Owjee. Opvolger V&D staat op instorten

Doorlopen mensen
Doorlopen mensen

En dan hebben we het natuurlijk over Hudson's Bay Company. Die naam hadden we ook in de kop kunnen prikken, maar dan had u gedacht van Hudsonwattes? Nederlanders lopen namelijk massaal de dertien warenhuizen van HBC voorbij. Terwijl de Canadezen hier anderhalf jaar geleden met veel bombarie het land binnenkwamen. Sinds de Bijenkorf zich was gaan richten op rijke Chinezen was dit arme polderlandje namelijk verstoken van een mooi warenhuis voor de middenklasse. Daarom zou HBC wel even 'het beste warenhuis ter wereld' middels de 'grootste lancering ever' openen. Was allemaal nog nooit vertoond in Nederland. En nu? Uit interne stukken die richting de kleega's op de Basisweg zijn gewaaid blijkt dat HBC hier €80 miljoen verlies lijdt. Sta je dan met je grote Angelsaksische waffeltje en paniekerige strategiewijziging. Achter een woordvoerster te schuilen dat 'er iets gaat gebeuren', maar onduidelijk wat want 'de nieuwe eigenaren moeten nog besluiten nemen'. Sinds enkele maanden is de Europese tak van HBC namelijk gefuseerd met de Duitse warenhuizen Kaufhof en Karstadt. Die zijn dan weer in bezit van vastgoedtoko Signa. In de joint venture heeft Signa de meerderheid van de aandelen. Met de Duitse warenhuizen gaat het ook bepaald niet lekker. Dus ouderwets snijden in de kosten. In 2023 moet de post personeelslasten zo'n €100 miljoen lager uitvallen. Waar de ontslagenen gaan vallen is onduidelijk. Vooralsnog lijkt het erop dat HBC in Nederland juist op zoek moet naar personeel, omdat in Amstelveen en Utrecht winkels geopend gaan worden. Er zijn immers al langlopende leaseovereenkomsten afgesloten. Want, helaas pindakaas, voor de stenenschuivers van Signa. In tegenstelling tot aan de overzijde van de grote plas is HBC hier geen vastgoedbedrijf.

Reaguursels

Inloggen

Het zou prima kunnen werken. Doet het immers voor bijvoorbeeld de Bijenkorf ook. HB maakt echter de fout dat ze exact dezelfde merken verkopen als diezelfde Bijenkorf even verderop. Ik Amsterdam helpt het ook niet dat je drie panden hebt die binnen niet met elkaar verbonden zijn, waardoor je naar buiten en weer naar binnen moet om van de mannen- naar de vrouwenafdeling te komen.

Harrie Nak | 14-12-18 | 06:31 | + -1 -

Zoals velen hier ook al gezegd hebben: Hudson Bay heeft zich ongelofelijk verkeken op de Nederlander.
Misschien keken ze naar de lijstjes van welvarendste landen, of gemiddeld inkomen of iets dergelijks.
Zij wisten zeker niet dat als je een netto salaris van 2000 Euro hebt, je 1000 Euro kan aftikken voor je hypotheek plus verzekeringen, dan je gasrekening en auto, samen meer dan 500 Euro, en dan blijft er 500 over voor boodschappen , kleding en diversen, dus zeg maar slechts 120 per week.
Plus de Nederlander kijkt gewoon op internet, en koopt alleen maar als er korting/aanbieding is, Duh.
Serviezen, dekbedovertrekken, IKEA
Schoenen: internet en dan wachten op de aanbieding.
Dus eigenlijk zijn we via het falen van Hudson Bay erop gewezen dat de belastingen en woonkosten in Nederland gigantisch uit de klauw gelopen zijn, iets wat wij al wel wisten, maar blijkbaar de investeerders van HB niet.
LOL

King of the Oneliner | 13-12-18 | 18:03 | + 15 -

We importeren negers omdat het geboortecijfer in NL zo laag is. Zou er in Den Haag wel eens iemand uitgerekend hebben hoe je met 2000,- netto, 1000 woonlasten+verzekeringen, 500 voor auto, energie en telecom en dan nog 500 om van te eten kinderen onderhouden moeten worden?
Met afhankelijk van de leeftijd een kinderwagen, ieder jaar een fiets, een telefoon of tablet, en schoolreisjes naar London?
Gek he, dat het geboortecijfer zo laag is.

Vogelbeest | 13-12-18 | 19:08 | + 4 -

Het modale gezinsinkomen ligt wel een stukkie hoger dan 2000 euro. Denk zo'n beetje het dubbele.

Klapband1408 | 13-12-18 | 22:16 | + -4 -

Opening Amstelveen was al bijna een jaar uitgesteld, maar ik denk dat de patiënt al niet meer te redden is. De eerste indruk, het imago, verliezen, te duur etc. Dat wordt dweilen met de kraan open tot de stekker er definitief uit gaat.

kalescheet | 13-12-18 | 14:32 | + 2 -

Het fijne aan Hudsons Bay Amstelveen is dat er een Action pal voor de ingang staat. Of ze er ooit een spijkerbroek verkocht krijgen of niet, ze hebben de boel wel grondig opgeknapt. Die winst is alvast binnen.

Klapband1408 | 13-12-18 | 15:34 | + 1 -

Ik geef Hudson's Bay nog max 2 jaar in NL en dan is men vertrokken. De verliezen zullen dan zijn tot ongekende hoogte zijn opgelopen.

Dutch_Viscount | 13-12-18 | 14:23 | + 7 -

Weet u waar deze Canadese firma wel succes zou hebben? In China. Maar Canada gooit de eigen glazen in met het arresteren van een Chinese topvrouw, vanwege de handel tussen China en Iran. Nu heeft China twee Canadezen gearresteerd en deïnvesteert in alles wat Canadees is.

Eeuwig..Op..Vakantie | 13-12-18 | 13:43 | + -3 -

Chinezen kopen graag bij dat soort warenhuizen in Europa, Canada en de VS omdat die spullen uit die landen/werelddelen hen in eigen land een bepaalde status geeft. Zodra dat soort producten uit die warenhuizen ook in China te koop worden aangeboden verliezen ze hun status en zijn ze meteen een stuk minder interessant voor Chinezen.

Bytemaster | 13-12-18 | 14:14 | + 4 -

Ik was er laatst nog, leuke zaak wel. Ga binnenkort met mijn wederhelft en kroost heen.

rifraf | 13-12-18 | 12:25 | + -1 -

Je hebt er wel de ruimte want de rest van NL koopt online.

Ome Gijs | 13-12-18 | 18:43 | + 5 -

Ik dacht altijd dat HB een concurrent van de Bijenkorf was met doelgroep hippe twintigers, gegeven die zenuwslopende radiocommercials met zo'n turbo-taal bijmer accent, net zoals bij een niet te noemen telecomprovider en een zorgverzekeraar waar ze het lidwoord 'het' vervangen voor 'de'.

De Pilsvogel | 13-12-18 | 12:18 | + 8 -

Ik dacht altijd dat HB een concurrent van de Bijenkorf was met doelgroep hippe twintigers, gegeven die zenuwslopende radiocommercials met zo'n turbo-taal bijmer accent, net zoals bij een niet te noemen telecomprovider en een zorgverzekeraar waar ze het lidwoord 'het' vervangen voor 'de'.

De Pilsvogel | 13-12-18 | 12:18 | + -1 -

Misschien eens vragen aan de NL overheid om de "midden-klasse" wat minder uit te kleden, misschien dat ze dan een paar euro overhouden aan het einde van de maand om uit te geven in hun warenhuizen. Koopkracht... niet bij mij in ieder geval.

WatZalIkErvanZeggen | 13-12-18 | 12:16 | + 21 -

Ik kan mij ook niet meer heugen wanneer ik nou voor t laatst bij een warenhuis ben geweest. Het is niet dat ik t me niet kan veroorloven. Meer dat ik een verschrikkelijke hekel heb gekregen om geld uit te geven. Ja, ik weet dat er niet aan zal ontkomen maar ik heb al sinds de BTW naar 19% gegaan is een koopboycot. 17.5% is voor mij de bloody limit. Verder om te gaan winkelen moet ik absurd veel geld neertellen om mijn auto te kunnen parkeren? Dikke doei voor je. Tot slot vind ik alle winkels eenheidsworst. Overal wordt dezelfde zooi verkocht. Kleren en schoenen. Dat zijn de enige dingen waarvoor ik er nog naartoe ga. Dat moet ik echt wel even passen eerst. Past het? Prijs te doen? 5 paar van die broek graag. Tot over 4 jaar. En ik denk dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.

erasmus1000 | 13-12-18 | 12:06 | + 26 -

Zéér herkenbaar!
Geen idee wat ik bij een warenhuis te zoeken zou hebben. Het internet biedt alles wat ik te zoeken heb en voor de rest is er de Action, de Wibra en de Zeeman. Daar kom ik eerlijk gezegd nog voor mijn plezier ook.

EefjeWentelteefje | 13-12-18 | 12:22 | + 9 -

De laatste keer dat ik schoenen in een winkel kocht ligt ook alweer jaren achter mij. Met dank aan een verkoper die om kwart voor zes de deur op slot draaide toen ik aan kwam lopen terwijl ze volgens het bordje tot zes uur open zouden moeten zijn. Ik weet dat sommige verkopers het vervelend vinden als klanten een kwartier voor sluitingstijd binnen komen vallen, maar ik wist redelijk goed wat ik wilde hebben en was waarschijnlijk in vijf minuten klaar geweest. Vervolgens op internet maar gezocht naar het merk schoenen wat ik op dat moment had en waarvan ik weet dat ze goed zitten en sindsdien bestel ik schoenen ook online. Met broeken niet veel anders. Dat beweren verkopers glashart dat de door mij gewenste lengtemaat niet bestaat, terwijl ik die maat online prima kan bestellen.

Ibu | 13-12-18 | 12:48 | + 7 -

Had dit al lang aan zien komen, niet in de laatste plaats vanwege de harde push van HB om uit te rollen in Europa. Daar hing van het begin af een zweem van afleiding voor de aandeelhouders omheen. 'Alles gaat goed! Kijk ons eens uitbreiden!'
Maar de hoofdreden is—zoals anderen hierboven ook al aangaven—dat dit soort warenhuis concept gewoon niet meer werkt.

Kijk, er zijn drie soorten klanten:
A: Zo goedkoop mogelijk
B: Kwaliteit/Merk
C: Kijk mij eens geld hebben

HB vist, net zoals V&D deed, in de B vijver. Ze zijn veel te duur voor A en niet luxe/exclusief genoeg voor C.
Probleem is echter dat als je als B-klant een kwaliteits-product wil je—of naar een speciaalzaak gaat—of op het Internet bestelt. Want meer keuze en vaak goedkoper. Een warenhuis waar je van alles een beetje hebt betekent dat 99% van de producten daar niet aan je besteed is en de overgebleven 1% maar een fractie is van wat je bij een speciaalzaak of Internet vind. En om er ff binnen te lopen om rond te kijken en wat dingen te kopen... daar is het weer te duur voor.

MarinusWA | 13-12-18 | 12:01 | + 7 -

De B-vijver in NL is inmiddels ook de A-vijver geworden.

Ome Gijs | 13-12-18 | 18:45 | + 1 -

Ik denk dat ik een B-klant ben en koop al mijn producten inderdaad online. Veel goedkoper. Logisch want geen duur pand en winkelmedewerkers.

JanRooks | 14-12-18 | 22:36 | + 1 -

Ik vindt HB in mijn provinciestadje eigenlijk wel een aanwinst. Bijenkorf zal er nooit komen en ik zal niet snel naar een winkel als C&A of Primark gaan. En goedkoop is het inderdaad niet maar ik ben redelijk klaar met producten via internet waarbij je dan net weer de verkeerde maat hebt of er een andere tegenvaller is. Dus van mij mogen ze blijven maar met 80 miljoen verlies gaat dat hem niet worden.

Frits de Vriez | 13-12-18 | 11:59 | + 9 -

HB straalt luxe uit en is gewoon duur. Ik kwam alleen bij V&D als het prijzencircus was. Voor de rest was het gewoon een overbodig en te duur warenhuis, Pas na het faillissement waren de omzetten in de laatste liquidatieweken op het niveau dat ze nodig hadden om gewoon met winst te kunnen functioneren. Dat zegt genoeg of het prijsniveau. Ik geef HB daarom ook geen kans.

Theo Reet | 13-12-18 | 11:39 | + 7 -

Geld uitgeven is leuk wanneer het kan. Ook voor mij is het Ikea, Action en H&M.
En daar voel ik mij sowieso beter bij dan warenhuizen. Die zijn te duur, te ouderwets en te snob. Met name de Bijenkorf.

Vrouwtje_haram | 14-12-18 | 01:06 | + 1 -

In Nederland is er geen middenklasse, zoals veel reaguurders al opmerken.
Vraag is alleen waarom een Canadees bedrijf denkt dat die er wel is.

kapotte_stofzuiger | 13-12-18 | 11:13 | + 15 -

De Nederlandse middenklasse zit op de centen: die schamen zich niet om naar Action te gaan, terwijl zulke chique-winkels-voor-de-middenklasse een creditcard nodig hebben om de kosten te verhullen

******** | 13-12-18 | 12:04 | + 6 -

Omdat volgens de statistieken de Nederlander gemiddeld nog steeds EUR 35.000 per jaar verdient. Je kunt het de Canadezen niet kwalijk nemen dat zij niet al onze (bekende en) verborgen belasting kennen, waardoor Jan (1 of 2x) Modaal geen reet meer te besteden heeft.

Phoolie_the_King | 13-12-18 | 13:00 | + 13 -

"warenhuis voor de middenklasse"????? Zwembroeken van €80,- en polo's van €100,- worden niet gekocht door de middenklasse.
De echte armoedzaaiers kopen bij zeeman en wibra. Wat er nog over is van de middenklasse koopt bij H&M en C&A. Wil de middenklasse nog eens wat leukers dan gaan ze outletshoppen in Bataviastad of Roermond. Want wat er over is van de middenklasse betaalt zich helemaal te pletter aan ziektekosten, telecomkosten, vioollessen, autoheffingen en OZB. Als er dan toch een keer wat merkkleding moet komen moet dat zo goedkoop mogelijk. Hudson's Bay past daar niet bij.

Vogelbeest | 13-12-18 | 10:48 | + 30 -

@small_town_dude
Zonder u of uw collega's te willen beledigen, maar een overprijsde broek kopen na afloop van een Ryanair-vlucht getuigt niet van middenklasse. Hooguit van mensen die graag willen, maar eigenlijk het geld er niet voor hebben.

kapotte_stofzuiger | 13-12-18 | 11:15 | + 28 -

@small_town_dude | 13-12-18 | 11:09
Uw middenklasse heeft klaarblijkelijk weinig geld om te winkelen. Gaastra is alweer lange tijd geleden failliet gegaan. (Floris) van Bommel is niet te vinden in een buitenlandse luchthaven, Hilfiger is in Amerika at best een medium brand en de bestedingen bij normale winkels lopen ver achter bij de toename van de online brand shops.

i-Wonder | 13-12-18 | 11:51 | + 10 -

Sorry hoor Vogelbeest. Ik betaal vet aan VRH, dus een echte armoedzaaier ben ik niet, maar ik bevind mij regelmatig in de door u genoemde 'armoedzaaierswinkels'. Misschien wel omdat ik daar gewoon waar voor m'n geld krijg. Misschien, misschien... heb ik het ooit geschopt tot VRH-betaler juist vanwege mijn bescheiden uitgavepatroon. Zou zó maar kunnen.

Misschien is het juist wel dè fout van dit soort winkels om in 'concepten' te blijven denken, waarin mensen in hokjes passen. Eh... ding dong, 1980 is voorbij.

EefjeWentelteefje | 13-12-18 | 12:31 | + 10 -
▼ 1 antwoord verborgen

Was te verwachten. Warenhuizen zijn achterhaald, zelfs 20 jaar geleden al. Het probleem is dat een warenhuis zich niet positief onderscheidt van andere winkels.
Een warenhuis heeft een beetje van alle producten, in plaats van alles van één productgroep. Voor schoenen ga je naar een schoenenwinkel, voor kleding ga je naar een kledingwinkel. Zeker in Rotterdam, werkelijk alles te vinden. En elektronica, daarvoor ga je eerder naar de MediaMarkt. En zelfs deze verkopen lopen terug vanwege digitale aankopen.
Wat warenhuizen ook niet begrijpen, is dat assortimenten snel veranderen. Een winkel in elektronica/kleding/schoenen schakelt eenmaal sneller.
Ik zie het somber in voor warenhuizen, ook voor het Duitse Kaufhaus. De Bijenkorf trekt een hele andere doelgroep aan, die zit komende jaren prima.

LaatsteAvondmaal | 13-12-18 | 10:37 | + 8 -

Ik zag afgelopen jaar een poster van HBC: 'wij verkopen alles, van zwembroek tot barbecue'

*Schudt meewarig het hoofd*
Dat was een prima winkelformule een eeuw geleden, toen de consument zich beklaagde dat hij zijn kousen en stropdas op totaal andere plekken moest kopen, en dat alles achter de balie en in kasten lag waardoor je ongewild een hele conversatie moest houden met de verkoper ('nee wacht toch die blauwe en uhh heeft u ook iets voor de kleinere beurs...')

Maar het nieuwtje van alles-op-1-plek is er weer vanaf, zeker voor producten die je niet dagelijks koopt (mensen gaan nog wel hun koffie en sandwich in dezelfde bar willen kopen).

Qua gemak is het internet niet te verslaan. Alleen is de maatvoering daar soms wat verwarrend, maar daarin heb je als warenhuis doorgaans weinig meerwaarde (veel verschillende merken met allemaal eigen definities van 'maat 44')

******** | 13-12-18 | 11:49 | + 7 -

Een tijdje terug was ik in een Kaufhaus en dat was precies of je een oude V&D binnenliep. Mooi hoor al dat deftige servies, maar 90% van de mensen koopt liever iets dat 5x goedkoper is en toch hip, bij de Ikea. Ze hebben alles ja, maar van alles net te weinig keuze voor een net te hoge prijs. De vrouw had er nog een paar sokken gekocht, maar die bleken ook al snel van minderwaardige kwaliteit te zijn. Verder begint het interieur er ook al een beetje troosteloos uit te zien. Ik zie niet in hoe ze daar nog winst kunnen maken.

nieuwe_Deen | 13-12-18 | 16:10 | + 2 -

Business model uit vervlogen tijden, Are You Being Served. Internet, Action, H&M. Wie maalt er nog om een warenhuis.

Espro | 13-12-18 | 10:06 | + 10 -

Uw Dr. is één keer met Frau Dr. in een Hudson Bay filiaal geweest. Hoofdschuddend rondgelopen, niets gekocht en bij de uitgang de vriendelijke medewerker die de deur netjes voor ons open hield heel veel sterkte gewenst. Hij knikte en begreep. Volstrekt kansloos concept.

dr. ka wo lo | 13-12-18 | 10:05 | + 22 -

Voor het personeel vind ik het vervelend. Het is gewoon kut om je werkgever langzaam te zien afsterven. Gaat ook vaak gepaard met een stortvloed aan onzinnige plannen om het tij te keren ('we moeten het adres van elke klant vragen', 'we moeten stripalbums gaan verkopen') die de weinige klanten definitief wegjagen.

Maar medelijden is niet genoeg om een totaal falend bedrijfsplan te redden.

******** | 13-12-18 | 11:58 | + 13 -

Ook voor middeninkomen is eendyson fohn van 400 euro duur

alki | 13-12-18 | 09:42 | + 15 -

Precies. De middeninkomens bestaan niet meer. Zijn compleet uitgekleedt.

zwartzondersuiker | 13-12-18 | 09:50 | + 25 -

@zwartzondersuiker | 13-12-18 | 09:50 |
Mogelijk heeft u gelijk, maar wie koopt die haardroger van NLG 881,48 dan wel?

Rhenium | 13-12-18 | 12:43 | + 6 -

@Rhenium |
Wat?!!!
En dan gek opkijken dat je toko niet helemaal lekker draait?

EefjeWentelteefje | 13-12-18 | 13:39 | + 2 -

De merken zijn te luxe en de producten te geprijsd. Maak er een warenhuis ala Action / Hornbach van (Goedkoop en Goed) en je bedient de midden en onderklassen en gaat opeens geld verdienen. De huidige formule concurreert veel te veel met de Bijenkorf en is duurder dan de V&D.

mr_awesome | 13-12-18 | 09:29 | + 10 -

Was te verwachten eigenlijk. Bij iedereen wordt alles duurder; zvz, energie etc. en de lonen groeien niet mee daarnaast het feit dat IMO HBC nou niet echt een middeninkomen winkel is. De producten zijn erg duur en niet bijzonder zov de prijs, er zijn wel wat leuke dingen maar soort gelijke producten haal je goedkoper ergens anders en bv. peperdure dekbedovertrekken is een luxe product waar je als eerst op bezuinigd. Er moet wel heel veel goeds komen in de portomonee wil ik bij HBC mijn geld uitgeven.

Blauwe Wafel | 13-12-18 | 09:24 | + 24 -

Ik ben benieuwd of HB in Utrecht überhaupt nog open gaat. Aan de andere kant, misschien is Hoog Catharijne nu juist een plek waar zo'n warenhuis wel zou kunnen lopen.

JTKDM | 13-12-18 | 09:19 | + 7 -

Hier in Amstelveen wordt het ook begin 2019 geopend. Ik heb er een hard hoofd in dat het goed gaat komen. Met alleen een fysieke winkel red je het niet meer tegenwoordig. Ik geloof veel meer in concepten waar succesvolle webshops een winkel openen waar dingen kan bekijken/ophalen. Ik kom waarschijnlijk wel een keer in de HB wanneer ze een sale of opheffingsuitverkoop hebben.

Radium | 13-12-18 | 12:12 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken