Jumbo behaalt hogere omzet, ondanks Frank Lammers en verhoogde prijzen

Supermarktketen Jumbo heeft best wat te verduren gehad op publiciteitsgebied. Het vecht een verbeten strijd uit met vakbonden FNV en CNV doordat het zijn eigen plan trekt over het personeel. Er is buiten de vakbond om een avr opgesteld, er was vanuit de Telegraaf wat reuring over slinkse prijsverhogingen waarin Jumbo al voorsorteerde op het verhoogde btw-tarief van dit jaar en dan hadden we natuurlijk de dagelijkse TV-terreur in de reclameblokken met Frank Lammers en Max Verstappen. Maakt de supermarktketen van de Van Eerdjes uit Brabant allemaal niets uit, blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers over 2018. Het marktaandeel in Nederland stijgt naar 20%, door de overname van 79 Emté-winkels. Dat is overigens een groei van 1%-punt ten opzichte van 2017. Daarbij is de totale consumentenomzet van de Jumbo Groep Holding (inclusief EMTÉ en La Place) gegroeid met €683 miljoen naar €7,8 miljard, ofwel met 9,6%. De autonome omzetgroei, waarmee de omzetgroei van winkels die een jaar eerder ook open waren, kwam in 2018 op 3,8%. Hiermee is de groei wat kleiner dan die van 2017, maar de marktgroei kwam volgens Jumbo op 2%. Het land waar nu meer supermarkten moeten gaan komen is België. Er zijn 'enkele tientallen' supermarktlocaties gecontracteerd en in het vierde kwartaal van 2019 moeten de eerste vestigingen in het land geopend worden. Met La Place, dat uit de boedel van het failliete V&D werd overgenomen, gaat het ook niet onaardig: omzetgroei van 21% naar €150 miljoen. Ook hier was de omzetgroei in groter met 34%, maar Jumbo rapporteert dat vooral kwam door de groei van het aantal vestigingen van 59 naar 92, mede dankzij de overname van achttien AC-restaurants. Ook de La Place-formule is nog niet uitgegroeid, lezen we. Dit jaar kwamen er 8 vestigingen bij, 'in onder meer Enschede, Haarlem, de Efteling en Madrid' (wonderlijk lijstje inderdaad) en de bedoeling is dat er nog meer van deze restaurants bij treinstations, luchthavens en langs snelwegen gaan komen. 'We willen ons nadrukkelijk onderscheiden met ‘good food fast’', zegt Jumbo-directeur Van Eerd. En hoe zit het nou met die verhoogde prijzen? Gelukkig is de Telegraaf de moeilijkste niet en kan de cfo van Jumbo melden dat het allemaal wel meevalt met de gevolgen van het verhoogde btw-tarief. Zijn verhaal: de prijzen gaan wel omhoog, maar we gaan niet alle prijzen in één keer aanpassen. '(..) januari is altijd al een prijsgevoelige maand waarin wat meer op de kleintjes wordt gelet. Daar hebben wij vanwege onze laagsteprijsgarantie nooit zoveel last van.' Mooi ding hoor, die laagsteprijsgarantie, maar let daarbij wel op de spelregels

Reaguursels

Inloggen

Jumbo is net als AH een te mijden supermarkt.
Kan me nog herinneren hoe personeel een vermeende winkeldief nogal onaardig behandelde, omdat ze dachten dat hij in de Jumbo gestolen had.
www.metronieuws.nl/binnenland/2015/05...

Ben super tevreden met Lidl, een supermarkt waar je niet te veel keuze hebt, zodat het winkelen in sneltrein vaart verloopt.

VW, alles ist vorbei | 02-01-19 | 18:54 | + 1 -

In mij dorp sta ik daarna een kwartier voor de kassa helaas.

hans123 | 02-01-19 | 20:22 | + 1 -

Sneaky prijsverhogingen tot 18% ????
En dan toch zeggen dat je de goedkoopste bent?
Wie bepaalt dat? De WC-eend?

DeHamer-1 | 02-01-19 | 18:35 | + 2 -

Ik snap eigenlijk niet dat La Place zo populair is. Waardeloos assortiment naar mijn mening.

Ronman2k | 02-01-19 | 15:06 | + 3 -

Vreemd, ik ga nooit naar de Jumbo.

Baron Clappique | 02-01-19 | 15:03 | + 5 -

Ik ook niet. Mij te duur.

2voor12 | 02-01-19 | 15:06 | + 3 -

3,8% autonome groei! Poeh poeh, toe maar. Na inflatie correctie van bijna 2% is dit 1,8%. Dat is nou niet echt een wereld prestatie.

Sunir | 02-01-19 | 14:15 | + 0 -

In een sector met veel concurrentie toch wel iets om over naar huis te schrijven.

nieuwe_Deen | 02-01-19 | 14:41 | + 4 -

In een verpauperend land als NL toch niet onaardig, lijkt me.

Poekieman | 02-01-19 | 15:56 | + -1 -

De inflatiecorrectie van 2% is eigenlijk nog te laag voor supermarktproducten, aangezien deze productgroep een hogere inflatie heeft dan de gemiddelde inflatie.

lsimon | 02-01-19 | 20:21 | + 0 -

Ah ik zie het al, de groei is 683 miljoen..... Ik ga wel weer naar bed

Geheelnaarwaarheid | 02-01-19 | 13:56 | + 4 -

683 Miljoen groeit naar 7,8 Miljard, en dat is dan 9,6% groei?

Geheelnaarwaarheid | 02-01-19 | 13:54 | + -2 -

Ja

Poekieman | 02-01-19 | 15:57 | + 0 -

MET 683 MEypo dan, dat is...

Poekieman | 02-01-19 | 15:58 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken