Studenten, weer even opletten. DUO kraakt en er is geen geld om dat op te lossen

Als u weleens met de trein Groningen binnenrijdt kunt u als u goed luistert het hoofdkantoor van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) horen kraken in zijn voegen. Dat komt onder andere doordat de instantie - in navolging van vele andere overheidsorganen - met de nodige ICT-problemen kampt. Zo komt de Centrale Eindtoets 2019 slechts per ouderwets papier, want het digitale platform waarop scholen die toets kunnen afnemen is nog niet voldoende stabiel. Eerder dit jaar poogde de DUO al de 'structurele problematiek' met zijn ICT-handel te verminderen door het studiefinancieringssysteem uit 1986 een 'succesvol' nieuw likje verf te geven. En dan is er ook nog het onderbezette telefoonteam - ook dat is een bekend overheidsverschijnsel - dat op een goede dag een slordige 7.600 telefoontjes krijgt en maar de helft daarvan kan beantwoorden. Vorig jaar bewees een CDA'er dit al door maar liefst 64 minuten in de wacht te hangen bij DUO. Naar aanleiding van veel studentenklachten zond Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen in september een ouderwetse brandbrief naar minister Van Engelshoven (Onderwijs), en daarmee ontspon zich een heus één-tegen-één-gevecht. 

Ding ding

Heel betreurenswaardig allemaal, antwoordde de minister, maar pas in het voorjaar van 2019 weten we of er geld is voor meer mankracht. Ja ho eens, zei de ombudsman vervolgens (pdf), in januari/februari is er weer een telefoonpiek en dan zijn vragende studenten weer de lul. Een beetje tempo dus aub. Van Engelshoven antwoordt nu dat Van Zutphen kan fluiten naar z'n tempo, aangezien er nu niet voldoende financiële middelen zijn. Haar redenering: gaan we nu schuiven met geld binnen DUO, dan komt 'het uitbetalen van studiefinanciering, de bekostiging van scholen of de uitvoering van examens' in gevaar. Of die argumentatie valide is weet men alleen op het ministerie zelf, maar wat we wel weten is dat Van Engelshoven er nog een bittere constatering achteraan mikt. Het in stand houden van het huidige lage serviceniveau is namelijk 'al een hele uitdaging'. Kortom, het is wat het is, acceptatie is het toverwoord, en u kunt beter uw studiesituatie zélf online bekijken in plaats van de DUO-site laten voorlezen door een telefonist. Eventuele spitsvondigheden over de zesjescultuur bij DUO zelf mogen overigens ook via de digitale snelweg.

Reaguursels

Inloggen

Publieke sector in Nederland: we zetten een duur en modern gebouw neer, dan komt vanzelf de inhoud wel.

Diotima | 11-12-18 | 09:04 | + 6 -

Als ze nu eens twee COBOL programmeurs hadden opgeleid om dat systeem uit 1986 in de lucht te houden waren ze vast verder geweest voor minder geld.

frank87 | 10-12-18 | 22:16 | + 22 -

Hip gebouw bevolkt door eindeloze horden faalhazen die bakken met geld kosten en de ene uitslaande fik camoufleren met de andere. Het waren al volkomen overbodige idioten toen het nog IB-groep heette, en dat zijn het nog.

Leeuwarden heeft er ook zo'n clubje zitten.

pietvanvliet | 10-12-18 | 21:56 | + 18 -

Ik zie dat sinds de naamwijziging naar DUO nog niks is veranderd aan het service niveau.
De IBG was haar tijd ver vooruit *kuch*

Mauguio | 10-12-18 | 21:54 | + 8 -

Zelfde probleem als met scholen: (30 jaar denk ik) oud pandje slopen en vervangen en dan geen geld voor het benodigde personeel hebben.

Wel was er geld voor een 3-daagse cursus hoogtevrees voor de "hogere" ambtenaren.
Tja ...
Wel geld voor wat niet nodig is, geen geld voor wat wel nodig is.

Raider Twix | 10-12-18 | 21:41 | + 17 -

Misschien moeten ze eens stoppen met alles zo strikt volgens agile-methodieken te doen. Leidt tot veel problemen...

RodeDraak | 10-12-18 | 21:32 | 5 | + 8 -

@GPZ550
Kijk, dat is nu een heldere uitleg. Dank!

kapotte_stofzuiger | 10-12-18 | 21:50 | + 1 -

Kleine aanvulling nog, de bedoeling is ook snel te falen om te voorkomen dat men maar door blijft gaan op een product wat een zwart gat is. Dat gaat wel goed bij mijn werkgever, heel veel zooi aan code, maar af en toe zit er goud tussen. Al met al en ik tevreden met agile, soms alleen wat meer tijd besteden aan netjes maken van code als men iets heeft wat goed lijkt te werken. Mijn werkgever is overigens geen overheid en ook geen software bedrijf. Gewoon een commercieel bedrijf met een goede IT afdeling.

GPZ550 | 10-12-18 | 21:52 | + 1 -

Op zich niets mis met agile, maar star vasthouden aan methodieken die voor de meeste mensen niet werken is niet zo'n goed idee...

RodeDraak | 10-12-18 | 22:38 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik mag de terugbetaling nog 60 maanden stopzetten las ik. Misschien toch maar even doen en hopen dat er iets flink mis gaat met dat systeem..

tiku99 | 10-12-18 | 21:22 | + 12 -

"lage serviceniveau". Daar gaat het al mis, de overheid moet stoppen te denken als dienstverlener, maar gewoon haar taken naar behoren uitvoeren. Een servicegerichte ambtenaar is een oxymoron.

kapotte_stofzuiger | 10-12-18 | 21:21 | + 14 -

Nou denkt u misschien dat ambtenaren tot niets in staat zijn maar als je ziet hoe ze hun eigen salaris en emolumenten regelen dan hebben we het over een dikke tientjes cultuur.

Kromme Tenen | 10-12-18 | 21:20 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken