Hierdoor zou China weleens de nieuwe supermacht kunnen worden

Beeld: Ronald Reagan op bezoek in Hong Kong
Beeld: Ronald Reagan op bezoek in Hong Kong

Verhalen over waarom China de VS weldra zal overvleugelen als de dominante supermacht in de wereld zijn ongeveer even zeldzaam als verhalen over de verdwijnende middenklasse. Je struikelt erover. De meeste verhalen zijn geconcentreerd op de economische kant van het verhaal. De Chinese economie is, gemeten naar bijvoorbeeld PPP, nu al groter dan de Amerikaanse en de status van onbetwiste mondiale supermacht kan dan niet ver meer weg zijn. We hoeven niet heel erg ver terug te gaan om te zien dat dat lang niet altijd het geval is: wat de afgelopen jaren over China werd gezegd, was in de jaren tachtig een veelgehoord verhaal met een andere hoofdrolspeler: Japan. Nu had Japan niet dezelfde ambities als China, maar economische macht kan afvlakken en is bovendien niet allesbepalend. Over geschiedenis gesproken: Bloomberg struikelde over een setje cijfers dat we niet elke dag zien: het Chinese leger groeit gestaag, maar het percentage van de overheidsuitgaven dat voor Defensie is bestemd, neemt juist af in plaats van toe. Dat is historisch gezien een interessant gegeven, want het was een van de manieren waarop de Amerikaanse president Ronald Reagan het einde van de Sovjetunie bespoedigde. Je zou kunnen zeggen dat dat gebeurde door Ronald Reagans regering die een stuk meer begon uit te geven aan Defensie. Uiteraard leidde dat tot fatsoenlijke verontwaardiging en termen als 'warmonger', maar wat we zeker weten is dat de VS die uitgaven aan Defensie veel gemakkelijker kon opbrengen dan de Sovjetunie. In een wapenwedloop kan je niet ineens beslissen om minder aan je militaire apparaat uit te geven. Dit zou het einde van de Koude Oorlog hebben versneld: de sovjets konden de wapenwedloop niet meer betalen en zo stortte de economie in en dat eindigde met champagne op een muur in Berlijn. De achtergrond van Reagans strategie was dat de Amerikanen met hun groeiende economie gemakkelijk meer konden uitgeven aan het leger dan de kwakkelende sovjets. Dat maakt de uitgaven van China - dat ruimte heeft om economisch door te groeien - opvallend. Nu herhaalt de geschiedenis zich nooit, maar zoals Pieter Waterdrinker schitterend schreef: ze rijmt wel.

Reaguursels

Inloggen

Zoek eens naar presentaties van Peter Zeihan op Youtube, en dan in het bijzonder: "America at the Edge". Zie www.youtube.com/results?search_query=peter+ze...

Zeer interessant. Hij heeft vanuit zijn zeer uitgebreide geopolitieke studies hele interessante conclusies getrokken. Een daarvan is dat China nooit een supermacht zal worden. Zeer interessant. De VS heeft geografisch en demografisch en qua bodemschatten alles in zich om nog veel langer de supermacht te blijven, is Peters mening. Ondanks al het wanbeleid en de extreem hoge schulden.

EduardoGS | 01-01-19 | 02:08 | + 0 -

Macht over anderen. Het kanon en geld domineert geschiedenis. China was ook slachtoffer. Korea was hun drempel. Vietnam was voor Rusland. Verstand, IQ, verborgen in boem is ho, noemde vorige generaties dit proces. Nobel himself werd rijk, financieel, met boem. Vergelijk de U.S/NATO denken IQ gestimuleerd. Dan begrijp je de popularity van drugs en en onsje meer als de nieuwe religie van U.S/NATO.

biltong | 31-12-18 | 16:02 | + 0 -

Maak een dealtje met die Chinezen: jullie Afrika, maar dan incluis alle ¨vluchtelingen¨.

squadra | 31-12-18 | 14:08 | + 1 -

De enorm toegenomen staatsschuld van de U.S. doet er niet toe?

Neuth | 31-12-18 | 13:18 | 1 | + 1 -

Die wordt grotendeels door Cina gefinancierd overigens.

NoWorriesMate | 31-12-18 | 15:49 | + 0 -

Typerend voor het huidige tijdsgewricht: www.hollywoodreporter.com/news/cybera... De Los Angeles Times is opgekocht door een miljardair met een Chinees klinkende naam. Vervolgens breekt de pleuris uit, oftewel: een mysterieus computervirus heeft de dodeboom drukkerij omgehakt. Meteen loeit de fakenieuws sirene: 'Foreign entity behind cyberattack'!! Lijkt me een dingetje van een silicon valley wizzard, maar het gillen van de pers geschiedt uit 1) pure zelfoverlevingsdrang 2) Russenfobie moet de Amerikanen verenigen. Echter gezien de Chinese opkoop van alles wat los en vast zit + RU & China zijn bondgenoten, lijkt dit duidelijk een virus van VS makelii.

Eeuwig..Op..Vakantie | 31-12-18 | 13:12 | + 1 -

Er is geen grotere bubbel dan de chineese huizen markt. Hele spooksteden waar niemand woont. Daarbij is alles gebouwd met geleend geld en valt het binnen korte tijd letterlijk in mekaar(chinese kwaliteit je weet wel). Koelen de Amerikaanse en Europese economie af dan valt de chinese export ook in mekaar dus ploft de chinese bubbel.

alufoliegroothandel | 31-12-18 | 10:02 | 4 | + 4 -

Of een Xiaomi foon...

En lege steden bouwen... klinkt als Keynesiaans beleid.

Poekieman | 31-12-18 | 12:15 | + 0 -

Die lege steden, dat was toch in Japan?

Joffri | 31-12-18 | 16:45 | + -1 -

Nee, Japan was roads and bridges to nowhere.

Keynes is populair bij vrijwel alle overheden.

Poekieman | 01-01-19 | 07:52 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

En die HAARP antennes? Hoewel die voor hoge frequenties schijnen te zijn.

Poekieman | 31-12-18 | 12:14 | + 2 -

Het tijdperk van vliegdekschepen ligt achter ons, omdat het nogal grote targets zijn. Ook onderzeeboten hebben hun langste tijd gehad. China kan onderzeeboten opsporen en vernietigen t/m een diepte van 500 mtr.

www.businessinsider.com/china-project...

El Gouda | 31-12-18 | 06:28 | + 0 -

China is inderdaad de nieuwe wereldmacht in opkomst en de communistische partij laat zich daar niet vanaf brengen. Hun soort communisme zal uiteindelijk overwinnen, gezien de standvastigheid waarmee zij hun idealen vasthouden. Las u Document 9 al?

Zeker Xi Jinping, die door de uiterst harde leerschool van de culturele revolutie is gegaan. Als kind van een van een communistische in ongenade gevallen rode prins werd hij naar het platteland gestuurd voor jaren vernederende arbeid. Hij zal niet laten gebeuren, wat er met zijn vader is gebeurd.

In de hedendaagse praktijk tracht China de Amerikaanse omsingeling met militaire bases te doorbreken met het aanlegggen van steunpunten in de Zuidchinese zee. Opmerkelijk is en geldt m.i. als waarschuwing hun militaire basis in Djibouti. U weet natuurlijk welk een zeer belangrijk punt dat is, daar in de hoorn van Afrika. Ooit had Xi betoogd geen buitenlandse bases aan te leggen, maar die belofte is nu in rook opgegaan.

De belangen van China in Afrika gigantisch toegenomen. Zij kunnen tegen autocratische leiders in Afrika zeggen: Kijk, dat democratisch gedoen in het Westenb heb je niet nodig. Zie hoe ons autocratisch systeem werkt. Wij zorgen voor welvaart in een zeer korte tijd.

Ook dringen ze zich in Europa ook langzamerhand op de voorgrond. De haven van Pireaus is van hen en bij gevolg is Griekenland veel positiever t.a.v. China geworden. Aandelen in het vliegveld van Heatrow. Etc. Das Kapital schreef ook al hier over.

Evocatus | 31-12-18 | 00:46 | 1 | + 9 -

En als Kenia de SGR lening niet terugbetaalt mogen de Chinezen de haven van Mombasa overnemen. Dat kan er alleen maar beter op worden, denk ik dan.

Poekieman | 31-12-18 | 12:10 | + -1 -

China voert zijn plan gewoon uit. Het heeft een lange termijn planning. Het is allang geen copycat economie meer en is op meerdere fronten voor op de westerse wereld, bijv. ev's en zonnepanelen, ICT enz. Ook zijn ze niet uit op werelddominantie door militair optreden. De VS is doodsbenauwd voor verregaande samenwerking van Europa met Azië, wat daarmee unipolair werelddominantie zal breken. Het zal ze isoleren en in verval doen geraken. Alle acties zijn dan ook op gericht om dit te voorkomen.

r978 | 31-12-18 | 00:15 | + 1 -

China kan dan wel groot zijn en veel rotzooi maken, maar niemand wil Chinees worden. De halve wereld wil Amerikaan worden. Iedereen wandelt naar Amerika, niemand naar China. Een wereldmacht is ook een lichtend voorbeeld voor de anderen.

Als de Chinese wapens overigens net zo slecht zijn als hun speelgoed dan liggen ze er na twee weken vechten uit. Wat een rommel produceren ze toch. Europa zou zich moeten richten op eigen producten in plaats van de Action troep. Daar pak je ze mee.

Mokum Kosher | 30-12-18 | 23:30 | 3 | + 0 -

Je kan wel als een schaap iedereen napraten dat China alleen rommel maakt maar dat is al lang niet meer zo. Er zijn inmiddels genoeg Chinese producten die beter zijn dan de westerse, vooral op militair gebied.

Deviant | 31-12-18 | 10:38 | + -3 -

Chinees spul is behoorlijk tot heel goed vandaag de dag, is mijn ervaring. Ruimschoots goed genoeg.

Poekieman | 31-12-18 | 12:07 | + -4 -

The iDiocy is strong, in de minners...

Poekieman | 01-01-19 | 07:54 | + 1 -

De VS is allesbehalve in verval.
1) De bevolking van de VS groeit nog steeds getaag door tot eind 21ste eeuw, terwijl in de EU de bevolking aan het krimpen is. Er komen welisaar veel immigranten naar de VS, maar zij krijgen geen gratis uitkering, zorg of miele kado.
2) De VS heeft een sterke kapitalistische systeem. Niks solidariteit voor luie staten of uitvreters.
3) De Chinese economie is vooral gegroeid op basis van goedkope producten maken en plagieren van innovatieve producten. Probeer dat model maar eens om te vormen tot het innovatieve economische model zoals dat van de VS . En daarnaast ook nog eens de achterstand proberen weg te werken. Dat is echt een stuk lastiger dan het lijkt.
4) China is een te gesloten en corruptische samenleving, deze simpele factoren zullen ervoor zorgen dat China niet zo snel innoverend kan worden.
5) Ook China heeft veel schulden opgebouwd, alleen geven ze het niet openlijk toe. Denk maar al die spook steden die voor niks zijn gebouwd. Deze soort projecten waren echt niet gratis hoor.
6) De VS mag ceel schulden hebben, maar ze hebben ook veel waarde in hun assets. Mocht de VS toch falliet gaan, dan gaan ze gewoon bakroet en zal daarna met een schone lei beginnen en snel weer overeind krabbelen. China is de degene die met waardeloze dollar-obligaties opgescheept zal zitten.

Brainless talent | 30-12-18 | 22:43 | 7 | + 6 -

Beste Brainless, de cijfers zijn net binnen. Een no-brainer om te zien dat de VS gedoemd is bergafwaarts te gaan.
44 getalletjes/statistiekjes:
www.zerohedge.com/news/2018-12-31/44-...

Pimp my Voortuin | 31-12-18 | 14:50 | + 0 -

Corruptisch?

zeeman73 | 31-12-18 | 15:26 | + 0 -

@Brainless talent | 30-12-18 | 22:43 - Die "spooksteden" worden niet voor niets gebouwd, alleen iets te vroeg. Alle Chinese "spooksteden" die een jaar of langer geleden in westerse media bespot werden, zijn inmiddels bewoond.

Verder heeft China niet alleen veel schulden, maar ook een gigantisch handelsoverschot en kolossale deviezenreserves, en de centrale bank loopt aan de leiband van de Partij.

Huisregelneef_III | 31-12-18 | 20:24 | + -1 -
▼ 4 antwoorden verborgen

China heeft een veel grotere voorraad kanonnenvlees. Ze kunnen met gemak een leger van 50 miljoen gillende chinezen mobiliseren. Als de fabrieken daar hun productie omggooien rollen er zoveel tanks eb ander materieel uit dat daar niet tegenop te schieten valt. Kijk maar naar de T34 en de Tiger in de 2de wereldoorlog. 1 Duitse tank tegen 100 Russische. Simpelweg de wet van de grote aantallen.

EmilioEsteves | 30-12-18 | 22:43 | 5 | + 4 -

De Chinezen kregen de koude rillingen van operatie desert storm 1 in irak.
Half miljoen iraki's met redelijk modern materieel de vloer aangeveegd.
China wel wat verder nu,maar hebben nog steeds hetzelfde manco, geen vindingrijkheid en nul taktisch vernuft.

The_hitman | 31-12-18 | 09:02 | + 3 -

@The Hitman: Geen vindingrijkheid of tactisch vernuft? Ooit van Sun Tzu gehoord?

Reanuker | 31-12-18 | 09:52 | + 1 -

De Chinezen gaan uiteraard miljoenen drones van hooguit $1000 per stuk inzetten. De VS duizenden van $1.000.000 per stuk. Met vrijwel gelijke capaciteiten.

Ik weet wel op wie ik m'n geld zet, over zeg 10..20 jaar.

Poekieman | 31-12-18 | 11:59 | + -2 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Mocht het ooit tot een militair conflict komen, dan hebben de VS wel een groot voordeel; hun ervaring op het slagveld. Ik denk dat 80 jaar oorlogservaring op andermans grondgebied niet onderschat mag worden.

Zwart-Wit | 30-12-18 | 22:27 | 1 | + 6 -

En wat voor. De laatste gewonnen oorlog na die op Japan was het eilandje Grenada.

Raider Twix | 31-12-18 | 12:19 | + 0 -

De VS is in verval, dat is duidelijk. Maar ook de Chinezen hebben een enorm schuldenprobleem. Daarnaast is door de 1-kind politiek een groot probleem met vergrijzing. Mensen zien hun enige kind ook niet graag sneuvelen in een oorlog. Technisch en qua voorraad militair materieel hebben de Amerikanen daarnaast nog een enorme voorsprong. Het zal dus nog wel even duren voordat China de VS de baas is. Als dat al gaat gebeuren...

* Il Principe * | 30-12-18 | 22:01 | + -1 -

Nominaal need het budget wel degelijk toe. Met tientallen procenten per jaar.

Yeohan | 30-12-18 | 20:41 | 1 | + 4 -

Dit dus.

Poekieman | 31-12-18 | 11:53 | + -1 -

China heeft nog heel wat hobbels te nemen voordat ze nog maar in de buurt komt van het niveau in het westen. Een daarvan is bijvoorbeeld de individuele vrijheid. Maar we zullen zien, vooral omdat deze in het westen aan het afnemen is.

Mr.Crowley | 30-12-18 | 20:29 | 3 | + 3 -

Ik denk dat ze op diverse terreinen nooit 'zover' willen komen als het westen. En terecht, want het westen deugt zichzelf bv kapot.

Poekieman | 31-12-18 | 11:52 | + 4 -

Poekieman | 31-12-18 | 11:52 - Het zijn vooral de boven ons gestelden die aan iedereen willen laten zien dat ze deugen, en wel met ons geld. Zo hebben ze het geleerd, zo zijn ze hogerop gekomen, dus uiteraard blijven ze dat doen.

Huisregelneef_III | 31-12-18 | 19:53 | + 0 -

Maar hoe kan dat, in een democratie?

Of is dan toch alleen CH een Echte Democratie?

Poekieman | 01-01-19 | 07:56 | + 0 -

De VS is al jaren technisch bankroet.
Door het slopen van de Dollar als oliedollar en reservemunt, gaat dit (eindelijk) zichtbaar worden.

Raider Twix | 30-12-18 | 19:36 | + 9 -

"het Chinese leger groeit gestaag, maar het percentage van de overheidsuitgaven dat voor Defensie is bestemd, neemt juist af in plaats van toe."

Betekent dat niet gewoon dat je je financiën goed op orde hebt? Het tegenovergestelde lijkt mij juist een teken dat je het economisch gezien niet lang meer gaat volhouden

blubberpoesje | 30-12-18 | 19:06 | 5 | + 19 -

Als je overheidsinkomsten met 5% groeien, je al je inkomsten uitgeeft en je uitgaven aan het leger met 3% stijgen, zakt alsnog je gemiddelde uitgave aan het leger terwijl je dit uitbreidt.
Dit is theoretisch, want ik heb geen flauw idee wat de Chinese economie of de rijksinkomsten daar momenteel doen.

de_tyvus | 31-12-18 | 07:48 | + 1 -

China is een dictatuur, en zoals bekend verondersteld mag worden, hoef je je dwangarbeiders niet te betalen. Dankzij het steeds beter geïmplementeerde 1984 systeem, wordt het ook makkelijker om iedere Chinees die niet gillend klaarkomt bij de grootheidswaanzin van Xi op te pakken en in een werkkamp te gooien.
Bijkomend voordeel is dat je niet alleen geen salaris hoeft te betalen, maar ook dat dingen als fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en veiligheid genegeerd kunnen worden. Ja, dat drukt de kosten wel.

TheEgg | 31-12-18 | 08:14 | + 2 -

Ja, dat lijkt me ook, economie groeit sneller dan de uitgaven voor het leger. Een gezonde situatie, lijkt me. En wellicht dat een Chinese soldaat een steeds efficienter werkt, itt een VSse.

Poekieman | 31-12-18 | 11:49 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken