Schipholdirecteurtje ziet groei stagneren, schuld van Den Haag

Vandaag moet het dan gaan gebeuren: de zogenoemde Omgevingsraad Schiphol komt met een 'groeiadvies' voor de luchtvaartsector. Deze raad, waarin provincies, gemeentes, milieuorganisaties en last but not least omwonenden onder leiding van Hans Alders deel van uitmaken, buigt zich ook over de kwestie Lelystad Airport. Die moet vakantievluchten overnemen van Schiphol, aangezien de hoofdluchthaven de grens van 500.000 vluchten nadert en ruimte nodig heeft voor zakenvluchten. Lelystad Airport moet in 2020 open gaan. Prima plan, maar er zijn nogal wat factoren die hier feitelijk een streep doorzetten. Allereerst heeft de Europese Commissie bepaald dat Lelystad niet alleen als achtervang mag dienen maar ook zelfstandig moet groeien. Daar zijn de coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie op tegen. De VVD staat uiteraard te popelen om Lelystad open te gooien, maar veel oppositiepartijen willen juist dat er een dikke rode streep door gaat. En dan zijn er natuurlijk nog vervelende dingetjes als milieu- en geluidsoverlast. Die vliegende kisten richting Flevoland maken toch meer herrie dan eerder verwacht of gehoopt, waarop de provincie Gelderland als harde voorwaarde heeft gesteld dat lage vluchten moeten worden geschrapt voordat de boel open kan. Een compromis hangt in de lucht: Lelystad Airport uitstellen tot 2023. Die datum komt niet uit de lucht vallen: in 2023 is de herdeling van het Nederlandse luchtruim afgerond. Dan is er duidelijk hoe er precies van en naar Lelystad gevlogen zal worden én wordt de de beslissing lekker over deze kabinetsperiode heen getild. Maar in De Telegraaf is het vanochtend toch nog even dreigen geblazen door de verschillende belanghebbenden. 

Tegen luchtvaartwatcher Yteke zei Schiphol-directeur Dick Benschop donderdagavond 'vlak voordat hij weer in overleg ging met Alders' dat het aan minister Van Nieuwenhuizen is om knopen door te hakken. Want 'De partijen liggen minder ver uit elkaar dan je zou denken'. Ook president-directeur Pieter Elbers van de KLM noemt de onderhandelingen 'het belangrijkste onderwerp van dit moment', aangezien zijn maatschappij uiteraard grotendeels afhankelijk is van Schiphol. Maar dat de partijen inderdaad niet ver uit elkaar lijken te liggen, blijkt wel uit de uitspraken van Kees van Ojik, die de bewoners vertegenwoordigt. Volgens Van Ojik dreigt er een totale stop op groei van de luchtvaart in Nederland. Hij is van mening dat de hinder van luchtvaart eerlijker verdeeld moet worden. 'De politiek moet wel beseffen dat een geringe geluidsoverlast rond Lelystad Airport niet te vergelijken is met de herrie die bewoners ervaren in de Haarlemmermeer als er geen vakantievluchten naar de polder worden verplaatst.' Waarschijnlijk zouden Benschop of Elbers het niet beter kunnen verwoorden. Maar of de bewoners van de gebieden waar straks een boel meer vliegtuigen over gaan vliegen zo blij zijn met deze voorman, kun je betwijfelen. 

Reaguursels

Inloggen

1e vlucht 1x belasting
2e vlucht binnen een jaar 2x belasting
3e vlucht binnen een jaar 3x belasten
4e vlucht binnen een jaar 4x belasten
En je mag opsparen over 3 jaar.
Zoiets?
Henk en Ingrid gaan toch maar 1x per jaar op vakantie, als het mee zit. De rest is zakelijk.

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 19:30 | + 0 -

Ziet de groei stageneren.
Is dat erg dan? Moeten we eindeloos doorgroeien dan?
Van wie moet dat?

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 19:28 | + 10 -

Ziet de groei stageneren.
Is dat erg dan? Moeten we eindeloos doorgroeien dan?
Van wie moet dat?

kloopindeslootjijook | 21-12-18 | 19:28 | + 0 -

Hoeveel procent CO2 uitstoot scheelt het als Schiphol niet groeit? Een jaar of tien geleden hadden we deze zelfde discussie ook al, maar dan bij de grens van 380.000 vliegbewegingen onder mevr. Netelenbos.

Straks mogen wij extra CO2 heffing betalen opdat men in Parijs een grotere winst haalt bij AF/KLM.

Vitaly Chernobyl | 21-12-18 | 17:45 | + 4 -

We moeten eens stoppen met dat alles maar moet groeien, de bevolking in een overvol land hoeft niet te groeien, Schiphol hoeft niet te groeien. Hou eens op met die waanzin.

Deviant | 21-12-18 | 17:34 | 1 | + 13 -

Jawel, alles moet groeien. Hou eens op met die waanzin dat het allemaal minder moet, want dat gaat ten kost van uw en mijn portemonnee. We moeten ons voorbereiden op groei, groei, groei. Meer huizen bouwen, want nee de bevolking krimpt niet, ondanks dat "experts" al tientallen jaren met droge ogen beweren dat het nu bijna zover is. We moeten ook rekening houden met economische groei, ondanks dat er al jarenlang allerlei "experts" lopen te blaten dat de koek nu echt op is vanwege peak oil/grondstoffenschaarste/opkomst BRIICS/zuig zelf iets uit je duim. De economie blijft groeien omdat de beroepsbevolking blijft groeien en de techniek staat ook niet stil.

We moeten van echt alles meer, meer, meer hebben, op één ding na. De boven ons gestelden gaan echt geen genoegen nemen met een kleiner deel van de koek, dus moet de koek groter blijven worden, anders ga ik er op achteruit.

Huisregelneef_III | 22-12-18 | 19:35 | + 0 -

Het wordt tijd dat we Schiphol verplaatsen naar een eiland in de Noordzee. Zijn we van het gezeik af.

* Il Principe * | 21-12-18 | 17:19 | 2 | + 2 -

Of die zeurende bewoners. Stoppen we hun huizen vol me5 lieve vluchtelingen die we, hoe ironisch, met vliegtuigen vol tegelijk NL in vliegen.

The2Amendment | 21-12-18 | 17:55 | + 2 -

Bij een paar molentjes op zee schreeuwt men moord en brand, dus ga er maar niet van uit dat er langs de Noordzeekust draagvlak is voor een vliegveld op zee.

Huisregelneef_III | 22-12-18 | 19:19 | + 0 -

Bizar hoe de regering opnieuw de wemsen en belangen van de bevolking negeert.

zeeman73 | 21-12-18 | 16:15 | + 1 -

VVD is allang bezig met plan B: e100 luchtvaartbelasting enkele reis voor alle vluchten korter dan 2.500km. Daarna haken alle charters af en is er voor de KLM alle ruimte om te groeien..
Eerst voer je een nieuwe belasting in met een heel laag tarief en dan voer je elk jaar razensnel het tarief op. Dom stemvee heeft toch niets in de gaten en stemt toch wel weer voor het kartel...

ZwarteDag | 21-12-18 | 14:50 | + 8 -

Het klimafaat gaat schiphol gewoon veranderen in een park met eenhoorns en knuffelbomen alwaar u een bio vega hapje kunt nuttigen onder het genot van een elfen muziekje. Problem opgelost.

Zatkniss | 21-12-18 | 14:41 | + 5 -

Zonder groei van Schiphol komt de Nederlandse economie tot stilstand. Dit is niet waar natuurlijk, maar is wel wat ons is wijsgemaakt.

StiekemeBunzing | 21-12-18 | 14:39 | + 14 -

Nou Dick Benschop, mijn groei wordt ook al jaren geblokkeerd door Den Haag, wat zeurt u nou? Dat is hoe ze rollen in Den Haag.

pibasso | 21-12-18 | 13:49 | + 10 -

Oh, het groeit dus alsnog.
Prima dan.
Wat mij betreft tijd voor krimp, maar zover is het dus nog niet eens.

mark1487 | 21-12-18 | 13:11 | 1 | + 3 -

Stagnatie, geen krimp.
Stagnatie is geen groei is niet interessant voor beleggers/geldschieters.

boerk | 21-12-18 | 21:17 | + 0 -

Herrie Schiphol wordt geen spetter minder want na 1 jaar zal het aantal vluchten toegenomen zijn en resultaat is dat er 2 grote gebieden zijn met onacceptabele last van vliegtuigen.

Zou je wel willen we | 21-12-18 | 13:01 | + 9 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken