Hele online retailsector pleurt in elkaar, Zalando en Asos in de problemen

Stenen winkels leggen het af tegen online, waardoor we in de winkelstraat alleen maar spotgoedkoop of reteduur kunnen kiezen. U kent dat verhaal waarschijnlijk ook want zelfs Roy Donders gaf dit als reden op van zijn faillissement. Maar ook kledingwebwinkels zelf zijn niet gevrijwaard van problemen. Als u een grote internationaal opererende webwinkel voor kleertjes moet noemen is de kans groot dat u met Zalando komt. Nou kijk eens aan, koersje Zalando: -15%. Andere (Britse) branchegenoten Boohoo: -12% en Next (-4%) doen het niet veel beter. Nu hebben deze online retailers het al langer lastig, maar de koersen reageren ook op het nieuwste slecht nieuws verhaal uit deze sector van Asos, dat vandaag meldt dat de verwachte omzetgroei van 20 tot 25% in het boekjaar tot augustus 2019 is bijgesteld naar 15%. 'Whilst trading in September and October was broadly in line with our expectations, November, a very material month for us from both a sales and cash margin perspective, was significantly behind expectations. The current backdrop of economic uncertainty across many of our major markets together with a weakening in consumer confidence has led to the weakest growth in online clothing sales in recent years. We have recalibrated our expectations for the current year accordingly.' En met een dergelijk bericht maakt je beursnotering een duikvlucht van liefst 40%. Hoewel het hier dus een vooral Britse aangelegenheid betreft, schiet men ook in Europa in de stress uit angst voor potentiële besmetting. Naast het genoemde Zalando heeft ook de koers van H&M lichte griep: -8%. En dat terwijl de Zweedse kledingreus juist zijn snelste kwartaalomzetgroei in drie jaar tijd noteerde. Bloomberg meldt dat de omzetgroei nog iets tegenviel voor analisten. Daarbij speelt ook mee dat de uitverkoop waarmee H&M de stapels voorraden mee probeerde uit te dunnen een negatief effect heeft op de markt. Het wordt mogelijk lastig om de prijzen te verhogen in december na de stuntprijzen van november en bovendien moet nog worden bezien wat de verkoopspurt aan winst heeft opgeleverd. Dat zullen de jaarcijfers eind januari uit moeten gaan wijzen. De race naar de bodem lijkt bijna de finish te hebben gehaald. Maar daar zal Royke Donders vast geen boodschap aan hebben. 

Bijschrift foto:

Valentina Belleza at the Bread Butter by Zalando 2018 in the Arena Berlin Berlin.

Reaguursels

Inloggen

Wie had ook ooit verwacht dat een Zalando rijk zou worden? Klanten bestellen 5 kledingstukken en sturen er 4 gratis terug. Die kledingstukken moeten weer als nieuw verkocht worden.
Kansloos dit.
Daarnaast is ons besteedbaar inkomen steeds lager, en geven we met name aan kleding veel minder uit dan voor 2007. Daarom hebben alle winkels behalve Primark het zwaar

André4711 | 17-12-18 | 22:20 | 1 | + 5 -

En de Action

Poekieman | 17-12-18 | 22:33 | + 3 -

Enige reden dat online retail rendeert is belastingontduiking en onderbetaling van werknemers. Nu daar stokjes voor worden gestoken klapt het hele zaakje in elkaar. Prima, terug naar vinyl luisteren in een stoffig hok met echte liefhebbers.

Schw4nz2.0 | 17-12-18 | 18:52 | + 10 -

Uitdaging is om 10 webwinkels te noemen die wel gewoon fatsoenlijk winst maken... je bent snel uitgeteld. Zelfs Bol.com bedelt jaarlijks nog bij Ahold voor centjes om verliezen te dekken.

zandoerlenaar | 17-12-18 | 18:07 | + 3 -

De meeste mensen barsten al van de kleding. Als het even tegenzit is kleding wel het laatste wat ze kopen. Bovendien zijn er al te veel kledingwinkels.

mona | 17-12-18 | 18:04 | + 6 -

Zalando heeft voorlopig ook nog niet de intentie om winst te maken. Zij focussen zich volledig op marketing om over een x aantal jaren pas winst te draaien. Misschien is dat met Asos wel hetzelfde geval.

oelvries | 17-12-18 | 15:52 | + 0 -

Niet raar nu er een recessie wordt voorspeld. De beurzen kelderen, armoe grijpt om zich heen. Een wereldwijde crisis in wording en dit zijn dan logische voortekenen.

Baron Clappique | 17-12-18 | 15:38 | 3 | + 22 -

Zal mij benieuwen hoe hard de klap dit keer zal zijn. De wereldeconomie in ogenschouw nemende, is fors misschien een understatement.
M.n. de armoe in NL, die niemand wil zien.
Als men niet kon rondkomen van minimumloon, hoe dan met de verhogING en van staatswege op zaken?
Truitje extra aan doen? Van welk geld.
Minder vaak naar dokter / tandarts? Enig idee hoeveel zorgmijders er al zijn?

MarcS | 17-12-18 | 16:26 | + 12 -

Inderdaad, ik roep het ook al een poosje, maar dit is weer een teken dat de crisis al begonnen is. De klap zal hard zijn vermoedelijk. Afgelopen jaren alleen het zuur van Rutte gekregen, voor zoet is geen plek waardoor het gros vd consumenten maandelijks minder geld te besteden heeft.
Bij iedere crisis gaat overheid bezuinigen wat resulteert in fors hogere belastingen en in combinatie met de uit de hand lopende kosten voor het "vergroenen" van de samenleving, wordt 2019/2020 rampzalig.
Ik ga wintertruien en haardhout inslaan, misschien ook maar een geel vestje kopen nu het nog kan.

deluiegriek | 17-12-18 | 17:15 | + 9 -

Ach het zoet wilde men uitdelen, maar toen kwam het milieu waarvoor we van Jesse en kornuiten moeren bloeden. En mensjes elders zijn zielog en moeten hier komen en dat noet ook betaald worden, want grootste gros blijft uitkering trekken. Wederom ff bukken voor Jesse en links NL.

GPZ550 | 17-12-18 | 20:09 | + 5 -

Ongeveer de helft schijnt weer teruggestuurd te worden - kan gratis -.
Dat drukt behoorlijk op de verdiensten zou ik denken.

marjen | 17-12-18 | 15:24 | 1 | + 6 -

Dat was al.

Baron Clappique | 17-12-18 | 15:39 | + 2 -

Nederlanders zijn de armen van Noord-Europa. En dat terwijl onze productiviteit en pensioenleeftijd hoog zijn.

André4711 | 17-12-18 | 22:16 | + 1 -

In NL zal de verhouding klaplopiër/produktiviër ook hoog zijn.

Poekieman | 17-12-18 | 22:31 | + 0 -

Misschien is het toch efficiënter om mensen hun spullen te laten halen. Van dat verschil kleed je het afhaalpunt mooi aan, en je hebt een winkel.

frank87 | 17-12-18 | 14:35 | + 20 -

Het verbaast me niks. Idd race naar de bodem. Maar als ik heel eerlijk ben, ben ik heel vaak teleurgesteld in mn online aankopen. Zelfs een broek van hetzelfde merk, hetzelfde type, toch zit het net niet lekker. Maar niet niet lekker genoeg om terug te sturen. Dus, dan maar eens in de zoveel tijd naar de winkel.

dyslexieman | 17-12-18 | 14:31 | 2 | + 13 -

precies, zelfs van Bommel schoenen met je vaste maat bestellen. Je zou denken dat ze na die paar eeuwen dat ze bestaan die leesten op orde hebben. Krijg je verdomme een paar schoenen toegestuurd waar zelfs clown Bassie niks mee kan beginnen. en maar weer naar het postkantoor. wat een gekut. Ga ik nog liever met de family de winkelstraat in. Hebben we tenminste bier en bitterballen na afloop en alles past.

kokkie klaphaak | 17-12-18 | 15:33 | + 26 -

Inderdaad. Online had een groot prijsvoordeel waardoor mensen dit op de koop toenamen. Inmiddels zijn de winkels die met 3 broeken per dag verkopen al quitte draaien verdwenen. Verder zijn er merkenoutlets en zaken als de Primark bijgekomen. Dat, gecombineerd met het feit dat niemand graag naar een PostNL/DHL/.. punt fietst om spullen retour te doen zorgt ervoor dat online verkoop stokt.

uch | 18-12-18 | 12:32 | + 0 -

zalando bestaat dan toch ook alleen uit investerings geld? Gratis verzending door heel europa, en de meeste vrouwen bestellen 15 dingen, om 14 dingen terug te sturen. Daar kun je gewoon niks meer aan verdienen.

Henk de Vries2074 | 17-12-18 | 14:30 | + 32 -

Hudson Bay idem dito. Trouwens erg dom wat zij in Nederland even gingen regelen en nog niet uitgeregeld is. Min 80 miljoen. Ik denk dat ze panden moeten verkopen.

Cocorico | 17-12-18 | 14:18 | 1 | + 4 -

Die toko bezit de gebouwen niet, volgens mij iets te ruime huurcontracten voor de flop die t is. Ben benieuwd wat de afkoopsommen van die contracten zijn. Pull the plug zou ik zeggen.

zandoerlenaar | 17-12-18 | 18:08 | + 0 -

Toch vreemd als ik zie wat zalando vraagt voor zijn spulletjes, en als ik zie wat er altijd aan zalando pakketjes ligt te wachten bij het postNL punt.

cneaker | 17-12-18 | 14:11 | 2 | + 3 -

Als de helft op Zalandos kosten weer terug gestuurd wordt schiet t niet op.

Hiesjes | 17-12-18 | 15:01 | + 2 -

Hiesjes | 17-12-18 | 15:01 | + 0 - En dan ook nog vernietigd worden, want opnieuw inpakken is te duur... Misschien had Roland Kahn toch niet zo ongelijk...

dyslexieman | 17-12-18 | 15:13 | + 4 -

*Geeft de Zalandoman een knuffel.

ZoltarTheMagnificent | 17-12-18 | 14:00 | + 5 -

besteedbaar inkomen keldert jaar op jaar op jaar.
icm achteraf betalen (wat dan dus niet gebeurt)

beschuitfluiter | 17-12-18 | 13:58 | + 24 -

De reden is simpel: de kledinglijnen lijken te veel op elkaar. Duur of goedkoop, alles oogt hetzelfde. Niemand heeft zin om meer van hetzelfde te kopen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-12-18 | 13:54 | 1 | + 14 -

Reden is nog simpeler, Ultra transparantie en enorm lage merktrouwheid. Vooral met online marketing vecht met om de order van precies dezelfde artikelen met 0 marge. Toegevoegde waarde van Zalando VS Bol.com is 0. Amazon slokt t zooitje zo op aangezien zonder dedicated aandacht Amazon nu ook al in de top 10 staat in veel categorieën

zandoerlenaar | 17-12-18 | 18:11 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken