Fabrikanten en winkels maken misschien illegale prijsafspraken! ACM doet inval!

Holy moly wat een heftig nieuws vandaag mensen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar prijsafspraken tussen fabrikanten en verkopers van consumentengoederen. Er zouden minimumprijzen zijn afgesproken voor de producten waarbij de producenten de verkopers hiertoe hebben aangezet. 'Daarvoor heeft de ACM invallen gedaan bij verschillende bedrijven', meldt de consumentenwaakhond. 'Prijsafspraken tussen fabrikanten en winkeliers over minimumprijzen zijn niet toegestaan. De winkels hebben hun prijzen dan niet zelf vastgesteld. Er is dan minder concurrentie tussen de verschillende winkels. Consumenten kunnen daardoor een hogere prijs betalen voor hun producten.'  Een razzia bij producenten! De consument betaalt te veel voor zijn spullen door prijsafspraken die hartstikke illegaal en fout en bovendien verboden zijn! HEFTIG. Tot zover, volgt nu de nuancering en onduidelijkheid. Want allereerst kunt u vergeten dat er namen en rugnummers worden genoemd. Om wat voor soort producten het gaat wordt niet vermeld, laat staan om welke producenten of (web)winkels. Want misschien is er wel helemaal niets aan de hand, of valt er niets te bewijzen. De ACM  gaat eerst eens goed kijken of de Mededingingswet is overtreden. Is dat niet het geval, dan is het uiteraard klaar. Is het volgens de ACM wel foute boel, dan zijn de betrokkenen nog altijd bevoegd 'om hun kant van het verhaal te vertellen' voordat de ACM een straf kan opleggen. Verder bent u als consument vooralsnog helemaal niet geholpen met dit nieuws, maar wordt u wel nog gevraagd om tips te geven als u kwaad spel vermoedt. En nou niet meteen gaan gillen als een pakje boter hetzelfde kost bij 5 verschillende supermarkten. Of misschien gewoon wel doen, maakt ons het uit. Mag u nu nog een polletje invullen omdat het kan. 

Vraagje

Denkt u dat de ACM dikke vette sancties gaat opleggen als het onderzoek is afgerond?


Poll is Verlopen.

Vraagje

Denkt u dat de ACM dikke vette sancties gaat opleggen als het onderzoek is afgerond?

Reaguursels

Inloggen

Ik weet van 1 bedrijf dat geen afspraken maakt maar prijzen oplegd. Een winkel die hun spullen onder de door hen gestelde prijs online verkoopt krijgt een prijscorrectie in de account. Aangezien je pas prijzen ziet als je bent ingelogd valt dat niet op. Zij kwamen tot de prijscorrectie nadat een klant+advocaat terecht had opgemerkt dat verkoop door groothandel weigeren omdat de consumentenprijs die groothandel niet bevalt tegen de wet is.
Denk dat het eerder om dat soort zaken gaat.

BootleggersSmurf | 28-12-18 | 19:34 | + 0 -

Prijsafspraken worden in elke business gedaan.
Dit is al zo oud als de handel zelf.

Ultrafox | 28-12-18 | 14:08 | + 3 -

Psssttt..... ACM...... De BOEKEN kosten ook overal hetzelfde..... prijsafspraken!

Glennfiddich | 28-12-18 | 11:45 | 1 | + 4 -

Dat is sinds 2005 wettelijk geregeld.

Tinus Oudestraat | 28-12-18 | 12:18 | + 0 -

Wat is de OPEC dan?

Fresk | 28-12-18 | 11:09 | + 3 -

Apple?

blubberpoesje | 28-12-18 | 09:25 | 1 | + 4 -

Precies.
En waarom is de Chromecast overal precies 39 euro?

Mr. Happy | 28-12-18 | 12:45 | + 2 -

En vriend van mij die een witgoedwinkel heeft legt uit dat winkeltypes een net ander frontje en typenummer krijgen. Met een minimumprijs. Zo kan Jan jans en de kinderen niet in de showroom komen kijken en via internet bestellen. Tja of dat nu zo erg is.... T is begrijpelijk.

maarten1959 | 27-12-18 | 23:08 | 2 | + 8 -

Wie komt er uberhaupt nog in een witgoedwinkel, om iets met een frontje te kopen? Tante Mien?

Cowboy Henkie | 28-12-18 | 01:17 | + -3 -

Cowboy Henkie | 28-12-18 | 01:17
Moet je toch eens proberen. Dan heb je direct resultaat, het is niet duurder, en je steunt de lokale middenstand.

frank87 | 29-12-18 | 17:07 | + -1 -

Verticale prijsbinding is al jaren verboden. Als er nu toch weer afspraken gemaakt worden tussen producenten en winkeliers om een minimumconsumentenprijs af te spreken kan ik mij daar nauwelijks druk om maken. Gezien het grote aanbod van zowel luxe als levensnoodzakelijke artikelen houden eventuele prijsafspraken vast niet lang stand. Daarvoor is de concurrentie te groot.

mona | 27-12-18 | 22:59 | 1 | + 0 -

Op z'n meest betekend het dat je langer nodig hebt om iedereen aan de prijzen te laten houden als je er niet actief tegen op treed

niemand specifiek | 28-12-18 | 11:03 | + 0 -

Banken, verzekeringsmaatschappijen en olieboeren doen dat volgens mij al jaren zonder dat de staat ingrijpt

tsjajaja | 27-12-18 | 22:18 | 4 | + 16 -

PS. Het Nederlandse beleid bevoordeelt oligopolies.

frank87 | 27-12-18 | 22:45 | + 8 -

Met olie ligt dat best een beetje raar. Bijna alle brandstof in de wereld wordt geproduceerd door Shell. Andere oliemaatschappijen kopen die, geraffineerde, p roducten dus bij hen. Dat komt omdat, als alle oliemaatschappijmen zelf raffinaderijen aan de gang zouden houden, de brandstoffen nog veel duurder zouden zijn. Daarom maakt Shell de dienst uit.

B75 | 28-12-18 | 06:33 | + -4 -

Enter het Verbond van Verzekeraars. Zij bepalen de prijs èn de voorwaarden in onderling overleg. Het meest briljante is dat zij DNB en financiën adviseren over de voorwaarden voor nieuwe toetreders. U begrijpt....

Yeohan | 28-12-18 | 10:05 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

En om een goed vergelijk te voorkomen, krijgen bijvoorbeeld (exact dezelfde) wasmachines net een ander typenummer bij BCC dan bij MediaMarkt

René5934 | 27-12-18 | 22:17 | 1 | + 16 -

Het confusopolie; zorg dat de klant vooral niet kan vergelijken. Een systeem dat helemaal geperfectioneerd is door de telefoonmaatschappijen.

frank87 | 28-12-18 | 22:35 | + 1 -

Zolang het luxeproducten betreft maakt het toch geen bal uit?
Kan de controle zich aub beperken tot levensnoodzakelijke middelen?

Nonkel Frituur | 27-12-18 | 21:39 | + -2 -

Tot 1990 bepaallden de producenten gewoon de consumentenprijs (al hield lang niet iedere winkel zich aan, vooral voor consumenten electronica was dat vooral een maximumprijs).
Zijn de consumentenprijzen sindsdien omlaag gegaan?

frank87 | 27-12-18 | 21:21 | 4 | + 2 -

De concurrentie onder electronica-fabrikanten was kennelijk zo groot dat die hun wederverkopers niet zo streng behandelden.
Wat maar aantoont, dat de markt meestal sterker is dan kartelvorming.

frank87 | 27-12-18 | 22:49 | + 2 -

Continuum | 27-12-18 | 22:11
Exact. In het verre verleden verkocht ik CD's. Ook de toen razendpopulaire verzamelalbums van Arcade. Toen ik met de prijs van dat soort CD's begon te stunten, kreeg ik bericht van Arcade dat ze dat bepaald niet op prijs stelden en dat ik daarom niet meer rechtstreeks van ze geleverd zou krijgen.

Tinus Oudestraat | 28-12-18 | 12:12 | + 1 -

Cosumentenprijzen van zaken die je ook op AliExpress kunt kopen wel, neem ik aan.

Poekieman | 28-12-18 | 12:42 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken