Ontslaggolf bij telecombedrijven op komst

De Nederlandse telecommarkt heeft binnenkort evenveel smaken als een stoplicht. Europa leek dwars te gaan liggen, maar de Nederlandse takken van T-Mobile en Tele2 mogen fuseren. In Brussel nemen ze genoegen met de beloftes die T-Mobile deed, zoals onbeperkte data voor en geen prijsverhogingen in de eerste drie jaar (m.u.v inflatiecorrectie). Om de concurrentie met KPN en VodafoneZiggo aan te gaan moet het nieuwe bedrijf (75% van T-Mobile, 25% Tele2) zo'n €165 miljoen aan synergievoordelen behalen. Anders gezegd: een onbekend deel van de 2.000 werknemers kan binnenkort op zoek naar een andere werkgever. Bij concurrent KPN hoeven ze niet aan te kloppen, want daar zijn ze net druk doende met strategieversnelling om 'organische duurzame groei te realiseren'. Wat weer een andere manier is om te zeggen dat een onbekend deel van het personeelsbestand rap overbodig is. De nieuwe CEO Maximo Ibarra heeft volgens AD een rondje door het bedrijf gedaan en liet consultancytoko McKinsey de toko verder doorlichten. De conclusies zijn helder. KPN moet keiveel investeren in glasvezel en bezuinigen op de operationele kosten. Tot 2021 zal het voormalige staatsbedrijf €350 mln bezuinigen. Hoeveel koppen er gaan rollen is, net als bij T-Mobile/Tele2, onduidelijk. De experts van Telecompaper gokten eerder op 1.500 banen, al zou KPN er ook voor kunnen kiezen om de ICT-tak af te stoten. In het laatste geval gaan duizenden werknemers over naar een andere partij. Enniewees, het wordt de komende tijd drukker bij die dure telefooncentrale van het UWV.

Reaguursels

Inloggen

Mooi. Even al die ambtenaren eruit.

Baron Clappique | 28-11-18 | 14:31 | + 1 -

Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Montgomery Burns | 28-11-18 | 14:12 | + 0 -

Poekieman beats "the nail on the head" ! Op basis van deze, in opdracht gemaakte subjectieve rapporten, wordt er gretig met een grote fijnmazige hark door het speelveld gewoeld.

schisis | 28-11-18 | 12:00 | + 2 -

Niet enkel telecom, maar ook de content en media-aanbieders zijn inmiddels zo spaarzaam dat je ze op één hand tellen kan, en niet zelden in buitenlandse handen, zoals vrijwel iedere grote dode boom in ons land. De overheid doet gewoon geen fuck om de burger te beschermen tegen kartels en monopolies. En de burger slaapt maar door.

Abject | 28-11-18 | 10:23 | 1 | + 9 -

De overheid doet niets omdat al deze mediagiganten netjes in de pas lopen met wat die overheid voorschotelt.

2voor12 | 28-11-18 | 10:51 | + 11 -

Niet zo heel lang geleden moest Vodafone een onderdeel afstaan omdat ze met Ziggo in zee gingen. Dat onderdeel werd overgenomen door T-Mobile. En nu willen T-Mobile en Tele2 samengaan en hoeft er niks te worden afgestaan.

kweethetooknietbeter | 28-11-18 | 10:13 | 3 | + 3 -

Waarschijnlijk is er nu geld op de juiste bankrekeningen overgemaakt.

Poekieman | 28-11-18 | 14:15 | + 2 -

Dat komt omdat het onderdeel dat Vodafone moest afstaan het internet vaste lijn was, hetgeen via KPN loopt. De VodafoneZiggo merger zorgde ervoor dat Vodafone een eigen infrastructuur kreeg en daar zag men wat mogelijke problemen, daarom moest het worden afgestoten. T-Mobile/Tele2 hebben (nog) geen eigen vaste netwerk, dus is het nu geen probleem.

Echter, in de toekomst willen ze dat wel krijgen. Ze zeggen zelf glasvezel aan te willen liggen. Vanuit dat oogpunt is het zeker raar dat Vodafone die *DSL klanten via KPN moest afstoten maar T-Mobile/Tele2 het wel mag gaan houden. Komt nog bij op dat T-Mobile dankzij deze merger ontzettend veel frequenties in handen krijgt van Tele2 die bedoeld waren voor Tele2 om een eigen netwerk op te richten. Hierbij kreeg Tele2 enorme kortingen op de frequenties die KPN, T-Mobile en Vodafone eigenlijk niet konden genieten. T-Mobile krijgt die nu alsnog in handen voor noppes en heeft daarmee een zee van frequenties tot haar beschikking. Vodafone had ook een kleine meevaller met de Ziggo-frequenties, maar dat was maar één blokje un-paired in plaats van meerdere blokken paired in laag en hoog. Alleen KPN heeft dus geen voordelen gehad omdat die geen partijen hebben overgenomen en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat T-Mobile en Tele2 allang wisten dat ze uiteindelijk samen zouden gaan.

Hasj_en_Wietje | 28-11-18 | 16:28 | + 1 -

@Hasj_en_Wietje | 28-11-18 | 16:28 | + 0 -
Als toevoeging, gezien ik door m'n maximale lengte heen was:
Nu ontstaat de situatie dat T-Mobile dus én dik veel frequenties erbij heeft gekregen die toevallig perfect aansluiten bij de eigen relatief goedkoop gekochte hoge-frequenties (die kochten nauwelijks laag, rara waarom niet?), wel een vast netwerk aan mag leggen én al die klanten die het de facto gratis van VodafoneZiggo heeft gekregen mag behouden. T-Mobile lacht zich waarschijnlijk de ballen uit de broek, want het wordt hen geen strobreed in de weggelegd en hebben op alle mogelijke manieren enorm geprofiteerd van de regeltjes die wel aan anderen werden opgelegd, maar niet aan hen. Zo heeft T-Mobile een flink voordeel en de vraag is of dat op deze manier, alles bij elkaar opgeteld, niet gezien kan worden als verkapte staatssteun waarbij de ACM en het ministerie alsnog actie zal moeten ondernemen op bijvoorbeeld die frequenties. Het is nu geen level playingfield meer en de hele opzet van die veiling met "ruimte voor nieuwkomers" is dus compleet misbruikt om alles voor elkaar te krijgen wat nou juist net de bedoeling niet was. Epic fail van de overheid wat dat betreft en slim gespeeld van T-Mobile/Tele2, tezamen met wat mazzel omdat Vodafone toevallig wél regels opgelegd kreeg van de Europese Commissie... Je verzint het niet.

Hasj_en_Wietje | 28-11-18 | 16:31 | + 1 -

I.p.v. mensen er uit te gooien kunnen ze ook meer of betere dienstverlening gaan leveren. Als mensen ontslaan de enige en of beste manier is om meer rendement te halen moet je ze allemaal naar huis sturen.
Overigens is er werk zak in de ICT dus geen enkel probleem.

youwish | 28-11-18 | 10:10 | 1 | + 0 -

Als zo goed als alles gecomputeriseerd is, waarvoor heb je dan al die mensen nodig?

Betere dienstverlening... Als hun spul gewoon werkt is dat ruim voldoende dienstverlening. Ik wens niet te betalen voor tokkies en andere neanderthalers die voor alles te stom zijn, behalve in het zich voortplanten.

Poekieman | 28-11-18 | 14:14 | + 4 -

Deze markt is sterk gereguleerd door Brussel, het mag fuseren om zodoende kosten te besparen en nog wat centen op te leveren voor de aandeelhouder. De consument heft uiteindelijk minder keus en gaat over 3 jaar meer betalen. Iets dat we al zien met de kabelmaatschappijen.
Conclusie is dan dat de consument - gecontroleerd en door Brussel bepaald- meer moet gaan betalen. Van keuze vrijheid voor de consument is in de toekomst nauwelijks nog sprake.

Dus die 80 euro/mnd worden er 160 op termijn onder het mom van kwaliteitsverbetering of zoiets

Als overheid zou je moeten focussen op een minimum vereist aantal aanbieders. Alleen dat is gunstig voor de burger.
Met drie aanbieders heb je geen keus, die hebben elkaar zo gevonden qua prijsstelling.

Tsaaah | 28-11-18 | 09:50 | 3 | + 11 -

In die zin kan je je afvragen of het wel een echte markt is. Je voorbeeld van 3 aanbieders is treffend, want dat zien we ook terug bij (tadaa zijn ze weer) de banken, maar ook bij zorgverzekeraars. Vooral bij deze laatste zie je steeds meer consolidatie en dus steeds minder aanbieders. Niet gek, want ze bieden allemaal een homogeen product aan, waarbij het vrijwel onmogelijk is om op het product te differentiëren. Zorgen voor schaalgrootte is dan het enige dat telt.

StiekemeBunzing | 28-11-18 | 11:01 | + 7 -

Niet noodzakelijkwijs. Hier in Boekieland zijn ook 3 telecomboeren, maar de 2 kleinere beconcurreren de grote behoorlijk, op prijs, dus niet op vage marketing crap als 'beleving'.

Poekieman | 28-11-18 | 14:11 | + 2 -

StiekemeBunzing | 28-11-18 | 11:01
Prijsafspraken zijn tussen drie bedrijven onderling makkelijker te maken dan tussen 15. Wie ooit dacht dat het een goed idee was om de meeste zorgverzekeraars te laten fuseren moet van de overheid zijn geweest.

Sans Comique | 28-11-18 | 14:42 | + 1 -

KPN is allang geen telefoonmaatschappij meer. KPN is een IT bedrijf met een telefonie tak (wat in wezen ook gewoon IT is)

JanVergoor | 28-11-18 | 09:39 | 1 | + 2 -

Eigenlijk is de KPN een producent van ICT bedrijven. Volgens mij hebben ze de laatste 20 jaar al 2 keer de ICT-afdeling verkocht.

frank87 | 28-11-18 | 11:16 | + 5 -

Telecombedrijven zijn mega uitzuigers. De EU heeft er goed aangedaan om ze te dwingen de kosten voor mobiele telefonie omlaag te schroeven. Zwitserland is een mooi voorbeeld om te zien hoe ze uitzuigen als er geen multilaterale instantie er is om ze te beteugelen. voor een abbo met roaming in de EU van 4 GIG data betaal je omgerekend 80 EURO. Tot voor kort durfde daar 110 EURO voor te vragen. De gouden zuigtijden voor telecom zijn voorbij, dus nu moeten de medewerkers eruit.

Zatkniss | 28-11-18 | 09:32 | 2 | + 2 -

En als je in Azië kijkt zie je dat het nog veel goedkoper kan.
In Europa worden we op een vreselijke manier uitgezogen.

2voor12 | 28-11-18 | 10:11 | + 1 -

Ik zie het in Boekie- danwel TakaTaku-land ook alleen maar goedkoper worden. Gedwongen door de markt/concurrentie, dat wel.

400 min, 6 GB, 2000 sms voor 8.50 eypo zo'n beetje. En niks geen overheidsdwang.

Poekieman | 28-11-18 | 14:08 | + 2 -

"... zou KPN er ook voor kunnen kiezen om de ICT-tak af te stoten..."

En waarom zou dat een goed idee zijn? Ik heb tientallen jaren in de ICT rondgelopen, talloze gevallen van "outsourcing" meegemaakt en dit nog nooit ergens een succes zien worden. Tenminste niet voor de bedrijven die hun ICT uitbesteedden. Het leek allemaal mooi en aardig maar uiteindelijk werden ze gewoon gegijzeld door de "dienstverlener". Minder kwaliteit en minder slagvaardigheid tegen hogere kosten. De dienstverlener daarentegen stak minstens twee dikke sigaren tegelijkertijd op.

ICT en dan met name de "C" lijkt mij redelijk core business voor een telecombedrijf. Als je dat gaat afstoten vraag ik me werkelijk af waar je mee bezig denkt te zijn.

Magnum Force | 28-11-18 | 09:26 | 3 | + 10 -

KPN heeft heel veel ICT takken die niets met telefcom te maken hebben. Veelaal uit Pink of Getronics. Daarentegen is de netwerkkant (peering) wel telecom. Maar ik denk dat ze hier vooral op de Getronics tak doelen.

Con | 28-11-18 | 10:13 | + 3 -

"Outsourcen" is dan ook een duur woord voor "verantwoordelijkheid ontwijken".

Sans Comique | 28-11-18 | 14:43 | + 1 -

Bedrijven zijn gewoon te beroerd om goed te betalen. Men wil die weg koste wat kost niet in. Stel je voor dat een ontwikkelaar meer verdient dan een manager (normaal in Silicon Valley, want developers brengen value, managers kosten alleen maar geld).
Nederland, kruideniersland, achterstandsland.

watergeus | 28-11-18 | 15:09 | + 2 -

Interessant... KPN, dat al jaren het opschalen van verouderde koperlijnen prefereert boven investeren in een moderne oplossing, krijgt van een externe partij te horen dat ze toch zouden moeten investeren in glasvezel...

Dan ben je lekker bezig, als telecomboer.

OLM | 28-11-18 | 09:10 | 2 | + 2 -

KPN is niet gek en beter op de hoogte van voor hen relevante zaken (koper vs glasvezel bv) dan een stelletje zwaar overbetaalde Intellectuals Yet Idiots van McKinsey.

McKinsey wordt normaal ingehuurd om een 'degelijk rapport' te copy/pasten waarmee de directie van het bedrijf wat ze inhuurt een groot aantal redundanten eruit kan gooien.

Poekieman | 28-11-18 | 09:25 | + 8 -

Dat was al duidelijk sinds KPN reggefiber heeft opgekocht en de oude directie heeft gewipt. Vanaf dat moment zijn de investeringen in glasvezel behoorlijk teruggeschroefd.

Vanilla | 28-11-18 | 09:57 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken