Dichter bij uw werk gaan wonen: OV en auto-gebruik allebei tyfusduur

Alles wordt duurder. (Zorg)verzekeringen, boodschappen, huizen, alles. En dus ook het openbaar vervoer en autogerelateerde kosten. Die prijzen zijn tussen 2009 en november 2018 nagenoeg gelijk op gegaan, zoals u in bovenstaand grafiekje kunt zien. Die vervoersprijzen stegen in die periode meer dan de gemiddelde consumentenprijzen, meldt het CBS, met de kanttekening dat de laatste ontwikkelingen van brandstofprijzen en het OV niet zijn meegenomen. In december gingen de brandstofprijzen omlaag en als gezegd zijn er dit jaar btw- en accijnsverhogingen doorgevoerd. 'In november 2018 was het openbaar vervoer 23 procent duurder dan in 2009. Een rit in de bus, tram en taxi steeg gemiddeld harder in prijs dan een treinkaartje. In dezelfde periode stegen de autokosten met 22 procent. De algemene stijging van consumentenprijzen bedroeg 15 procent. Hierbij zijn de prijzen en kosten vergeleken met het jaargemiddelde van 2009.' De autogerelateerde kostenpost die het sterkst in prijs is gestegen was de verzekering: 45%, gevolgd door parkeren dat gemiddeld 27% duurder werd. En als we dan in ogenschouw nemen dat zowel investeren in meer asfalt of beter openbaar vervoer allebei geen eindoplossing opleveren, zit er niks anders op. Dichter bij de zaak gaan wonen. En anders de elektrische fiets pakken over de tweewielersnelweg

Reaguursels

Inloggen

Wel apart dat ondanks die gestegen kosten voor zowel ov als eigen vervoer, de belastingvrije kilometervergoeding voor laatstgenoemde na al die jaren nog steeds op 19 cent staat. Je zou op z’n minst inflatiecorrectie verwachten. Doet de overheid immers ook met bij voorbeeld accijnzen.

matatwork | 05-01-19 | 17:21 | + 6 -

schooter 125cc rijden met auto rijbewijs in vele landen om ons heen normaal maar niet in nederland is een oplossing die bijdraagt aan het file probleem!

walmendebenz | 05-01-19 | 11:03 | + 2 -

Dan neem je toch zo'n motorfiets met dubbele voorwielen? Mag je met je autorijbewijs zo mee de weg op.

Johnweer | 05-01-19 | 11:16 | + 1 -

@Johnweer: regel is allang weer afgeschaft. Werd te populair

ZwarteDag | 05-01-19 | 12:47 | + -1 -

@zwartedag: dat geldt alleen voor als je je rijbewijs pas na 19 januari 2013 hebt behaald lees ik:

"Heb je een autorijbewijs en interesse in een Piaggio MP3? Dan moet je zoeken naar de modeltoevoeging LT (Long Thread). Deze Piaggio MP3 LT is door het RDW ( door Europese wetgeving) aangemerkt als auto (driewieler) en mag met een autorijbewijs die behaald is voor 19 januari 2013 bestuurd worden. Sinds 19-01-2013 is de wet veranderd en vallen de MP3 officieel onder de motorfietsen. Wanneer je vóór deze datum al het rijbewijs B had mag je echter nog steeds met het autorijbewijs zo’n driewieler besturen. Anders mag het alleen nog maar met een motorrijbewijs."

Bron: www.arjanbrouwer.nl/motoren/piaggio-mp...

Johnweer | 05-01-19 | 15:29 | + 3 -

De afgelopen jaren heb ik best goedkoop gereden in een echte sjoemeldiesel. De vorige eigenaar hoefde er niet eens wegenbelasting over te betalen. Die was al helemaal lekker uit. Samen met de (relatief) lage dieselprijs en de reiskostenvergoeding van m'n werkgever is dat nog wel te doen. Als ik een klusje voor mezelf doe dan mag ik ook nog eens 19cent per km als kosten rekenen van de fiscus.

Wel best zo als je het mij vraagt.

Klapband1408 | 05-01-19 | 10:39 | + 0 -

Dit is precies waarom het vroeger zo was dat je trots kon zijn als je belasting af kon staan aan de regering. Tegenwoordig ben je echt een dief van je eigen portemonnee als je geen ambtenaar bent of de boel oplicht.
Het hele belastingstelsel is gewoon één corrupte bende, de verhoudingen zijn totaal uit de hand gelopen, een land waar met de auto rijden goedkoper is dan met het openbaar vervoer gaan en dat terwijl autobezit en parkeerkosten in Nederland één van de duurste landen ter wereld is?! En dan vragen mensen zich af waarom Nederlander zo vaak fietst en waarom de Noord-Zuidlijn, de Betuwelijn en metro 51 (die ze nu kosten wat kost door willen trekken naar Uithoorn) zo duur en verliesgevend is?

Echt belachelijk, hoe dom en asociaal de Nederlandse overheid wel niet is.

Leukautootje | 05-01-19 | 10:06 | + 6 -

De hogere loonschalen kunnen wat makkelijker verhuizen. kunnen ook in betere buurt wonen.

Zit je in de sociale huur, (ik godzijdank in een wit dorp), dan kijk je wel uit om voor meer huur naar een achterstandswijk naast je werk te gaan verhuizen.

Merlanni | 05-01-19 | 10:04 | + 7 -

Eerst moest ik 25 kilometer rijden naar kantoor.
Heb van een slaapkamer een kantoortje gemaakt... nu werk ik vanuit dit kantoor.

sociaal_econoom | 05-01-19 | 06:26 | + 4 -

Stoppen met werken is het goedkoopst , andere opties zijn er niet .

Jetstream | 04-01-19 | 23:47 | + 21 -

Stoppen met roken kan ook nog. Oftewel, ga eens deaud.

Broek der Broeken | 05-01-19 | 03:35 | + -4 -

Veertig jaar geleden sprak een wat oudere man uit Suriname die in Nederland was komen wonen.
Hij zei... werken is een straf. Ik begreep niet wat hij bedoelde, nu begrijp ik het wel.

sociaal_econoom | 05-01-19 | 06:29 | + 12 -

'Werken is voor de dommen' werd vroegah al gezegd. En het is nu meer waar dan ooit.

Met dank aan links beleid.

Poekieman | 05-01-19 | 10:24 | + 6 -

Steeds meer thuiswerkers, dus als je de afgelopen 20 jaar hebt gezien dat je reiskosten met een reële 20% zijn toegenomen, is dat op te lossen door 1 dag in de week thuis te werken.

Voireaton | 04-01-19 | 23:39 | + 5 -

Daarom is er maar een optie en dat is in of rond de stad gaan wonen, zeker als hoogopgeleide. Lekker met het fietsje naar je werk, straks alleen elektrische auto's, dus frisse lucht, zeker in leuke delen van Den Haag/Scheveningen/Kijkduin aan het mooie Noordzeestrand. Alle vertier op loop/fietsafstand. Geen reiskosten meer. En geen file's.

Peter777 | 04-01-19 | 22:30 | + 0 -

Met een vakopleiding kun je nog wel in de provincie blijven.

Peter777 | 04-01-19 | 22:30 | + 0 -

Als je in de stad woont, maar buiten de stad werkt, sta je nauwelijks in de file. Die staan dan meestal de andere kant op. Voelt best fijn als je aan de overkant dikke files ziet staan. Soort leedvermaak.

Klapband1408 | 04-01-19 | 22:41 | + 10 -

Het voordeel als je in de stad je werk en je woning hebt dat je dan geen auto nodig hebt om boodschappen te doen.
Wij hebben een Stint (die dingen zijn niet duur meer)--> daar doen we de twee kids in... en op de terugweg de boodschappen.

sociaal_econoom | 05-01-19 | 06:32 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom is er maar een optie en dat is in of rond de stad gaan wonen, zeker als hoogopgeleide. Lekker met het fietsje naar je werk, straks alleen elektrische auto's, dus frisse lucht, zeker in leuke delen van Den Haag/Scheveningen/Kijkduin aan het mooie Noordzeestrand. Alle vertier op loop/fietsafstand. Geen reiskosten meer. En geen file's.

Peter777 | 04-01-19 | 22:30 | + -8 -

En als iedereen fietst worden de fietsers aangepakt, na gelang het teruglopen van de inkomsten op brandstofaccijns, met een jaarlijkse APK keuring, verplichte verzekering, verplichte helm, minstens 1 achteruitkijkspiegel, extra bekeuringen op aanwezigheid bel, reflecor, verlichting wit spatbord en feflecterende banden en verzekeringsplaatje. Als er iemand achterop wil moet je een extra opzittende verzekering afsluiten. Snelheidscontrole's worden ingevoerd op snelwegfietspaden. waarbij speedbikes op de rollerbank geplaatst worden. Is je speedbike of ebike opgevoerd dan wordt hij in beslag genomen. Buiten een bromfietscertificaat en A, B, E rijbewijs komt er een S rijbewijs voor speedbikes waarvoor je na je 70'ste elk jaar een keuring bij de huisarts moet ondergaan. Verplcht geel hesje met reflecterende riem. Aparte ANWB fietshulp voor onderweg en eigen woonplaats.
ZIt ik al de 7 miljard extra inkomsten?

hier openen | 04-01-19 | 20:39 | + 32 -

Fietsen zetten nooit zo veel om als auto`s van 20.000 Euro.

Mr.Crowley | 04-01-19 | 21:26 | + 0 -

@Mr.Crowley | 04-01-19 | 21:26: Alleen vanadium spaken zijn nog toegestaan.

H. Caulfield | 04-01-19 | 22:51 | + 8 -

Leuk bedacht @Redactie, maar we worden geacht "flexibel" te zijn in onze baankeuze ("Vast minder vast, flex minder flex" zoals het plan luidt), dus eens in de paar jaar verhuizen enzo. En dan hopen dat de partner een baan op fietsafstand van hetzelfde huist vindt, want de vrouw moest ook achter het aanrecht vandaan.

Tenzij bij al deze flexibiliteit ook één in partnerkeuze hoort, dan openen zich ineens heel nieuwe mogelijkheden... Anders spreken al die plannen elkaar hopeloos tegen.

Vitaly Chernobyl | 04-01-19 | 20:30 | + 11 -

Dat maakt het verhuizen ook eenvoudiger. Als je gewoon iedere keer met iemand uit de buurt in bed duikt, scheelt dat wel. Vooral als je niet aan eigen spullen gehecht bent.

frank87 | 04-01-19 | 20:35 | + 9 -

dat dus.. zit zelfs in verplichtingen als je constant bij een UWV aanklopt omdat je weer eens uit je baan voor bepaalde tijd na 2 jaar wordt gebonjourd.. U wordt geacht werk te accepteren waarin afstand geen bezwaar kan zijn..

fikkieblijf! | 05-01-19 | 09:29 | + 1 -

@ Van den Enden
Verhuizen???
Huizen zijn ook tyfus duur.

Raider Twix | 04-01-19 | 20:10 | + 9 -

Precies, als we nu eens woningen gaan bouwen in de stad, dan zou dit misschien mogelijk zijn.

Fapselaar | 04-01-19 | 23:45 | + 3 -

Ik hoorde laatst van een Overijsselse boer dat die fietssnelweg een mooie parkeerplaats voor zijn wagens was. Hij zag er nooit een fietser.
Overigens woonde die niet op zijn werk, dus jullie advies is niet echt voor hem.

frank87 | 04-01-19 | 20:03 | + 0 -

MIjn werkgever betaald mijn OV kosten. 550 euro per maand.

Mali | 04-01-19 | 18:46 | + -5 -

Heb het opgezocht, alleen trein vrij reizen is 3800 euro per jaar. Geen idee hoe ver je woont van je werk, voor mij is het 200 euro per maand ongeveer.

Zander | 04-01-19 | 19:58 | + 0 -

je werkt bij de overheid.. die hebben ook geld zat

fikkieblijf! | 05-01-19 | 09:30 | + 1 -

Mijn werkgever is te lui om een abbonement te regelen.

Mali | 05-01-19 | 11:16 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Als we allemaal met de fiets naar ons werk gingen, gaat de overheid failliet.

Mr.Crowley | 04-01-19 | 17:56 | + 16 -

Welnee, dan wordt er fietsbelasting ingevoerd.

mona | 04-01-19 | 18:09 | + 56 -

dan gaan ze de inhoud van je longen meten en bepalen hoeveel CO2 je uitstoot, dan wordt daar belasting over geheven. De vervuiler betaald toch?

brie-de-penis | 05-01-19 | 11:16 | + 2 -

Inderdaad. Ander werk zoeken in het buitenland en dan vlakbij je werk gaan wonen. Ook wel bekend als emigreren.

Trouwens: Al die milieuheffingen gaan gewoon in de pot Algemene Middelen. Nu Rutte in de hoop zijn Brusselse baantje te krijgen zijn verzet tegen de Transferunie opgegeven heeft, komt het er op neer dat je in Nederland uitgekleed wordt om de Franse ambtenarensalarissen te betalen.

Haberdoebas | 04-01-19 | 17:45 | + 40 -

Als onder- en middenklasse elke drie maand verhuizen. Wie gaat dat betalen? Auto met caravan is makkelijker en die gewoon op het parkeerterrein van de werkgever plaatsen. Sanitair bevindt zich in het bedrijfsgebouw. Net zo handig. Reisafstand: 10 meter. Dat is tevens beter voor het klimaat. Het klimaat dat ontzettend belangrijk wordt geacht.

ProAsfalt | 04-01-19 | 17:23 | + 28 -

die rechtse ballen willen gewoon net als in de VS rondreizende dagloners.en caravan dorpen

pedro300 | 05-01-19 | 08:54 | + 1 -

Maakt t wel wat uit uberhaupt, bakstenen zijn ook nogal wat duurder geworden afgelopen jaren dus ik blijf lekker in mijn plaggenhut op t platteland wonen

zandoerlenaar | 04-01-19 | 17:22 | + 10 -

Mijn baas betaalt me niet veel (kleine ondernemer), maar de werkplek bevindt zich dus wel op welgeteld 10 minuten fietsafstand, en dat is me héél wat waard.
Heerlijk om gewoon om 8:15 uur op het fietsje te klimmen en netjes op tijd aan de slag te kunnen. Als ik de spookverhalen hoor van vrienden die al om 7:00 uur in de auto of in de trein moeten plaatsnemen dan voel ik mij de koningin te rijk. Dan maar wat minder betaald!

EefjeWentelteefje | 04-01-19 | 17:09 | + 45 -

Nog lekkerder: ben eigen baas en werk elke dag vanuit huis in Thailand op de tijden die mij uitkomen - moet alleen rond 00:00 's nachts altijd ff een update geven. Helemaal geen reistijd! En ik verdien ook nog lekker ook (als IT-er werk ik voor bedrijf uit VS). En ik betaal vrijwel geen belasting :)

DolfWeerwolf | 04-01-19 | 18:58 | + 14 -

Ik werk thuis. Naast het gebrek aan reistijd ook geen kinderoppas nodig, en Koffietijd ben je gewoon thuis.

frank87 | 04-01-19 | 21:02 | + 4 -

Dolfweerwolf.. mooi, zorg je ook voor je buffer als je ziek, oud en versleten raakt of verhuis je dan weer terug naar dit land.. want die kom ik nl regelmatig tegen.. zodra het tegenzit is het Nl sociaal vangnet en stelsel dan wel weer heel erg 'ik heb daar ook recht op' want Nederlander.

fikkieblijf! | 05-01-19 | 10:51 | + 9 -
▼ 1 antwoord verborgen

Sja. Brandstof en electra worden duurder. Dat gaat de OV bedrijven ook geld kosten. Het zou netjes zijn om die accijns die geind wordt aan het OV ten goede te komen, maar zo rolt de VVD niet.

Aetje | 04-01-19 | 17:02 | + 9 -

't zou nog veel netter zijn om die accijns niet te innen.

Man-Van-De-Rekening | 04-01-19 | 17:57 | + 17 -

Zolang de overheid de verhuisboete in de vorm van overdrachtsbelasting handhaaft, zal verhuizen voor werk nooit echt een grote vlucht nemen.

haenzl | 04-01-19 | 17:01 | + 31 -

als er al huizen te huur of te koop zijn bij je werk in de buurt!

fikkieblijf! | 05-01-19 | 09:31 | + 0 -

Inderdaad voor mij de reden om lekker bij te blijven dragen aan de dagelijkse files. Wil best dichter bij mijn werk gaan wonen, echter het prijskaartje van circa. 10k wat hier aanhangt vind ik veel te hoog. Reiskosten worden belastingvrij vergoed terwijl verhuizen wordt afgestraft met een torenhoge boete....

Lenticularis | 05-01-19 | 10:01 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken