Toekomstbeeld: kilometerheffing in België, ook voor u

En misschien wel betere wegen
En misschien wel betere wegen

In onze landelijke politiek rust al jaren een taboe op dat ene controversiële woord: kilometerheffing. Het eerste kabinet-Rutte zette er een streep doorheen, en ook vandaag de dag is de VVD nog steeds mordicus tegen. In België is een stukje rekeningrijden tegen fileleed echter best bespreekbaar. Het vrachtverkeer moet al aftikken, maar nu koerst de regering van Vlaanderen ook af op een kilometerheffing voor personenwagens op alle wegen in het gewest. Voor de helderheid: daar heeft die lokale coalitie de bevoegdheid voor. Waar die eerst ook de optie van een lokale heffing onderzocht, is die nu van tafel en gaan alle onderzoekspijlen op de allesomvattende belasting. Welke variant het best werkt - bijvoorbeeld die van een verhoogd tarief tijdens de spits - is ook nog een openstaande vraag. Volgens De Tijd moet het onderzoek in het voorjaar klaar zijn en zal een volgende regering de taks op z'n vroegst in 2024-2025 kunnen invoeren. Ja, dat betekent dat ook de Nederlandse automobilist dan mag gaan betalen. Hoe de Belgen dat precies voor zich zien blijft overigens nog totaal onduidelijk, wel weten we dat vrachtwagens al zo'n kastje met zich meetorsen. Om toch enig nader licht in het duisternis te brengen: in 2016 speelde dit idee ook al in België, van de kosten daarvan voor de Hollandse autorijder maakten we toen deze niet-onverdienstelijke maar helaas weinig betrouwbare schatting. Kortom, het regent onduidelijkheden, en boze reacties ook trouwens. Sluiten we maar af met de opmerking dat u er in elk geval betere Belgische wegen voor terugkrijgt, want daar moet de opbrengst van de autotaks volgens minister Ben Weyts (Mobiliteit) naartoe. Het zou eens tijd worden.

Reaguursels

Inloggen

De EU-werkt als een malle. Lekker alle lidstaatjes hun eigen pest-regeltjes en hard ontkennen dat 1-alles behalve werkt. Ik wil echt zo enorm hard uit die idiote EU-waanzin. Het werkt niet en ja die idiote Euro had er nooit moeten komen. Oh u wordt wel blij van de Zorgverzekering die slechts enkele tientjes duurder is geworden? Autoverzekering omhoog, alles omhoog... je hoeft geen licht te zijn dat als je zelf 2-5% meer gaat verdienen en je krijgt 30% hogere lasten dat je per saldo minder over houdt dan voorgaande jaren.

Rest In Privacy | 27-12-18 | 18:08 | + 0 -

Auto's op benzine betalen 100% en dieselauto's zitten op 150%.
Elektrische auto's zoals de Tesla hoeven vooralsnog geen kilometerheffing te betalen.

sociaal_econoom | 27-12-18 | 10:10 | + 1 -

Ik heb een jaar geleden mijn auto verkocht. Het was even wennen, maar het bevalt uitstekend.

artie | 27-12-18 | 09:50 | 1 | + 2 -

@Artie... je hebt je auto mooi op tijd verkocht.
Door Ed Nijpels brengt een benzine-auto nu de helft minder op.

Dit wisten jullie niet... de Bende van Nijvel uit Franstalig Brabant (België) heeft haar naam gewijzigd in de Bende van Nijpels.

sociaal_econoom | 27-12-18 | 10:02 | + 2 -

rekeningrijden vult de schatkist wel maar maakt de wegen niet leger ,want wie draait voor de kosten op .jan modaal die er niet eens rijd .95 % van verkeer dat rijd in de file is daar voor de baas ,werk of vervoert goederen .Dus berekend die groep gewoon de kosten door .Gaat alleen lukken wanneer rekeningrijden dus niet doorberekend kan worden.Net als bij de burger van schoon geld betalen dus.

pedro300 | 27-12-18 | 08:26 | + -3 -

De VVD is tegen, dus het zal binnenkort wel ingevoerd worden.

opblaasschaap | 27-12-18 | 06:52 | 1 | + 10 -

Er zit verschil tussen het partijbestuur van de VVD... en Mark Rutte.
Als Rutte iets belooft, dan wordt het 9 van de 10 keer een ander verhaal.

sociaal_econoom | 27-12-18 | 10:07 | + 0 -

Leg dit maar bij de notaris vast: “Rekening rijden gaat de files niet oplossen!”

Elke politici of organisatie die beweert van wel liegt dat het gedrukt staat !

Tee Of Cup | 26-12-18 | 20:24 | + 4 -

Ik ben dat domm geklets van die politci wel zat:

Het is vrij simpel: hoe meer je belasting moet betalen hoe minder er over blijft voor het vervoermiddel zelf, en hoe ouder en vervuilender die dus is.

Mensen kunnen amper minder kilometers rijden omdat er grotendeels sprake is van werkgerelateerd rijden. Ook de files blijven dus gewoon.

Veder in belgie: deze minister is demissionair dus hij roept dit om een wit voetje in Brussel te halen voor een mooi baantje aldaar. Erg doorzichtig dus!

Tee Of Cup | 26-12-18 | 20:14 | + 6 -

Hier bouwen ze tenminste nog eens een brug van de tol.

nieuwe_Deen | 26-12-18 | 18:26 | + 0 -

Als het inkomensafhankelijk wordt is het nog uit te leggen.
Anders wordt de vrijheid om je te bewegen en wanneer een geldkwestie. Dan kan de elite lekker doorrijden, het plebs met lager uurloon gaat maar op een andere manier de kinderen naar school zien te krijgen.

kloopindeslootjijook | 26-12-18 | 18:08 | 2 | + 1 -

idem verkeerboetes. Als je een gedragsverandering wil bij iedereen, is vast boetebedrag onzin.

kloopindeslootjijook | 26-12-18 | 18:14 | + 1 -

Als alles ‘inkomensafhankelijk’ wordt, stopt iedereen met werken. Het is een negatieve basisinkomen met als gevolg dat de onderkant van de middeninkomen aan het vervallen is tot armoede en ze allemaal in een armoedeval terecht komen. Sukkel...

ZwarteDag | 26-12-18 | 18:14 | + 12 -

Rekeningrijden gaat ook in Nederland ingevoerd worden. De overheid moet immers rekening houden met het eigen beleid dat er in de komende jaren steeds meer elektrische auto’s op de weg verschijnen en het aantal brandstofauto’s afneemt. Dus de inkomsten uit accijnzen zullen afnemen en dat moet natuurlijk gecompenseerd worden. Want de melkkoe auto moet natuurlijk niet geslacht.

matatwork | 26-12-18 | 16:29 | 3 | + 7 -

Rekeningrijden best, dan ook de bestaande rekeningrijden (accijns) afschaffen!

ZwarteDag | 26-12-18 | 18:19 | + 8 -

Elektrisch of waterstof en gas zijn ook brandstoffen direct of indirect

pedro300 | 27-12-18 | 08:28 | + 2 -

Rekeningrijden bestaat al heel lang in NL. Wat denk je dat die accijnzen op de brandstof zijn?

CamaroHans | 27-12-18 | 10:06 | + 1 -

Waar is de tijd dat een liter benzine 1 gulden 10 kostte en je een leuke nieuwe auto had voor onder de tienduizend gulden(5000Euro)

Mr.Crowley | 26-12-18 | 15:24 | 3 | + 15 -

Uit een tijd dat er minder mensen waren in dit land.

kloopindeslootjijook | 26-12-18 | 18:09 | + 7 -

@kloopindeslootjijook
Toen (in 1978 bv) moesten we 564.000 mensen in de wao + 200.000 werklozen en 1.280.000 in de AOW onderhouden. Totaal 58,6 miljard gulden op 13,9 miljoen inwoners

hier openen | 26-12-18 | 18:31 | + -2 -

kg lpg 8 ct , mercedes 200 d of citroen ds in 1972 onder die prijs

pedro300 | 27-12-18 | 08:30 | + 0 -

Ik ben alleen voor als buitenlandseauto's direct betalen.
Maar heel vaak is het onmogelijk om de rekening op te sturen naar thuisland omdat ze niet meewerken en als ze meewerken met gegevens de rekening in de prullenbak verdwijnt.
Uiteindelijk is Pjotr spekkoper en mag Peter zoals altijd betalen.

Johan_Voorhaar | 26-12-18 | 15:22 | 6 | + 7 -

@Raider Twix | 26-12-18 | 15:38

Dat geldt idd ook voor Piotr. Probleem is alleen dat Polen die gegevens niet deelt (Roemenië etc ook niet), waardoor piotr al 15 jaar lang voor ca 25 euro per maand in een relatief nieuwe Audi A4 met zware motor kan rijden in Nederland.

En dat op een salaris van 10 euro bruto per uur.

Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen als Nederlander.

DMaN | 26-12-18 | 16:28 | + 10 -

nou in de brandstof is eerlijkste belasting ,ook de grasmaaier ,bladblazer brommer en wat nog meer betaald dan

pedro300 | 27-12-18 | 08:32 | + 0 -

@huisregelneef
Eigendom en gebruik ja.

Raider Twix | 27-12-18 | 19:08 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Fileprobleem, huizentekort, vervuiling, epidemies, ... het heeft allemaal 1 hoofdoorzaak: teveel mensen op de planeet.
Dat lost men niet op door belastingen, tenzij een belastingvoordeel voor wie maximaal 2 kinderen heeft.

Nonkel Frituur | 26-12-18 | 15:12 | 1 | + 17 -

Aparte rijstroken voor mensen zonder kinderen.

kloopindeslootjijook | 26-12-18 | 18:10 | + 6 -

Zouden werkgevers nog personeel kunnen vinden straks in die belasting treiter zones?

Raider Twix | 26-12-18 | 14:39 | 2 | + 3 -

Op een gegeven moment moet je er gewoon een berekening op loslaten of werken nog wel loont. De auto kost me nu puur aan bezit al zeker 2 maandsalarissen netto (belastingen, verzekering, afschrijving). Maak daar een 3e van en ik kan beter parttime bij de plaatselijke McDonalds of weer terug als vakkenvuller aan de slag.

Persoonlijk vind ik het allemaal pure kapitaalvernietiging wat de overheid tegenwoordig aanricht. Een overheid moet goedkoper en efficiënter worden met minder regels naar de toekomst toe. Men doet precies het tegenovergestelde.

Stonecity | 26-12-18 | 14:58 | + 25 -

@Stonecity | 26-12-18 | 14:58
Het is een beetje de ziekte die bij top-ambtenaren en politici hoort. Ze zijn al lang niet meer bezig voor de burger, ze willen op feestjes hun vrinden kunnen overbluffen. Bijv. met hoe ontzettend ze deugen.
We hebben dit al eerder gezien met schoolbesturen die megalomane vastgoedprojecten opzetten, en woningbouw stichtingen die in aandelen aan het handelen waren.

TheEgg | 26-12-18 | 22:38 | + 4 -

zo is dat, Duitsland, Frankrijk, Italie en Oostenrijk tolwegen, Polen, Bulgarije, Roemenie, Oekranie, etc etc geen enkele wet om de auto's te belasten met goedkope benzine dus Belgie gaat ook heffen op het rijden op landswegen.. ergens zullen toch die stukgereden wegen door moeten worden opgelapt zodat van Noord naar Oost Europa ook een vorm van nivileren komt.. betalen zullen we in Nederland op alles voor heel Europa. Nu de tolwegen of anderzijds autokostenheffingen, over een paar jaar zit er ook een mileuzone sticker of whatever bij door de landen om ons heen behalve in dit land. Daar legt de regering de rekening alleen neer bij de Nl burger.

fikkieblijf! | 26-12-18 | 14:31 | 1 | + 3 -

Oost Europa kiest niet in Nederland, dus NL stemvee moet bek dicht houden want zelf voor gekozen. Stemvee moet nou eenmaal gemolken worden...

ZwarteDag | 26-12-18 | 18:22 | + 3 -

Ik denk altijd dat men niet voor de lol in een eindeloze rij gaat staan. Wat heeft het voor zin om files tegen te gaan als de oplossing handen vol geld kost? Een auto is een onvoorstelbare money sink...

StiekemeBunzing | 26-12-18 | 14:19 | + 2 -

Ik ben tegen rekeningrijden. Files zijn geen probleem dat opgelost moet worden, maar een symptoom van economische voorspoed. Files zijn een mechanisme om mobiliteit te reguleren. Wordt de vertraging te groot, dan besluiten bepaalde verkeersdeelnemers vanzelf op een ander tijdstip, op een ander manier, of via een andere route naar hun bestemming te reizen.

Dit mechanisme verstoren omdat bepaalde automobilisten anders niet plankgas in de linkerbaan kunnen blijven plakken, is echt absurd.

Huisregelneef_III | 26-12-18 | 14:02 | 7 | + 6 -

@Dezenaamhier | 26-12-18 | 15:32
Mwah, dat geld is het probleem niet. Zodra er voldoende mensen EV rijden, dan zijn er tientallen manieren om dat te belasten. Net zoals je straks ook gewoon belasting gaat betalen over elke kW die je uit je zonnepanelen haalt. (dat kan zo'n slimme meter uitstekend registreren)
Waar het bij rekening rijden om gaat is iedereen een GPS kastje in de auto, en volledige controle over waard e burgers zijn. Paranoïde? Kijk maar naar China.

TheEgg | 26-12-18 | 22:34 | + 3 -

laat de regering gewoon eens bedrijven gaat verhuizen naar het oosten des land vooral die van export afhangen in Europa in en weigeren bedrijven in het westen te gaan zitten .Dan heb je dat gereis ook niet.

pedro300 | 27-12-18 | 08:36 | + 0 -

@pedro3000 Als verhuizen een zinnige optie is (je krijgt er meer klanten/beter personeel/beter bedrijfsresultaat), dan zouden bedrijven dat zelf wel doen. Groningen is het bewijs dat gedwongen verhuizing niet werkt.

marcoplarco | 27-12-18 | 09:41 | + -1 -
▼ 4 antwoorden verborgen

Geen last van; ik neem het vliegtuig wel als ik er doorheen moet.

obominotie | 26-12-18 | 13:52 | + 1 -

Nee hoor. Ik ben per eind 2020 weg uit Belgie.

Haberdoebas | 26-12-18 | 13:52 | + 0 -

Ik ben voor rekening rijden en spitsheffing. Laat sloebers maar buiten de spits naar hun werk gaan, wie betaalt bepaalt!

lulhannel1928 | 26-12-18 | 13:30 | 3 | + 5 -

Dit was natuurlijk sarcasme, automobilisten wegpesten met nog meer kosten gaat mij veel te ver.

lulhannel1928 | 26-12-18 | 13:38 | + 1 -

Ik was laatst een maandje in Bergen Noorwegen. Dit leverde mij een rekening van 700 euro aan tol op. Daarom koopt ook iedereen een EV hier dan rijd je voor alsnog tolvrij rond.

alufoliegroothandel | 26-12-18 | 15:01 | + 2 -

Alufolie groothandel. die noren zijn gewoon hypocriete kloothummels ,de welvaart daar komt notabene uit het gas en olie.en TERRORISTEN ONDERHOUDERS MET HUN STEUN die flapdrollen .aan fout volk.

pedro300 | 27-12-18 | 08:40 | + -2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken