En jawel, klanten stadsverwarming volgend jaar €165 duurder uit

Warmteboeren zitten er warmpjes bij
Warmteboeren zitten er warmpjes bij

Onlangs praatten we u al even bij over de volstrekt absurde manier waarop de energierekening wordt vastgesteld van mensen die vastzitten aan een monopolist die hun huis verwarmt. Zul je altijd zien: een paar dagen later maakte de ACM prompt bekend dat deze warmteslaven volgend jaar hun rekening met 15% zullen zien stijgen van €1151 naar €1315 voor een gemiddeld huishouden. Dit geheel volgens het NMDA (Niet Meer Dan Anders)-model dat inhoudt dat klanten met stadsverwarming niet meer zouden moeten betalen dan huishoudens met een cv-ketel - maar vooral dus ook niet Minder, ook al zijn deze huizen al van het gas af. We doopten dit model om in NMDO (Niet Meer Dan Otto). Deze Otto Normaalverbruiker, die in de Warmtewet wordt gebruikt als ijkpersoon om tarieven voor stadsverwarming op te baseren, koopt een peperdure doch niet efficiënte ketel, sluit onnodig dure onderhoudscontracten af en heeft last van niet bestaande leidingverliezen. Dit alles met als resultaat dat klanten van stadswarmte veel duurder uit zijn dan gewone energieklanten. Ook switcht Otto nooit van energieleverancier, zelfs al kan hem dat veel geld schelen. De manier waarop de ACM dit in haar recente besluit (pdf) rond redeneert is wel komisch. 

Wat de ACM hier eigenlijk zegt is dat we net zo goed de hele liberalisering van de energiemarkt kunnen terugdraaien. Want er is slechts een piepklein groepje milieufreaks die overwegen te switchen van energie-aanbieder vanwege duurzaamheid. En alleen een obscuur genootschap van notoire vrekken zou overwegen een nieuwe energieboer te nemen omdat die met een betere aanbieding komt. Verder heeft niemand er ooit interesse in om van energieleverancier te wisselen. Tja, het hele gas/lichtboeltje maar weer nationaliseren dan? Kunnen we de ACM ook meteen opdoeken. Uit de voetnoten blijkt echter iets anders.

17%, ofwel 1,3 miljoen huishoudens is wel bereid om te switchen vanwege het milieu. En 28% ofwel 2,2 miljoen huishoudens zoekt naar een goedkopere aanbieder. Aangezien de goedkoopste doorgaans de groenste niet is, kun je die aantallen gevoeglijk bij elkaar optellen en blijkt ineens dat half Nederland wel degelijk switcht van energieleverancier. Het komt alleen niet zo lekker uit in de berekening van het tarief voor klanten van stadswarmte. 

Energiebelasting

En ook fiscaal gebeurt er iets wonderlijks. De tarieven voor stadswarmte zijn gebaseerd op die van de grootste gasleveranciers. Dat is inclusief energiebelasting. (Wonderlijk overigens: na de energiebelasting gaat er over wat u betaalt ook nog eens 21% btw: belasting op belasting dus.) De energiebelasting ging flink omhoog. U betaalt die heffing via uw energienota, het energiebedrijf draagt af aan het Rijk. Behalve leveranciers van stadsverwarming, want zij hoeven die belasting niet af te dragen. De verhoging van de energiebelasting levert aanbieders van stadsverwarming dus gratis geld op.

Social

En vorig jaar werd er ook nog een regeling ingevoerd die stadsverwarming een fiscaal voordeel biedt als ze in hulpketels voor stadsverwarming gaan stoken met biomassa. En dat is precies wat veel leveranciers gaan doen, zoals Nuon in Amsterdam en Eneco in Utrecht

Opslag Duurzame Energie

Ook daar zit weer een fiscale component aan. Iedere energieverbruiker betaalt op z’n rekening de Opslag Duurzame Energie (ODE). Deze belasting wordt gebruikt om de subsidiepot SDE+ mee te vullen. En uit deze subsidiepot worden sinds dit jaar miljarden verdeeld, onder meer om biomassa te gaan verstoken bij de productie van energie. En dus bouwt Eneco in Utrecht nu een groot uitgevallen houtkachel om de stadsverwarming te laten draaien.  Probleem daarvan is dat biomassa helemaal niet duurzaam is. Het blijft hout verbranden en daarmee CO2 de lucht in blazen. Eneco weet het leuk te verkopen: 

Alsof er bossen zijn die eerst even ruiken aan de CO2 in de lucht of die afkomstig is van biomassa of bruinkool, om dan alleen de 'groene' biomassa-CO2 op te nemen. Energie uit biomassa blijft net als het verbranden van gas en olie het in de lucht pompen van ooit door planten opgeslagen CO2 en levert geen bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering. Sterker, verbranden van biomassa geeft doorgaans meer CO2-uitstoot dan bij gascentrales. Maar goed, alles wat begint met bio klinkt goed, dus niemand maakt er verder een al te groot probleem van.

Couch potato

Afin, je zult maar een milieubewuste klant van de stadsverwarming zijn. Dan word je eerst door de ACM uitgemaakt voor een niet in duurzaamheid geïnteresseerde couch potato. Vervolgens verdwijnt de energiebelasting die je betaalt in de zakken van je warmteleverancier. De Opslag Duurzame Energie die je betaalt komt óók terecht bij je warmteboer, die er vervolgens een volkomen niet-duurzame houtkachel XL mee bouwt. Daarvoor betaal je dan de hoofdprijs. En overstappen? Dat kan niet. 

Fotobijschrift: op biomassa gestookte stadsverwarming in Purmerend.

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik snap al dat geklaag niet, doe voor jezelf wat jou het beste uitkomt . Als iemand een huis koopt met stadsverwarming had deze zich beter moeten verdiepen in de materie.
Heb zelf geen gasaansluiting, heb een cv ketel omgebouwd naar LPG een maal in de week haal ik een tank lpg speciaal een gasverdamptank voor gekocht een vulling kost 17,- euro zit er de hele week warmpjes bij.
Door direct af te rekenen bij de pomp heb je ook geen automatische afschrijvingen van het roversgilde, en het is een stuk goedkoper dan zon gasaansluiting met al die onzichtbare kosten. En ga me niet vertellen dat het niet mag want daar heb ik schijt aan.
Maar wel even een pomp opzoeken die dat toelaat. Dus voor 68,- per maand klaar.

VanBlaf | 31-12-18 | 00:48 | + -1 -

VanBlaf | 31-12-18 | 00:48
" Als iemand een huis koopt met stadsverwarming had deze zich beter moeten verdiepen in de materie"

Van der Blaf ... in welke Achterhoek woon jij? Hier in het westen bestaat niet de luxe om een nieuwbouw woning af te wijzen omdat deze op stasverwarming is aangesloten. Tuurlijk .heb je altijd een keuze maar dan kom je nooit meer aan bod ..... tenzij je wilt verhuizen naar een plek omdat ze daar geen ..... etcetc

Ervaringsdeskundige | 31-12-18 | 01:50 | + 1 -

In ons geval is tijdens de aanleg van de wijk op enig moment een streep getrokken: aan deze kant lekker aan het gas en jullie daarginds op het warmtenet. Zo is er een nieuwe streep getrokken die heeft bepaald dat we plots inwoner van een andere stad geworden zijn en weer een andere waarachter de hondenbelasting niet rekening wordt gebracht. Dat alles in één land zo groot als een postzegel en met slechts één doel: geldstromen masseren en manipuleren. Schaken voor beginners, met de pionnen over het veld schuiven.

spinselsinjehoofd | 31-12-18 | 10:25 | + 1 -

Nu stromen deze extra gelden bij Eneco wel weer naar de overheid, omdat Eneco eigenlijk semi-overheid is. Voor "monopolisten" als NUON geldt dit niet. Dat is een Zweeds bedrijf. Die spekken we dan 6,5 cent (verhoging opslag duurzame energiebelasting en energiebelasting incl. 21% BTW) x 1500 M3 (verbruik gemiddeld huishouden) x aantal huishoudens op stadsverwarming. Raar dat ze geen belasting hoeven af te dragen. Miljarden cadeautje buitenland.

klowiepowie | 30-12-18 | 22:12 | + 1 -

" Nu stromen deze extra gelden bij Eneco wel weer naar de overheid, omdat Eneco eigenlijk semi-overheid is."

Klinkt als dat je sympathie waardoor het probleem eigenlijk best wel meevalt. We betalen teveel maar gelukkig stroomt dat terug naar de overheid die daar wel raad me weet.

Ervaringsdeskundige | 31-12-18 | 01:53 | + 0 -

Eneco is toch recent verkocht? Of heb ik iets gemist? Reken maar dat de nieuwe eigenaars/aandeelhouders gewoon maximaal rendement willen zien op hun investering. Is nog nooit anders geweest.

spinselsinjehoofd | 31-12-18 | 10:27 | + 0 -

T is net als voicemail van KPN

ozzam | 30-12-18 | 21:12 | + 0 -

1. Het NMDA-principe gaat uit van de kosten van een verouderde gasinstallatie met een laag rendement. Het gereguleerde tarief is dus al te hoog;
2. Warmteleveranciers beschouwen het NMDA-maximum gelijk als minimum. Doordat klanten niet weg kunnen is er geen enkele drive om cocurrerende prijzen te hanteren;
3. De afleverset is eigendom van de Warmteleverancier. Die rekent hiervoor afschrijving en onderhoud voor, vaste kosten van ca. 250 per jaar. Dit bedrag komt boven op de NMDA-vergelijking en is ook niet gereguleerd. Huurders zijn dit extra kwijt aangezien zij geen geld besparen omdat ze geen CV-ketel hebben. Verhuurders hebben voordeel want hoeven niet te investeren in een CV-ketel noch in onderhoud en afschrijving ervan.
4. Als je geen stadsverwarming meer wilt betaal je een fikse boete voor het afsluiten ervan. Dit zijn pure maffiapraktijken.

Warmteleveranciers zijn commerciële bedrijven met een monopolie. Dat is hét recept voor uit de hand lopende kosten. Óf je zet ze om in ouderwetse nutsbedrijven zonder winstbejag óf je ontneemt ze hun monopolie. Zo zou je warmtenetten voor 10 jaar in exploitatie kunnen geven en daarna opnieuw aanbesteden. NMDA werkt niet en of warmtenetten überhaupt een goed idee zijn is nog maar de vraag.

5611 | 30-12-18 | 19:35 | + 12 -

Te 030 staat expliciet in de notariale akte van een nieuwbouwhuis vastgelegd dat stadsverwarming (Eneco) de enige 'optie' is. Het aan laten leggen van bijvoorbeeld een warmtepomp is na het ondertekenen van de akte dan ook 'verboden'.

Dit is een een-tweetje tussen tussen het Utrechtse gemeentebestuur en Eneco.

Iedere koper daar heeft tot de notaris aan toe moeten tekenen alleen gebruik te maken van Eneco stadsverwarming.

www.stadsverarming.nl/geen-duurzame-ni...

" Maar wie net een nieuwbouwwoning in Rijnvliet Zuid heeft gekocht zit opgezadeld met de verplichte aansluiting op stadsverwarming. Dan heeft het weinig zin om óók nog te investeren in andere maatregelen. Eneco doet er tientallen jaren over om de investering in het stadsverwarmingsnet terug te verdienen, de bewoners betalen daar de rekening voor. De CDA-fractie maakte zich bovendien zorgen over de ingewikkelde juridische constructie waarmee de gemeente wilde voorkomen dat nieuwe bewoners een ander verwarmingssysteem kozen. "

Ervaringsdeskundige | 30-12-18 | 16:41 | + 12 -

Gewoon niet kopen ik zou zeggen STERF!!!

mrjixies | 30-12-18 | 17:54 | + 8 -

Jullie begrijpen het niet... de bedoeling van Rutte en Nijpels is--> dat niemand in Nederland dadelijk nog gas durft te stoken.

sociaal_econoom | 30-12-18 | 16:03 | + 5 -

De bij overheid verplichte aansluiting en levering warmte door wijk-monopolist Eneco hebben we hier te danken aan het Kyoto-verdrag (1977) een verre voorloper van Parijs. De woningen waren al in aanbouw, delen van de wijk hebben gewoon een aardgas-aansluiting. In de wervende brochure op dik papier is sprake van hergebruik restwarmte welke mijn woning moet verwarmen. Alles blijkt een leugen. Er staan gewoon hele dikke ketels in warmtestations te bulderen, er is een enorm verlies van in het leidingennet, de stalen buizen zijn extreem gevoelig voor roestvorming en de kosten voor een warmtewisselaar (waar Eneco nog nooit naar heeft omgekeken) bedraagt € 170,- per jaar alleen al.
Maar het allerergste vind ik dat Eneco monopolist is, geheel in tegenstelling tot die zogenaamde marktwerking waar onze overheid altijd de mond van vol heeft.

Dat hele circus waarin ik als consument en als burger wordt genaaid is hier de reden dat ik al jarenlang een houtkachel laat te branden.

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 16:02 | + 4 -

Goed idee John. Nooit over nagedacht maar ik ga dat eens uitzoeken. Thanks, IOU.

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 16:52 | + 2 -

Afleverset noemt Eneco dat din. De warmtewisselaar is een onderdeel IN die afleverset. Een kast die thermisch gezien zo beroerd is geïsoleerd dat ik ook hartje zomer een warme meterkast heb. Lekker groen, verantwoord en goedkoop ook (niet dus).

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 17:11 | + 0 -

Er zijn ook gecombineerde units. Die had ik niet. Mijn warmwatervoorziening heeft een aparte warmtewisselaar.

Die warmte in je meterkast kun je met 75% verminderen door van die grijze isolatie om alle leidingen te doen. Kost nagenoeg niks en scheelt echt veel. Een lagere temp is ook beter voor de levensduur van evt routers, nas e.d.

Johnweer | 30-12-18 | 17:23 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Mijn gas- en stroomrekening van een dubbelglas met lege spouwmuur flat kost me ongeveer euro 50 per maand.
Lazerop met stadsverwarming.

Raider Twix | 30-12-18 | 14:36 | + 3 -

Mijn verwarmingskosten daalden meer dan 50% toen ik verhuisde van een appartement met stadsver(w)arming naar een even groot en bouwkundig vergelijkbaar appartement met een eigen gasketel.

bdn01 | 30-12-18 | 14:21 | + 11 -

€ 28,47 per GJ voor warmte is trouwens ongeveer € 1,- voor het equivalent van 1 kuub aardgas (35,17 MJ).

GerbenW | 30-12-18 | 14:06 | + 1 -

@Atlantis-95

Je zegt eigenlijk hetzelfde als W_F, besef je dat?

Johnweer | 30-12-18 | 20:47 | + 1 -

Je moet natuurlijk wel even bedenken onder welk regime en idee stadsverwarming in dit land werd uitgerold. Het betreft hier zonder uitzondering nieuwbouwwoningen die aan energieklasse A en hoger moesten voldoen.

NiMDA gaat niet over wat je in diezelfde woning zou betalen indien je op gas had moeten stoken, maar dat je niet minder betaalt dan een arme sloeber in een jaren zestig huurflatje met (deels) enkel glas. Het enige waar die volksmenners namelijk mee bezig blijven is dat als jij iets voor jezelf beter maakt dit oneerlijk zou zijn ten opzichte van mensen die er maar op los leven of überhaupt nog niet begonnen zijn met zelf hun leven bepalen.

Dus ja, ik betaal 140% voor mijn verbruik omdat mijn woning geclassificeerd is een minstens zoveel lager verbruik te hebben als een gemiddelde plebswoning. Met mijn welgemeende dank aan al die klojo's die PvdA, GL, D66, CDA, VVD of CU stemmen - in aflopende volgorde van onnozelheid.

Pierre Tombal | 30-12-18 | 23:24 | + 2 -

@ PT: Hier dito situatie, huis officieel energielabel A, inhoud 660m3 bruto plus >110m3 bijgebouw. Afgelopen jaar 20 gJ verbruikt voor tapwater en een uurtje CV in de ochtend op koudere dagen (dat regelt die klokthermostaat automatisch). De rest wordt bijgestookt met een houtkachel. Kinderen zijn het huis uit en ons maandbedrag is € 100,- waarvan een forse € 75,- voor warmte (installatie, transport en heffingen) en dus een beetje energie.

Onze zonnepanelen voorzien in het eigen E-gebruik maar we betalen voor aansluiting en heffingen. Hoewel alle verbruik hier al jaren is gedaald en de opbrengst van PV-panelen door de vele zonuren in 2018 is gestegen verwacht ik slechts weinig terug te ontvangen en een gelijkblijvend maandbedrag. Alles rondom energie is kostbaar, de elektriciteit, warmte (en water) nog het minste lijkt het.

In 2010 (iets andere peildata) verbruikten we 60 gJ met twee kinderen thuis aan de studie. Ik werkte toen vanuit huis en we hadden een koude winter (relatief hoog Hellmanngetal, www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie...).

Volgens het Nibud is het gemiddelde verbruik voor een huishouden van gemiddeld 2,2 personen zo ́n 34 GJ (gigajoules) per jaar. Als ook de verwarming van kraanwater via stadsverwarming gaat, is dit zo ́n 42 GJ per jaar. Dit lijkt mij een te gunstige waarde.

spinselsinjehoofd | 31-12-18 | 11:02 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, bezeer het op een COP4-warmtepomp, aangedreven door je eigen zonnestroom á 16 cent/kWh, dus 4 cent per kWh warmte.

W_F | 30-12-18 | 13:47 | + 0 -

Dan wordt het nog duurder, want Otto schaft dan een warmtepomp aan van 20k en laat zijn huis aanpassen voor 40k.

Johnweer | 30-12-18 | 15:43 | + 0 -

Ze zijn hier in de omgeving druk bezig met het uitrollen van een warmtenet. Maar als het niet goedkoper is dan aardgas, dan sluiten we natuurlijk niet aan. Dan blijf ik nog wel even gas stoken. Als de prijs gekoppeld blijft aan de gasprijs is het sowieso kansloos, want gas is de nieuwe melkkoe. Desnoods gaan we als gas te duur wordt hout stoken. Gezellig vieze rook uit de schoorsteen 'voor het milieu'.

GerbenW | 30-12-18 | 13:35 | + 9 -

Voor de volledigheid: hout stoken is vooral in huizen heel vervuilend: de verbranding is vaak suboptimaal, de schoorstenen van woningen hebben geen enkele roetfilters, en de efficiëntie van houtkachels is om te huilen.

hellend_flak | 30-12-18 | 14:30 | + -2 -

@hellend_flank

Je bent in de war met openhaarden. Er zijn al decennia zeer goede HR-houtkachels. Rendement daarvan is 80% en hoger. Een openhaard zit rond de 15% en die bereikt nooit een goede verbrandingstempetatuur. Een HR-houtkachel is na een minuut of 15 op de goede verbrandingstemperatuur.

Johnweer | 30-12-18 | 14:52 | + 4 -

Mijn 5 centen: zorg voor een goede thermometer IN het rookgaskanaal, niet zo'n nep-ding dat op de buis wordt geplakt. Afhankelijk van de windkracht kunnen hier bij 60-80 graden (rookgastemperatuur) de deurtjes al dicht en bij 120 de kleppen op minimale luchttoevoer. Rook is zelden zichtbaar, of het is buiten ver onder nul.

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 16:16 | + 2 -

Ze zijn hier in de omgeving druk bezig met het uitrollen van een warmtenet. Maar als het niet goedkoper is dan aardgas, dan sluiten we natuurlijk niet aan. Dan blijf ik nog wel even gas stoken. Als de prijs gekoppeld blijft aan de gasprijs is het sowieso kansloos, want gas is de nieuwe melkkoe. Desnoods gaan we als gas te duur wordt hout stoken. Gezellig vieze rook uit de schoorsteen 'voor het milieu'.

GerbenW | 30-12-18 | 13:35 | + 1 -

Is tegenwoordig zo met Stadsverwarming: diegene het dichts bij de centrale ketel heeft in de winter de ramen verplicht open, omdat het snikheet is. En diegene het verst af krijgt de boel niet warm.

El Gouda | 30-12-18 | 13:27 | + 1 -

Daar hebben wij geen last van, wel van sterk variërende watertemperaturen. Soms is het tapwater onverantwoord heet. Een klein kind of oudere zal zich in een split-seconde kunnen verwonden (brandwonden niet uitgesloten).

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 16:57 | + -2 -

Raar verhaal. Je hebt een gemoduleerde regelaar die de doorstroming regelt. Daarnaast houdt de meter bij met welke temperatuur water wordt aangeleverd en met welke temperatuur het water de woning verlaat. Op basis van die twee waarden i.c.m. de gemeten doorstroming wordt de afname berekend.

Atlantis-95 | 30-12-18 | 18:51 | + 0 -

@Atlantis-95 "Daarnaast houdt de meter bij met welke temperatuur water wordt aangeleverd en met welke temperatuur het water de woning verlaat. Op basis van die twee waarden i.c.m. de gemeten doorstroming wordt de afname berekend." Nee hoor die hoef je helemaal niet te hebben. Er kunnen ook gewoon digitale meters op de radiatoren zelf gemonteerd worden, vroeger waren dit verdampingsmeters.
El Gouda heeft best gelijk, als mijn bovenburen de verwarming aan hebben is mijn gang (waar hun buizen doorlopen) heerlijk warm zonder dat mijn verwarming aanstaat.

Anlail | 31-12-18 | 00:42 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Nooit weer terug naar zo'n hok met stadsverwarming. Ik voelde me elk jaar keihard genaaid door die reken truc. Bijna nooit thuis, alles uit en nog meer betalen als je buurman. Ik ga nooit weer terug naar een woning/appartement met dit soort verwarmings systeem waarbij je werkelijk geen enkele invloed /keuze hebt op de kosten.

Vonkentrekker | 30-12-18 | 13:09 | + 21 -

Lijkt me een mooi onderwerp voor Arjen Lubach om eens op de Politieke agenda te zetten.

stiefelen | 30-12-18 | 13:08 | + 9 -

Overigens zou het ook fijn zijn als de overheid voor de verandering eens onderzoek doet voordat ze alles met "BIO", "GROEN" en "DUURZAAM" voorrang geven en er miljarden aan subsidie inpompen, terwijl uiteindelijk blijkt dat het veel beter is om een andere weg in te slaan.

stiefelen | 30-12-18 | 13:11 | + 9 -

@stiefelen | 30-12-18 | 13:11 - Anders krijg je voetnoten zoals bij warmtepompen: "De vermeden CO2-uitstoot is licht negatief" en dan stug vol blijven houden dat particulieren alles elektrisch moeten doen "voor het klimaat".

Huisregelneef_III | 30-12-18 | 18:43 | + -1 -

Ik stook zo goed als nooit (de 100% wollen Noorse trui is mijn beste vriend in de winter), toch moet ik zo'n € 50,= per maand aftikken aan de gedwongen winkelnering. De schatting dat ieder huishouden sowieso al gemiddeld € 300,= per jaar teveel betaalt aan dit schofterige systeem lijkt dus aardig te kloppen.

EefjeWentelteefje | 30-12-18 | 12:59 | + 18 -

De vervuiler betaalt noemen ze dat. Maar owee als u het waagt niet te vervuilen want dan verhogen we gewoon niet-verbruiksgerelateerde kosten. Betalen zult u.

Stonecity | 31-12-18 | 11:35 | + 0 -

Ik ben op het punt aanbeland om alles waar het label ' bio' op zit te mijden als de pest.
Laatst eens een netje biologische knoflook gekocht tegen €1,99. Gewoon, uit nieuwsgierigheid. Uitslag: ik meurde volgens collega's de volgende dag net zo hard uit mijn giechel als met de conventionele knoflook van €0,99.
Onder aan de streep heb ik dus nog steeds een aangename comfort zone om me heen op het werk en kan die €1,00 sparen voor 'nuttiger' zaken. ( zoals het dicht zakjappeneren van de aankomende hogere energietarieven.

loze stijl | 30-12-18 | 12:29 | + -1 -

Precies! Om die reden ga ik al 10 jaar niet meer naar de bioscoop.

Nonkel Frituur | 30-12-18 | 12:35 | + 16 -

Hier precies zo: Waarom te veel betalen voor nagenoeg exact hetzelfde product. Het verschil tussen 'bio' en 'niet-bio' vanuit de producent en/of winkelier bezien is er niet of nauwelijks. Waarom dan wel een premium betalen?

Phoolie_the_King | 31-12-18 | 12:29 | + 0 -

Stadsverwarming is iets wat mijn Oosteuropese vrienden kennen als overblijfsel uit de communistische tijd.

Nonkel Frituur | 30-12-18 | 12:22 | + 11 -

Meegemaakt in een woonkazerne in Rostock; eind maart. Knoppen waren van de radiatoren verwijderd, ventielen vol open en een watertemperatuur zo hoog dat je bij aanraking pijnlijke verwondingen aan de huid overhield. De enige manier om kamertemperatuur te regelen was door ramen open te zetten. Wat dus veel mensen deden. Beneden kon ik de berg kolen zien liggen...

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 16:26 | + 2 -

Het is simpel:
Iets wordt voordelig en als uniek voorgeschoteld.
Men stapt massaal over en wordt afhankelijk.
Vervolgens wordt een slaatje uit geslagen.
OV, elektrische auto, auto's op gas, stadsverwarming, studeren, pensioenen

Magnusbeieren | 30-12-18 | 11:47 | + 22 -

Lekker handig van die Telebelg bobo om bij een rant over stadsverwarming een plaatje te plakken van een thermostaat welke bedoeld is voor een modulerende ketel.

Pierre Tombal | 30-12-18 | 11:46 | + 0 -

Twee servo's parallel geschakeld achter de afleverunit en bediend door een klokthermostaat helpt ook het verlies in verbruikskosten te reduceren. Bovendien koppel je zo de eigen radiatoren af van het net en wordt het ietsje stiller in je huis (mits servo's gesloten uiteraard).

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 18:31 | + 1 -

@Pierre Tombal
Dank voor de toelichting. Okee, ik heb zelf blok/stadsverwarming (laat ik het maar zó noemen), en dus geen thermostaat, vandaar.
Als zo'n ding alleen maar aan/uit kan, wat is dan het nut ervan? Lijkt me zinloos, kan je toch net zo goed gewoon de knop aan de radiator uit draaien?

EefjeWentelteefje | 30-12-18 | 18:35 | + 0 -

Het doel van een thermostaat is om de warmtevraag aan te geven. Klassieke thermostaten zijn daarom altijd van het aan/uit type. Bij moderne ketels kan de warmtevraag meer gespecificeerd worden, zodat de gasvlam lager is wanneer je doeltemperatuur bijna bereikt is. Dit heet moduleren en daar heb je een geschikte thermostaat voor nodig. Zoals gezegd heeft dat moduleren bij stadsverwarming geen toepassing; het enige dat je namelijk kan doen is de klep (of servo zoals @spinselsinjehoofd dat noemt) direct achter de `warmteset` open of dicht te zetten en dat is nu precies wat zo'n ouderwetse aan/uit thermostaat doet.

De knop op de radiator bepaalt uitsluitend of- en hoeveel er van de aangeboden warmte door de radiator stroomt. Het is natuurlijk wel nogal zonde als je alle knoppen dicht hebt zitten terwijl de ketel volop staat te loeien omdat je de thermostaat hoog hebt staan. Voor blok- en stadsverwarming zijn de radiatorknoppen uiteraard wel prima wanneer je een ruimte (of alle ruimtes) niet wilt verwarmen. Maar als je de ruimte wel warm wilt hebben vind ik die knop toch net even te grof om echt op de gewenste temperatuur te kunnen komen.

Pierre Tombal | 30-12-18 | 20:27 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gaat niet om het milieu, het gaat erom dat u bereid bent om steeds meer belasting te betalen, zonder dat u in protest komt.

Het moet allemaal ergens van betaald worden. Daarom al deze onoverzichtelijke belastingverhogingen.

Mbt het milieu zelf: het effect is nul, komma, zo goed als niets met een exploderende wereldbevolking en wekelijks nieuw geopende en op fossiel draaiende brandstofcentrales in de rest vd wereld.

Tsaaah | 30-12-18 | 11:46 | + 25 -

Ik heb het al eerder gezegd. Koop voor elke kamer een elektrische kachel. En doe een bypass op de electrameter!!! En ja dit kan ook met een slimme meter!!! FUCK THEM!!!

mrjixies | 30-12-18 | 11:42 | + 0 -

Dat is diefstal. Wat geeft jou het recht om een product te stelen die nota bene grote investeringen en kosten vergt om te produceren? Slecht opgevoedde, eerloze schoft!

hellend_flak | 30-12-18 | 14:38 | + 0 -

Helendvlak Nee Diefstal doen ze daar in Den Haag, maar laat je maar lekker naaien hoor. Daar zijn jullie trouwe loonslaven goed in!!!

mrjixies | 30-12-18 | 17:59 | + 0 -

Probeer je nou diefstal goed te praten?! Een aanzienlijk deel van de stroomprijs bestaat uit productie- en leveringskosten door bedrijven die geen woekerwinstmarges hebben en niet in "Den Haag" zijn gevestigd. Ga heen, eerloze dief!

hellend_flak | 30-12-18 | 19:13 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ze hebben dan ook werkelijk overal aan gedacht ,om het geld uit je zak te kloppen.

wiers | 30-12-18 | 11:38 | + 6 -

Ik zal bij Eneco eens een offerte opvragen voor het ontmantelen van de door mij van deze maffiabende verplicht te huren stadsverwarmingsinstallatie. Lekker terug aan het gas, of anders m’n warmte halen uit het in de de hens steken van afgeschreven autobanden voor de deur.

F-word | 30-12-18 | 11:34 | + 4 -

Dan moet er wel gas zijn in de wijk. Is bij ons niet het geval....

René5934 | 30-12-18 | 16:09 | + -2 -

Even brainstormpje: cv installatie binnen is ‘van mij’ (zegt Eneco als ik een lekkage heb aan iets achter de stadsverwarmingsdoos in de meterkast). CV keteltje ophangen, aansluiten en op gas uit flessen overstappen, zou dat gaan? (Geen gasleidingnet in de wijk voor zover ik weet).

F-word | 30-12-18 | 17:31 | + 1 -

@F-word | 30-12-18 - Nee natuurlijk niet, dat is
A) Gevaarlijk
B) Illegaal
C) Nog duurder dan stadsverwarming

Gas is alleen goedkoop via het net of met een grote dikke gastank in de tuin, niet met kleine draagbare flessen.

Huisregelneef_III | 30-12-18 | 18:34 | + 3 -
▼ 4 antwoorden verborgen

Hou toch op met die sommetjes. Same old same old. Er zijn tienduizenden zo niet honderdduizenden langdurig werklozen geïmporteerd en dat moet betaald worden. Beetje uit de pensioenen, beetje uit de energienota, beetje uit belastingen en accijnzen. Zo simpel is het.

opblaasschaap | 30-12-18 | 11:33 | + 40 -

@Spanjool
De huis-tuin-en-keuken loonslaaf kan niet zwart werken en zijn belastingopgaaf wordt vooraf door de fiscus ingevuld. Blijft over vertrekken (vraag blijft waarheen, en van belang is of je een DGA bent of niet - consoliderende aanslag) of minder werken. En juist dat laatste is tegenwoordig heel populair (en niet alleen bij hoogopgeleide vrouwen).

Enrique C | 30-12-18 | 12:04 | + 2 -

@Enrique: Het zwart geld circuit is in Nederland groter dan mensen denken, vooral buiten de G4 (waar mensen elkaar nog kennen en vertrouwen). En terecht - iedere vorm van belastingontduiking is bewonderenswaardig.

Vitaly Chernobyl | 30-12-18 | 12:33 | + 5 -

Haha, nee. Er zijn ruim twee miljoen niet-westerse allochtonen in Nederland: opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...

Die zijn niet allemaal werkloos, natuurlijk, maar wel bovengemiddeld veel, vooral onder de eerste generatie, en die vormt de helft van de niet-westerse immigranten. Dus het gaat om vele honderdduizenden uitkeringen, jaar in, jaar uit, en al die steuntrekkers krijgen daar bovenop ook nog allerlei toeslagen.

Huisregelneef_III | 30-12-18 | 17:48 | + 4 -
▼ 1 antwoord verborgen

Doe toch niet zo moeilijk over 165 euro. Wees trots dat je mag bijdragen aan een beter milieu.

Peter777 | 30-12-18 | 11:30 | + -4 -

Niet alleen die ene 165 Euro, maar ook als die andere (milieu) belastingen AUB.

Atlantis-95 | 30-12-18 | 12:34 | + 3 -

Voor die miljarden welke in 'bio' netwerken wordt gestopt, kun je ook gewoon een paar kerncentrales neer zetten. Het afval kan gewoon op de maan wordt geplaatst. Apollo 17 (1973) was de laatste missie naar de maan. Musk, Bezos of Branson kunnen vast wel goedkoop het afval naar de maan brengen..

Vervolgens kan men volop onderzoek doen naar Thorium (zout) centrales. De Thorium centrales hebben vervolgens ook voldoende energie om waterstof te produceren zodat we ook minder accu gebaseerde elektrische auto's nodig hebben.

Dat zou ook echt gebeuren als dit allemaal echt over het milieu zou gaan.. Misschien moeten we in delen van de wereld waar de levensstandaard erg laag is, ook maar een volop condooms gaan uitdelen. De mens is nog altijd de grootste vervuiler en de besparing van Nederland is nog niet eens voldoende om de uitstoot van alleen de in 2019 in India geboren baby's te compenseren..

En uiteraard de doodstraf weer invoeren. Als je niet meer meedoet met de maatschappij (levenslang), kunnen we beter dat soort levens gewoon stoppen. Gewoon een pilletje van Drion tussen de valium geven..

Draaideurcriminelen. Bij 3 strafrechtelijk veroordelingen binnen 5 jaar, automatisch een celstraf van 5 jaar en een strike. Bij 3 strikes, you're out en krijg je een pil van Drion. Moet jij eens kijken hoe snel de criminaliteit (en mensheid) afneemt..

Minder mensen = minder huizen = lagere energie vraag!

TuurlijkNiet | 30-12-18 | 15:09 | + 4 -

Toen ik jong was heb ik een korte tijd de hoer gespeeld, en liet me in m'n kont naaien voor geld. Ik ben nu wel de vijftug gepasseerd, maar wens desondanks niet te betalen om me nu in m'n kont te laten nemen...

Rhenium | 30-12-18 | 17:52 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Doe toch niet zo moeilijk over 165 euro. Wees trots dat je mag bijdragen aan een beter milieu.

Peter777 | 30-12-18 | 11:30 | + -14 -

De schoorsteen moet natuurlijk wel blijven roken voor deze bedrijven, al dan niet gesubsidieerd.

Waskraan | 30-12-18 | 11:26 | + 5 -

In mijn studententijd hadden wij in de flat ook een blokverwarming. Dan werd na een jaar gekeken hoeveel kosten er waren gemaakt, en dat werd dan gedeeld door het totaal aantal verbruikte warmteunits. Kreeg je ook netjes een jaarverslag van etc. Simpel, transparant en goedkoop. Wat dat betreft hebben we in 30 jaar niet echt vooruitgang geboekt. Nu is het ingewikkeld, duur en ondoorzichtig.

Ajeto | 30-12-18 | 11:26 | + 17 -

Het meten van de warmte-units is nog steeds niet mogelijk op een betrouwbare en betaalbare manier.

W_F | 30-12-18 | 13:53 | + 1 -

Een afleverunit (zie elders) meten flow en het verschil tussen binnenkomende en uitgaande watertemperatuur. Daaruit kun je berekenen hoeveel Joules energie zijn afgenomen. In hoeverre dat systeem een betrouwbare meting oplevert weet ik niet.

spinselsinjehoofd | 30-12-18 | 17:19 | + 0 -

Ik heb in een andere woning ook blokverwarming gehad. De klachten van alle werkenden was dat je niet de verwarming kon reguleren en je voor iemand anders zat mee te betalen. Dus werd daarom maar de verwarming de hele dag aan gezet.

Atlantis-95 | 30-12-18 | 18:56 | + 0 -

Stadsverwarming staat min of meer gelijk aan oplichting, maar dat geldt net zo hard voor de gasgestookte blokverwarming in veel flatgebouwen. Ook daar betaal je astronomische bedragen per 'verbruikseenheid' plus vaste kosten gelijk aan een nieuwe cv ketel per handvol jaar.

oo4load | 30-12-18 | 11:23 | + 26 -

De burger is er alleen maar om tot de laatste cent uitgemolken te worden snap dat dan toch.

matatwork | 30-12-18 | 11:21 | + 34 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken