Tesla-bestuurder houdt telefoon vast met autopilot aan: boete of geen boete?

Iets met uw telefoon doen als u aan het autorijden bent is verboden, dat is bekend. Zelfs fietsers moeten hun telefoon in hun zak houden, als het aan minister Van Nieuwenhuizen ligt. Maar bijrijders mogen doen wat ze willen, want zij besturen de auto tenslotte niet. Dus hoe zit het dan met auto's die zijn voorzien van een automatische piloot-functie? Als die software de auto bestuurt, wordt dan de persoon achter het stuur een passagier? Die theorie poogde een bezitter van een Tesla Model S te verdedigen in de hoop onder een boete uit te komen. De man hield zijn mobiele telefoon vast terwijl hij de autopilot aanslingerde en moest daarvoor €230 aftikken. Onzin en onterecht vond hij, want 'De autopilot functionaliteit betekent in dit geval volledig zelfrijdende besturing. Kort gezegd komt het erop neer dat je in een Tesla Model S met autopilot aan niet meer actief hoeft te rijden. Je bent zodoende van een bestuurder verworden tot een passagier.' Dat klinkt inderdaad net zo kansloos als het is. De man, bijgestaan door boeterobot Appjection, wordt door de kantonrechter teruggefloten. Want autopilot of geen autopilot, de persoon achter het stuur blijft eindverantwoordelijk en is noodzakelijk om in te grijpen als dat moet. Denkt u nu: dat is die zaak van pratende bril Vincent Everts, dan heeft u het mis. Die zaak wacht nog op  uitspraak van de rechter én verschilt in het verweer. Everts zegt niet dat hij passagier is, maar een soort veredelde rij-instructeur. Die mogen ook met hun telefoon in de weer als een cursist op het gaspedaal trapt, maar blijven tegelijkertijd wel verantwoordelijk voor de auto waarin zij zitten en moeten ook op de rem trappen etcetera als de situatie daar om vraagt. Lijkt ons net zo kansloos, maar goed. De man in deze zaak kan trouwens nog in hoger beroep gaan. Kan hij ook niet doen.

Reaguursels

Inloggen

Als die pratende bril geen bestuurder is maar een rij-instructeur, heeft ie dan ook een diploma/vergunning ofzo om rij-instructeur te zijn?
Of mag ik morgen ook een L op mijn dak schroeven en mensen rijles gaan geven?

happen naar de baas | 20-11-18 | 22:11 | + 0 -

Telefoon vasthouden mag niet. Gewoon dokken dus. Ze weten toch dat het niet mag ... hoe moeilijk kan het zijn.

LaatsteAvondmaal | 20-11-18 | 20:23 | + 0 -

Je wordt als bestuurder alleen passagier in een auto als deze een autonomie level 5 heeft. Die zijn commercieel nog niet verkrijgbaar.

Een Tesla (HW 2.0) komt niet verder dan level 3 en is dus geen autonoom voertuig.. Onze Tesla (HW 1.0) is zelfs slechts een level 2 voeruig.

Er is een reden waarom piloten zodra zij onder de 10.000ft komen een zogenaamde steriele cockpit moeten aanhouden. Men praat alleen wanneer nodig en pilot (zelfs met auto-pilot aan) is verantwoordelijk voor de navigatie (zoals snelheid, koers en hoogte). De co-pilot is verantwoordelijk voor communicatie met de verkeersleiding en configuratie van het toestel voor de landing.. Maar piloten en en blijven altijd verantwoordelijk voor het scannen van de instrumenten en situational awareness (weten wat er om je heen gebeurt). Dat laatste zijn deze twee bestuurders vergeten..

Boetes voor het gebruik van de telefoon moeten ook flink omhoog. Moderne (zaken) auto's zijn prima in staat om je android/ios notificaties op het scherm van de auto te tonen waardoor je de telefoon zelf niet meer hoeft te bedienen. Zelf zou ik het erg prettig vinden als de Samsung Gear S3 doorheeft dat ik mij in een auto bevind (snelheid > 30km/h) en op dat moment geen notificaties van de telefoon doorgeeft. Ben ik een bijrijder, dan zou ik dan expliciet moeten aangeven op de horloge. Onderweg op je horloge kijken en draaien tijdens het autorijden is misschien nog wel gevaarlijk dan je telefoon vasthouden..

TuurlijkNiet | 20-11-18 | 14:07 | + 1 -

Autopilot en dan zit er geen geïntegreerde telefoonsysteem in??? Tesla is nog niet helemaal af dus.
Man heeft wel een punt over de rijinstructeur die bij de les moet blijven. Hij is uiteindelijk de verantwoordelijke en zou ook een bekeuring moeten krijgen als hij met zijn telefoon bezig is.
Als hij gelijk krijgt dan staat de deur open om ladderzat te gaan rijden en de autopilot de schuld geven wanneer deze een ongeluk veroorzaakt.
Hoe zou U zich voelen, bijvoorbeeld: als passagier en de busbestuurder van een tesla stadsbus kaartje gaat controleren onder het rijden?

jitro | 20-11-18 | 10:53 | 1 | + 0 -

Normaal gesproken controleert de buschaufeur alleen of het kastje peipt bij het binnenkomen, daarna is het goed en gaat hij niet alsnog je kaartje controleren. Je gaat zeker nooit met de bus?

Cum infamia | 20-11-18 | 12:41 | + 0 -

Met Tesla's autopilot moet je als bestuurder juist extra opletten omdat er al genoeg gevallen bekend zijn waarbij de auto plotseling de meest gevaarlijke capriolen uithaalt met helaas ook dodelijke gevolgen.

2voor12 | 20-11-18 | 10:34 | + 1 -

Boete voor de autopilot.

squadra | 20-11-18 | 09:25 | + 1 -

Deze bestuurder heeft geen benul dat ook techniek onder bepaalde omstandigheden kan falen.. Bv een sensor is niet plausiebel decteert geen motor rijder die rechtsachter hem rijd. Weer een verkeersdode erbij..

Von Staufelberg | 20-11-18 | 09:25 | + 0 -

Hoe zit het eigenlijk met het gemiddelde infotainment systeem met 6.5" scherm dat je tegenwoordig in veel autoos ziet ? Is dat niet hetzelfde als met je telefoon spelen ?

Mag je in een C3 wettelijk gezien wel de vertilatie bedienen ?

Lebowski72 | 20-11-18 | 09:01 | 2 | + 2 -

Handsfree telefoneren mag ook, dus denk dat dit ook wel mag.
Een mobilofoon of 27mc bakkie bedienen mag ook. Terwijl je daarbij een microfoon moet vasthouden. Eigenlijk niet wezenlijk anders dan een telefoon.

Hunebedbouwer | 20-11-18 | 09:06 | + 2 -

Het mag allemaal zolang je de aandacht maar op het rijden houd. Dus aan je autoradio pielen en daardoor gaan slingeren is ook goed voor een bon.

2voor12 | 20-11-18 | 11:49 | + 0 -

Zolang de wet niet is aangepast voor zelf rijdende auto's blijft een telefoon achter het stuur tegen de regels... zo iets is geen rocketscience maar dat is logisch nadenken.

Mertom | 20-11-18 | 08:08 | 2 | + 6 -

Wat ook wel vaststaat is dat de meeste Tesla rijders een Tesla hebben zodat eindelijk iederéén doorheeft dat ze goed/beter zijn. En dat ze daarmee vinden dat ze beter of in ieder geval "anders" zijn dan anderen, en de "gewone" wet niet voor hen geldt, gaat daarmee hand in hand.

mark1487 | 20-11-18 | 08:14 | + 3 -

Volgens mij hebben de meeste Tesla rijden hem omdat je gewoon goedkoop een dikke bak kunt rijden. En het staat stoer natuurlijk, das mooi meegenomen.

anti overheid | 20-11-18 | 08:23 | + 4 -

Twee boetes. Een voor rijden met een telefoon in je hand. De ander voor het verzaken van je plichten als bestuurder (Mooie voor artikel 5)

marcoplarco | 20-11-18 | 08:02 | + 1 -

Wat een kansloze tijdverspilling. Als rijke man naar de rechter stappen omwille van 230 Euro? Enkel in Holland.
Betaal gewoon die boete en ga verder met uw leven. Het leven is al kort genoeg.

Nonkel Frituur | 20-11-18 | 05:35 | + 5 -

Een boete is volkomen terecht. En, ach die 230 euro boete moet voor een Teslabezitter toch geen probleem zijn, gezien de geringe bijtelling en het goedkope rijden op elektriciteit?

mona | 19-11-18 | 23:50 | + 8 -

Boete. Staat gewoon in de wet. Verboden om een telefoon vast te houden tijdens het rijden. Rechters mogen alleen de wet wegen bij een uitspraak, en de wet is ondubbelzinnig want er staat niet in dat er een uitzondering is voor zelfrijzende auto’s.
Daarnaast moet je je kapotschamen als Teslarijder om een telefoon in je hand te hebben. Je zet em in je houder in de middenconsole en je bedient hem via het scherm of stuur, met spraak. Vasthouden is voor pubers die nog geen haar hebben...

Epistulae_Morales | 19-11-18 | 23:48 | 1 | + 8 -

Zelfrijzende auto's? Daar hoef je geen gist aan toe te voegen?

Tapu | 20-11-18 | 12:23 | + 1 -

Leuk zo'n gesubsidieerde Tesla met autopilot, maar met een beetje knutselen heb je in je Kadett of BX ook autopilot, dan ook geen bekeuring?

kapotte_stofzuiger | 19-11-18 | 23:21 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken