Vlucht landt na 2 uur 59 min. Passagiers willen compensatie wegens wachten op vliegtuigtrap. Lukt dat?

Dankzij Europese regelgeving heeft u recht op compensatie indien uw vlucht meer dan drie uur is vertraagd. Kost luchtvaartmaatschappijen klauwen vol geld dus die proberen op allerlei manieren onder de claims uit te komen. Zo ook proletenvervoerder Corendon. Op 16 oktober 2017 begint de vakantie van honderden Gambia-gangers met een dompertje. Hun Corendon-vlucht naar Banjul is vertraagd. Om 23:09 ('zulu time') arriveert het toestel, waar de planning uitging van 20:10. Een vertraging van exact 2 uur en 59 minuten. Geen drie uur,  dus kunnen de passagiers fluiten naar compensatie. Zes passagiers zijn het daar niet mee eens. Het toestel werd om 23:09 weliswaar 'on blocks' gezet, maar dat betekent niet dat ze het vliegtuig konden verlaten. Het duurt namelijk een onbekend aantal, maar meer dan één, minuten voordat de vliegtuigtrap tegen het toestel is gereden. Corendon stelt echter dat het moment waarop de blokjes tegen de wielen werden geschoven samenviel met het moment waarop de deuren opensloegen. De vliegmaatschappij weigert dan ook een vergoeding uit te keren. Daarop stappen de passagiers naar de rechter die mag gaan uitmaken welk moment als aankomsttijd telt. De rechter stoft het Germanwings-arrest af waaruit volgt dat aankomsttijd gelijk is aan het moment waarop passagiers het vliegtuig uit kunnen wandelen. Bovendien, zo zegt het redelijke rechtertje, weet een ieder die weleens heeft gevlogen dat er tussen het 'on blocks'-moment en het openen van de deuren een paar minuten zitten. De trapduwers moeten eerst horen dat het vliegtuig 'on blocks' is, vervolgens moet de trappen 'gedocked' worden en is dat gebeurd dan moet dat weer aan de bemanning worden doorgegeven. Dat is overal ter wereld zo en Corendon weet niet te overtuigen dat het op Yundum Airport anders werkt. Sowieso heeft Corendon nagelaten om in het vluchtlogboek in te vullen hoe laat de deuren opengingen. Pech voor de vliegmaatschappij en geluk voor de zes passagiers. Zij kunnen gezamenlijk €2.070 plus rente tegemoet zien

Reaguursels

Inloggen

Hoe vaak komt het niet voor dat ze een vliegtuig wegduwen van de gate om maar op tijd ‘weg’ te zijn? Zeker bij intercontinentale vluchten, waar ze onderweg wel wat extra gas kunnen geven

BLR | 05-12-18 | 20:00 | + 0 -

Ik geef Corendon gelijk. Die passagiers moeten eens beseffen dat vertragingen OOK met hun eigen veiligheid te maken hebben. Het is absurd dat de EU maatschappijen dwingt tot enorme 'schade'vergoedingen terwijl de veiligheid van groot belang is. Safety first.

marjen | 05-12-18 | 08:49 | + -8 -

Die enkele minuten tussen het vastleggen van de wielen en deuren openen hebben met veiligheid te maken. De 2 uur en 59 minuten vertraging heeft niets met veiligheid te maken maar met planning. Het is al mooi dat vliegtuig maatschappijen 3 hele uren hebben voordat er een regel intreedt. Als er dan vervolgens gesjoemeld wordt om die wetgeving te ontwijken, dan mag Corendon van mij aan part helemaal uitgekleed worden. Ik denk dat jij een VVD stemmer bent, of niet?

odolstoornis | 05-12-18 | 09:13 | + 13 -

Dit is ook één van de redenen dat de trein aan de dure kant is.
Ze kunnen prima op tijd aankomen. Maar dan iets vaker met een ongelukje.

C10H12N2O | 05-12-18 | 10:19 | + 2 -

Ah, ja natuurlijk; dat ene tubetje tandpasta wat niet in het zakje zit.. Dat ene wijf wat vindt dat haar pdf ticket "egg well" vanaf haar e-reader zonder pdf-functie gescand kan worden.. Of een DJ die onaangekondigd komt landen met zijn prive jet afkomstig uit het dichtstbijzijnde airport.. Allemaal voor mijn veiligheid! Misschien moeten ze hun zaken gewoon op orde stellen. Als het in fabrieken of transportbedrijven 99.95% foutloos en veilig kan, dan moet dat bij een airport net zo makkelijk kunnen. Een mens is een fragiel pakket, maar bij duidelijke informatievoorziening en strakke protocols zijn ze prima te vervoeren.

1337eater | 05-12-18 | 15:12 | + 2 -

Dus 2u59m vertraging is volgens het luchtvaartbedrijf heel wat anders dan 3 uur vertraging.
Geniepig-juridisch gel*l en handig gebruik van regels. Kijk gewoon daar de menselijke maar der dingen. Regels dienen een doel.

kloopindeslootjijook | 05-12-18 | 07:41 | + 0 -

Regels zijn ook gewoon tegels. Na drie uur vertraging krijgen passagiers hun geld terug, zeggen de regels. Nu moet het van u ook als het om 2 uur 59 minuten gaat. Prima. Wanneer gaat 'uw regel in? Bij drie uur min één minuut? 15 minuten? Een half uur? En waarom zou de rest van de wereld mee moeten gaan met uw aversie tegen 'regeltjes'?

Sans Comique | 05-12-18 | 11:22 | + 2 -

@Sans Comique
De grap is eigenlijk dat je niet eens je geld terug krijgt, maar je krijgt nog een vergoeding.

WIj zijn ooit eens met het vliegtuig naar Munchen gegaan (groepje van 11 man) maar defect vliegtuig, omgeboekt via schiphol (goed geregeld eigenlijk, bus kwam voorrijden, eet-voucher om een maaltijd te nuttigen op schiphol etc)
Vlucht (retourtje) hadden we geboekt voor 90 euro pp, maar de compensatie was iets van 250 euro pp...

TonnieP | 05-12-18 | 13:43 | + 0 -

Toevallig zaten in Banjul verschillende mensen van het hoofdkantoor van Corendon te wachten op dit toestel. Wachtende vakantiegangers lieten hun ongenoegen blijken en het personeel van Cordendon deed er werkelijk alles aan om de vertraging te downplayen. Passagiers kregen een broodje frikadel als compensatie en de piloot vloog zo hard als het vliegtuig kon om binnen de extra tijd te landen op Schiphol. Dit lukte nét op tijd.

Klik_hier | 04-12-18 | 23:18 | + 0 -

Jazeker! Zelfs in diverse eetgelegenheden. Wij kregen hem echter aan boord onderweg naar Nederland.

Klik_hier | 04-12-18 | 23:46 | + 0 -

LOL @ broodje frika(n)del ter compensatie.

kapotte_stofzuiger | 05-12-18 | 00:07 | + 4 -

@kapotte_stofzuiger | 05-12-18 | 00:07 - Mijn oma zei vroeger altijd "een kinderhand is gauw gevuld" als ze mij een snoepje gaf. Moest ik ineens aan denken.

Huisregelneef_III | 06-12-18 | 01:57 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Zeer terechte uitspraak. Iedereen weet dat je echt niet meteen dat vliegtuig uit bent als die blokkies rond de wieltjes liggen, maar leuk geprobeerd, Corendon.
Jammer dat de overige passagiers van dat vliegtuig niet net zo bijdehand zijn geweest als die zes slimmeriken, wellicht zou het totaal aan schadevergoeding Corendon voortaan weerhouden van dit soort mislukte grappen.

EefjeWentelteefje | 04-12-18 | 21:33 | + 6 -

Het zal erop neer komen dat Corendon de aankomsttijd van alle vluchten nog een kwartiertje later zal inplannen.

lsimon | 04-12-18 | 21:50 | + 7 -

@Isimon: precies! de vluchten duren in theorie steeds langer. Erger nog: als gevolg hiervan vertrekken de meeste vluchten ook effectief veel te laat. Stel dat je vroeger van Brussel naar Stockholm vloog met een vertrektijd van 15u en aankomst om 17u, dan is dat vandaag een theoretische aankomst om 17u30. Doordat de aankomst theoretisch verder ligt gebeurt het vaak dat het vertrek dan verschuift naar 15u30. U verliest als klant dus méér tijd dan vroeger, en dit bij ongeveer iedere vlucht.

Nonkel Frituur | 04-12-18 | 22:04 | + 2 -

@Harry,
Of pannenkoeken met spek eten bij Woodies.

steekmug | 04-12-18 | 21:27 | + 0 -

Een vertraging van exact 2:59:59, yeah right....

ZwarteDag | 04-12-18 | 21:21 | + 4 -

2070,- Euro, daar kunnen die claimvrouwtjes zich weer aardig wat uurtjes voor laten vermaken door zo'n atletische Gambiaan op zoek naar een zakcentje.

Harry Turtle | 04-12-18 | 21:10 | + 19 -

Flauw.

EefjeWentelteefje | 04-12-18 | 21:30 | + -7 -

Nee hoor, ik dacht precies hetzelfde. Gambia is voor tochtige middelbare dames zo ongeveer wat Thailand is voor tochtige postmiddelbare heren. Met goedkeuring van Catherine Keyl ook nog (zie GS)

Vitaly Chernobyl | 04-12-18 | 21:51 | + 20 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken