Rutte verdrietig: pensioenoverleg geklapt door hebberige bonden

De polder is morsdood of in het beste geval comateus. Gisteravond klapten de pensioenonderhandelingen. Het kabinet is schuld, de vakbond is schuld, Hans de Boer is schuld en natuurlijk de Gelderlander. Ligt maar net aan wie u het vraagt. Rutte speelt de vakbonden de roetvieegpiet toe. Hij gaf ze naast een langzamere stijging van de AOW-leeftijd en een verlaging van de boete op vroegpensioen (die naar verluidt zelfs helemaal afgeschaft zou worden) ook nog 'een voorstel om ouderen met een zwaar beroep tegemoet te komen'. Volgens de premier was dit meer 'dan zij ooit verwacht hadden', terwijl een betraande Hansje de Boer van werkgevers opmerkt dat het 'onbegrijpelijk' is dat de vakbonden niet hebben ingestemd omdat ze 'heel veel' kregen. De FNV herkent zich uiteraard niet in het beeld van rupsjenooitgenoeg en spreekt simpelweg van een onoverbrugbare kloof. Vakbondsvoorzitter Han Busker stelt dat het kabinet vooral incidentele en geen structurele oplossingen biedt. Zo zijn er 'open eindjes' omtrent het anders invullen van de koppeling tussen levensverwachting en pensioenleeftijd. Momenteel betekent één jaar extra levensverwachting, één jaar extra werken. De bonden willen gewonnen levensjaren verdelen tussen werk en pensioen. Het kabinet wil de bereidheid uitspreken om de 1-op-1-koppeling los te laten, maar dat niet vastleggen. Want dan dient het kabinet miljarden te reserven/bezuinigen. In plaats daarvan zou in het pensioenakkoord komen te staan dat een aanpassing van de 1-op-1 een ambitie van een volgend kabinet moet zijn. De SP wijst het kabinet dan ook als schuldige aan, omdat zij dit gevoelige dossier over de verkiezingen (Provinciale Staten) in maart zou willen tillen. Asscher ratelt iets over het missen van een 'historische kans', Wilders zwatelt over gelukszoekers, 50Plus telt af naar de Provinciale Verkiezingen en Baudet staat de Kamer nog te vervelen met domme vragen. En nu? 'Eerst een nachtje slapen en dan zien we verder', aldus de premier. Hij verwacht niets meer, 'maar je weet nooit'. De telefoon van Rutte staat in ieder geval aan. Tot die tijd is het bidden geblazen.  

Reaguursels

Inloggen

Tsja... vroeger zei men wel "wie niet steelt of erft moet werken tot hij sterft". De tijden van weleer lijken terug.

Muziekman | 21-11-18 | 22:20 | + 2 -

Het zou heel simpel moeten zijn. Iemand die 40 jaar gewerkt heeft, heeft recht op pensioen. Ongeacht de leeftijd dat je bent begonnen met werken. Daar zijn zelfs een hoop bazen het mee eens.
Op je achtiende begonnen met werken houdt dus in dat je dan met achtenvijftig met pensioen mag gaan. Helaas ook een keerzijde van de medaille ... Doostuderen tot je dertigste houd dan in dat je door moet blijven tot je zeventigste.

2girlsand1cup | 21-11-18 | 18:52 | 3 | + 1 -

Volgens mij hanteren ze een dergelijk systeem in Duitsland. Helemaal zo gek nog niet, inderdaad.

EefjeWentelteefje | 22-11-18 | 10:17 | + 1 -

Volgens mij hanteren ze een dergelijk systeem in Duitsland. Helemaal zo gek nog niet, inderdaad.

EefjeWentelteefje | 22-11-18 | 10:17 | + 0 -

Zo eerlijk is dat ook niet. We hebben in Nederland een fictief arbeidsverleden:

Uw fictieve arbeidsverleden bestaat uit de jaren vanaf het jaar dat u 18 werd tot en met 1997. Het maakt daarbij niet uit of u in die periode wel of niet gewerkt heeft.

Idee is verder prima. Maar lost maar een ding op. AOW leeftijd moet omhoog. Dus leeftijd indexeren en in 2024 mag je pas na 41 arbeidsjaren met pensioen bijv.

Aapje133 | 22-11-18 | 19:01 | + 0 -

Ik stoor mij er enorm aan dat de VVD en VNO-NCW nu de FNV de schuld geeft, zonder dat ik hier zelf een oordeel over kan vellen. De FNV is club die doorschiet in de belangen verdedigen van de 50/60 plusser. Maar ik geloof Rutte en VNO-NCW ook niet als er wordt gezegd dat zij veel verder gingen dan ze van plan waren.
Overleg alle details van die besprekingen. Polderen is geweldig, maar anno 2018 wel transparantie graag. En dan bepaal ik zelf wel wie ik de schuld ga geven.

Aapje133 | 21-11-18 | 16:09 | 1 | + 8 -

Rutte ging veel verder dan hij van plan was, vervolgens wilde hij de invoering daarvan als advies meegeven aan het nieuwe kabinet. De toezegging van Rutte was dus gebakken lucht.

* Il Principe * | 21-11-18 | 16:57 | + 5 -

Ik herhaal het nog maar eens : Het is heel goed mogelijk voor NIEUWE pensioendeelnemers de pensioenaanspraak persoonlijk te maken. Een persoonlijke rekening bij het pensioenfonds, jaarlijks bijschrijven van betaalde premies (ook van de werkgever) en bijschrijven van een evenredig deel van het behaalde rendement. Opgenomen bedragen afboeken. Dit is heel eenvoudig, een bank doet dit ook.
Indien de pensioenhouder overlijdt het restant van de rekening uitbetalen aan de erfgenamen, niet in een gemeenschappelijke pot storten.
Dit maakt het mogelijk het opgebouwde bedrag eerder geheel op te nemen, bijv. voor kopen van een huis of bij emigreren.
Zo is er ook geen belangenstrijd tussen jongeren en ouderen.
Geen "solidariteit"-gezeur meer.
Er is automatisch geen sprake meer van "indexeren" of "korten", "dekkingsgraad" of ander gedoe.
Je kiest je maandelijkse uitkering en als je je persoonlijke pot leeggemaakt hebt dan houdt het echt op. Dat is dan ieders eigen verantwoordelijkheid.
Ook is het gemakkelijk van werkgever te wisselen met voortzetting van dezelfde pensioenopbouw.
Alleen inkomstenbelasting over het opgenomen bedrag heffen, geen vermogensbelasting over wat er in de persoonlijke pensioenpot zit.

mickey99999 | 21-11-18 | 12:58 | 4 | + -4 -

De overheid zal hier never nooit mee akkoord gaan.
Dit is hetzelfde als sparen en dat mag niet.

Mr.Crowley | 21-11-18 | 14:30 | + 0 -

mickey99999 | 21-11-18 | 12:58
Dat systeem is overigens ook het plan geweest van dit kabinet. Desalniettemin willen de vakbonden (gesteund door hun 65+-achterban) daar niet in mee.

Vitaly Chernobyl | 21-11-18 | 13:28
Totale onzin, dat systeem is nog nooit debunked en is daadwerkelijk het enige systeem wat nog enige vorm van zekerheid zal bieden voor wie nu jonger dan 40 is.

Fapselaar | 21-11-18 | 14:35 | + 0 -

Waarom zou je dat uitkeren als iemand overlijdt? Dit kan toch ook aan de weduwe worden overgedragen? En als die er niet is, dan kan dit als extra rendement worden verdeeld over alle nog levende deelnemers.

boerk | 22-11-18 | 13:47 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik herhaal het nog maar eens : Het is heel goed mogelijk voor NIEUWE pensioendeelnemers de pensioenaanspraak persoonlijk te maken. Een persoonlijke rekening bij het pensioenfonds, jaarlijks bijschrijven van betaalde premies (ook van de werkgever) en bijschrijven van een evenredig deel van het behaalde rendement. Opgenomen bedragen afboeken. Dit is heel eenvoudig, een bank doet dit ook.
Indien de pensioenhouder overlijdt het restant van de rekening uitbetalen aan de erfgenamen, niet in een gemeenschappelijke pot storten.
Dit maakt het mogelijk het opgebouwde bedrag eerder geheel op te nemen, bijv. voor kopen van een huis of bij emigreren.
Zo is er ook geen belangenstrijd tussen jongeren en ouderen.
Geen "solidariteit"-gezeur meer.
Er is automatisch geen sprake meer van "indexeren" of "korten", "dekkingsgraad" of ander gedoe.
Je kiest je maandelijkse uitkering en als je je persoonlijke pot leeggemaakt hebt dan houdt het echt op. Dat is dan ieders eigen verantwoordelijkheid.
Ook is het gemakkelijk van werkgever te wisselen met voortzetting van dezelfde pensioenopbouw.
Alleen inkomstenbelasting over het opgenomen bedrag heffen, geen vermogensbelasting over wat er in de persoonlijke pensioenpot zit.

mickey99999 | 21-11-18 | 12:58 | + -10 -

Hopelijk komt er geen pensioen. Elke wijziging betekent immers balletje - balletje. Soms win je, maar meestal verlies je.
Ook voor 2019 betekent de lastenverlichting van de VVD in geweldige economische tijden dat we aan het einde van de maand weer minder overhouden. Wacht maar af.

André4711 | 21-11-18 | 12:56 | 2 | + 1 -

Geen *nieuw pensioen

André4711 | 21-11-18 | 12:57 | + 0 -

Onzin, afschaffen pensioenstelsel betekent feest voor werkgevers. Of denk je echt dat de pensioenpremie bij jou terecht komt?

* Il Principe * | 21-11-18 | 13:02 | + 5 -

Wie niet steelt of erft, moet werken tot hij sterft.

Montgomery Burns | 21-11-18 | 12:23 | 1 | + 7 -

De overheid steelt wat jij erft, net zolang totdat je sterft

Cpl_C | 21-11-18 | 12:29 | + 13 -

je vraagt je toch af waarom de overheid aanschuift .. ik denk dat ze zelf wel inzien zolangzamerhand dat een 60 plussser de komende decennia het niet gaat redden om tot 69-70 jaar te werken en af te dragen. En dan is het hommels in Nederland. De arbeidsmarkt met dank aan deze regering heeft de 50 plusser er al uitgebonjourd het afgelopen 5 jaar en die komt niet meer aan de vaste bak. Menig van deze generatie is al begonnen met sjouwen en douwen op en nabij de 20 jaar. Om dan nu als wisselgeld in te zetten een niet te snelle verhoging van de AOW in ruil voor ... niet doen, vooral niet doen. Laat die werkgeversclub en de overheid nu maar eens flink over de brug komen, nu ze de werkers nodig hebben en zien dat beleid van de afgelopen jaren heeft gefaald voor een grote groep werkende burgers in dit land.

fikkieblijf! | 21-11-18 | 12:04 | 4 | + 7 -

@fikkieblijf mooi gesproken ... wil best langer doorwerken(werk in de metaal) maar dan een goeie regeling als ik ouder word dan 62

Bello de Hond | 21-11-18 | 12:22 | + 0 -

fikkieblijf! | 21-11-18 | 12:04
U stelt dat de arme babyboomer al 40 jaar heeft gewerkt en zowaar belasting en premie heeft moeten betalen. Dat is zielig en daarom moeten zij met pensioen kunnen gaan en moeten ze AOW kunnen ontvangen.

Wat u niet ziet, is het gevolg van uw verhaal.
Die 'bevoordeelde' 30-minner moet nu 50 jaar werken.
Die 'bevoordeelde' 30-minner moet nog veel meer premie betalen.
Die 'bevoordeelde' 30-minner gaat door het uitblijven van hervormingen, waarschijnlijk nooit pensioen ontvangen.
Wellicht een ver-van-mijn-bed-show, zeker als u geen kinderen heeft, maar ik hoop toch dat u inziet dat dit verre van eerlijk is.

Face it. Ja, u heeft veel betaald. Ja, u heeft hard gewerkt. Echter: u heeft niet genoeg betaald en u heeft niet hard genoeg gewerkt om uw levensverwachting tot een jaar of 88 te kunnen bekostigen.

Nu kunt u of nadenken over een constructieve oplossing, of het probleem afschuiven op 'de werkgevers' en 'de overheid'. Dat helpt in ieder geval niet.

Fapselaar | 21-11-18 | 14:40 | + 6 -

Fapselaar. Je leest niet goed. Je hebt het in je reactie over 30- en babyboomers. De generatie wasr ik dus precies over plemp is generatie 50-65 jaar. Die reeds al 30/45 plus jaar werken erop heeft zitten, alsmede al die jaren de pensioenpotten vult waar nu de babyboom en daarvoor generatie nu hun pensioen uit ontvangen én in de huidige verhoging de 1e generatie gaat zijn die weer 50 jarige werkjubilea gaat meemaken. Wat werkgevers en overheid in hun dromen hebben gezien en geloven is dat die generatie nix 50-65 jaar tot hun pensioen op 69 jarige leeftijd aan het werk kunnen blijven in een concurrerende, open grenzen voor arbeid, hoge werkgeverlasten en onzekerheden, robotiserende en digitale flexibele arbeidsmarkt.. Natte droom! Wat voor generatie nix ook hier weer geldt.. Je krijgt nix, bent nix en telt voor nix.. De milleniums spreken dat hardop uit.. 30- generatie!

fikkieblijf! | 21-11-18 | 15:16 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Destijds 10 jaar in Nederland gewerkt en pensioen opgebouwd. Onlangs van het betreffende pensioenfonds vernomen dat de standaard pensioen leeftijd op 68 jaar is gezet ?????? Bij navraag konden ze niet garanderen dat bij terugzettting pensioen leeftijd naar 65 over 24 jaar de uitkomst hetzelfde zou zijn als v oor de omzetting. Dat is afhankelijk van de rentestand en de leeftijdsverwachting als het zover is. Ik voel hem al aankomen. In Nederland kun je de politiek en als wat daaraan gereleateerd is niet vertrouwen. En de bevolking heeft geen middel hen te corrigeren. Ik schrijf het maar af.

Zatkniss | 21-11-18 | 11:59 | + 0 -

Als het aan de VVD, CDA, D'66 en CU ligt dan werkt de onderklasse en de middenklasse totdat je er dood bij neer valt en het liefst gratis.
De bovenklasse, de elite zal het een bout roesten.
Maar ja, als de middenklasse en de onderklasse op deze partijen blijft stemmen dan is dit kennelijk de wens.

ProAsfalt | 21-11-18 | 11:43 | 2 | + 17 -

Werken tot je er dood bij neervalt word nog heel erg groot, het nieuwste voorstel van de roversbende in Brussel is WW aanspraak na 1 dag werken in Nederland.
Misschien toch maar eens serieus gaan nadenken over een Nexit

likdoorn | 21-11-18 | 12:00 | + 12 -

@ likdoorn
te laat, te laat.

Mr.Crowley | 21-11-18 | 14:32 | + -2 -

Hoera! handen af van de ZPers

youwish | 21-11-18 | 11:29 | + -2 -

Pensioen? Werken tot uw dood is het nieuwe pensioen.

Solar666 | 21-11-18 | 11:03 | 1 | + 9 -

Het geen in 85% van de wereld aan te doen gebruikelijk is. De bevoorrechte positie van de West Europese arbeider is ten einde. Wen er maar aan.

Zatkniss | 21-11-18 | 12:00 | + 4 -

Pensioen is helemaal niet meer nodig, gezien de explosie van de huizenprijzen. En dan willen de bonden ook nog dat alle ZZP-ers meebetalen aan het pensioen van werknemers met een vast contract. Hufters zijn het !

Baron Clappique | 21-11-18 | 11:01 | 2 | + 3 -

Onzin, dat willen bonden niet. Bonden willen dat ZZP-ers pensioen opbouwen in een eigen pensioenpotje. En dat is om te voorkomen dat werkgevers hun werknemers dwingen om ZZP-er te worden om zo te kunnen besparen op pensioenopbouw. Daar is het zelfstandig ondernemerschap niet voor bedoeld.

* Il Principe * | 21-11-18 | 12:13 | + 4 -

Onzin in bouw al pensioen op in mijn eigen potje. Bonden en pensioenfondsen willen graaien in mijn pensioenpotje.

youwish | 22-11-18 | 11:57 | + 1 -

Hebberige bonden, haha. De ongebreidelde hebzucht die de zelfbenoemde elite ten toon spreidt. Dát is hebberig, beste 'journalist'.

Stompe_Loeres | 21-11-18 | 10:47 | + 4 -

Hulde aan de bonden voor het stijf houden van hun poot. Ze doen precies wat van ze verwacht wordt.
Gelukkig voor ons dertigers is daarmee ook dit pensioenakkoord van tafel. De AOW leeftijd kan niet snel genoeg stijgen (die ligt al 20 jaar veels te laag), vroegpensioen is net zo'n slecht idee, dus daar een boete over heffen is goed beleid. And last but not least: Onze pensioenpotten beschermen tegen de graaiers uit de baby-boom is altijd +1. Dat Unilever-III dit heeft voorgesteld geeft al aan dat hij ook hier wederom niet opkomt voor de belangen van de werkenden Nederlander (geboren na 1970).

Phoolie_the_King | 21-11-18 | 10:29 | 8 | + 11 -

@ Vitaly Chernobyl | 21-11-18 | 13:32
Probeer dat eens voor elkaar te krijgen bij de verzekeraar, ik ga pas een polis bij jullie afsluiten nadat jullie hebben uitgekeerd bij schade. Of bij een tennisvereniging; ik ga pas lid worden nadat jullie me hebben leren tennissen.

* Il Principe * | 21-11-18 | 13:50 | + 1 -

Vakonden zijn druk met de PVV te bestrijden. Terwijl de PVV juist de afbraak van de verzorgingsstaat tegen wil gaan door minder het te beschermen tegen steeds meer parasieten.
De vakbonden zijn een soort politiek correct aktieclub geworden voor ouwe lullen.

Tronald_dump | 21-11-18 | 14:11 | + -1 -

Het zijn juist de bonden die de AOW-leeftijd willen bevriezen, vriend.
Het is juist het kabinet die door een grote hervorming (zelf sparen voor je eigen pensioen) de pensioenpotten gaat beschermen.

Kies de juiste vijanderen en de juiste vrienden.

Fapselaar | 21-11-18 | 14:43 | + 1 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Of je het nou wel of niet eens bent met de bonden, als je met Rutte aan tafel zit weet je dat hij liet en dat de afspraken die je maakt van nul en generlei waarde zijn. Dus door deel te nemen en de regie te pakken over de onderhandelingen heeft Rutte op zeer vakkundige wijze de polder om zeep geholpen. En laat dat nou net altijd al de bedoeling van de Vereniging Van Dieven geweest zijn !

The2Amendment | 21-11-18 | 10:12 | 3 | + 4 -

weet je dat hij liegt

The2Amendment | 21-11-18 | 10:12 | + -1 -

weet je dat hij liegt

The2Amendment | 21-11-18 | 10:12 | + -4 -

Rutte en liegen in één zin: dus dat daar een g'tje miste konden we zelf wel verzinnen hoor.

laagvliegert | 21-11-18 | 11:11 | + 4 -

Of je het nou wel of niet eens bent met de bonden, als je met Rutte aan tafel zit weet je dat hij liet en dat de afspraken die je maakt van nul en generlei waarde zijn. Dus door deel te nemen en de regie te pakken over de onderhandelingen heeft Rutte op zeer vakkundige wijze de polder om zeep geholpen. En laat dat nou net altijd al de bedoeling van de Vereniging Van Dieven geweest zijn !

The2Amendment | 21-11-18 | 10:12 | + -2 -

- Vakbondsvoorzitter Han Busker stelt dat het kabinet vooral incidentele en geen structurele oplossingen biedt.
- 'open eindjes' omtrent het anders invullen van de koppeling tussen levensverwachting en pensioenleeftijd. Momenteel betekent één jaar extra levensverwachting, één jaar extra werken
- De bonden willen gewonnen levensjaren verdelen tussen werk en pensioen. Het kabinet wil de bereidheid uitspreken om de 1-op-1-koppeling los te laten, maar dat niet vastleggen. Want dan dient het kabinet miljarden te reserven/bezuinigen.

De overheid is toch in dienst van de burger in een democratie en niet andersom?
Gelukkig krijg ik over een klein maandje mijn kerstpakket weer, scheelt toch weer een keertje boodschappen kosten op jaarbasis. Joehei.

TP 1984 | 21-11-18 | 09:58 | 1 | + 3 -

Ik ben anders zeer blij dat ik dat kerstpakket niet krijgt: allemaal zaken wat je niet wilt hebben. Ik stel liever mijn pakket zelf wel samen, krijg ik tenminste waar voor mijn geld.

js58 | 21-11-18 | 10:44 | + 0 -

En wat interen op ons pensioenvermogen is heus niet zo erg .... en dat gekul over "latere" generaties.... Die kunnen in de tussentijd oorlogen,natuurrampen enz enz overzich heen hebben gekregen en dan is er ook niks over...

Bello de Hond | 21-11-18 | 09:35 | 4 | + -13 -

Bello, jij bent AF! In de mand!

Phoolie_the_King | 21-11-18 | 10:22 | + 7 -

tuurlijk is dat kapitalisties :::)))))) groot kantoor met dure jassen en te dure leasewagens... Goed idee afschaffen die zooi... maar dan elk "groot" megalomaan kantoor :)))

Bello de Hond | 21-11-18 | 11:27 | + -1 -

Zelfde logica: wat interen op de huidige generatie gepensioneerden is ook niet erg. De huidige gepensioneerden kunnen met een horrorwinter allemaal de bejaardengriep krijgen en dan is indexeren ook niet nodig.

Voireaton | 21-11-18 | 11:39 | + 11 -
▼ 1 antwoord verborgen

Hulde voor de vakbonden! Eindelijk doen ze waar ze voor zijn opgericht: opkomen voor de belangen van hun leden.

Voor de reaguurders: hadden we maar lid moeten worden.
Daarnaast blijkt VVD is geen partij voor loonslaven, maar voor (multinationale) werkgevers.

kapotte_stofzuiger | 21-11-18 | 09:17 | 8 | + 15 -

fikkieblijf! | 21-11-18 | 10:01 | + 3 -
Uw 16,95 is gebruikt om een meglomaan hoofdkantoor in the wall langs de a2 te betrekken. Niks kapitalistischer dan een vakbond

Zatkniss | 21-11-18 | 10:29 | + 11 -

FNV, da's die bond die hand in hand met Antifa door Amsterdam paradeerde om mevr Nanninga voor racist uit te maken. Het heeft me een half jaar gekost om van het lidmaatschap af te komen, maar de aanhouder wint.

marcoplarco | 21-11-18 | 10:59 | + 18 -

@Bello de Hond: Als u nu 16,95 per maand naar mij overmaakt beloof ik ook niet voor uw belangen op te komen. Is blijkbaar een eerlijke deal.

Zo niet: laat de vakbonden eerst maar eens bewijzen dat ik wat aan ze heb. Die "loonsverhoging" onder de inflatie van de afgelopen jaren had ik zelf ook wel met de werkgever kunnen afhandelen.

Vitaly Chernobyl | 21-11-18 | 11:54 | + 3 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Ieder voor zich en god voor ons allen. Ik de voordelen de pijn is voor de anderen. Ja met die mentaliteit wordt het nooit wat. De werkenden en slapers hun deel laten afsplitsen en de rest voor de Boomers. Moet geen probleem zijn want de potten zitten vol en het geld klotst tegen de plinten aldus den Boomert.

Zatkniss | 21-11-18 | 09:16 | 4 | + 9 -

eerst het zuur, dan het zout, dan de gal en uiteindelijk op het laatst ongebluste kalk.

stunter | 21-11-18 | 13:34 | + 5 -

Werkgevers organiseren zich WEL, zo zijn ze in bezit gekomen van die stropop die zich minister-president noemt.

* Il Principe * | 21-11-18 | 13:52 | + 1 -

Zoet in je poepert ja, rutte zal wel ff roeren met dat suikerstokje

boerk | 22-11-18 | 14:00 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken