Niet de bedoeling: zakenlui verdienen aan falen NS

Schande, die """zakenmannen"""
Schande, die """zakenmannen"""

Als u erop staat om uw huis te verkopen voor €1 en daarnaast een miljoenenbonus wilt geven voor het onderhoud ervan, bent u dan knettergek of is de koper maligne? Wij gaan voor het eerste. Zo niet het AD. De NS (een bedrijf dat staande mensen transporteert terwijl zij voor zitplaatsen hebben betaald, red.) faalde en dat maakt volgens de krant de spekkopers verdacht. 'Snelle jongen', 'autocoureur', 'zakenman die profiteerde', dat is zo'n beetje de toonzetting van een bericht dat zich toch echt anders laat samenvatten. 'De eigenaar van een bedrijf dat onderhoud langs weg en spoor pleegt, krijgt de kans een enorme hoeveelheid percelen langs het spoor - in totaal vele honderden hectares - over te nemen van NS Vastgoed. Hij betaalt slechts 1 euro voor de grond, en krijgt daarnaast nog eens een stevige bonus van NS: 6.750.000 euro. In ruil daarvoor verplicht hij zich alle gronden langs het spoor te onderhouden zolang die van hem zijn.' Uiteraard voelt u de bui al hangen, deze gronden zijn later nodig. ProRail (een bedrijf dat ooit gescheiden is van de NS omdat het handiger schijnt te zijn om rails en rijtuig bij verschillende partijen in beheer te hebben, red.) zag zich genoodzaakt de gronden die voor een appel en een ei waren weggegeven, voor miljoenen terug te kopen. €15 miljoen moet worden afgerekend. Dus de ondernemer - niet de eerste die voor miljoenen beter wordt van het falen van de NS, overigens - heeft effectief €22 miljoen gepakt voor niet meer dat wat maaiwerkzaamheden en overig onderhoud. Lekker gewerkt, pik. Zullen we het dan nu even hebben over het echte verhaal: hoe is de communicatie tussen de NS en ProRail zo slecht dat dit mogelijk is? Bij de semi-overheid gaan ze hier nooit uitkomen, dus wij adviseren om maar gewoon een leger peopdure consultants in te huren om de irrationele scheiding (en het verstand tussen NS en ProRail te analyseren. Het zou namelijk fijn zijn dat dit soort miljoenenflaters stopt. Omdat we de kwaadste niet zijn, schrijven we vast de conclusie van het rapport op: 'Wat betreft de scheiding tussen NS en ProRail: uithuilen en opnieuw beginnen'.

Reaguursels

Inloggen

Ns tickets worden 'vervoersbewijzen' genoemd en niet 'plaatsbewijzen'. Juridisch vuiligheidje.

loze stijl | 24-12-18 | 10:16 | + 2 -

nou een plannetje van een paar goochemerds zou het maar zo kunnen zijn.Wat dus gelukt is.En was dat zo is het een perfecte roof.Wat in de witte boorden kringen wel vaker lukt

pedro300 | 24-12-18 | 09:09 | + 0 -

hahahahahahahahahah...... snik snik..... hahahahahahaha...... snik snik snik snik..... hahaha... snik snik snik snik snik.. hah... snik snik snik snik snik snik... h...... snik snik snik snik snik snik snik....
En we gaan weer over tot de orde van de dag.... niemand is hier weer verantwoordelijk voor. En net zoals bij de ING(775 miljoen) gebeurt er niks.... dit is weer een triest geval van onze leidingsgevers.... ohhh ik ben nu een NEE zegger zeker :)))))))

Bello de Hond | 24-12-18 | 09:03 | + 1 -

De man die de grond langs de spoorlijn voor 1 euro heeft gekocht... heeft goede connecties met de NS.
De miljoenen winst wat hij nu maakt deelt hij netjes met de top van Prorail.

sociaal_econoom | 23-12-18 | 21:45 | + 4 -

Wat een gerotzooi weer.
Mensen willen gewoon van A naar B en een beetje vlot. En goed. En betrouwbaar. En planbaar.
Overheden werken niet altijd even vlot, maar met dingen in markt zetten gaat het ook nogal eens mis. En wie krijgt de rekening weer?

kloopindeslootjijook | 23-12-18 | 18:18 | + 1 -

De titel klopt natuurlijk wel: Het is niet de bedoeling dat wat handige jongens verdienen aan het gefaal van de NS. Maar je kunt het ze ook niet kwalijk nemen, tenzij er boze opzet in het spel is. (een vriendje die wat weet over de bestemmingsplannen bijvoorbeeld)
Probleem hier is echter dat het niet de NS is die heeft gefaald, maar de overheid met haar advies naar Prorail. De NS heeft keurig gedaan wat ze moest doen: Grond verkopen. De NS rijdt met treintjes, de infrastructuur is van Prorail.

TheEgg | 23-12-18 | 17:08 | + 6 -

NS doet wat ze moest doen: afstoten van grond waar ze niets aan heeft. Netto waarde van de deal met de ondernemers: positief. Want: afkopen van onderhoudsverplichting. Goed, ze had er méér aan kunnen verdienen, maar ProRail wilde dat niet.

ProRail was kortzichtig: grond die niet noodzakelijk *leek* voor de uitoefening van haar taken werd niet aangekocht, na overleg met het ministerie. Dat wreekt zich nu.

algoritmos | 23-12-18 | 15:33 | + 2 -

ProRail kreeg een aanbod voor een marktconforme prijs, niet de 1 euro deal.
ProRail en NS haten elkaar als de neten, zoek het daar eens, bij vertragingen geven ze elkaar ook altijd de schuld.

Harry Turtle | 23-12-18 | 13:29 | 1 | + 10 -

Dat is voor beide partijen wel zo lekker makkelijk, je kan altijd de ander de schuld geven (en het probleem niet oplossen, waarom zou je) als die zeurende reizigers weer moeilijk gaan doen, zodat je tijd overhoud voor vergaderen, strategische uitjes en een beetje grondspeculatie.

InTheTube | 24-12-18 | 10:04 | + 1 -

1. Pro rail handelde op advies van het ministerie;
2. Het toont aan hoe men met korttermijnl visie werkt;
3. Als NS dit geweten had, dan NS ook geld voor deze percelen gevraagd;
4. Vreemd dat niemand het over de verliezen van NS heeft:
Verkoopprijs: 15.000.000
Betaalde kosten: 6.500.000
Totaal: 22.500.000
Minus onderhoudskosten ???

Verliezen: v iemand?

Yoo2621 | 23-12-18 | 13:26 | + 2 -

Prorail heeft als eerste deze gronden door ns aangeboden gekregen, als je verhaal optekent doe het dan wel goed Hilderink!
Daarna heeft Prorail om advies gevraagd aan het ministerie infrastructuur en waterstaat en die hebben een negatief advies gegeven.
Waarom is mij een raadsel, aan de andere kant is dit fuckup 347885356764 van de rijksoverheid. Reden overigens waarom ik de rijksoverheid zo klein mogelijk wil hebben: omdat ze echt alles verkloten waarbij ze betrokken zijn.
Overigens koste dat ‘beetje maaien’ een miljoen per jaar, door vele kleine ver uit elkaar liggende stukjes, reden waarom ns ervan af wilde zelfs al koste het geld. Ns heeft die 7 mln al weer terugverdient door besparingen, dus zo gek waren die niet!

ZwarteDag | 23-12-18 | 13:13 | 3 | + 17 -

Inderdaad de koper leek eerst zichzelf genaaid te hebben door de onderhoudskosten.
Totdat hij opeens allerhande werkzaamheden op zijn terrein zonder kennisgeving/toestemming zag plaatsvinden.
Toen dacht hij kassa.....

barrykoningen | 23-12-18 | 15:06 | + 9 -

Ik heb toch vermoeden dat hier een vorm van corruptie sprake is. Daar zou eens goed onderzoek naar gedaan moeten worden. Welke ondernemer heeft die grond + enorme zak geld aangeboden gekregen? Waren er meerdere partijen die hierop konden intekenen? Is er een verband te vinden tussen een hoge pief bij Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de ondernemer die de grond gekocht heeft? Etc...

DolfWeerwolf | 23-12-18 | 16:25 | + 15 -

Fuckup? Ik denk het niet, hoor. Je kunt als vastgoedboefje maar beter vrindjes bij de overheid hebben, anders word je nooit rijk. Kijk maar naar die lui van Chipshol. Als je denkt de overheid te slim af te zijn maken ze je kapot. Als je een kluif toegeworpen krijgt van een bevriende ambtenaar, dan is er "helaas niks meer aan te doen" dat de overheid miljoenen over de balk smijt.

Huisregelneef_III | 23-12-18 | 17:13 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken