VVD in paniek. Automobilist betaalt voor klimaatakkoord

Vandaag is de dag dat er een nieuw hoofdstuk gaat verschijnen van het meest stroperige en vol met beleidsjargon gevulde boek van 2018: dat over het klimaatakkoord. In een notendop: de Klimaattafels - waar al die verschillende maatschappelijke organisaties aan zitten, onder leiding van Ed Nijpels - presenteren straks alwéér een Klimaatakkoord, dat hopelijk een fractie concreter is dan de eerste. Vervolgens komt het kabinet met een reactie, en krijgen onze planbureaus de boel onder hun neus om door te rekenen. Althans, om eerst te onderzoeken óf alles wel door te rekenen valt. Wat het precies is dat we straks te zien krijgen kunnen we het best omschrijven als een 'tussenakkoord' met weer heel veel niet-concrete zaken. Het aloude probleem is namelijk dat zodra een maatregel concreet wordt, ook het kostenplaatje in zicht komt en dat zorgt voor zeer veel politieke heibel. Men neme het naar het AD gelekte idee om benzine- en dieselrijders €2 per maand per auto te laten betalen (in jargon: een 'innovatietoeslag op bezit') om al die subsidies voor elektrische auto's te financieren. Daarbij moeten de accijnzen op brandstof en de motorrijtuigenbelasting omhoog. Maar dat kan natuurlijk niet voor de VVD, die daarom het gedurfde voorstel doet om de vliegtaks maar te verhogen van €7 naar €15. Deze kwestie zal één van de redenen zijn dat Rutte III nog tot gisteravond laat zat te broeden op een reactie op het Tussenakkoord. Voor nu kiest de regering op dit vlak maar voor de techniek van het doorschuiven van de loeihete aardappel: de consensus is dat alle nieuwe auto's vanaf 2030 geen CO2 meer mogen uitstoten. Enfin, en wat als blijkt dat de voorstellen van vandaag niet werkbaar zijn danwel niet voor de 49% minder uitstoot in 2030 (vergeleken met 1990) gaan zorgen? Dan onderhandelen we gewoon door. De laatste woorden zijn voor minister Wiebes (Economische Zaken): 'Tussen nu en 2030 moet er heel veel gebeuren.'

Reaguursels

Inloggen

ff een zijweggetje.
tsjernobil en fukushima.
De laatste lekt nog steeds en er is een explosie van kanker in 2025 voorspelt.Volgens mij is die nu al aan het opstarten...

Ben5570 | 23-12-18 | 10:50 | + 0 -

pssstttt ik zal iedereen een geheimje verklapen!!

Al deze onverkoopbare autos die hier in de ban zijn gedaan door de klimaatgekken worden niet gesloopt!! Deze autos gaan allemaal richting Afrika. Die staan te springen om deze autos omdat die werelddeel hard aan het veranderen is naar een modernere wereld en de vraag naar voertuigen is zeer hoog.
Denk je dat shell dit zou toelaten? Dat zou anders een doodvonnis betekenen voor shell.
Alle autos die wij moeten weg doen om de wereld te redden om de opwarming van de aarde tegen te stoppen, gaat precies het tegenovergestelde gebeuren.
Al die autos die van ons geen drol meer waard zijn, Gaan allemaal op transport naar afrika!!!!!. Importeren is verboden, maar exporteren niet.

De luchtvervuiling word niet minder, maar ze maken het het juist erger.
Door dit kabinet is jouw portemonnee zinloos leeggestolen en miljoenen afrikanen kunnen daar opeens in onze brandstofauto rijden voor een prikkie. De shell maakt er profijt mee wand brandstof hebben ze nodig.

GREATbitcoin | 23-12-18 | 01:58 | + 1 -

ben blij dat ik ln spanje woon diesel is op dit moment 1.09 fles gas 15 eurie kan er een half jaar op koken en dat doen we elke dag verwarming met houtkachel en een keer in de maand het tuin aval verbranden de groeten uit het zonnige spanje

walmendebenz | 22-12-18 | 09:48 | + 3 -

De Nederlandse burger kan al steeds moeilijker rondkomen, betaalt al 20 jaar milieubelasting, maar op een dag worden ze wakker in Den Haag en doen ze net of wij nog genoeg hebben voor een megalomaan plan wat de wereld moet gaan redden.

We zullen ons maar niet afvragen wat er met 20 jaar aan milieubelastingen is gebeurd.

Nederland wil voorop lopen, maar dat is dom De innovatietoeslag verdwijnt naar de buitenlandse industrie, die er vette winsten mee maakt.

Subsidies zijn niet nodig als wij 5 jaar pas op de plaats maken. Laat de grote landen rondom ons investeren in nieuwe technologie. Als het klaar is en betaalbaar, dan stappen we in. Dan zijn er geen subsidies en lastenverzwaring nodig.

Het klimaatakkoord zoals het er nu ligt zal de Nederlandse welvaart een zware slag toebrengen. De verarming onder Rutte zal nog erger worden. Er zal nog verder genivelleerd moeten worden. Dat betekent dat werken nog minder loont en de middeninkomens tot armoede vervallen. Door de onzekerheid voor burgers zal de economie snel instorten.

De staat krijgt, zeker met rekeningrijden, nog meer invloed op onze levens.

Het klimaatakkoord is linkse repressie. Alsof de staat op een dag bepaalt met wie je trouwt, waar je gaat wonen en welke kleur sokken je mag dragen. Het zijn Noord-Koreaanse toestanden. Maakbaarheid is de nieuwe slavernij.

André4711 | 22-12-18 | 09:10 | + 2 -

Ik ben blij met mijn oldtimer op LPG voor dagelijks gebruik die ik vanaf volgende jaar ga rijden.
Geen BPM, 6% BTW bij invoer, geen MRB en 35% bijtelling over de economische waarde (al moet ik even rekenen, misschien is 25% over de nieuwwaarde wel nog goedkoper).

Majoor Pikindewind | 21-12-18 | 16:43 | + 2 -

Ik ben benieuwd. Kilometerrijden (waarin een CO2 heffing inzit) vind ik nog steeds het eenvoudigste en eerlijkste systeem. Gebruik (vervuiling) wordt belast. Nu wordt je boodschappen autootje even veel belast als een leasebak die 50.000 km p/j rijdt.

Aapje133 | 21-12-18 | 15:10 | 4 | + -4 -

Mee eens.
Maar dan zonder kastje, maar gewoon op de ingebouwde teller en jaarlijks via de APK doorgegeven.
Mits die enigzins fraudebestendig is/wordt.

mark1487 | 21-12-18 | 16:48 | + 5 -

U hoeft nooit te tanken ?

Uw Verzekeringsadvis | 21-12-18 | 16:48 | + 3 -

@ mARK1487. Juist wel met een kastje. Wat moeten alle buitenlanders betalen die door nederland rijden? Of andersom, Ik woon tegen de belgische grens, en mijn vrouw werkt in Antwerpen, Waarom moet ik de KMs in belgie betalen terwijl de belgen niks betalen die door nederland rijden?

brie-de-penis | 21-12-18 | 17:00 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Al die omslachtigheid. We weten allemaal waar dit op neer gaat komen: een giga lastenverzwaring voor de burger. De landbouw en het bedrijfsleven - in ieder geval het arme Shell - doen niet mee en we gaan weer vol inzetten op de kleingebruiker. Zeg maar gewoon wat we deze keer weer moeten betalen.

wapster | 21-12-18 | 14:42 | + 13 -

90% van de energiemix die we gebruiken bestaat uit grijze stroom, ondanks alle windmolens en zonnepanelen, als we overstappen op meer electriciteits verbruik vanwege warmtepompen en electrisch rijden neemt dit aandeel zelfs toe groenestroomleugen.nl/2018/12/11/emiss... probleem van uitstoot wordt dus alleen maar verplaatst

geldgelul | 21-12-18 | 14:07 | 1 | + 9 -

Dat niet alleen, het electronet in nederland is niet bestand tegen zoveel verbruik, dus alle kabels moeten vervangen worden en de meterkasten vaak ook, En al die kosten worden ook doorberekend aan de burger

brie-de-penis | 21-12-18 | 17:02 | + 6 -

Hoe vaak hebben we van de VVD niet gehoord: Stop met autootje pesten, als links weer de autokosten omhoog wilde brengen??
En wat doet de VVD weer (aan mee): Autootje pesten, autolasten verhogen.

Het zijn de grootste leugenaars bij de VVD.
Liberalen, ga weg bij de VVD.
De VVD is leugenbolwerk geworden met Rutte voorop.
De VVD is links geworden, dus een leugenbolwerk (pleonasme namelijk).

Forum is een goed en mooi alternatief..

Jan3863 | 21-12-18 | 13:36 | 3 | + 14 -

Vanaf 2030 geen benzine en dieselauto's meer aan te kopen in NL. Kutte wil een nationaal verbod gaan vragen in Brussel. Moet ik dan als ik naar Nederland wil rijden een tankwagen achter mijn auto hangen???? Zijn jullie meesters helemaal getikt geworden?

Zatkniss | 21-12-18 | 14:02 | + 3 -

Links. Links. Links.

Pilletje?

wapster | 21-12-18 | 14:55 | + 2 -

Sinds Bolkestein gedraagt de VVD zich behoorlijk links inderdaad. Lijkt me vooral een Rutte probleem, die is nogal links.

Poekieman | 21-12-18 | 21:15 | + 2 -

Klimaat smoesje nummertje duizendmiljoenmiljard.
Brandstof accijnzen omhoog is niet om het klimaat. Ze maken iedereen lekker om een elektrische auto te kopen. Daardoor word minder brandstof verkocht. Dat betekend minder inkomsten voor de roverheid. Om die misgelopen inkomsten toch te ontvangen gooien ze de accijnzen omhoog.

Zo gaat het met de sigaretten net zo, de accijnzen verhogen ze niet om te zorgen dat mensen stoppen met roken. Maar dat gebruiken ze als een smoes. Steeds meer mensen stoppen met roken door de hogere prijzen van tabak. De overheid kan dat geld niet missen. Daardoor verhogen ze de accijnzen op tabak steeds zodat er nog net zoveel de schatkist instroomt als 10 jaar geleden.

Paar dagen geleden las ik dat de overheid XTC wil reguleren, Met ook weer een smoesje over veiligheid. Daar gaat ze het niet hoofdzakelijk om. Het gaat ze om het geld. Ze weten dat XTC big business is en veel geld mee valt te verdienen. Volgens mij reguleerden ze al de hennepteelt.

Om nog even over die voertuigen terug te komen, Ik kan wel een voorspelling maken wat er gebeurd als iedereen lekker is gemaakt voor het elektrisch rijden en de brandstof autos zijn verdwenen. Als die tijd zover is gaan ze de wegenbelasting weer invoeren met hogere heffingen als je nu met een diesel hebt. De accus van deze autos gaan een nieuwe nieuwe melk koe worden van de overheid. Onder het motto; accus zijn zwaar milieu vervuilend en omdat er met laden schadelijke gassen vrij komen.

GREATbitcoin | 21-12-18 | 13:31 | 3 | + 7 -

Het gaat de overheid maar om één ding: het aftroggelen van zoveel mogelijk geld en daartoe zijn alle middelen - inclusief klimaatreligie en aanverwante leugens - geoorloofd.

Reken maar dat er over een paar jaar een 'zonnepanelentax' komt. De salderingsregeling gaat er natuurlijk sowieso aan. Zul je al die brave burgers weer horen jammeren bij Kassa en Radar, "ja, maar da's niet eerlijk!11!!!".

Nee, natuurlijk is dat niet 'eerlijk', maar wat had je dan verwacht?
Is u echt nog zo naïef, na decennialang leugens en bedrog?
Kennelijk wel.

EefjeWentelteefje | 21-12-18 | 13:46 | + 14 -

de accijnzen verhogen ze niet om te zorgen dat mensen stoppen met roken.

Steeds meer mensen stoppen met roken door de hogere prijzen van tabak.

Beetje met elkaar in tegenspraak vind je ook niet? Wellicht ligt de waarheid ergens in het midden.

RodeDraak | 21-12-18 | 15:22 | + -6 -

Het zijn allemaal maatregelen om belasting te verstoppen. BTW en inkomens- en vermogensbelasting snappen we allemaal en we weten ook wel ongeveer wat we er aan kwijt zijn. Dat is voor de staat niet zo goed. Accijns en andere heffingen zijn een stuk ondoorzichtiger, en tegenwoordig zit op zo'n beetje alle eerste levensbehoeften wel 1 of meerdere extra heffingen. Om nog maar te zwijgen van de verschuiving van rijkstaken naar de gemeente; op die manier worden allerlei stukjes van het budget en de verantwoording daarop onder het tapijt geschoffeld.

Ik ben wel een fan van belastingversimpeling. Je betaalt naar gebruik voor zaken die goed per gebruik af te rekenen zijn en die niet iedereen gelijk gebruikt (bijvoorbeeld de openbare weg). Waarbij de belasting niet meer dan kostendekkend mag zijn. De rest wordt via inkomstenbelasting, vermogensbelasting en BTW geheven. That's it. Maar ja: dan ziet iedereen hoeveel we echt betalen en dan zijn de gele hesjes zo weer uitverkocht.

Muxje | 21-12-18 | 17:33 | + 3 -

Motorrijtuigenbelasting omhoog... Ik betaal al 1350 Euro per jaar voor mijn Euro 6-diesel die gemiddeld over het hele jaar 1:23 rijdt. Die auto is schoner dan 90% van het totale wagenpark maar ik mag wel de hoofdprijs afrekenen.

Bytemaster | 21-12-18 | 13:10 | 2 | + 22 -

Ja, echt super slecht voor het milieu zo'n zuinige diesel. Daarom moet je logischerwijs de hoofdprijs betalen. Als je hem nou zakelijk zou hebben kostte het ineens maar een kwart van dat tarief.
Je weet wel, die zakelijke dieselbusjes die de hele dag af en aan rijden. Lekker vol gas en op het laatste moment vol in de ankers, want geen BTW op diesel of een chauffeur die het überhaupt niks kost. Dat mag wel beloond worden met een goedkoop belastingtarief.
Particuliere zuinige diesels daarentegen, dat zijn de echte milieunazi's.

Wat is het hier op sommige vlakken toch een ontieglijke kutbende.

citywok | 21-12-18 | 13:50 | + 19 -

Mooi toch? Ik €1024 voor mijn 5.9l V8 die ook 23l op 100km doet.

Majoor Pikindewind | 21-12-18 | 16:30 | + 3 -

Vliegtax verhogen? dan gaat de NPO failliet!

ParanoidAndroid | 21-12-18 | 12:53 | 1 | + 10 -

Eerst was ik fel tegen,maar dit argument, DOEN.

Tjemig | 21-12-18 | 23:41 | + 1 -

Co2 neutraal is gewoon niet meer naar je werk kunnen gaan , opgelost .

Jetstream | 21-12-18 | 12:35 | + 5 -

Vergroening is totaal verkeerd opgezet, logischer was geweest een 10 jaren plan met navolgende stappen:
1) 30 Model X duurste bestellen voor alle ministers en stassen (goede voorbeeld)
2) Alle gemeenten en provincies moeten in 5 jaar tijd alle voertuigen vervangen door elektrisch of gas. (veeg, vuilnis, scan, controleauto's enz)
3) Eerst de 5 of 10 grootste steden in NL verboden maken voor diesel vrachtwagens en pakketdiensten. Alles via een HUB waar elektrische distributie vrachtwagens staan af leveren. Straf je meeste vervoerders niet mee en maakt het toch gelijk speelveld. UPS / DHL / TNT hebben ook vaste auto's daar rijden dus ook daar niet echt een probleem.
4) Vervolgens Taxi's vertellen binnen 5 jaar vol elektrisch, ander geen vergunning.
5) Dan pas voor het bedrijfsleven fiscaal interessant maken om (normale) EV's voor personeel te hebben. (Klein) investeringsvoordeel en bijtellingsvoordeel tot 100K. Wel MRB.
6) Zorgen dat bovengenoemde voertuigen na 1e levenscyclus 2 a 5 jaar zakelijk gebruik ook privé interessant zijn (vb. BTW vrijstelling en MRB korting)
7) Stap 5 en 6 geleidelijk afbouwen als kantelpunt in zicht komt.

Klein beginnen en groots eindigen.

Overheid moet zelf het goede voorbeeld geven en een lange termijn plan hebben. Het feit dat bijtellingsregime sinds 2011 al tig keer gewijzigd is omdat het volledig uit de hand liep met V60 en Outlander PHEV's bewijst het gebrek aan kennis en visie.

der Schmutz | 21-12-18 | 11:59 | 4 | + 40 -

Eensch

rifraf | 21-12-18 | 12:24 | + 3 -

Onzinnig die fixatie op auto’s. Electriciteit wordt vooral opgwekt m.b.v. fossiele brandstof. Dus je verplaatst alleen de vervuiling. Er zijn ook andere bronnen: vliegtuigen, industrie, kacheltjes en de ergste vervuiling komt van de scheepvaart.

Mijn klomp breekt | 21-12-18 | 12:39 | + 10 -

goed plan ,de particulier met zijn meest geparkeerde auto veelal op eigen terrein, moet je gewoon aan de sterfhuis constructie overlaten ,want die is gekocht van afgeroomd geld en heeft geen kostenaftrek.En het voortijdig vervangen is ook geen milieu winst.

pedro300 | 21-12-18 | 12:55 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Het is zo jammer dat alle politieke partijen, inclusief zelfs Groen Links, lijken te denken dat het klimaatprobleem binnen onze landsgrenzen opgelost kan worden. Alsof het klimaat anders om gaat met Nederlandse dan met Chinese CO2 of zich iets aantrekt van een arbitraire lijn op een landkaart. Als nou iets een globaal probleem is, dan is het dit wel, in tegenstelling tot al die andere zaken die ze wel in Europees of mondiaal willen oplossen.
Het is zo'n ontzettende ineffectieve verspilling van geld om hier al die kostbare maatregelen te nemen terwijl in de grootste delen van de wereld (Zuid-Oost Azie, Afrika, Zuid-Amerika) men zich niets aantrekt van deze problematiek of het zich niet kan veroorloven er wat aan te doen. We sluiten hypermoderne (relatief) efficiente kolencentrales hier, maar laten de stokoude zwaar vervuilende centrales in Oost-Europa, de Balkan, China e.d. gewoon draaien. Beter was het geweest, als je tenminste a) echt wat wil bereiken en b) het mondiaal wil oplossen, om voor een fractie van de investeringen die we hier moeten doen in die regio's de centrales te moderniseren. Beter daar van "zeer zwaar vervuilend" naar "relatief schoon" dan hier van "relatief schoon" naar "nog heel klein beetje meer relatief schoon".

Jan Slot | 21-12-18 | 11:54 | 3 | + 36 -

Dat weten deze politieke partijen dondersgoed. Volgens mij interesseert dat hele klimaat ze eigenlijk geen barst (op wellicht een enkeling na), maar het bekt natuurlijk fantastisch, die 'klimaatramp'.
Het gaat ze maar om één ding: zoveel mogelijk geld aftroggelen van de burger. En daartoe zijn alle middelen geoorloofd.

Vergeet overigens niet dat het diezelfde burger is die hier iedere keer weer voor stemt.

EefjeWentelteefje | 21-12-18 | 11:58 | + 30 -

De CO2 weet waar de EU grens zich bevindt en vraagt eerst een visum aan. Ik heb bij mijn huis in Wit Rusland nog een Wolga staan (als correctors item) Kom ik graag een keer mee door de Grachtengordel en Laren tuffen. Boetes doen me niks, NL kan toch niet innen in BY. Daarnaast kom ik ook graag mijn 8 cyclinder op CH kenteken uitlaten. Gemeente boetes heb ik ook nog niet thuis gehad.

Zatkniss | 21-12-18 | 12:27 | + -1 -

Jan Slot | 21-12-18
Ook u bedankt voor dit prima stuk. Symptoombestrijding. Dat is wat er in het westen plaatsvindt.
Een voorbeeld, dichter bij huis:
In Rotterdam zijn al enige jaren oude diesels en oldtimers verboden in de binnenstad, terwijl er ieder jaar meer en meer cruiseschepen aanmeren. Een bezoekje van een cruiseschip levert meer fijnstof op dan 2 decennia van bovengenoemde auto's.
Maar ja, als in de koopgoot en op de lijnbaan rijke Amerikanen, Japanners, Chinezen en Russen hun poeplap massaal trekken, wordt er ineens weggekeken.....

R0ckhound | 21-12-18 | 13:47 | + 14 -

En ook hier komen ze mee weg. Ik vraag me af wat er moet gebeuren alvorens partijen als d66, groenlinks en de PVDA niet meer in de regering zitten. Een vlaktaks van 70% voor werkenden? Een zorgpremie van €900 per maand? Het mag immers wat kosten, al dat deugen.

opblaasschaap | 21-12-18 | 11:53 | 4 | + 15 -

nee dat zou meteen zo zichtbaar zijn en leiden tot een kikker die ontploft.. beter is het te stapelen van tig tax, accijns, BTW, heffingen etc etc en nieuwe te introduceren.. lekker verwarrend en warrig en als compensatie dan toeslagen voor hen die lijken te verzuipen.. maar ondertussen diegene die bovenstaande volledig mogen afdragen ook extra de grond in te duwen met het ophoesten van die toeslagen.. jazeker komen ze hiermee weg.. de verdeeldheid in Den Haag zorgt voor modellen waarin eenieder iets denkt te hebben bereikt maar ellendig uiteindelijk is voor het volk dat zij zeggen te vertegenwoordigen.

fikkieblijf! | 21-12-18 | 12:01 | + 9 -

Wat je ook leest en waar je het ook leest, en welk onderwerp het ook betreft: uiteindelijk komt het altijd neer op toch weer wat extra geld bij vooral de werkende Slaaf Modaal te halen. Dit kan nog jaren zo doorgaan, we hebben nog steeds wat eigen geld vrij te besteden. Het gaat zeer sluw en niet lineair, we krijgen er hier iets bij en daar iets af, uiteindelijk wel netto negatief. Als we in de goede jaren al zo inleveren, wat gaat er dan straks bij een onvermijdelijke nieuwe crisis gebeuren? Ikheb medelijden met de landgenoten die aan een vrouw en kinderen en aan een flinke hypotheek zijn gebonden. Voor mij duurt het nog een paar jaar, dan kan ik dit keer definitief het land verlaten. Sommigen leven nog in een waan, maar Nederland is allang het Nederland niet meer van vroeger, vreemde volken en culturen groeien en groeien, terwijl de autochtone werkende klasse die het meeste geld in de la brengt in rap tempo verouderd en gepensioneerd raakt en sterft. En dan kan het heel erg snel gaan met de aftakeling van Nederland en het gehele Europese Westen.

SpaansePeetvader | 21-12-18 | 12:03 | + 19 -

Fikkieblijf, u was me net een paar minuten voor... wat een waarheid. De kikker springt uit de pan als het te snel gaat, ze doen het heel slim, maar ze moeten wel, het is niet zo dat ze het voor hun lol doen, ieder jaar wordt het moeilijker de begroting rond te krijgen, zelfs nu al inmiddels in zogenoemde goede jaren. Niemand lijkt het zich te realiseren dat de onze beschaving zoals we die al een halve eeuw kennen op het punt staat definitief te veranderen.

SpaansePeetvader | 21-12-18 | 12:08 | + 7 -
▼ 1 antwoord verborgen

De auto's mogen geen CO2 meer uitstoten, maar de elektriciteitscentrales des te meer.

express | 21-12-18 | 11:40 | 3 | + 17 -

elektriciteitscentrales ook niet meer, stroom wordt voortaan door engeltjes gemaakt in lala land en vervoerd door een eenhoorn...

ZwarteDag | 21-12-18 | 11:47 | + 33 -

En getransporteerd via zilveren draadjes zonder weerstand, want linksdraaiend en door engeltjes bij het licht vd volle maan gesmeed.

Poekieman | 21-12-18 | 11:52 | + 13 -

@Poekieman | 21-12-18 | 11:52: Daar zijn mijn speakerkabels ook van gemaakt! Vandaar dat die wireless speakers zo worden gepusht. De klimatpolizei komt mijn kabels vorderen.

H. Caulfield | 21-12-18 | 13:13 | + 0 -

Vraag me af wie er meer debiel is, bedenkers in Den Haag of volk wat het slikt.
Er is sinds 2011 door middel van bijtelling / investerings / mrb voordelen ingezet op vergroening van wagenpark. Dat is gelukt, echter door het rigide wijzigen van regels en grote verschil tussen voordelen voor zakelijk en particuliere markt stromen auto's na gebruik niet door.
Voorbeeld: Tesla kopen in 2013 100k. 5 jaar 0% bijtelling, investeringsaftrek voordelen en geen MRB. Nu is auto 5 jaar oud, heeft 150k gelopen en moet weg. Dagwaarde 40 a 50k. Particulier gaat dit niet snel kopen. Kleine ondernemer ook niet. Deze moet over deze Tesla in 2019 7% bijtelling over eerste 50k betalen en 25% over 2e 50k betalen. = 16k bruto / 8k netto. Voor een 5 jaar oude auto welke 0% (directe) uitstoot heeft. Gevolg auto's worden geëxporteerd naar landen waar voordelen nog wel gelden en Tesla's van 2 en 3 jaar oude worden hiernaar toe geïmporteerd om nog paar jaar van voordelen te kunnen genieten. Totale onzin!
Nu wordt er 5 jaar lang minder geld ontvangen door overheid als investering in groen wagenpark en na 5 jaar is rendement weg.
Fiscaal beleid moet zo gemaakt zijn dat doorstroming van gebruikte 'groene' auto's niet gefrustreerd wordt. Overigens kan je voor <10K een Renault Zoe / Fluence kopen. Draken van auto's met minimaal bereik, maar voor meeste mensen ruim voldoende voor 95% van de keren dat je deze gebruikt.

der Schmutz | 21-12-18 | 11:40 | 6 | + 14 -

Dus juist als je kilometers gaat maken benzine c.q. diesel rijden, schiet lekker op met je groene utopia.

H. Drievuldigheid | 21-12-18 | 12:13 | + 0 -

@ H. Drievuldigheid.
Uw reken en begrijpend leeskunde toont aan waarom ere leden van de Josti band nog steeds het meeste stemmen krijgen.
a) Dat ik een groen utopia zou ambiëren is een conclusie welke u trekt. Waaruit weet ik niet. Ik stel enkel beleid van overheid ter discussie en de (non) argumenten waarom particulieren geen EV's zouden kunnen of willen kopen.
b) Schets ik een scenario. Dit kan dus gelden voor een deel van de bevolking.
c) U snapt het verschil tussen 95 en 5% blijkbaar niet. Als je 5%, 10% of desnoods 20% van je jaarlijkse KM met verbrandingsmotor huurauto rijdt, dan doe je de resterende 80 / 90 / 95% elektrisch. Een besparing in direct uitstoot van 80 / 90 / 95%.
d) Ik meld dat dit een keuze is. Je kunt ook niet met vakantie gaan, met de fiets op vakantie gaan, met het vliegtuig gaan of gewoon een Lancruiser 110 diesel kopen en schijt hebben. Maakt mij niet uit.

der Schmutz | 21-12-18 | 12:29 | + 3 -

Tip; koop een boek over zindelijk redeneren.

Man-Van-De-Rekening | 21-12-18 | 12:47 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een puinhoop!!! Dit krijg je als je het land laat besturen door in hun partij omhooggevallen nitwits zonder enig verstand van zaken.

R0ckhound | 21-12-18 | 11:32 | 4 | + 16 -

Hm... Ik heb op geen vd nitwits die NL al decennia lang regeren gestemd.

Poekieman | 21-12-18 | 11:48 | + 10 -

Zwartedag, geloof me, ik heb op geen enkele nitwit gestemt die nu in de regering zit, dus mij mankeert niets.

R0ckhound | 21-12-18 | 12:01 | + 3 -

Ik had al tijden plannen om tzt te verkassen naar een buitenland
waar je niet vooral wordt gepakt zonder er al te veel voor terug te zien
Maar zo rond 2014 lijkt me het uiterste tijdstip om mijn biezen te pakken
in de wetenschap dat vele reaguurders mij al lang zijn voorgegaan
Het houdt natuurlijk wel een keer op, velen van ons - geef nou toe - hebben er al jaren schoon genoeg van

Tobi | 21-12-18 | 15:22 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

"alle nieuwe auto's vanaf 2030 geen CO2 meer mogen uitstoten". Hoe dan?

Fresk | 21-12-18 | 11:30 | 5 | + 0 -

Heel eenvoudig. Vanaf 2030 mag een nieuwe auto geen benzine/diesel/gas meer zijn. Louter nog electrisch.
Uiteraard koopt niemand dan meer een nieuwe. Uitsluitend nog 2e hands. Totdat alle fossiele brandstofslurpers compleet uit elkaar vallen. Maar dat kunnen de boven ons gestelden zelf niet verzinnen.

Eagle0511 | 21-12-18 | 13:14 | + 7 -

Ik voorzie Cubaanse toestanden. Kost wat moeite maar dan blijft zo'n diesel bij 800.000km op de klok ook nog prima rijden.

marcoplarco | 21-12-18 | 14:17 | + 6 -

Nou gewoon, je verkoopt die auto aan een Duitser. Die verkoopt de tweedehands auto. Deze tweedehands auto importeer je naar Nederland, je tikt BPM af die in 2030 nog steeds niet afgeschaft zal blijken te zijn, en dan zet je hem voor de nieuwprijs in de showroom.

Huisregelneef_III | 22-12-18 | 18:28 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Wordt er niet beter op in het klimafaat. Maar ja u stemt op groen links, d 66 en de pvda. U verdient het. Vroegerh betaalde u den karos voor de adel, straks de Tesla, terwijl u zelf den benenwaghen magh nehmen. Wel buigen als Jesse en Femke langs rijden klima onderdanen

Zatkniss | 21-12-18 | 11:23 | 4 | + 21 -

Vergeet vooral de VVD niet. Het zijn toch de 3 kabinetten Rutte die hebben geleid tot hogere en meer belastingen.

Franker | 21-12-18 | 11:40 | + 20 -

Jesse is gaan wonen in Braboland ( betere omgeving voor de kids, lees 'blanke' school en schoner dan Den Haag). Dus iedere dag op de fiets naar station Roosendaal en dan met de train naar Den Haag (stukje lopen naar binnenhof). of wordt ie iedere dag met de auto gebracht? Met een Tesla... hybride... Benzine of gewoon achterin de diesel snurken...

edTheDodo | 21-12-18 | 11:43 | + 12 -

edTheDodo | 21-12-18 | 11:43
Mwah. Roozendaal heeft ook een behoorlijke mocro cultuur hoor.
Maar wacht... Jesse heet eigenlijk Yasser natuurlijk. Kwartje valt....

Eagle0511 | 21-12-18 | 13:12 | + 4 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken