Vakbond: Bijenkorf mag alleen communistisch belonen

Wordt u de komende dagen tijdens het kerstshoppen in De Bijenkorf doldwaas van hinderlijk gezoem hak dan niet gelijk in op uw Chinese collega-shoppers. Zij kunnen er ook niets aan doen. Het geluid is afkomstig van protesterende winkelmedewerkers. Die vinden het namelijk 'hoog tijd voor verbeteringen in hun warenhuis'. En waar warenhuis staat mag u salaris lezen. Met De Bijenkorf, dat niet in handen van personeel maar van de Britse luxe warehuisverzamelaar Selfridges is, gaat het namelijk prima. Vijf jaar ging het roer om. De Bijenkorf ging zich richten op het bieden van een 'premium experience'. Provinciaal volk heeft daar geen behoefte aan, dus werden - tot groot verdriet van de vakbond - diverse vestigingen opgedoekt. Daarnaast moest er een 'cultuurverandering' komen. 'Mensen durfden niet zomaar op klanten af te stappen. Er werd gewacht tot de klant naar hen kwam', aldus de HR-directeur. Om medewerkers te motiveren/belonen om uit hun schulpje te kruipen kwam er een 'wall of fame' waar verkopers schitterden die een negens of tienen scoorden bij klanten. Deze cijfers werden meegenomen in salarisrondes. Dit alles tot groot verdriet van de vakbond(girl) die de 'oprukkende ratingcultuur' haat. Daar vinden ze namelijk dat iedereen altijd meer loon moet krijgen. In dit geval 3,5% voor alle medewerkers, terwijl De Bijenkorf verder wil gaan dan een schamel procentje voor een deel van het personeel. En dat terwijl het warenhuis exclusief een voorziening voor het ontslag van 143 distributiemedewerkers de operationele winst met 8% zag stijgen naar €38,7 mln. 'Dus ook wij verdienen een beter loon', moppert de FNV namens de winkelmedewerkers. En die hebben soms best een reden tot klagen. Een deel zit nog niet aan het maximum schaalloon van €1.750 (wettelijk minimumloon 2019 is €1.615), terwijl medewerkers boven het schaalmaximum (volgens AD het grootste, edoch ongespecificeerde deel) er standaard niets bij krijgen. Dat betekent niet per se dat deze luitjes de inflatie hun inkomen kapot zien vreten. Er is namelijk ook een bonusregeling waarmee men maximaal 4,5% opslag kan krijgen, terwijl hier niet langer tienen van klanten voor hoeven worden binnengehengeld. Met de woede lijkt het vooralsnog ook nog wel mee te vallen. Stakingen blijven uit, net als gele hesjes. Naast het gezoem dragen de medewerkers een speld van een 'fashionable bijtje'. Waarom vraagt u zich af? 'Het speldje en het filmpje verwijzen naar de film The Hunger Games, waarin de heldhaftige hoofdpersoon Katniss Everdeen (zie foto boven - DK) strijdt voor een betere wereld. Katniss draagt een speldje van een vogel: the mockingjay oftewel de spotvogel.' En een betere wereld is er één waarin iedereen ongeacht geleverde prestaties dezelfde loonopslag krijgt. 

Reaguursels

Inloggen

Leuk dat het distributiepersoneel het goed doet, maar distributiepersoneel vereist een stuk minder zeldzaam talent dan iemand die een potentiële klant kan lastigvallen met verkoopadvies wat dan ook nog eens gewaardeerd moet worden door die potentiële klant. Zeldzamere talenten worden beter betaald dan minder zeldzame talenten.

Vogelbeest | 12-12-18 | 06:32 | + 0 -

Aan alle werknemers van Nederland:
Als je ontevreden bent met je primaire arbeidsvoorwaarde c.q. je salaris, vraag om een loonsverhoging.
Krijg je die niet, ga solliciteren, er is werk zat. En geef ze de middelvinger als je weg kan.

watergeus | 11-12-18 | 15:41 | 1 | + 8 -

De medewerkers welke morren over hun salaris, zijn dus duidelijk niet de medewerkers welke in de hall of fame staan..

Die zesjes cultuur in NL komt nu als een boomerang terug. Als jij maar net voldoende presteert, krijg je dus ook maar net voldoende loon. Loon naar werken heet dat..

Nu kunnen die medewerkers wel ergens anders gaan solliciteren, maar ik vermoed dat ze op basis van hun CV niet snel ergens anders een baan zullen vinden..

TuurlijkNiet | 11-12-18 | 16:54 | + 5 -

Wel logisch toch?
Goede werknemers die hun best, en daar netjes voor gewaardeerd/gecompenseerd worden hebben minder behoefte aan een vakbond.
Dus dat is niet waar de vakbond het voor wil doen.

mark1487 | 11-12-18 | 15:06 | + 1 -

Na ieder vraag bij een helpdesk medewerker moet ik ook die persoon beoordelen. Daar heb ik helemaal geen zin in. Ik geef standaard een 10 en wat ik te mopperen hebt ligt aan het bedrijf (bijvoorbeeld airmiles) en niet aan de medewerker. Weg met de rating cultuur. De vakbond heeft hier helemaal gelijk. Ook met de looneis. Die mensen verdienen toch nauwlijks.

cugel | 11-12-18 | 14:30 | 1 | + -1 -

Misschien dat ik als geneutraliseerde Amerikaan hier anders tegen aan kijk, maar ik vind het logisch dat je salaris afhangt van je performance en bijdrage aan het bedrijf. Medewerkers welke harder rennen dan de rest, verdienen ook meer..

Daarom werken veel mensen in de verkoop ook op basis van provisies. Ze hebben een laag basis salaris, en op basis van hun resultaten komt daar een bonus boven op..

TuurlijkNiet | 11-12-18 | 17:00 | + 3 -

Bizar, het bedrijf draait goed maar wil voor het grootste deel van het personeel een loonsverlaging (loonsverhoging lager dan inflatie is loonsverlaging). Logisch dat de bonden hier niet akkoord mee gaan. Als ze in deze economisch goede tijden al niet eens inflatie willen volgen, hoe moet het dan als het een beetje tegenzit?

* Il Principe * | 11-12-18 | 14:24 | 1 | + -2 -

Het is geen loonsverlaging. Het loon is het bedrag dat je ontvangt. Als de inflatie sneller stijgt dan je loon, dan heb je te maken met verlies van koopkracht, maar niet met loonsverlaging. De Bijenkorf is niet verantwoordelijk voor de inflatie, dat is voornamelijk een gevolg van financieel en monetair beleid en de ontwikkelingen in de (wereld-)economie.
Loonsverlaging is als je een lager loont krijgt.
En wat bedoel je met "hoe moet het dan als het een beetje tegenzit?"? Wil je zeggen dat je vind dat als het slecht gaat met het bedrijf, dat ze dan juist de salarissen zouden moeten verhogen? Een bedrijf zou marktconform moeten betalen om hun goede mensen te behouden. Als je mensen toch niet bij je weggaan, waarom zou je dan meer betalen dan nodig is, zeker als mensen die gemotiveerd zijn en zich goed inzetten wel degelijk een substantiele verhoging kunnen krijgen. Het is weer datzelfde streven naar een grijze middelmatigheid wat ik proef in je opmerkingen, het idee dat een commercieel bedrijf dingen zou "moeten" omdat de grijze massa het wenst, zoals vrijwillig hoger dan marktconforme salarissen, het idee dat het bedrijf er primair is om mensen aan een baan te helpen. Het is geen organisch landbouwcollectief, het is een commercieel bedrijf, en dus handelt het zo. Koop er, of koop er niet, werk er of werk er niet, maar stop met jengelen om meer onverdiende snoepjes.

Jan Slot | 11-12-18 | 14:53 | + -6 -

Het FNV haat kennelijk (heel) goed personeel, gezien hun drang tot gelijke salaris verhogingen.
Jammer, want met alleen middelmaat red je toko het niet meer.

Maar goed, het FNV heeft ook Philip Morris uit Brabant gejaagd. VDL Mini lijkt nu aan de beurt.
Misschien ook nog de Bijenkorf?
Ik ben tegen al te persoonlijke beoordeling door de klant. Maar gelijke salaris verhogingen kunnen echt niet.
Zitten er bij de Bijtjes alleen zulk stumpers dat dit nodig is?

Raider Twix | 11-12-18 | 14:23 | + 1 -

Als ik ergens de schurft aan heb is dat als ik op mijn gemak in een winkel rondneus er dan van die hinderlijke verkopers als vliegen op stroop op je af komen en je lastig vallen.

2voor12 | 11-12-18 | 13:46 | 2 | + 13 -

Voor mij geldt hetzelfde. Ik bezocht juist altijd graag de Bijenkorf omdat ik niet lastig gevallen werd door hinderlijke verkopers. Dat was juist voor mij een premium ervaring. Jammer dat ze daar mee gaan stoppen.

DolfWeerwolf | 11-12-18 | 17:09 | + 0 -

"Nee hoor ik kijk alleen even(, als ik iets wil vragen weet ik je te vinden)."
Opgelost.

Myrkie | 11-12-18 | 23:08 | + 1 -

Oh, en vakbonden hebben dat streven naar middelmatigheid tot een kunst verheven. Die zouden nog pleiten voor een hogere beloning voor de gemiddeld presterende medewerkers en een lagere beloning voor de best presterende medewerkers.

Jan Slot | 11-12-18 | 13:45 | + 3 -

Waar komt toch die typisch Nederlandse bewondering voor de middelmaat vandaan. Niet eens "als je gewoon doet is het goed genoeg", maar "als je gewoon doet is het het beste". Niemand mag exceleren, als je dat wil of doet dan word je weggezet als een streber, dan ben je oncollegiaal of lik je naar boven. Volgens mij is het het geconfronteerd worden met de eigen matigheid door het zien van betere prestaties waardoor zoveel mensen daar zo'n aversie tegen hebben. Ze willen zichzelf niet meer inzetten maar verwachten wel de hoogst mogelijke beloning voor hun middelmatig productieve aanwezigheid. Daarboven op zijn het ook vaak de types die van zichzelf vinden dat ze het geweldig doen (waarbij ze best weten dat ze eigenlijk middenmoot zijn, maar door de bovenmoot af te serveren als uitslovers promoveren ze zichzelf in hun eigen wereldbeeld tot die bovenmoot), en die vol zitten met verhalen over waarom anderen het minder goed doen, en wat er allemaal wel niet mis is met het bedrijf en het management en hoe het beter kan, maar een eigen zaak beginnen om dat in de praktijk te brengen? Ho maar. Zichzelf op de borst kloppende aan wal staande stuurlui zijn het, die dan ook nog lijken te denken dat het bedrijf waarvoor ze werken op aarde is om hen te voorzien van een zo hoog mogelijk salaris tegen een zo matig mogelijke inzet.

Jan Slot | 11-12-18 | 13:43 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken