Tussenstand van een fopmarkt: 6,6% schijnoverstappers bij zorgverzekeraars

Maak dat de kat wijs
Maak dat de kat wijs

Vrije markten zijn, mits een beetje degelijk gereguleerd, mooie dingen. En sommige zaken of sectoren lenen zich niet zo goed voor marktwerking, al wordt u dat soms met kunstmatig gegoochel wel voorgehouden. Zie bijvoorbeeld de Nederlandse ‘markt’ voor zorgverzekeringen. Elk jaar in pakkumbeet december mag u weer kiezen of u overstapt naar een andere zorgverzekeraar, en december jl. trapten 6,6% van de zorgverzekerden er weer in door over te stappen. Dat meldt Zorgverzekeraars Nederland vandaag. Dit percentage kan nog oplopen want pas in februari zijn alle mutaties verwerkt, maar de Rouvoetclub vond het leuk om ons vandaag alvast op de kast te jagen met deze cijfers. Nou overstappers, van harte gefeliciteerd! U wordt nu niet meer door de hond gebeten maar door de kat. We hopen dat u niet al teveel moeite (hahaha) hebt gestoken in uw overstapproject. Want u weet heus wel: u denkt een beetje vrije keuze te hebben, maar uiteindelijk kunt u (nee, moet u) uw geld overmaken aan slechts een handjevol partijen die deze markt geheel oligarchisch verdeeld hebben. Dat verbloemen ze dan weer met duizenden labels en merken en wat dies meer zij, maar beter bent u gewoon #woke wat betreft deze ongein. En vooruit, al deze nepmarktwerking kost heus niet zoveel als u Annemarie van Gaal denkt (wij doen ook wel ons best, maar het ministerie van VWS schrijft de beste en hardste debunkstukkies over Annemarie van Gaal), maar echt mensen, is dit echt nog nodig? Zeker, er schijnt aan gewerkt te worden, zodat er ‘écht gekozen’ kan worden want ‘transparantie’. Juist ja. Zolang er maar een handje vol spelers zijn en het nagenoeg onmogelijk is om toe te treden is het een fopmarkt. Prima, maar laten we dan ook niet doen alsof. 

Reaguursels

Inloggen

De meeste mensen hebben eenaanvullende verzekering. Aangezien deze, voor de verzekeringsmaatschappijen winstgevend dienen te zijn (ze zijn geen charitatieveinstelling!), heb ik mensen die aanvullend verzekerd zijn nooit begrepen. Gewoon het geld dat je uitspaart door alleen een basisverzekering te nemen opzij zetten voor het bezoek aan de tandarts of wat dan ook. Ben je goedkoper uit! Nederlanders kunnen niet rekenen en zijn gemiddeld dom!

jojan | 08-01-19 | 20:54 | + 0 -

Een consultant in de zorg van wie ik ooit een (gast-)college kreeg verwoordde het mooi: "We hebben in Nederland geen marktwerking in de zorg, we hebben bureaucratisch gesimuleerde marktwerking".

Tapu | 08-01-19 | 17:28 | 1 | + 1 -

Was dat niet een ideetje van de VVD die zogenaamde vrije markt in de zorgverzekeringen. Betalen nu al 85 % meer aan zorgverzekering dan in 2006. Alleen de vrienden van de VVD profiteren alleen. Herhaling van zetten van de VVD.
Land in crisis banken crisis banken gered met belastinggeld burger. Vrinden van de VVD de banken zijn gered. Energietransitie kosten eigenlijk voor Shell maar kosten zijn voor burgers. Vrinden van de VVD zijn gered. Dividendbelasting afschaffen. Vrinden van VVD gered Unilever..
Vooral op deze afschuwelijke kutpartij blijven stemmen dom Hollands klootjesvolk. Blijf vooral DWDD en NPO kijken!

Rob12345 | 08-01-19 | 19:36 | + -1 -

Het is steeds weer hetzelfde liedje. Er is geen markt voor zorgverzekeraars. Er is geen prijsvorming op basis van vraag en aanbod. Wel een jaarlijkse verhoging met onvermijdelijk debiel overstapcircus. Dezelfde onzin vind je bij de energiebedrijven. De kabel (steeds meer klanten voor Ziggo en elk jaar duurder?). Het openbaar vervoer. (ons OV is het duurste van Europa, hoe kan dat dan?). Het circus rondom de afvalophaal en verwerking. Dit loopt opeen dag helemaal spaak.

squadra | 08-01-19 | 10:56 | 3 | + 8 -

Pas als voldoende produktiviërs 'genoeg is genoeg' zeggen, en doen.

Poekieman | 08-01-19 | 12:24 | + 2 -

Genoeg is genoeg, en dan? Vuilnis niet meer op laten halen? Thuis geen energie meer gebruiken? De overheid komt ook achter je aan als je geen (verplichte !) zorgverzekering afneemt.

Ay_Caramba | 08-01-19 | 15:25 | + 3 -

Marktwerking volgens de wetten van de VVD. Dus alles wordt alleen maar duurder omdat een stel partijen(vrienden van de Vvd) onderling alles verdelen. Oligopolie dus. Niet in het belang van de consument alleen het belang van die schijt VVD wordt gediend. Domme Hollanders SNAP dit nu eens!

Rob12345 | 08-01-19 | 21:03 | + -1 -

Wat mij betreft verbieden ze het hele circus, en wordt het alleen toegestaan om 1 basisverzekering per hoofd-verzekeraar te hebben.
Dus geen onder-BVs, schijn-constructies, etc; maar elk van de 5 verzekeraars mag maar 1 basisverzekering hebben, en maar 1 set met aanvullende verzekeringen.
Dan zijn we van die onzin af, en begrijpen Henk en Ingrid weer waar ze uit kunnen kiezen. Daar is het uiteindelijk toch ook voor bedoeld.

Verder maakt de dekking inderdaad wel uit. Bij het ene submerk kan je maar max x fysio behandelingen verzekeren, bij een ander max y.

mark1487 | 08-01-19 | 09:15 | + 9 -

DSW +1

Boetsj | 08-01-19 | 08:47 | 2 | + 0 -

DSW +3
B.t.w heel wat slimmeriken hier.

De Profundus | 08-01-19 | 09:55 | + 0 -

MeToo

Zou je wel willen we | 08-01-19 | 10:21 | + 1 -

Ben zelf overgestapt van CZ naar OHRA. Heel knullig, maar blijkt dat de zorgverzekeraar OHRA onder de CZ groep valt. Dit i.t.t. OHRA Schade, dat onder Delta Lloyd valt (nu Nationale-Nederlanden). De dekking viel in mijn geval net wat beter uit.

Het punt van het artikel is volgens mij dat er schijnconcurrentie is. Die is er ook weinig. Er zijn een paar hele grote bedrijven met veel merken. Overeenkomst met b.v. energie- en telecommarkt is dat het een homogeen product is met weinig mogelijkheden tot productdifferentiatie.

StiekemeBunzing | 08-01-19 | 08:45 | 2 | + 3 -

Dat komt omdat de burger verplicht is om verzekerd te zijn.

Mr.Crowley | 08-01-19 | 09:32 | + 0 -

Daarnaast is het een markt die alleen maar verder zal consolideren (dus minder marktwerking) omdat het onmogelijk wordt dividend uit te keren uit de zorgverzekeringen die afgesloten worden. Als verzekeraars geen winst mogen maken, of die winst verplicht in het zorgpotje moeten laten zitten, is het eigenlijk alleen aantrekkelijk voor verzekeraars met formaat en verzekeraars die aanvullende producten kunnen verkopen.

Voireaton | 08-01-19 | 10:07 | + 1 -

Bij mobiele aanbieders zijn er nog minder (3), dat is dus volgens jou ook geen vrije markt en moeten we daar ook mee kappen. Zo kan ik wel even doorgaan.
Kersjes is een communist!

ZwarteDag | 08-01-19 | 07:56 | 2 | + 5 -

Het wordt pas echt een vrije markt als er geen verplichting meer is om verzekerd te zijn. Nu zijn de zorgverzekeraars gegarandeerd van een inkomen, bijna net zo leuk als een systeembank te zijn.

Mr.Crowley | 08-01-19 | 09:35 | + 10 -

@Mr. Crowley: Het is ronduit STUPIDE om GEEN zorgverzekering te hebben! Hoe ga jij die ton+ op tafel leggen voor die open hart operatie of die beenmerg transplantie bij leukemie???

ZwarteDag | 08-01-19 | 16:29 | + 0 -

Je kan kiezen tussen diverse Achmea-submerken, Univé en nog een paar. Dat is het dan wel.

matatwork | 08-01-19 | 07:37 | + -1 -

Je kunt wel kijken of jouw verzekering kwakzalvers sponsort.

nieuwe_Deen | 08-01-19 | 05:50 | 1 | + 10 -

Niet helemaal, want ze kunnen gerust met premie van subverzekering a het gat dekken in subverzekering b.
Dus het kan alsnog zijn dat de kwakzalverpolis te goedkoop wordt verkocht, en de rest daarvoor moet betalen.

mark1487 | 08-01-19 | 14:09 | + 1 -

Natuurlijk is de markt van de zorgverzekeraars een toneelspel bedacht door ambtenaren. Maar je kunt er wel degelijk baat bij hebben om je zorgverzekeraar jaarlijks aan te passen aan de verwachte zorgkosten.

André4711 | 08-01-19 | 00:53 | 5 | + 0 -

Zegt je tandarts dat er volgend jaar wat aan je vullingen moet gebeuren, dan kan je daar op inspelen door je tandartsverzekering aan te passen. Heel veel meer ruimte heb je ook niet.

StiekemeBunzing | 08-01-19 | 10:34 | + 2 -

Vulligen? In meeste tandarts verzekeringen zit geen ruk.

boerk | 08-01-19 | 12:51 | + 3 -

Klopt, een tandartsverzekering is bijna altijd een niet rendabele keuze.
Tenzij je al zeker weet dat je bepaalde uitgaves moet doen, maar in dat geval overtreed je vaak de voorwaarden voor die aanvullende verzekering.
Het mag namelijk niet als er al een gebrek is geconstateerd voor afsluiting.

mark1487 | 08-01-19 | 14:10 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is nu je punt Kersjes? Voor consumenten is het niet echt relevant dat er een goedkopere/betere manier van een zorgmarkt is. Daar kun je als individu toch weinig aan veranderen.
Het enige wat telt is dat je met 10 minuten werk elk jaar iets van 200 piek kunt besparen. Interesseert het mij iets dat ik van het ene label naar het andere label ga? Niet echt. Moet je even goed kijken of alle ziekenhuizen vergoed worden? Ja, dat wel.

Nunc__ | 07-01-19 | 23:46 | 1 | + 3 -

Waarom zou je daarnaar moeten kijken? Ik ben blij dat bij mijn verzekering niet alle ziekenhuizen worden vergoed. Spoedeisende hulp (ongevallen e.d.) zijn wel vast gedekt bij alle ziekenhuizen en als ik toch voor het eerst in 25 jaar in een ziekenhuis kom, maakt het mij niet uit of het ziekenhuis X of Y is.

Voireaton | 08-01-19 | 10:09 | + 1 -

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar heeft geen enkele zin. Dat scheelt hooguit enkele euro's per maand en om nu te weten of het écht voordeel oplevert moet je tig polissen met elkaar vergelijken. Kom op zeg, ik heb wel wat anders te doen.

mona | 07-01-19 | 23:19 | 8 | + 11 -

Bevallen is sowieso een keuze, een hobby voor wannabe-ouders.
Ik vind dat vergoedingen voor dat soort bewuste keuzes niet in een verzekering thuis horen.

mark1487 | 08-01-19 | 14:12 | + 0 -

om een risico van EUR 25 af te dekken (EUR 400 (kosten) - EUR 375 (eigen risico).
Phoolie_the_King | 08-01-19 | 12:12

Klopt, maar er zit eventueel nog meer aan te komen en wellicht dat ik wat 'lichamelijk onderhoud' dit jaar laten uitvoeren, zodat ik ruim boven mijn ER uitkom. Normaliter had ik het niet gedaan, maar ca. 2 jaar geleden een paar dagen in het ziekenhuis gelegen + poliklinische behandeling + 2 onderzoeken bij de dermatoloog hebben laten me zien dat het opeens hard kan gaan (mijn ER van 875 euro was er toen in no time doorheen). Dit jaar hoeft er dus nog maar ding 'vrijwillig'/onverwacht te gebeuren en ik heb de extra kosten eruit. Daarnaast ben ik nu ook al een jongere oudere en wordt de kans groter dat er steeds meer ziektekosten ontstaan.

FrankVeer | 08-01-19 | 15:48 | + 1 -

Eind deze maand moet mijn vriendin bevallen van een tweeling. 3,5 jaar geleden kregen wij van KP (onze verzekeraar) een narekening van 769 dollar. Dat zal deze keer ongeveer 1100 dollar worden op basis van co-pay. Overigens is onze zorgverzekering dit jaar gezakt van 1838 naar 1592 dollar per maand. Nee, geen typefout, inderdaad per maand! Dit is dan wel een familie polis (twee volwassenen en 1 kind). Volgend jaar zal de premie dus weer wat stijgen omdat er dan 3 kinderen op de polis zullen staan..

Overigens hebben wij wel volledige vrij keuze in zowel ziekenhuis, huisarts, voetvrouw en apotheek. Eigen bijdrage (co-pay) is maximaal 5000 dollar op jaarbasis..

TuurlijkNiet | 08-01-19 | 16:03 | + 0 -
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken