KLM knijpt passagiers uit met woekerprijzen retourvluchten

KLM heeft weer juichcijfers te overleggen vandaag. Onze favoriete worstelende vliegmaatschap heeft weer meer passagiers vervoerd! 'KLM verwelkomde in de maand november 3% meer passagiers aan boord in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Bij een hoger vervoer van 3,5% in passagierskilometers (RPK’s) en een hogere capaciteit stoelkilometers van 2%, (ASK’s), steeg de bezettingsgraad met 1,2%-punt naar 87,7%.' En wederom doet KLM het met deze bezettingsgraad of load factor beter dan de Franse vrienden van Air France. Nou vooruit, tabelletjes dan.

U ziet het, Air France moet het doen met een magere bezettingsgraad van 84,6%! Haha losers hup Holland etcetera. U kent het. Leuke bijkomstigheid van een goede bezetting van de stoelen is dat je dan meer tickets verkoopt. En daar is het met het runnen van een vliegmaatschappij zo'n beetje om te doen. Maar helaas voor de KLM heeft de Consumentenbond wat onheuse praktijken rond de ticketverkoop aangetroffen. Daar regent het klachten over het no-showbeleid van vliegmaatschappijen, waaronder KLM.  'Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwachts niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van €250 kon hij mee. Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel, op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt.' Dergelijke praktijken zijn wijdverspreid. Luchtvaartmaatschappijen hanteren die no-show clausule voor heen- en een terugvluchten of rondreizen. Als van een onderdeel van zo'n reis geen gebruik gemaakt wordt, is het ticket in zijn geheel niet meer geldig. Wilt u toch gebruikmaken van de rest van het traject, dan krijgt u 1. Geen geld terug voor uw oorspronkelijke ticket 2. Betaalt u als gezegd een soort boete en 3. Behoud de maatschappij het recht om de stoel door te verkopen. 

€3000 erbovenop

Best lucratief allemaal maar een groep Europese consumentenorganisaties waaronder de Consumentenbond dreigt nu naar de rechter te stappen. De reden waarom in Nederland de KLM eruit wordt gepikt is omdat ze volgens de Consumentenbond een van de meest nadelige regelingen kent. U moet bij KLM voor het alsnog gebruiken van het ticket minimaal €125 betalen voor een korte-afstandsroute tot maximaal €3000 voor een lange-afstandsvlucht. De eis van de bond is simpel: staak deze praktijken of we zien je in de rechtszaal. In België loopt overigens al een rechtszaak tegen KLM én Air France en in het verleden zijn Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines al eens teruggefloten omdat ze de wetten en regels overtraden voor consumenten met een vergelijkbare clausule. Nou goed, komt de vijand van KLM eens een keer uit eigen land, weer wat anders. 

Reaguursels

Inloggen

Je kunt een KLM-ticket ook via andere KLM-website boeken, en dan zie je ook andere prijzen.
Een beproeft concept is ook het kruisticket: Stel je moet op maandag naar Muchen en op woensdag terug. Da's vaak duurder dan een ticket met een nacht van zaterdag op zondag. Dus je koopt een ticket Amsterdam-Munchen vertrek op maandag en de terugvlucht minstens een week later. Je koopt ook een ticket Munchen-Amsterdam, vertrek op woensdag en de terugvlucht minstens een week later. Je kunt door gebruik te maken van het eerste deel van de twee tickets goedkoper vliegen. Als je meerdere keren tussen dezelfde bestemming vliegt, kun je ook de tweede helft van elk ticket gebruiken voor de tweede reis.

Dumpert_Reaguurder | 10-12-18 | 18:05 | + 2 -

Er is nog iets anders dat KLM uitknijpt: de maaltijden. Recentelijk op een vlucht van Amsterdam naar Chicago een uur na vertrek een "maaltijd" gekregen (net genoeg om een holle kies te vullen. Glaasje cola en een 100ml flesje water. In de 6 uur daarna geen cabinepersoneel gezien en niets te drinken gekregen tot een uur voor de landing een pizzahapje en nog een colaatje. Da's intercontinentaal vliegen a lá Ryanair, en ja het KLM-personeel is net zo chagarijnig als het Ryanairpersoneel.....

Dumpert_Reaguurder | 10-12-18 | 18:00 | 2 | + 2 -

Keuzes en consequenties...

ZwarteDag | 10-12-18 | 18:59 | + 0 -

Het is meestal toch niet te vreten. Ik pak zelf wat mueslibollen mee... Wat een armoe.

fail | 10-12-18 | 23:07 | + 0 -

Ben ik ook ingetuind. Veranderde mijn heenreis door gratis flying blue miles vlucht.
Niet aan gedacht, maar de terugreis niet geldig.

bastemeijer | 10-12-18 | 17:06 | + 0 -

De belachelijke woekerprijzen die gerekend worden voor een enkele reis zijn niet houdbaar als je niet verplicht bent om een retour te vliegen. Een retourtje is vaak goedkoper dan een enkele reis. Dus zetten ze er genoeg bovenop om te voorkomen dat mensen een retour ticket boeken en alleen de twede helft ervan gebruiken.
Volgens mij is dat de enige echte reden.

Wilhem3 | 10-12-18 | 14:29 | 2 | + 1 -

Als je een retour boekt om voordeliger uit te zijn dan met een enkele reis, dan boek je natuurlijk de vlucht die je *wel* wilt hebben als heenreis, niet de vlucht die je niet wilt hebben. Dan kan je niks gebeuren.

Huisregelneef_III | 10-12-18 | 14:46 | + 6 -

@Huisregelneef_III | 10-12-18 | 14:46
Daar konden ze bij NS nog wel een puntje aan zuigen. Hun dagretours zijn exact ende precies 2x zo duur als een enkeltje. Koop je een elektronisch ticket voor een bepaalde dag en je bent onverwacht niet in staat om de rit (ten) die dag te maken? Jammer dan.... koop maar een nieuw ticket... Echt tenenkrommend slecht.

loze stijl | 10-12-18 | 17:50 | + 0 -

@two ball cane : dezelfde onzin zie je ook bij muziek-festivals en voetbalwetstrijden. Je koopt een kaartje, maar uiteindelijk kan of wil je niet er naar toe gaan. Je kunt je kaartje dan niet verkopen want "persoonlijk" . Bedoeld om handel in kaartjes tegen te gaan, maar onterecht. Als je een zakelijk recht op een dienst koopt, behoor je het absolute recht te hebben om daarmee te doen wat je wilt. Weggeven, zelf gebruiken, of verkopen. Dat behoort altijd zo te zijn, of het nu concert- , voetbal- , of vliegtickets zijn.

mickey99999 | 10-12-18 | 13:51 | 5 | + -4 -

Voor populaire muziek-festivals/concerten worden de prijzen bewust lager gehouden dan wat de markt ervoor zou willen geven. In geval van de populaire concerten is het namelijk ook belangrijk dat arme mensen komen. Of dat is omdat de artiest wil dat iedereen kan komen kijken of omdat die arme mensen wél veel biertjes drinken/op een andere manier financieel rendabelere zijn durf ik je niet te zeggen. Dan toch lekker goedkoop kaartjes kopen en duur doorverkopen is een beetje als naar de voedselbank gaan in je oude kleren en dan de boel lekker op marktplaats doorverkopen.

two ball cane | 10-12-18 | 15:45 | + -2 -

Duurdere tickets kun je kostenloos omboeken, bij business stoelen is dat allemaal geen probleem. Veevervoer kan dat niet, kost ook geen drol. You can have it both ways...

ZwarteDag | 10-12-18 | 18:58 | + 0 -

@two ball cane | 10-12-18 | 15:38 - Wat jij zegt klinkt redelijk als je vanuit een welwillende klant redeneert, maar als een luchtvaartmaatschappij niet mag voorschrijven dat het ticket alleen geldig is vanaf het vertrekpunt, dan kunnen ze hun tarieven niet meer differentiëren.

Als een Europese luchtvaartmaatschappij met een hub-and-spoke-structuur bijvoorbeeld wat nieuwe bestemmingen in een bepaald Europees land aanbiedt, en ter introductie bepaalde actietarieven aanbiedt met vertrek vanuit dat land, en vervolgens gaan personen die geen enkele intentie hebben om vandaar te vertrekken die tickets kopen, dan slaan ze een modderfiguur. Passagiers die niet vliegen betalen geen belasting (zelfs als die wel is betaald aan de reisagent/luchtvaartmaatschappij), kopen geen veel te dure "tax free" zut, bezoeken geen toeristische attracties en sluiten geen zakendeals met lokale bedrijven.

En dan nog een puntje dat ongetwijfeld een rol gaat spelen als dit echt een serieuze zaak wordt, en niet zomaar een proefballonnetje van de Consumentenbond; er wordt per 1 januari een extra vliegbelasting ingevoerd in Nederland van €7 per ticket, maar alleen met vertrek uit Nederland. Als het straks toegestaan wordt om te boeken vanaf België of Duitsland en daar niet op te stappen, dan staat Rutte straks weer mooi in zijn hemd. Dus zelfs al wordt de consumentenbond in het gelijk gesteld, dan nog is er een risico dat de wet onmiddellijk wordt aangepast om die vliegbelasting te redden.

Huisregelneef_III | 10-12-18 | 19:23 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kan ook denken; goh wat fijn dat ik naast mijn gezin kan zitten

ozzam | 10-12-18 | 12:35 | 2 | + -5 -

Als je daar twee keer voor moet betalen gaat de lol er wel een beetje van af.

two ball cane | 10-12-18 | 12:38 | + 13 -

Hele dag lopen voor een waterput had ook gekund

ozzam | 10-12-18 | 13:57 | + -3 -

Beetje raar. Ik betaal toch voor een plek. Of ik nou wel of niet vlieg. Al laat ik een 747 leeg de wereld om vliegen als ik maar betaal. Niet bij de KLM dus. Net als of je bij AH een minimum moet besteden. Of tenminste X tijd in de winkel moet blijven.

Yeohan | 10-12-18 | 12:33 | 5 | + 9 -

@SpaansePeetvader
Verklaar je nader.
Reaguurder Yeohan komt met een vreemd vergelijk (minimumbesteding bij AH)

kapotte_stofzuiger | 10-12-18 | 15:33 | + -1 -

@kapotte_stofzuiger | 10-12-18 | 13:50 |
Eerder alsof je met Appie afspreekt dat je elke dag van de week 100 potten pindakaas wil hebben. Je vooraf betaalt en als de appie ziet dat je de potten linearecta de glasbak in tieft zegt "Ja hoor eens, dat is niet de bedoeling. Wij doen niet meer mij. Maar houden je geld."

two ball cane | 10-12-18 | 15:41 | + 3 -

Overboeking, standaard in luchtvaartwereld. Houdt ook jouw prijzen een beetje beter betaalbaar...

ZwarteDag | 10-12-18 | 18:56 | + -1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een stierenpoep.
Als ik bij de Consumentenbond een lidmaatschap afsluit wil men ook dat ik voor minimaal 1 jaar lid blijf. Dat is de dienst die ik koop.

Wil je meer flexibiliteit, dan koop je een andere dienst, in geval van een vliegticket een business flex o.i.d.

kapotte_stofzuiger | 10-12-18 | 12:13 | 2 | + 2 -

Ja, dat is niet voor de gemiddelde EasyJet/Ryanair consument haalbaar, maar gratis inboeken bij no-show kan gewoon: flexfares.klm.com/nl

kapotte_stofzuiger | 10-12-18 | 12:16 | + 2 -

Een flex helpt niet in dit soort gevallen. Heb niet zo lang geleden 2 retours Zurich gekocht en nog een "retour" voor mijn zoon die twee dagen later zou komen, maar wel gelijk terug zou vliegen met ons. Zoon moest ineens naar Duitsland voor zijn werk en vloog (met extra enkeltje) vanaf Frankfurt naar Zurich. Toen wij met drie voor de retourvlucht Amsterdam op Zurich kwamen, moest ik voor zoon extra enkeltje van EUR 750 kopen (want hij was niet heen gevlogen en kon dus ook niet terug).

JayJay | 10-12-18 | 14:45 | + 2 -

Zeer bekend verhaal. Heb er regelmatig mee te maken. Dynamic uitzuigen kunnen ze bij de KLM als geen ander. Ze passen ook doodleuk de prijzen per land aan, aan het gemiddelde koopkracht in een land. Betaal je zo 40% meer dan een Nederlands ingezetende voor dezelfde vlucht. Geoblocking doet de rest.

Zatkniss | 10-12-18 | 11:15 | 8 | + 2 -

@AS10: NL is in vergelijking met andere W/NEuropese landen ook vrij arm, maar zeker in vergelijking met CH.

Poekieman | 10-12-18 | 12:46 | + 1 -

two ball cane | 10-12-18 | 12:36 | + 1 -
Binnen de EU zal je gelijk hebben, maar ik geef je het voorbeeld
Zurich-amsterdam- Willemstad. Via het reisbureau van de werkgeverin Geneve, CHF 6000. Via klm.nl EUR 3.800. De account manager van het reisbureau heeft de klm account manager gebeld, welke doodleuk zei. That are the Swiss prices.

Zatkniss | 10-12-18 | 12:54 | + 1 -

@two ball cane | 10-12-18 | 12:36 - Concertkaartjes mag je vaak doorverkopen, en we hebben gezien tot wat voor woekerpraktijken dat leidt. Volkomen terecht dus dat een reservering persoonsgebonden is.

Huisregelneef_III | 10-12-18 | 14:09 | + -1 -
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken