Britse rechter: mensenrechten Deliveroo-bezorgers niet geschonden

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is Deliveroo
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is Deliveroo

Nederlandje is niet de enige plek waar Deliveroo en vakbonden een verschillende kijk op het concept 'werknemer' hebben. Ook in Deliveroo's thuisbasis delen joenions niet de opvatting van het bezorgbedrijf dat ingezette pizzafietsers zelfstandige ondernemers met de vrijheidsdrang van een gekooide circusbeer zijn. Net als hier steunen vakbonden rechtszaken tegen Deliveroo om de zzp-bezorgers om te toveren in 'gewone' werknemers met basale mensenrechten als verzekeringen en vakantiegeld. De Britse vakbonden stellen dat Deliveroo zelf ook wel weet dat bezorgers eigenlijk werknemers zijn. Anders zouden ze zich geen verzwikte tong lullen over 'independent suppliers' (ipv staff), 'equipment' (uniform) en 'availability' (shift). Om bezorgers terug te krijgen in het arbeidersparadijs wil de Independent Workers Union of Great Britain (IWUG) namens een groepje Londense (schijn)zelfstandigen een rechtszaak voeren. Aanvankelijk had het Central Arbitration Committee (CAC), een onafhankelijk clubje dat bepaalt wie wanneer als vakbond mag optreden, IWUG geweigerd om de bezorgers te vertegenwoordigen. De bezorgers mogen hun werk door anderen laten uitvoeren en dan faalt in het VK - net als in Nederland - het zzp-schap op het puntje 'persoonlijke arbeid'. IWUG vond dat met deze redenering de mensenrechten van de bezorgers werden geschonden. Onder artikeltje 11 van het EVRM (pdf) staat namelijk dat een ieder het recht heeft om zich aan te sluiten bij een vakvereniging. Met die vakbondsuitleg was de Britse rechter het in zoverre eens dat de vakbond ruimte kreeg voor een 'judicial review' van het CAC-besluit. Vandaag boort dezelfde Britse rechter alle vakbondshoop in de grond. 

IWUG mag niet namens de pizzafietsers met Deliveroo babbelen over arbeidsvoorwaarden. Volgens de rechter is er een beperkte invloed op de mensenrechten van de bezorgers, het staat ze immers vrij om een lidmaatschapskaart van de vakbond in te vullen en deze zo te redden van de vergrijzing. Ook staat het de ondernemers vrij om met Deliveroo te onderhandelen (haha). De beste manier om als bezorger meer te harken blijft natuurlijk harder fietsen en schijt hebben aan alle verkeersvoorschriften. Het stadsbestuur in Dublin heeft het overigens helemaal gehad met over de stoep racende bezorgers. Daarom heeft ze Just Eat en Deliveroo aangeschreven: of hun smartphonestarende bezorgers kunnen kappen met oma's van hun steunkousen te rijden. Het antwoord van Deliveroo is voorspelbaar. Zij werkt met zelfstandige riders en verwacht van hen dat ze zich aan de wet houden. 

Reaguursels

Inloggen

Wat mij betreft mag er sowieso een wet komen die "stukloon" verbiedt als er verkeers-deelneming voor nodig is.
Dus deliveroo, maar ook de pakketbezorgers.
Het is pure uitlokking om te hard te rijden, door rood te rijden, etc.

Gewoon verbieden dat er per "item" betaald wordt als het om het bezorgen van iets gaat. Stuk veiliger voor iedereen.

mark1487 | 05-12-18 | 22:54 | + 2 -

Tijdelijk verschijnel. Straks drones e/o zelfrijdende bestelbusjes.

Poekieman | 06-12-18 | 06:30 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken