Grootbedrijf springt op gezondetenhype

Gezond eten is big business. Waar veganisten tot nog geen tien jaar geleden vooral een geitenwollensokken- en natuurwinkelimago hebben is vegan (wel op zijn Engels uitspreken hè??) niet meer weg te denken uit het stedelijke, pardon, urban, straatbeeld. Je kunt door de juice bars het bos niet meer zien. Plantaardige versies van klassieke snacks rijzen letterlijk de pan uit. Het internet ontplofte om een veganistisch sauzijcenbroodje. Allerhande, het marketing- en receptenblaadje van Albert Heijn, stopte tot woede van sommigen meer groenterecepten dan normaal in zijn kersteditie. 

Good old plofkip

Of het allemaal effect heeft valt te betwijfelen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) sprak november vorig jaar van een ‘voorzichtige verbetering’ in ons eetpatroon. We eten weliswaar beduidend minder vlees maar houden ons nog niet voldoende aan de officiële richtlijnen en eten zeker nog onvoldoende groente. Ook zijn er twijfels over de milieuwinst die wordt behaald met de overstap naar vleesvervangers. Vooral het verwerken van soja naar kipstuckjes vergt veel energie en chemicaliën en is dus per saldo niet eens zo veel minder belastend voor het milieu dan de goold old plofkip. 

Dat weerhoudt bedrijven niet vrolijk mee te doen aan deze nieuwe standaard. En dan hebben we het niet over louter ambachtelijke, kleinschalige mom and pop bedrijfjes om de hoek. Nee, we bedoelen de grote boze Angelsaksische bedrijven. U heeft ongetwijfeld gehoord dat De Vegetarische Slager is overgenomen door Unilever. Op zich een logische stap voor beide partijen maar je kunt je wel achter de oren krabben en afvragen of je als consument wel bijdraagt aan een betere wereld of dat je vooral de greenwashing en mooie pr van een belasting ontduikende multinational een handje meehelpt.  En De Vegetarische Slager is nog slechts één van de vele voorbeelden

Superfood circus

Het hele organische superfood circus zal sommige bedrijven de stuipen echter flink op het lijf jagen. Neem bijvoorbeeld de McDonald’s. U kent ze natuurlijk van de gore hamburgers en de documentaire Super Size Me. Lijkt ons een rampzalig recept in het huidige tijdsgewricht. De omzet van de burgerbakker daalt wereldwijd ook al minstens drie jaar achtereen. In dat kader is het koddig om te lezen hoe twee leidinggevenden in Het Parool mogen vertellen hoe goed ze bezig zijn op dat vlak: ‘ons aanbod is heel erg veranderd; we kunnen niet meer worden geassocieerd met 'die vette hap.' Right. De gemiddelde lifestyle hipster zal in de McDonald’s niet dood gevonden willen worden en uit onderzoek blijkt dat we associaties met ongezonde snacks heel moeilijk laten varen. Het lijkt ons een gevecht tegen de bierkaai voor het bedrijf met de grote gouden boog. 

Het gevaar is dat een bedrijf als McDonald’s een stranded asset wordt, vergelijkbaar met een bedrijf dat sigaretten verkoopt of fossiele brandstof uit de grond oppompt. Wat doe je als er op termijn geen vraag meer is naar jouw belangrijkste product? Ook aandeelhouders zullen zich dat afvragen. (De ironie is overigens wel dat al die bedrijven en sectoren die deugdzame pensioenfondsen e.d. nu met veel opzien links laten liggen een goed rendement bieden maar dat verder terzijde.)

Gebakken lucht

Als u ons cynisme verexcuseert: de hele vegahype lijkt, hoe goed bedoeld ook, vooral dat: een hype waarmee hipsters hun lifestyle kunnen etaleren, zich mee kunnen identificeren en waar bedrijven nieuw marktaandeel mee kunnen behalen. Is alles dan echt kommer en kwel? Nou nee. An sich is het niet slecht dat men bewuster wordt van gezonde voeding en minder vlees eet. De vleesindustrie is toch een behoorlijke vervuiler. Uiteindelijk bepalen gedrag en voorkeuren van consumenten wat bedrijven doen. Als wij met zijn allen minder vervuilend en gezonder gaan eten veranderen bedrijven mee en dat is natuurlijk allemaal prima. Punt is meer dat die hele zelfvoldane marketingherrie eromheen uit veel gebakken lucht bestaat. In de jaren vijftig aten we ook gewoon spruitjes, een superfood avant la lettre. Als je ze niet zo hard doorkookt als je grootmoeder vroeger deed is zelfs dat penetrante luchtje weg. 

Reaguursels

Inloggen

Consumenten willen nou eenmaal bedrogen worden, zéker consumenten met een alfa-opleiding die de beginselen van de natuurwetenschap niet kunnen behappen.

Het is een aanbieder gelukt om zelfs "glutenvrije" shampoo in de markt te zetten. Alsof je dat spul opdrinkt...

EefjeWentelteefje | 07-01-19 | 19:37 | + 0 -

"Ook zijn er twijfels over de milieuwinst die wordt behaald met de overstap naar vleesvervangers". Tja, ook de niet-verteerbare resten/delen van planten worden door ons gewoon letterlijk uitgescheten.

Bijtendehond | 07-01-19 | 14:39 | + 1 -

Vegan =
no meat
no dairy
no friends

libertat | 07-01-19 | 09:49 | 1 | + 1 -

no eggs, no leather. no gelatine. Lastig leven hoor.

Vrouwtje_haram | 07-01-19 | 19:44 | + 0 -

Vegan = goedkoper voedsel. Daarom zit het grootbedrijf hier bovenop want qua rendement aantrekkelijker. Prijzen voor 'vegan' maaltijden zijn hetzelfde maar plantjes zijn veel goedkoper dan dieren. Die laatsten eten n.l. eerst heel veel plantjes op. Gewoon een centenkwestie. Dezelfde reden waarom b.v. wollen truien zijn vervangen door fleece en leren schoenen door zweetbevorderende kunststof. En ondertussen draaien de marketingmachines overuren om u het bijbehorende Goede Gevoel Bij Aankoop tussen de oren te krijgen.

SansUnique | 07-01-19 | 09:47 | 3 | + 1 -

Complete onzin, want grazers eten voer dat mensen niet kunnen eten, benutten grond die mensen niet kunnen bebouwen. Daarnaast; eindeloze arealen landbouwgrond met een type plant, volledig afhankelijk van de mens: ja dat is goed voor de wereld......

T2000 | 07-01-19 | 10:36 | + -1 -

@T2000
'want grazers eten voer dat mensen niet kunnen eten, benutten grond die mensen niet kunnen bebouwen'

Misschien even googelen op 'bodemgebruik Nederland 1900 - 2000' o.i.d. In Nederland kun je met iedere m2 doen wat je wilt (na de nodige voorbereiding)..

SansUnique | 07-01-19 | 10:58 | + 1 -

Sansunique, kunnen is een rekbaar begrip. Met heel veel kunstgrepen kun je vast iets anders op weilanden verbouwen, maar dan is dat economisch niet meer interessant. In de 19e eeuw klaagde men over de vergroening: akkerbouwwaardige grond werd voor melkvee gebruikt omdat de zuivelindustrie op kwam.

frank87 | 07-01-19 | 15:41 | + 0 -

Net terug van familiebezoek in een land waar de mensen nog harder moeten werken om te eten. De nieuw jaars dis was zelf opgefokte kalkoen. Deze werd ter plekke zelf geslacht. Alle kinderen zagen het gebeuren. voor de lokale kinderen niks abnormaals. die van mij weten nu dat het vleesje niet uit de supermarkt komt.

Zatkniss | 07-01-19 | 09:47 | + 2 -

Tegenwoordig staat er op de verpakkingen van knorr dat er geen smaakversterkers inzitten.
Het bevt gewoonlijk wel gehydroliseerd eiwit of gistextract.
Google nu wat gistextract en gehydroliseerd eiwit inhoud en waar het voor gebruikt wordt.
O, tóch smaakversterker.

Vogelbeest | 07-01-19 | 09:28 | 1 | + 1 -

Overal de smaakversterker uithalen is ook zo'n hype. We hebben het dan meestal over E621. Glutamaten zijn 100% natuurlijk en van nature al aanwezig in veel voedsel. Totaal onwetenschappelijk en alleen maar omdat de consument ( lees: hipster) dat wil.

RodeDraak | 07-01-19 | 14:09 | + 0 -

In Groningen gaan die winkels keer op keer failliet. Je moet namelijk wel 4 keer modaal verdienen om dit "voedsel" te kunnen betalen. Niemand verdiend hier zo veel. Het is wel grappig dat mensen die deze producten denk dat ze "independent" denkers zijn terwijl ze voor marketeers de ultieme doelgroep zijn. Ze betalen graag 3 keer te veel voor hun producten.

CasaMan | 07-01-19 | 09:24 | 1 | + 9 -

Marketeers spelen daar op in. Men denkt een 'early adopter' te zijn, maar er is idd altijd een slimme marketeer die altijd voorloopt.

StiekemeBunzing | 07-01-19 | 10:04 | + 0 -

Ga naar de markt en koop gewoon onbewerkt eten voor minder dan de helft van al die dure trendy foodbrand namen en produkten.
Je oma en opa zijn er ook oud mee geworden.
Hoef je meteen niet op de loopband na het werk.

steekmug | 07-01-19 | 08:22 | 1 | + 6 -

Waarom denk je dat er op de markt alleen onbewerkt voedsel te koop is ?

elevator | 07-01-19 | 08:40 | + -2 -

Altijd bijzonder om te zien dat 'vegan' gelijkgesteld wordt met 'gezond'....

blubberpoesje | 07-01-19 | 08:13 | 5 | + 13 -

Alle veganisten hebben een vitamine B12 tekort, de meesten zijn ook deficient in B6 en D. Vrijwel onmogelijk om voldoende biobeschikbaar uit planten te halen.

T2000 | 07-01-19 | 10:38 | + 0 -

Da's natuurlijk volledig in lijn met "gezonde voeding" en "minder vlees" in dezelfde zin.

ik13736132 | 07-01-19 | 15:42 | + 0 -

T2000 | 07-01-19 | 10:38 | + 0 -
Echt niet alle veganisten hebben een b12 tekort. B12 is van nature een product van algen. Tekort is te voorkomen door 1 lullig pilletje per dag. Kan ook paar keer per week.

Vrouwtje_haram | 07-01-19 | 19:42 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

De vegetarische slager. Heb dat altijd al een lachwekkende bedrijfsnaam gevonden. Je bent geen slager en je klanten willen geen associatie met vlees.

Vrouwtje_haram | 07-01-19 | 04:13 | + 6 -

41 jaar werukke op zware sjek en bier. En al gestopt met roken. Dankzij de elec-peuk, die ook al niet meer mag.

blank-dus-racist | 06-01-19 | 22:38 | + 0 -

Het is heerlijk om zo'n artikel te lezen tijdens het avondeten. Ik eet nu drie kipkarbonades, van kip met nul sterren beter leven. Prijs per kilo: vier euro en tien cent. Ik gebruik verder kipfilet uit de diepvries aan zes euro per kilo. Ook deze kip heeft uiteraard nul sterren beter leven, en wat zou dat? Het interesseert me niets. Overigens staat het een ieder vrij om kipfilet van vijfentwintig euro per kilo te kopen en een "biologische" paprika van drie euro per stuk.

Rhenium | 06-01-19 | 22:06 | 6 | + -2 -

Ik ben zeker geen vegetariër, maar een dier mag van mij wel een beetje een fatsoenlijk leven hebben. Gelukkig zijn er maar weinig zoals u die alleen aan zichzelf denken.

mok | 06-01-19 | 23:01 | + 16 -

Kippenvlees dient altijd geheel gaar gemaakt te worden om aanwezige bacterien te doden. De herkomst van de kip doet er wat dat betreft niet toe. Stafylococcus Areus-bacterien komen voor in de neus van de meeste mensen, maar niet op geslachte kippen. MRSA-bacterien komen met name voor in algemene ziekenhuizen. Kippen die in gesloten productieketens groeien en geslacht worden hebben in het algemeen de kleinste hoeveelheid geneesmiddelen nodig, minder dan bijv. "biologosche" kippen. Uw feitenvrije gewauwel hoort thuis in de "kip-zonder-kop"-categorie.

Rhenium | 07-01-19 | 13:48 | + 1 -

Rhenium | 07-01-19 | 13:48 | + 0 -
Toevoeging: deze reactie was bedoeld voor ger1306 | 06-01-19 | 22:27 |

Rhenium | 07-01-19 | 13:51 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

De dag kom ooit dat je de hele aminozuren-variatie die nu in vlees zit ergens anders vandaan gaat komen. Kweekvlees of whatever. Misschien een plant met manipulatie of zo.
Man Eating Plant Attacks - The Day Of The Triffids (1962)
www.youtube.com/watch?v=QHWA_bk7a4Q

kloopindeslootjijook | 06-01-19 | 20:53 | + 1 -

Je moet het de marketing-jongens en -meisjes nageven: ze hebben hun best gedaan.
Zadel mensen met een schuldgevoel op als ze vlees eten, en verkoop daarna burgers die van wormen of sprinkhanen gemaakt zijn, tegen dubbele prijs.

Nonkel Frituur | 06-01-19 | 19:31 | 3 | + 22 -

IHipsters kan je alles wijs maken, is gebleken.

Poekieman | 06-01-19 | 22:19 | + 5 -

@Poekieman: behalve patat eten...

ZwarteDag | 06-01-19 | 22:29 | + 0 -

Gewoon iFries noemen en 5x te duur maken.

Poekieman | 07-01-19 | 05:03 | + 6 -

Dus de millennial hipster gaat veeechan eten.
Vegetarisch vlees.
Misschien er een mentos houtwol cigaret en alcoholvrij slootwat, sorry, biertje er bij?
Zittend op een springveren, met paardehaar en schapenwol afgedekte, leunstoel?

Veganistisch vlees bestaat niet. Ik negeer het totaal.
Zoals ik sinas en geen loodvrije kattepis drink.

Een eiwithoudend groenten of plantenproduct is daarentegen prima.

Raider Twix | 06-01-19 | 19:20 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken