Hoge Raad weet ook even niet meer onder welke cao Oost-Europese truckers vallen

Een Nederlands transportbedrijf dat Poolse/Hongaarse/etc. chauffeurs in dienst neemt, moet die chauffeurs betalen volgens de Nederlandse cao. Maar hoe zit het als een Nederlands transportbedrijf een Hongaarse zusteronderneming heeft en voor internationale ritten de chauffeurs van de Hongaarse zuster aan het werk zet. Betaal je dan in forinten met dito voorwaarden, of toch nog steeds volgens de Nederlandse cao? Welke rol speelt de brakke Europese Detacheringsrichtlijn in zo'n gevalletje (de richtlijn die met mitsen en maren bepaalt dat werknemers die tijdelijk worden uitgezonden, moeten worden betaald naar de mores van de arbeidsmarkt in het land waar zij werken) en als die richtlijn van toepassing is: 'welke arbeidsmarkt zou dat dan overigens in de beoogde ruime uitleg dan zijn? Die van de lidstaat van de (toevallige) opdrachtgever van de charter? Het land waar het meest wordt gereden in het kader van internationaal chartervervoer tijdens alle aan de orde zijnde ritten? Het land waar wordt geladen en/of gelost of het meest wordt geladen en/of gelost of aan het begin en aan het einde van de werkperiode van de respectief ter beschikking gestelde werknemer wordt geladen of gelost?' Voor ons allemaal een vraag en voor de Hoge Raad ook. Die gaat het EU-Hof verzoeken om duidelijke antwoorden te geven. Alle juridische gedoetjes over de al jaren lopende zaak tussen de FNV en een transporteur te Erp hier.

Foto: TOPPOP Optreden van Henk Wijngaard in het muziekprogramma van de AVRO. ANP Kippa 01-10-1982

Reaguursels

Inloggen

Vraag het de VVD en D66, die zijn voorstanden voor open verkeer van diensten en goederen door Europa.
De markt lost het allemaal wel op.
Dat zo'n correctie slachtoffers maakt, dat telt niet.
Maar het zou beter zijn voor iedereen toch?

kloopindeslootjijook | 23-11-18 | 23:14 | 5 | + 1 -

In achterstandswijken strenger straffen wil de VVD. Daar voor 10 euro gefraudeerd straffen met 1000 euro. De banken frauderen met miljoenen euro en worden vrijgesproken! Kijk dat is de VVD ten voeten uit!

Rob12345 | 24-11-18 | 09:17 | + 1 -

De klappen van dit 'open verkeer' vallen dan ook niet onder het VVD volk. De voordelen dan weer wel.

Weerduivel | 24-11-18 | 10:10 | + 4 -

slachtoffers?
Een Hongaar die in Hongarije woont een Hongaars loon betalen lijkt me vrij slachtofferloos.

mark1487 | 24-11-18 | 10:19 | + 2 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is zo makkelijk om oneerlijke concurrentie aan te pakken, overnachten in het weekend in de vrachtwagen is niet langer toegestaan en ziet men niet als rust. Als men gewoon zou handhaven op alle parkeerterreinen waar het vol staat met overnachtende Oostblokkers is het zo afgelopen. Kijk maar eens als er twee maanden lang verschillende wagens stilgezet worden ivm geen rust, hoe snel de situatie verbetert.

Het beleid dat nu de NLse chauffeur benadeelt in de vorm van hoge boetes en scherp toezicht, terwijl de witte platen zonder wegenbelasting, zonder hindering van de wet over de baan scheuren, aanhouden zit er niet bij, want geen taal, geen geld, dus politie behandeld het als een aangifte en begint er niet aan.

Diepstrotje | 23-11-18 | 21:47 | 2 | + 8 -

Goh. Alweer iemand die beweert dat handhaven helpt. Zou dat nieuws ook in politiek Den Haag doordringen, denkt u?

Weet u wat, laten we het eens een jaartje proberen. En niet alleen in de transportsector, maar in de samenleving.

marcoplarco | 23-11-18 | 22:07 | + 3 -

als we met z'n allen minder gaan consumeren komen er ook minder vrachtwagens op de weg. Je kan om die reden alles bij elkaar liegen, wat kan je om te kunnen bewijzen dat je niet in je vrachtwagen slaapt, maar in een hostel, b&b of ga zo maar door? Sommigen mogen gewoon doorrijden in het weekend (groente fruit vlees en aircargo). Maar wat als ze niet rijden? komt alles dan nog wel op tijd op zijn plaats? er zijn duizenden vacatures, en niemand die het wil doen. Hoe wordt dat voor elkaar gebokst?

brie-de-penis | 24-11-18 | 22:54 | + 0 -

Mijn 1e opflop gedachte na lezing is dan.. Die Oost Europese arbeiders zijn die lid van de FNV? Zo nee, hoezo is het FNV versus werkgever die de mazen van de vrij verkeer van arbeiders wetten kent. Zo ja, om hoeveel werknemers gaat het..
Beetje procederen om wetgeving helder te krijgen kan nl flink in de papieren lopen.

fikkieblijf! | 23-11-18 | 19:34 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken