Voormalig Disney-manager moet verlieslijdend Netflix drijvende houden

De alles-of-niets-strategie van Netflix
De alles-of-niets-strategie van Netflix

Netflix liet Disney afgelopen december nog even fijntjes haar tanden zien, en dat bovenop de goede resultaten van het derde kwartaal. Ze maakte met de interactieve Black Mirror-film Bandersnatch discipelen van de uiterst kritische nerds van Reddit en haar Sandra Bullockfilm 'Bird Box' was zo succesvol dat ook de wat minder begaafde medemensch zichzelf nu massaal in verschillende situaties bij wijze van 'challenge' blinddoekt, met veel ellende als gevolg. Van de voornaamste concurrenten in 2019, te weten AT&T (met Warner Brothers), Disney en Comcast (met Sky & NBC Universal) zal Disney na de overname van een deel van het 21st Century Fox-imperium (en het Fox-aandeel in de TV-streamer Hulu, waar Disney al mede-eigenaar van was) de grootste uitdager worden. AT&T, Comcast en Disney lanceren dit jaar hun eigen Netlfix. Netflix anticipeerde door flink te investeren in content. Wat heet flink, een alles-of-niets-hoeveelheid van miljarden dollars! Helaas is het ding met media-producties dat investeringen - zeggen experts - pas na twee jaar gaan renderen en dus wordt er momenteel groot verlies gedraaid. Analysts predict that the company will report about $3 billion in negative cash flow for 2018, up from $2 billion in the previous year', aldus Bloomberg. Om niet vroegtijdig koppie-onder te gaan is Spencer Neumann, een voormalig medewerker van Disney, bij game-ontwikkelaar Activision weggekaapt. Hij wordt de nieuwe CFO bij Netflix. Zijn taak zal zijn om, zoals de WSJ het noemt, Netflix' 'cash flow conundrum' op te lossen. Voorlopig heeft Netflix zich voor de bekostiging van de mega-investeringen vooral gericht op de lenersmarkt met alle cash-flow-risico's van dien. Bloomberg denkt met Neumann mee en komt met een aantal oplossingen. Zo kan er meer geld gegenereerd door simpelweg meer abonnees aan te trekken, een elite-kanaal beginnen zoals HBO of net als Disney allerlei soorten merchandise (De Star Warspoppetjes) te ontwikkelen voor de echte fans. Waar Disney netflixibileert moet Netflix misschien wel Disney achterna en ook een pretpark, games en speelgoed gaan ontwikkelen. Da's natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, het Disney-imperium is immers ook niet binnen een jaar ontstaan. Meer leden aantrekken en een wat duurdere plus-variant opzetten, lijken vooralsnog de beste opties voor Neumann. Laten we in ieder geval hopen dat er een winnaar uitkomt, want op meerdere Netflixen naast elkaar tegen verhoogde tarieven zit niemand te wachten. Het is inderdaad alles of niets. Het illegaal downloaden heeft u namelijk vast nog niet verleerd.

Reaguursels

Inloggen

In de vs was het tot voorkort normaal om 80 dollar / maand aan kabelabonnementen te betalen. Het zal voor de gemiddelde amerikaan dus niet veel uitmaken dat hij netflix + amazon + hbo betaalt en disney als je kinderen hebt. In Nederland zijn we een andere markt gewend, ben benieuwd of deze bedrijven ook onze markten kunnen veroveren.
Vooralsnog is alleen netflix niet voldoende. Er staan wellicht een aantal leuke series op, maar het overgrote deel is van middelmatige kwaliteit. Illegaal downloaden blijft in nederland nog de enige optie om een aantal kwaliteitsseries te kunnen bekijken.

bamitoren | 06-01-19 | 12:51 | + 2 -

Zoals alles verveelt ook het kijken naar Netflix een keer. En ik kan me ook voorstellen dat een Netflix-abonnement afgewisseld wordt met enkele maanden Disney of Videoland of.... En dan wordt de spoeling dun.

André4711 | 06-01-19 | 11:21 | + 4 -

Netflix gaat wat mij betreft ten onder. S avonds laat als ik moe ben wil ik dom entertainment, niet het veel te ingewikkelde Netflix gedoe. En ik heb al helemaal geen zin in het opgeheven vingertje gedoe over LGBT en politiek correctheid waar alles mee doordrenkt lijkt te zijn.

Lebowski72 | 06-01-19 | 10:01 | 1 | + -1 -

Vooral die policor stierenpeop die op het moment voorbij komt in series trekt me steeds minder aan tot Netflix.
Oude, goede formules verkloten tot een belerend policor verhaal.. bah!

DatInternetDingetje | 06-01-19 | 10:35 | + 10 -

"Het illegaal downloaden heeft u namelijk vast nog niet verleerd."
Nee hoor gewoon streamen tegenwoordig. :-)

fifi23 | 06-01-19 | 09:06 | + 3 -

Tja, dat is all in the game. Risico's nemen in de hoop dat die wat opleveren, soms gaat het goed, soms ook niet. Mij maakt het de pis niet lauw. De enige mensen die hier risico lopen, zijn de mensen die hier geld in hebben gestoken. En dat vind ik prima. Want laten we eerlijk zijn: amusementstelevisie en -film is niet heel belangrijk .

Beste de Graaf, Ik heb nog nooit gehoord van het bedrijf NETLFLIX, wel van NETFLIX...

ZwarteDag | 06-01-19 | 03:41 | 2 | + -6 -

Dank voor het opmerken!

DASsven | 06-01-19 | 09:51 | + 1 -

Pedant

Fantabulosa | 06-01-19 | 11:47 | + -1 -

Ik doe die 'bird box challenge' al jaren met mijn vrouw in de slaapkamer, maar nu weet ik dus pas hoe het heet. Bedankt Sandra!
Oja en ik kan het iedereen aanraden.

Gele Beer | 05-01-19 | 20:50 | + 7 -

Je moet je een eind door het riool worstelen wil je iets fatsoenlijk vinden. Kwaliteit i.p.v. kwantiteit zal helpen, net zoals het ontslaan van de middelbare scholier die de teasers/korte inhoud van het aanbod schrijft.

gestoptmetroken | 05-01-19 | 20:09 | + 19 -

Er zijn weinig nieuwe grote bedrijven die uberhaupt winst maken. Alles gaat uiteindelijk om marktaandeel en dat is hetgeen waar investeerders warm voor lopen. Van Uber, Spotify tot en met Netflix draait het enkel om groei. Wat dit uiteindelijk gaat doen is nog maar de vraag. Je leest veel dat het hier om een nieuwe soort bubbel gaat die uiteindelijk ontploft, want de waanzin van de groei zie je dus ook bij Apple momenteel. Dat bedrijf is in enkele maanden zogenaamd de helft van zijn marktwaarde verloren. Waarom? Minder groei dan velen hadden gehoopt. Compleet ridicuul natuurlijk, aangezien Apple een enorme winst maakt en een gigantisch vermogen heeft. Dat de aandelen reageren is normaal, maar dat een bedrijf zijn halve waarde verliest op de beurs is belachelijk.

Dannydekr 2.0 | 05-01-19 | 19:34 | 3 | + 8 -

Het probleem van Apple is dat ze al heel groot zijn, wat het moeilijk maat om nog veel te groeien. Iedereen heeft er al één. Netflix verkoopt ook geen hardware maar een digitaal product, waarmee groeien makkelijker is.

W_F | 05-01-19 | 20:08 | + 3 -

(Het is nog even de vraag of de waarde van de Apple aandelen nu de helft zijn van de werkelijke waarde, of dat ze eerst het dubbele van de werkelijke waarde waren.)

W_F | 05-01-19 | 20:10 | + 23 -

Als een bedrijf dat altijd groeide dat plotseling niet meer doet, zelfs krimt... zou het best eens verder kunnen krimpen, met desastreuze gevolgen voor de winst. Wellicht is de 'magie' uitgewerkt, denken een aantal aandelenbezitters, en verkopen, aan BTFD-ers. Profiteer ervan, zou ik zeggen, en put your money where your mouth is.

Poekieman | 06-01-19 | 08:38 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken