en wil onderwijs platleggen

Lesje timing
Lesje timing

Wie het dalende ledenaantal bij de FNV aanschouwt weet: de vakbond gaat binnenkort met pensioen. Gek genoeg probeert onze favoriete vakbond dat moment krampachtig uit te stellen. Met een gang naar de rechter om te voorkomen dat werknemers zonder vakbondshulp een collectief akkoord sluiten met hun werkgever. Middels irreële looneisen. En met heel veel ouderwetse aksie in de vorm van meer stakingen! Derhalve willen FNV Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond veel ouders en anderen een lang weekend bezorgen door het volledige onderwijs op vrijdag 15 maart plat te gooien. Onderwijsstakingen worden onderhand een jaarlijkse folklore (2018, 2017), maar deze staking is uniek. In de eerste plaats moeten alle onderwijstypen - van basisschool tot universiteit - mee gaan doen. Tweedens: de eisen zijn niet mals. De bonden willen er dit jaar 'bijna €3 miljard bij voor het hele onderwijs.' Dit geld moet ingezet worden voor een lagere werkdruk en een hoger salaris. Sowieso is het de vraag of dit een zaligmakende oplossing is voor het lerarentekort, maar de oproep lijkt ons rijkelijk laat. Prinsjesdag is al even geleden en ergens €3 mrd vandaan toveren lijkt ons geen kinnesinne. Komt bij dat er onlangs €831 miljoen extra naar onderwijs is gegaan, waarmee de hele onderwijsbegroting op zo'n €39 mrd uitkomt. CNV Onderwijs, na de Algemene Onderwijsbond de grootste bond onder het onderwijzend personeel, zegt tegen nieuwsbrenger de Volkskrant niet mee te doen wegens waardeloze timing van de andere bonden. 'Momenteel zit ik midden in de onderhandelingen om meer geld te krijgen voor schoolleiders, leraren en conciërges in het primair onderwijs. Daarvan wil ik de uitslag graag even afwachten.' Helder.

Reaguursels

Inloggen

Onderwijs afschaffen, in de huydighe vorm.

Ongelofelijk ineffectief en duur. Alles was je moet weten is op internet gratis te vinden. Ook complete opleidingen. Laat de kinderen lekker zelf zoeken. Geef ze wat pointers en that's it.

Maar ja, linksen en ineffectief zijn op andermans kosten...

Poekieman | 10-01-19 | 08:33 | + -4 -

School is er niet alleen voor kennis maar net zozeer voor "leren leren" als voor sociale vaardigheden. Alle kinderen achter een ipad zetten en een playlist voorschotelen op youtube met instructiefilmpjes is de natte droom van sommige techlovers. Of het pedagogisch dan wel didactisch zo'n goed idee is betwijfel ik.

Vrouwtje_haram | 10-01-19 | 22:09 | + 0 -

Als je de reacties leest kom je snel achter dat bijna geen ouders negatief reageren. De werkdruk is veel te hoog. Hier klagen alleen mensen die niet weten wat op de scholen gedaan wordt. Het wordt voor de reguliere schooltijd gewerkt, na de reguliere schooltijd, vaak nog tot laat in de avond en niet alleen maar met oudergesprekken, maar wel regelmatig. Ik wil niet weten hoeveel onbetaald overuren de leerkrachten hebben. Ook in de vakantietijd wordt gewerkt, ga maar eens kijken op een school. En ook thuis werken de leerkrachten nog. En veel mensen willen hun vakantietijd zelf inplannen, dus niet in de schoolvakanties, maar dat kan je niet als leerkracht. En dan het gedrag van de kinderen. Zo veel geweld wat ik al op de basisschool zie. Een leerkracht is net nog door een glazendeur gegooid door een basisschool kind. En de ouders van zulke kinderen.....
Ik heb respect voor de leerkrachten en ik zoude niet als leerkracht willen werken.

MoederKindBS | 10-01-19 | 06:48 | + -1 -

Ik denk dat bijna iedereen het er wel mee is dat er wat aan de werkdruk gedaan moet worden. Het probleem is dat op dit moment de allerlaagste lerarenschaal al bovenmodaal betaalt en oploopt naar 55.000 euro per jaar na 15 jaar ervaring. En dat is nog maar de allerlaagste schaal in het basisonderwijs. Misschien is het een idee om mensen te informeren over dit riante salaris zodat er meer mensen kiezen om les te geven en de werkdruk wat kan dalen. Een hoger salaris betekent alleen maar grotere klassen op termijn omdat leraren te duur zijn/worden. Ja, nu is er schaarste maar als dat opgelost is, dan is er geen geld voor leraren. Weer in de problemen.

Gisteravond een discussie met een echtpaar dat faliekant achter de leraren stond. Ik: "Slecht betaald? Hoeveel verdienen ze dan?". "Tja, geen idee eigenlijk, iedereen zegt te weinig dus het zal niet veel zijn". Toen ik ze vertelde dat een leraar in de allerlaagste schaal en 10 jaar jonger dan zij al een hoger salaris heeft dan zij met zijn tweeën bij elkaar opgeteld krabden ze zich toch wel even achter de oren.

DrBio | 10-01-19 | 09:43 | + 3 -

Grappig. Ik heb regelmatig dezelfde discussie (overigens ook over verplegend personeel). Wat ik er dan altijd nog even aan toevoeg, is het vergelijk in salaris per uur. Komt er op neer dat een basisschoolleraar (m/v/x) per uur een salaris overhoudt dat net zo hoog ligt als een salaris van een WO afgestudeerde met 10 jaar werkervaring en een Post-Master graad...

Phoolie_the_King | 10-01-19 | 11:07 | + 2 -

Ik heb ook vrienden die als leraar werken. De jugend heeft een veel grotere bek gekregen, terroriserend soms. Klassen die groter zijn geworden; er moet een extra tafel van de gang worden gehaald en 2 stoelen. Wanneer een kind onderpresteert, kreeg het vroeger een draai om de oren van de ouders. Tegenwoordig krijgt de leraar een veeg uit de pan. De schoolleiding kiest uit angst voor imago half of heel partij voor de ouders. Mobieltjes in de klas. Scholen die dat niet durven te verbieden uit angst voor terugloop leerlingen. Whatsappgroepen waarin sommige ouders (en schoolbesturen) verwachten dat je als docent altijd binnen een uur reageert. Administratie, bijscholingscursussen - de tijd dat je niet aan het lesgeven bent wordt steeds meer. Slechts een kleine greep... Veel mensen met een oordeel over leraren baseren zich op hun eigen schooltijd, maar het is echt niet best meer om voor de klas te mogen (moeten) staan.

Neemt niet weg dat de oplossing is dat we deze problemen bij de wortel aanpakken. Mobieltjes in de klas verbieden. Whatsappgroepen afschaffen of beperken tot afgebakende tijden. Klassen verkleinen. Enz. Extra loon maakt een verschrikkelijke baan niet leuk. De oplossing is heel simpel: betaal de werkdrukverlaging met een loonsverlaging en alles klopt weer.

Phragma | 10-01-19 | 11:45 | + 1 -

Mag ik u als schoolmeester #oudestempel er op wijzen dat u de begrippen 'kinnesinne' en 'sinecure' door elkaar haalt?
Verder lijkt mij die hele stakingsdag te futiel voor woorden. Een week staken in de examentijd: Dat zou helpen.

Erikpen | 10-01-19 | 01:06 | + 2 -

Voor iedereen die denkt dat het zo makkelijk is om leraar te zijn. Altijd maar die dooddoener met "vakantie" zus en "vroeg naar huis" zo. Ga dan lekker zelf eens een hele dag, uur na uur, voor een klas irritante pubers staan die liever de hele dag bezig zijn met Fortnite dan met jouw vak (of wat voor schoolvak dan ook). Nee, je hoeft zeker geen droog brood te eten als leraar zijnde, maar je hebt er wel een HBO-opleiding voor afgerond en jaren stage gelopen. En het eindsalaris is gewoon niet zo heel hoog terwijl de werkdruk dat zeker wel is. En leraren op de basisschool verdienen echt structureel te weinig voor wat ze doen, dat is een feit. Op het VO is het al beter geregeld, maar daar is men ook een loer gedraaid door "rugzakjes" te dumpen in het reguliere onderwijs. Zit je ineens met 4 extra kinderen in een klas die anders op een school met meer begeleiding hadden gezeten. Ben je mooi klaar mee, zo'n verkapte bezuinigingsmaatregel. Wat er moet gebeuren is dat men in ieder geval die leerplicht moet versoepelen. Wil je niet leren meer wanneer je 16 bent? Ok prima, tot ziens. Ga lekker iemand anders lastig vallen. En wanneer je het verprutst op een school moet je maar hopen dat een andere school je nog wilt hebben. Nu doet men een verplichte uitwisseling van de rotte appels. Daar is niemand bij gebaad.

Vrouwtje_haram | 10-01-19 | 00:14 | + 2 -

Ondanks dat Nederland vergrijst en er dus minder kinderen zijn moet er steeds meer geld naar het onderwijs ?

elevator | 09-01-19 | 18:38 | + 0 -

Eh... er zijn wel veel kinderen van akbarristische persuasie.

Poekieman | 10-01-19 | 08:21 | + 1 -

Staken voor het onderwijs en dan (de mevrouw in het midden op het plaatje) een bordje met een heel stomme taalfout omhooghouden: uit het slop/slob trekken.
Sad zou Trump (waar ik verder ook geen sympathie voor heb) zeggen.

cugel | 09-01-19 | 18:32 | + -5 -

Arie Slob is minister van Onderwijs en Media. Gaat er nu al een belletje rinkelen, Einstein-met-de-grote-mond?

Phragma | 09-01-19 | 19:45 | + 9 -

Kleine Djayfano (of zoiets) komt met een mes naar school, juf pakt het af, juf wordt de volgende dag opgewacht en bedreigd door de familie tokkie, juf wordt voor de bus gegooid door het schoolbestuur omdat 'ze het heeft laten escaleren' (wtf?)

Zomaar een recent verhaal van een familielid in het onderwijs. Vind je het gek dat mensen daar niet voor te porren zijn?

Broodroof | 09-01-19 | 15:43 | + 11 -

Leraren staken omdat ze vinden dat u meer voor het onderwijs moet betalen. Belasting dan maar omhoog. Het lijken wel EU-ambtenaren op een zak met gratis geld. Graaiers.

Leraren doen tenminste nog wat. Als ze u een warmtepomp in uw mik gaan douwen en u met immense kosten gaan opzadelen denk ik dat u nog steeds niet veel verder komt dan hier klagen. Wat niet zoveel zin heeft want DK is VVD en de klimaatplannen komen uit de VVD hoge hoed.

Zapata10 | 09-01-19 | 16:19 | + 5 -

Leraren zijn i.h.a. links. Dus willen ze meer free shit.

En het nut van leraren / scholen... ik heb m'n twijfels. Linkse indoctrinatie, ok, iets zinnigs leren... nauwelijks.

Poekieman | 10-01-19 | 08:24 | + 1 -

Wat het onderwijs nodig heeft is meer leraren, het is nu een vrouwenbolwerk. Dus helft van de leraressen eruit en leraren erin, diversiteit, equility of outcome en equal pay!!! Ooh wacht... die feministen willen vooral de perks van de man maar niet de lasten. Kijk als je hard en zwaar werk verricht welke waardevol is voor de samenleving dan willen wij daar wel voor betalen. Echter is het huidige onderwijssysteem slechts een schim van wat het ooit was. Ik stel voor dat wij de salarissen verlagen, dan kunnen er meer vrouwen worden aangenomen als lerares, want als je als lerares maar half werk aflevert dan heb je ook maar recht op een half salaris.

Solar666 | 09-01-19 | 14:54 | + 5 -

80% van de vrouwen in het onderwijs werkt parttime ,daar zit het probleem .
Dus salaris verlagen zodat ze meer uren gaan maken .

elevator | 09-01-19 | 18:41 | + 2 -

Heb ooit een lesbevoegdheid voor t middelbaar onderwijs gehaald, maar had al snel door dat leraren altijd wat te zeiken hebben. Er zijn tal van beroepen waar de werkdruk vele malen hoger is (o.a. de zorg, maatschappelijk werk) en de voordeeltjes van bijvoorbeeld vakantie veel slechter geregeld zijn.

Weerduivel | 09-01-19 | 14:25 | + 5 -

Wat n onzin. Bij politie en brandweer is het overgrote deel man. Ook daar kan men maar niet stoppen met zeiken.

Weerduivel | 09-01-19 | 15:09 | + 0 -

Snapt het ook niet , elk weekend vrij , herfst vakantie , kerst vakantie , voorjaars vakantie en dan zomers 6 weken de school dicht . En dan klagen over werkdruk .

elevator | 09-01-19 | 18:47 | + -5 -

Ambtenaeren zeiken altijd. Doorgaans links, dus dat klopt dan wel.

Pim schreef ooit een verhandeling 'Zonder ambtenaren'. Hij heeft het niet overleefd.

Poekieman | 10-01-19 | 08:26 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Voor een ander bericht moest ik even uitpluizen wat een leraar precies verdient. Iedereen denkt altijd maar dat leraren zo weinig verdienen maar een basisschoolleraar in de allerlaagste schaal begint zijn carrière met 36.000,- bruto per jaar. Net uit de schoolbanken is dit al 1.000 euro hoger dan een modaal salaris. Na 15 jaar is dit gegroeid tot 55.000,- bruto (inclusief vakantiegeld e.d.) per jaar. En dat is nog steeds de allerlaagste schaal, wel de laatste trede.

Op basis van een fulltime dienstverband verdient een 37 jarige basisschoolleraar dus op zijn allerminst 1,6x modaal. Met wat ambitie en geluk kan die leraar 2 schalen omhoog tot 2x modaal (68.000 euro) per jaar.

En dat is pas de basisschool. Waarom zie je deze cijfers nooit in de discussie dat leraren onderbetaald worden?

ref: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basi...

DrBio | 09-01-19 | 13:16 | + 12 -

Misschien, maar daar kan je het met me oneens zijn, is het helemaal niet zo'n gek idee om de mensen die verantwoordelijk zijn voor de primaire en secundaire ontwikkeling van onze jeugd fatsoenlijk, of misschien zelfs ietsje meer dan afdoende te betalen. Het gaat per slot van rekening op de meest directe manier over de ziel en de toekomst van Nederland.

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 13:39 | + 2 -

@Teflon

Deels mee eens. Ik vind leraar een nobel en belangrijk beroep en ben er trots op dat Nederland ze fatsoenlijk betaalt. Helaas is dit in veel landen niet het geval. Toch verwacht ik dat iemand die zijn leven wil wijden aan het lesgeven van onze kinderen dit doet in het belang van die kinderen of omdat hij dat gewoon leuk vindt en niet als motivatie heeft om zoveel mogelijk te verdienen. Helemaal mee eens om dit nobele vak goed te belonen, maar om de allerlaagste leraar zonder enige werkervaring al meteen een boven modaal salaris te geven dat zelfs als hij er niks van bakt na 15 jaar automatisch groeit naar 1,6x modaal vind ik toch wel wat ver gaan. Dat ze vervolgens nog meer geld eisen vind ik ronduit schandalig!
Dat ze staken vanwege slechte arbeidsomstandigheden lijkt me zeer terecht en heb ik respect voor al geef ik toe dat ik geen idee hoe goed of slecht die in werkelijkheid zijn. Dat bureaucratie en dergelijke flink zijn doorgeschoten in het nadeel van leraren wil ik zo geloven.

DrBio | 09-01-19 | 14:09 | + 3 -

Fantastisch uitgezocht. In klip en klare bewoording over hetgeen wat meerdere malen is voorbijgekomen. De leraren in Nederland hebben het goed, te goed.

Bill Cosby | 09-01-19 | 18:09 | + 1 -

groot kans dat net als in verzorgings huizen ,ziekenhuizen en bij scholen de vrijwilligers er voor zorgen dat er meer geld is voor de leiding en toelevering.

pedro300 | 09-01-19 | 12:16 | + 2 -

Welke vrijwilligers? De meeste mensen hebben tegenwoordig een baan. Juist door die toeloop op de arbeidsmarkt is een serieuze salarisontwikkeling niet langer mogelijk. Mannen subsidiëren al decennia de toeloop van vrouwen op de arbeidsmarkt.

Solar666 | 09-01-19 | 14:58 | + 2 -

Als men zo dom is om de vakbond overbodig te vinden ,ga dan maar vast op de hoek van de straat wachten op een werkgever met busje die je per dag aanneemt.Men is vergeten dat met de welvarende en zekerheid werknemers de welvaart begon en voorzieningen er waren.

pedro300 | 09-01-19 | 12:14 | + 6 -

Er zit nog wel een heel verschil tussen de huidige "ik wil gepamperd" worden cultuur en het beeld dat u schetst. Vakbonden staan tegenwoordig voor een stel kortzichtige babyboomers. Een vakbond moet verbinden, oplossinegen zoeken en ten alle tijden voorkomen dat onschuldigen de dupe worden van jou menings verschilletje. Staken is zo iets achterhaalds, je klant (diegene die jou loon uiteindelijk betaalt) laat je willens en wetens slachtoffer worden van een onenigheid tussen jou en je werkgever.
Hoe dom kun je anno 2019 nog zijn, een vakbond die dat niet snapt is achterhaald en zou zich eens moeten bezinnen op een eerlijke werkwijze.

1,2,tja,tja,tja | 09-01-19 | 14:00 | + 8 -

De welvaart begon met een tekort op de arbeidsmarkt. Na de oorlog kon de economie enorm groeien, de welvaart nam toe totdat men begon met de import van gastarbeiders en de toeloop van vrouwen op de arbeidsmarkt. Ook de vakbond gaat de ondergang van de welvaart tegenhouden. De vakbond is niet langer relevant.

Solar666 | 09-01-19 | 15:01 | + 1 -

@Pedro: dat hangt af van je functie. En of je wat waarde toevoegt aan je organisatie. Zo ja, dan ben je door kennis / ervaring / vaardigheden een stuk onmisbaarder dan jan-lul-achter-de-lopende-band.

En die laatste groep wordt zienderogen vervangen door robots.

Vitaly Chernobyl | 09-01-19 | 15:07 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

FNV en het onderwijs. Even over dat laatste.Ken wel wat docenten en weet inmiddels dat zij qua salariëring niet onderdoen voor de bekenden met een managementsfunctie. Een beetje LC/LDr heeft het met de secundaire arbeidsvoorwaarden (eindejaarsbonus, opleidingsbudget etc) zelfs beter dan de studiebollen die voor het bedrijfsleven hebben gekozen. Ik vind de huidige docenten dan ook zielige mensjes die werkelijkheid hebben verloren. Laat ze maar eens een paar jaar in het bedrijfsleven los, maak daarna de balans maar op.

Bill Cosby | 09-01-19 | 12:07 | + 0 -

@stunter, dus feitelijk zegt u dat veel leraressen want leraren zijn er amper meer ongeschikt zijn voor het onderwijs? Geld maakt het werk er namelijk niet lichter op. Wat Bill Cosby bedoelt is dat als de salarissen van leraren overeen komen met die van managers zijn dus ook enige stress mogen verwachten. Ik weet het goed gemaakt, we verlagen het salaris fors en met die opbrengsten nemen wij meer mensen aan zodat de stress afneemt. Goed idee? Ik weet zeker dan men dan ineens niet meer zoveel moeite heeft met de stress van de job.

Solar666 | 09-01-19 | 14:13 | + 4 -

Ik ben benieuwd wat dat geweldig efficiënte en vooral niet crisisgevoelige Nederlandse bedrijfsleven zou beginnen als het onderwijs "een paar slechte jaren" zou hebben. Unilever, Akso, Shell en consorten zouden de Nederlandse belastingbetaler en vooral de in verhouding onbaatzuchtige Nederlandse docent op de blote knietjes moeten danken.

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 14:20 | + -2 -

@Teflon: Het onderwijs heeft al een jaar of twintig, dertig slechte jaren. Als je ziet wat ze de kinderen tegenwoordig bijbrengen.... Stelt niet zo heel veel meer voor.

De echte opleding begint zodra ze in het bedrijfsleven komen.

Vitaly Chernobyl | 09-01-19 | 15:09 | + 7 -
▼ 1 antwoord verborgen

"FNV LEERT HET NOOIT."
Leer het nooit? Dat klopt, want zij mogen van mij met een volledig gestrekt been erin.
De onder- en de middenklasse wordt van a tot en met z onderdrukt. Het is op dit moment niets beter dan ten tijde van de industriële revolutie. Een schande is het.

ProAsfalt | 09-01-19 | 12:03 | + 10 -

@ Voireaton | 09-01-19 | 12:28
Vergelijk ook het kippenhok ergens driehoog achter dat een leraar kan kopen op zijn salaris met de huizen die een "meester" vroeger kon kopen. Er is iets gruwelijk mis.

* Il Principe * | 09-01-19 | 12:44 | + 4 -

De vakantie uren zijn misschien royaal, maar dit "maandag t/m vrijdag van 08:30-15:00 uur" is pertinente onzin. De docenten in mijn omgeving werken 9 uur per dag en doceren niet alleen, maar moeten/willen ook kinderen met problemen ondersteunen. (even langs bij de ouders voor een gesprekje over de blauwe plekken.)

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 13:44 | + 5 -

Hé ProAsfalt, lang niet gezien. Geprofiteerd van het generaal pardon, of had je eindelijk eens vrij gekregen van de dwangarbeid die je naar eigen zeggen moest verrichten?

On topic: Ga eens iets lezen over de arbeidsomstandigheden t.t.v. de industriële revolutie en kom dan terug.

Vitaly Chernobyl | 09-01-19 | 15:11 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp niet wat een hoger salaris gaat veranderen aan de werkdruk of kwaliteit van het onderwijs. Door de huidige leraren meer te gaan betalen verandert dat niet. Of meer geld om capaciteit te verhogen (meer leraren en kleinere klassen), of het kaf van het koren scheiden. Slechte docenten eruit en goede docenten meer betalen samen met de betere nieuwkomers.

Sunir | 09-01-19 | 11:33 | + 10 -

Meer geld meer dingen... en daar houden mensen van ... daar werk je voor eb als er te weinig van iets is dan gaat normaal de prijs stijgen.... behalve mijn salaris...

Bello de Hond | 09-01-19 | 12:26 | + 0 -

Er is vraag naar docenten en het aanbod is beperkt. Tot het aanbod stijgt zal de prijs van het product (arbeid) moeten worden verhoogd.

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 13:47 | + -1 -

Als de salarissen omhoog gaan , gaan die leraren nog minder uren maken .

elevator | 09-01-19 | 18:44 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Het ledenaantal bij de vakbonden is 20 x zo hoog als het ledenaantal van politieke partijen. Tsja, welk concept is er dan achterhaald? Overigens zie je dat door de acties in het onderwijs het ledenaantal van AOb de afgelopen jaren weer toegenomen is. Het heeft dus wel degelijk effect.
Maar DK is altijd negatief over mensen die georganiseerd wat tegenwicht proberen te bieden. Niet zo verwonderlijk. DK zit sociaal economisch in die hoek waar ook de VVDers en de bankenjongetjes zitten. Ieder zijn meug. Dat de christenen niet meedoen? Wie christenen een beetje volgt in het nieuws weet dat je een mes in de rug kan verwachten van ze op het moment dat je het niet verwacht.

Zapata10 | 09-01-19 | 11:32 | + -4 -

Staken is gewoon kansloos voor leraren want ze krijgen al reeds goed betaald en zij vergeten dat het geld uit de taxpot wordt betaald. De belastingbetaler bijt ook al jaren op een houtje en als zij gaan staken wordt de situatie er echt niet beter op. Dit komt door de onderliggende oorzaken van vergrijzing, globalisering en immigratie van kansloze stakkers die parasiteren op de samenleving. Als al die leraressen dus eerst een wat minder links gaan stemmen en hun pupillen uitleggen wat de consequenties zijn eindeloos gratis geld misschien dat wij dan in de toekomst ooit nog het salaris van leraressen kunnen verhogen.

Solar666 | 09-01-19 | 14:17 | + 6 -

Nou nee want de leraren hebben dus al wel dingen kunnen afdwingen die de gemiddelde werknemer wiens loon al decennia lang geen gelijke tred houd niet krijgt. Dus staken heeft wel degelijk zin.
Natuurlijk begrijk ik dat die mensen die 80% van alles in Nederland bezitten en die minder dan 10% van de bevolking uitmaken het niet leuk vinden dat mensen gaan staken. Die komen dan al snel met het is de vergrijzing, de globalisering en immigratie van kansloze stakkers. Of wat andere redenen om maar vooral geen hogere salarissen te hoeven betalen. Links heeft in Nederland nog nooit geregeerd dus hoe komt u erbij als zou dat de oorzaak zijn? Ja de PvdA (vooor zover je die links zou willen noemen) heeft redelijk vaak in een regeringscoalitie gezeten maar VVD en CDA vaker. Overigens is de overheid onder de VVD alleen maar groter geworden en de lastendruk op de (meeste) belastingbetalers ook. Om nu VVD en CDA links te gaan noemen lijkt mer erg ver gaan. D66 is overigens economisch gezien net zo rechts als de VVD.
De klimaattafels gaan er voor zorgen dat de (meeste) belastingbetalers weer met een enorme lastenverzwaring te maken krijgen. Weer zo een fijn plannetje wat uit rechtse hoek komt. Bek houden maar weer volgens u? Niet protesteren want dat levert alleen maar schade op? Nederlanders zijn een dociel volkje, dat begrijp ik maar zelfs voor Nederlanders is er eens een grens bereikt.

Zapata10 | 09-01-19 | 16:14 | + -2 -

Dankzij de vakbonden is de vroeg kapitalistische uitbuiting veranderd in de welvaartsstaat. Nu ben ik geen expert en weet niet of de vakbonden zijn doorgeschoten, maar de eeuwig negatieve berichtgeving over vakbonden bij DK lijkt me onnodig want er zijn nu al veel te veel werkers die nauwelijks verdienen in de platform economie en die daarom wel een sterke politieke invloed ten gunste van de minder betaalden kunnen gebruiken.

cugel | 09-01-19 | 10:40 | + 18 -

Ironische is dat men het eens is met de gele hesjes, maar wanneer we hier een groep hebben die protesteert dan lachen we ze uit. Nederlanders laten zich graag nemen.

Het is logisch dat je begint met absurde eisen om dan vervolgens ergens in het midden af te sprekenm. Zo werkt onderhandelen.

Janisstoppen | 09-01-19 | 11:08 | + 3 -

Janisstoppen | 09-01-19 | 11:08 | + 3 -
"Zo werkt onderhandelen."
Op de souk in Caïro of Istanbul..... en.... bij de FNV (LOL)

jojan | 09-01-19 | 18:44 | + -1 -

Kennelijk zijn de toezeggingen aan onderwijzers waardeloos, want een paar weken later gaan ze gewoon weer staken om hetzelfde. Een goede les voor de minister.

Atlas Shruggs 10 | 09-01-19 | 10:33 | + 3 -

Als de minister komt met een "compromis" waarbij de overheid niets toegeeft op lonen, dan is het niet meer dan logisch en terecht dat ze om loonsverhoging de straat op gaan.

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 13:49 | + -2 -

Er moet niet meer geld bij, bij het onderwijs. Er moeten mensen uit.

Mijn oude basisschool vroegah had 8 klassen ('groepen') en 9 medewerkers. 8 docenten, waarvan 1 ook het hoofd van de school was, en een concierge. En dat was het. Geld wat naar onderwijs ging, ging dus naar docenten en 1 concierge.

De basisschool van mijn kinderen: 15 groepen en iets van 35 man personeel. 2 locaties, elk met een eigen directeur, secretariaat, enz, dan nog een overkoepelende directeur en secretariaat, een HRM afdeling, activiteitenbegeleiders, enzovoort.

Dát is het probleem van het onderwijs. Knikker alles wat niet docent is er uit, maximaal 1 leidinggevende op 40 man, en zie daar, de docenten kunnen bijkans dubbel het salaris binnentikken, zonder dat er vanuit de overheid geld bij moet.

En kap eens met elk jaar weer nieuwe lesmethodes bedenken. Een grotere desinvestering bestaat er niet.

zik | 09-01-19 | 10:33 | + 42 -

Precies dit dus. Je moet trouwens ook eens kijken wat er (nog steeds) op gaat aan verbouwingen en onderhoud, en wat men uitgeeft aan digiborden die de docenten toch niet begrijpen.

Het is tijd voor een incentive komen voor scholen zodat efficiënter werken wat op gaat brengen. Meer geld moet naar de onderwijzers gaan, niet naar de randzaken.

Fapselaar | 09-01-19 | 11:53 | + 2 -

ja, maar toen in de vorige eeuw zaten er bij jouw in de klas halverwege de jaren 60-70 vaak 45 kinderen in die klassen waar een fulltime onderwijzer(es) de boel aardig aan het onderwijzen was.. de zwakke gingen naar het LBO de nog zwakkere gingen direct door naar speciaal LOM of ZMLK en diegene die in die volle klassen de stof aankonden gingen naar de mavo-havo etc etc.
Nu zitten in die klassen max 35 leerlingen waarvan de helft of zoniet meer passend onderwijs rugzak hebben. voorheen dus de zeer zwakke leerlingen om reden, er zitten migranten en vluchtelingen kinderen bij, onderwijzers werken nagenoeg allemaal parttime en hebben tig taken erbij gekregen als leerlingvolgplannen etc etc.. het gezag als onderwijzer, die altijd gelijk heeft is totaal verdwenen en ouders zijn dagelijks op die scholen te vinden voor ondersteuning en zeggenschap.. vergelijken met vruger gaat dus niet op, de pabo student die direct het onderwijs in moet is totaal niet uitgerust, daar moet echt nog extra studie bij.. en eenmaal in het onderwijs willen ze vaak snel door naar wat mindere chaotische baan.. of ze worden moeder en gaan parttime verder.

fikkieblijf! | 09-01-19 | 11:59 | + 0 -

Groot probleem is dat er ergens in de jaren 70-80 een keer de salarissen omlaaggeschroefd werden. Iedereen van daarvoor verdient veel meer dan de jongere docenten en zijn te duur om eruit te gooien. Die kunnen er met de pet naar gooien tot hun pensioen, wat leidt tot onvrede bij jongere docenten die wel wat resultaten neer willen zetten.

De Eierbal | 09-01-19 | 13:21 | + -1 -

Dat salaris kan er makkelijk bij. Wel alléén voor direct personeel (leraren) graag. Er wordt helaas al teveel afgeroomd door managers, planners, directeuren en stichtingsbesturen.
U vraagt zich af waar het vandaan moeten komen? Onder de kabinetten Unilever-I, Unilever-II en Unilever-III zijn er circa 500.000 kansenpareltjes deze kant op gekomen, die ons op dit moment zo'n EUR 15 miljard per jaar kosten. Dat kan best 20% minder ;)
Het ambtenarenapparaat is in diezelfde periode ook stevig gegroeid, dus ook daar valt nog wel wat te halen. Keuzes maken mensen, politiek is keuzes maken. Als ik (wij) mochten kiezen, dan liever een paar honderd euro voor een leraar erbij dan weer een paar honderd kansenpareltjes erbij...

Phoolie_the_King | 09-01-19 | 10:32 | + 15 -

Staken voor meer salaris in onderwijs is OK.

Marcel66664746 | 09-01-19 | 10:24 | + 4 -

OK? FNV zou veel vaker de straat op moeten! Zeker nu het, volgens Mr. Dividentbelasting, zo lekker gaat met de economie. Je gaat de groei pas "voelen" als je werkgever (die na een krap decennium economische groei en toenemend consumentenvertrouwen overigens zwemt in het geld) meer gaat betalen.

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 14:01 | + -2 -

Nee, waarom zou de belastingbetaler nog meer moeten betalen voor de slechte staat van het onderwijs? Ik stel voor dat we een prestatiebeloning gaan invoeren.

Solar666 | 09-01-19 | 14:20 | + 4 -

Een nog hoger salaris? Ik ben nooit de wetenschap in gegaan om rijk te worden, maar sinds hun vorige salarisverhoging steekt het al behoorlijk dat een basisschoolleraar ongeveer hetzelfde binnen harkt als gepromoveerde medische wetenschappers die onderzoek doen naar dodelijke ziekten aan een Nederlandse universiteit. Bij een volgende verhoging verdient een basisschoolleraar meer, ondanks 6 tot 8 jaar minder studeren.

Ik vind mijn salaris prima, maar de trots dat je belangrijk medisch onderzoek doet met een doctoraat op zak loopt toch schade op als je minder verdient dan mensen die falen voor een rekentoets waarvan in mijn vakgebied wordt verwacht dat je die nog steeds foutloos kan maken al ben je 10 jaar geleden gestorven aan de gevolgen van Alzheimer.

DrBio | 09-01-19 | 09:52 | + 35 -

Ik probeer hier niet te zeggen dat wetenschappers ook recht hebben op een hoger salaris als leraren dat krijgen. Ik probeer aan te geven dat leraren niet moeten zeiken over een te "laag" salaris. Klachten over werkdruk kan ik niet over oordelen. Ik vergelijk een leraar met een wetenschapper omdat ik dat zelf ben en dus weet waar het over gaat.

Mijn uitwerking past niet in dit blokje dus hier een korte samenvatting.
2563,- bruto per maand en na 15 jaar (leeftijd 37) is dat gegroeid naar 3875,- en daar blijft het bij. Onder gunstige omstandigheden kan die leraar nog doorgroeien naar 4851,-, maar een wetenschapper heeft ook doorgroeimogelijkheden, dus negeren we.
Als we promotieonderzoek gewoon als baan beschouwen dan begint de wetenschapper op 24 jarige leeftijd met 2266,- bruto per maand. Na promoveren en werken als postdoc bereikt de onderzoeker (toevallig ook op 37 jarige leeftijd) het maximale salaris van 4144,- per maand. Dat is bruto net 269,- euro per maand meer dan een basisschoolleraar in de allerlaagste schaal.

Dit voorbeeld is heel kort door de bocht, maar dat leraren zo zielig zijn en moeten rondkomen van een hongerloontje? Kom op zeg!

DrBio | 09-01-19 | 12:59 | + 9 -

DrBio | 09-01-19 | 12:59 |
Ik vind dat beiden eigenlijk meer zouden moeten verdienen, laat dat voorop staan. Er is echter een belangrijke kanttekening bij je pleidooi. Het salaris van een onderzoeker (Promovendi zijn praktisch betaalde studenten) mag dan niet in verhouding staan met dat van een docent, maar de doorgroeimogelijkheden in de private sector zijn immens. Een farmaceut met een goed idee en goede contacten verdient zó meer dan de Balkenende norm. Dat geldt ook voor Wiskundigen, Natuurkundigen, (micro)Biologen, sociologen, psychologen, en vele andere takken van wetenschap. Die mogelijkheden ontbreken totaal voor een docent. Daarbij kost het de Universiteit (of NWO) vaak meer in middelen om uw onderzoek te ondersteunen en uw naam te maken, dan dat het kwijt is aan uw salaris. Dus, de situatie is complexer dan hij wordt voorgedaan.

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 14:09 | + 0 -

@Teflon,

Je hebt gelijk over de doorgroeimogelijkheden van wetenschappers. Ik doe mijn best maar het is heel erg moeilijk om in deze discussie duidelijk te maken dat het mij niet gaat om de vergelijking leraar/wetenschapper, maar puur om dat een leraar stiekem wel erg veel verdient met een relatief lage opleiding. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat er meer mensen zouden klagen met een zwaar beroep die 3x zo weinig verdienen. Ik heb alleen mezelf als voorbeeld.

Ik ben gelukkig met mijn huidige werksituatie en wil de academische wetenschap nog helemaal niet verlaten maar omdat ik geen groepsleider wil worden (vast contract) hangt het ervan af hoe lang ik het vol hou om elke paar jaar een andere werkgever te zoeken (flexwet dus maximaal 4 jaar dezelfde werkgever).

Ik neem me al jaren voor om beter uit te zoeken wat de mogelijkheden buiten de academische wetenschap zijn. Jouw verhaal klinkt erg optimistisch en daar word ik blij van, maar denk je echt dat het zo makkelijk is om daar aan de slag te gaan voor een gigantisch salaris? Serieuze vraag want uiteindelijk zal ik toch echt die kant op moeten.

DrBio | 09-01-19 | 15:47 | + 0 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte maakt ons wijs dat de economie goed is in Nederland, hierdoor denken de vakbond en ambtenaren dat ze steeds meer geld mogen eisen.
Er moet steeds meer geld naar onderwijs en ambtenaren - terwijl de gewone burger, boeren, winkels en zzp-ers het steeds moeilijker krijgen.
Het wordt nog veel erger - dadelijk mogen we geen gas, olie, benzine en diesel meer gebruiken.
We gaan hier dingen meemaken, wat we na de oorlog nog nooit hebben meegemaakt.

sociaal_econoom | 09-01-19 | 09:46 | + 12 -

De economie is al weer aan het neer gaan en van de laatste hausse heeft den Arbeider niet geprofiteerd. De klima kul zal de doodsteek zijn, zeker als de rest van Europa daar niet in meegaat.

Zatkniss | 09-01-19 | 10:14 | + 4 -

De kleine ondernemer zou het met een aantrekkende economie automatisch beter moeten krijgen, althans, dat zeggen de economen en Mr. Rutte. De door de overheid aangestelde werknemer daarentegen krijgt slechts door middel van een vakbond verhoging van loon. Het aantal leerlingen is toegenomen met meer dan 5% tussen 2004 en 2014, het aantal docenten nam in dezelfde tijd af met tussen de 3% en 11% afhankelijk van sector. Kosten voor onderwijs zijn in de tussentijd gedrukt en lonen zijn tijden lang bevroren geweest. De economische taart groeit gestaag vooral door groei bij de topinkomens in Nederland. Nu vragen deze publieke dienaren om een iets groter deeltje van die taart en steigeren de VVD, Mr. sociaal_econoom en de rechtsdenkers van Das Kapital meteen over het gore lef van de FNV om voor hun leden op te komen en hun waarde te tonen aan de onderkruipers die onder de vakbond door onderhandelen voor hun eigen hachje. Ik dacht dat de Telegraafgroep met de mensen begaan was, maar het blijkt maar weer dat dat slechts een façade is.
www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/13/...

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 13:29 | + -2 -

Er komen gewoon teveel pauperkinderen/mensen bij, De maatschappelijke onderlaag wordt steeds breder, vroeger had je in de stad (Tilburg) een paar volksbuurtjes, nu heb je in Tilburg een paar buurtjes waar je nog wel wilt wonen.

anti overheid | 09-01-19 | 09:26 | + 29 -

Naast ambtenaren moeten we ook steeds meer geld geven voor migranten en de mensen in volkswijken die het moeilijk hebben.
De regering, Kamerleden, ambtenaren, FNV en Rutte III beseffen niet wat er op ons af komt... in 2020 wordt het nog erger.

sociaal_econoom | 09-01-19 | 09:58 | + 1 -

Vanuit rest van Nederland gezien is heel Tilburg tokkie land.

Sunir | 09-01-19 | 11:35 | + -2 -

Weet je wat daartegen zou helpen? Een gedegen onderwijssysteem waarin onderwijzers de tijd hebben voor persoonlijke aandacht voor het kind. Opvoeding in de klas.

TheRealTeflonDon | 09-01-19 | 13:31 | + 0 -
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken