Asjemenou. Shell betaalt al jaren geen winstbelasting meer in Nederland

Dat de afschaffing van de dividendbelasting een mooi cadeau aan Unilever en Shell was, is bekend. Trouw () heeft nu ook uitgevogeld waarom ze bij Shell al dertien jaar hartstochtelijk pleiten voor afschaffing: het oliebedrijf wist geen andere belasting meer waarop bespaard kon worden. Dankzij fiscale foefjes betaalt het bedrijf al jaren geen vennootschapsbelasting meer in Nederland, zo vertellen anonieme bronnen aan de krant. Sterker nog. 'Shell Petroleum boekt juist een belastinginkomst van 378,5 miljoen euro, ruim 50 miljoen euro meer dan er door Shell Nederland betaald zou moeten worden. Dit bedrijf kent daarmee dus een negatief effectief belastingtarief, van -8,36 procent.' En da's best vreemd. Shell heeft hier immers de grootste raffinaderij van Europa en 10.000 medewerkers. Hier zal toch wel enige winst worden geboekt. De kerstboom aan Shell-bedrijfjes zorgt er echter voor dat de winst in Nederland kunstmatig op 0 komt en er zelf uit de staatsruif gevreten (Den Haag hartje Shell zoals u weet) kan worden door compensabele verliezen op te voeren. Shell ontkent geen winstbelasting te betalen en zegt dat 'de fiscale afdrachten zijn volledig in lijn met fiscale wet- en regelgeving.' Da's corporates voor jullie hebben gelijk, maar door de paradijselijke belastingwetgeving betalen we niks. Shell wil dan ook geen inzicht geven in hoeveel winstbelasting het hier aftikt. Maar zoals De Brauw-advocaat en Shell-adviseur Paul Sleurink tijdens een college over de dividendbelasting heeft uitgelegd. Hoofdkantoren betalen in Nederland niet of nauwelijks vennootschapsbelasting. 'En waar dat wel gebeurt, moet de bedrijfsfiscalist terug naar school.'

Reaguursels

Inloggen

En maar roepen dat elektrische auto's zoveel subsidie slurpen

Leukautootje | 29-11-18 | 16:44 | + 2 -

Dat Shell geen belasting betaalt in Nederland is allang bekend. En Shell is vast niet de enige. Met dank aan onze overheid. Wij worden niet geregeerd door een regering, maar door de multinationals. Willen wij hierin verandering brengen dan zullen wij bij de eerstvolgende TK- verkiezingen op een partij moeten stemmen die het probleem serieus wil gaan aanpakken, althans voor zover er zo'n partij is. Anders zou het misschien kunnen helpen als kiezers het massaal laten afweten.

mona | 29-11-18 | 15:41 | 3 | + 6 -

De enige partij die wat te melden heeft over de congsi ‘Corporate Government’, verdedigd door Het Parijkartel, is de FvD. Maar de inmiddels geconsolideerde belangen zijn groot en onze Belastingdienst is volledig gefaciliteerd om deze belangen te ondersteunen.
Zie daar de grootste oplichting van (niet alleen) het Nederlandse volk ooit.

DinkyToy | 29-11-18 | 16:58 | + 2 -

Het partijprogramma 2017 van het FvD spreekt mij op veel punten wel aan. Tot de volgende TK-verkiezingen zal ik het FvD kritisch volgen om te bepalen of ik wellicht op die partij zal stemmen. Er is namelijk een groot verschil tussen beloven en waarmaken.

mona | 29-11-18 | 17:21 | + 0 -

Hoe kan je iets waarmaken met minder dan 76 zetels? Meer dan 'proberen te...' zal het niet worden.

Poekieman | 29-11-18 | 18:13 | + 0 -

Dat verwacht je toch niet.... zucht.....

Bello de Hond | 29-11-18 | 15:13 | + 2 -

Wij betalen allemaal voor Shell, tot op de druppel nauwkeurig.

TP 1984 | 29-11-18 | 14:10 | + 2 -

Ken je die mop van die multinational uit Den Haag die belasting betaalt?
Nee? Ze betalen -8,36 procent :-)

Ken je die mop van de hoge benzine prijs aan de Nederlandse pomp?
Nee? Dat was omdat men de exploitatie van benzinepompen maar niet winstgevend kreeg :-)

Ken je die mop van die verzakkende huizen op een gasbel van 2800 miljard m3 waar geen geld voor reparatie was?
Nee, Dat was omdat gas, in tegenstelling tot deep see drilling, erg moeilijk winstgevend te krijgen is :-)

Budder | 29-11-18 | 13:44 | + 2 -

Is het vreemd om je af te vragen of men eigenlijk wel BTW aan de Nederlandse staatskas hoeft af te dragen op verkochte benzine aan de pomp?

Wellicht bestaat er een speciale ruling met de Nederlandse belastingdienst of wellicht kunnen ze dit verrekenen met BTW op ingekochte olie bij een eigen Ierse holding waar een Ierse BTW ruling achterligt?

Budder | 29-11-18 | 13:18 | 1 | + 2 -

Je zit op t goede spoor: de Belastingdienst is de witwasser vd overheid.

DinkyToy | 29-11-18 | 13:54 | + 1 -

Shell verdient geld, en de burgers betalen de belasting.

Mr.Crowley | 29-11-18 | 12:31 | 1 | + 6 -

Mooi lang verhaal kort mét spijker/kop.

DinkyToy | 29-11-18 | 17:01 | + 0 -

Wat ik me afvraag, is er de laatste 70 jaar (winst) belasting over de winsten van NAM betaald of is slochteren ook een zogenaamde kostenpost geweest voor de Shell?

Budder | 29-11-18 | 12:17 | + 4 -

Paul heeft gelijk...

Maar evenwel is niemand verplicht fiscalist bij Shell te worden. MKB adviseren verdient misschien minder, maar ik kan wel met opgeheven hoofd naast mevrouw Fiscalist en Fiscalist junior (v) lopen. En ik slaap beter. Dus...

fiscalist | 29-11-18 | 10:55 | 3 | + 10 -

En u bent niet bij de belastingdienst gaan werken? Of was u gewoon niet goed genoeg voor de internationale praktijk met de echte uurtarieven en bonussen?

Zatkniss | 29-11-18 | 12:59 | + -9 -

Uit de reactie blijkt juist dat voor 'fiscalist' ook zaken naast het loon van belang zijn dus je reactie is vrij onzinnig. Als je weet dat hoge uurtarieven en bonussen (en dus mooie inkomens) net zo goed voorkomen in de advisering van het MKB zit je er overigens ver naast.

nomeansno | 29-11-18 | 13:38 | + 3 -

De tweede reactie is correct. Ik werk vanuit huis als ondernemer (of zo je wilt ZZP-er) en heb daarom vanmiddag met Fiscalist junior pepernoten kunnen bakken op school.

Overigens heb ik in de internationale praktijk gewerkt bij een niche kantoor. Leuk inkomen en vriendelijke werktijden (zeker vergeleken met de zuidas!) maar je bent niet meer dan een duurbetaalde tuinman.

Mijn MKB klanten zijn echter blij als ik ze door het doolhof heen help van het Nederlandse belastingstelsel.

Geld maakt maar tot op zekere hoogte gelukkig.

fiscalist | 29-11-18 | 16:08 | + 2 -

Het is niet goed, maar de vraag is in hoeverre je het Shell kwalijk kan nemen. Argumenten als "ja maar ze betalen wel veel loonbelasting" kloppen natuurlijk wel, maar kleinere bedrijven doen dit ook en zij kunnen geen gebruik maken van allerhande foefjes. Dat is precies wat het zo zuur maakt.

Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk is het de overheid die hier wat aan moet doen, niet Shell zelf. Als ik als particulier op volstrekt legale manier mijn belasting op 0 kan laten uitkomen (wat lijkt me dat heerlijk), dan zou ik dat zeker doen.

StiekemeBunzing | 29-11-18 | 10:44 | 2 | + 16 -

Ehm, nou nee, het argument "ze betalen wel veel loonbelasting" klopt natuurlijk helemaal NIET! Loonheffing houden ze in op het salaris van werknemers (en dan nog vaak onder de voordeliger 30%-regeling) om het door te storten naar de Belastingdienst. Daar leiden multinationals zelf geen EUR 0,01 financiële pijn aan hoor. Bovendien: ook alle andere organisaties dragen loonheffing af, maar de bakker om de hoek heeft geen fiscalist die een Maagdeneilanden-constructie voor hem op zet. Voor multinationals is Nederland een belastingparadijs, voor gewone lullen als u en ik is Nederland een ware belasting-hel.

Albert_Zweistein | 29-11-18 | 12:33 | + 1 -

Of een payroll constructie op Malta. Dacht je echt dat ze hier het volle pond betalen haha.

Budder | 29-11-18 | 13:09 | + 1 -

Shell betaald relatief goed, dus via o.a. loonbelasting wordt er dan ook relatief veel afgedragen.

Blijft het immoreel ietwat verwerpelijk, maar daar kijk ik niet meer van op.

Ieder voor zich en god voor ons allen

Tsaaah | 29-11-18 | 10:37 | 5 | + 1 -

@ Uranus: het is best aannemelijk dat de Oranjes een belang hebben, maar volgens mij nooit bewezen. Laat staan dat dit 25% zou zijn. Prima hoor om dat op een website beetje te roepen, maar echt bewijs is er niet.

StiekemeBunzing | 29-11-18 | 12:03 | + -1 -

@stiekemebunzing: zit u in het webcare team van Willy?

Uranus1767 | 29-11-18 | 13:15 | + 4 -

Begin vorig eeuw was Wilhelmina in bezit van 25% van de aandelen van Royal Dutch Shell. Deze RDS was tot stand gekomen in 1907 door een Fusie van diverse bedrijven, waaronder de Bataafse Petroleum Maatschappij, die eigendom was van de Oranjes. In deze tijd is er veel onduidelijkheid en wordt er zeer geheimzinnig gedaan over het kapitaal van de Oranjes. Volgens de huidige wetgeving moet bezit van aandelen van meer dan 5% openbaar worden gemaakt. Aangezien hier niemand van de Oranjes genoemd wordt, is algemeen aangenomen, (wat logisch is) dat de aandelen binnen verschillende mensen in de familie en via stichtingen is verdeeld, om beneden die 5% te blijven. Hoe groot nu precies het kapitaal is, blijft gissen, omdat ook niet bekend is of, en hoeveel aandelen verkocht zijn na Wilhelmina? Dat dit toch een som oplevert tussen de 1 en 5 miljard, afhankelijk van 5% tot 25%, wordt tot op de dag van vandaag ook niet tegengesproken

Uranus1767 | 29-11-18 | 13:19 | + 8 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Shell. Die Shell waar de familie van Oranje grootaandeelhouder van is? Die Shell?

TheEgg | 29-11-18 | 10:05 | 1 | + 18 -

precies! vandaar dat enorme gepleit voor die afschaffing dividendbelasting en de Keuning die in de troonrede alvast uitsprak dat DIE afgeschaft werd.. in de troonrede! De Koninklijke femelie bezit ( flink) aandelen maar betalen geen belastingen.. behalve dan die dividendbelasting!

fikkieblijf! | 29-11-18 | 10:34 | + 4 -

en dan nu de logische vraag: waarom ik dan wel?

glaaf | 29-11-18 | 09:55 | 4 | + 4 -

plebs houd je .. en hup hup aan het werk jij..

fikkieblijf! | 29-11-18 | 10:35 | + 8 -

Shell globaliseert. Kun jezelf ook doen door te emigreren en te gaan werken in een land met hogere lonen en lagere belasting. aangezien dit bijn alle andere ontwikkelde landen zijn, zal het je makkelijk af gaan.

Zatkniss | 29-11-18 | 11:38 | + 3 -

@Zatkniss | 29-11-18 | 11:38 | + 2 -

Klopt. Ik ben ook ge-emigreerd en heb een manier gevonden om ook legaal 0% belasting te betalen middels een offshore - enige belasting die ik dan nog betaal is de BTW (7% oid) op producten en diensten.

DolfWeerwolf | 29-11-18 | 16:36 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Het is feitelijk volslagen immoreel. Multinationals maken als geen ander gebruik van werknemers die hoofdzakelijk met belastinggeld zijn opgeleid. Ze maken gebruik van een infrastructuur die we met z'n allen hebben betaald. Als een werknemer ziek wordt of bij een reorganisatie ontslagen moet worden, worden de kosten afgewenteld op de samenleving. Een samenleving waaraan men echter geen bijdrage van betekenis wil leveren. Kunnen we nou echt geen massale boycot organiseren tot ze hun verantwoordelijkheid gewoon eens gaan dragen?

Albert_Zweistein | 29-11-18 | 09:40 | 5 | + 37 -

Er is niets dat grote bedrijven tegenhoudt om hun kantoor te verplaatsen naar een ander land. Het bedrijf dwingen om iets te doen zal lastig zijn.

nieuwe_Deen | 29-11-18 | 10:40 | + 1 -

Gewoon crimineel dit punt.

r0bbbb | 29-11-18 | 10:57 | + 1 -

* Il Principe * | 29-11-18 | 10:18 | + 4 -

En dan komt er een nieuwe flapdrol dat torentje binnenlopen die keihard verontwaardiging veinst en buiten het zicht van de camera's zijn schouders ophaalt en zich laat fêteren door diezelfde bedrijven.

Markje1 | 29-11-18 | 11:02 | + 9 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoals maar weer blijkt is de overheid er niet voor u als burgert, noch voor het MKB maar voor de grote bedrijven en multinationals. En da's best vreemd omdat steeds maar weer blijkt dat die eerstgenoemde nu juist overheid betalen.

Maar dat is toch inmiddels in NL juist de standaard geworden! Betalen maar niet bepalen. Gele hesjes anyone?

gepast_betalen | 29-11-18 | 09:32 | 1 | + 16 -

Het wordt nog veel erger dan 'gele hesjes'. Mark my words!

Phoolie_the_King | 29-11-18 | 10:31 | + 4 -

En nou niet allemaal boos worden op Shell. U zou precies hetzelfde doen als het zou kunnen. Scheld maar wat op de politiek zou ik zeggen.

Diederik Vlegel | 29-11-18 | 09:27 | 1 | + 2 -

Tuurlijk, maar ons wordt dit "creatief boekhouden" onmogelijk gemaakt.
Turken en Marokkanen met vastgoed in het thuisland worden ook beschermd, want discriminatie!!! En verdragen enzo.

Wij moeten ons smoel houden.
Heb je eens iets af te trekken van de belasting (opleidingskosten of eenmalig hoge zorgkosten) dan is er altijd nog een geweldige drempel waar je nooit boven lijkt te kunnen komen.

boerk | 29-11-18 | 12:53 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken