Henk en Henk rekenen voor: €48.000 subsidie op een Tesla van €75.000

Henk en Henk (ja, zo heten zij echt) zijn ook deze week weer in hun excel geklommen. Met deze keer de riante subsidie op elektrische auto's als onderwerp van hun rekenwerk. Ondernemers die twijfelen over een nieuwe auto hoeven dat niet erg lang te doen. Elektrisch, elektrisch of elektrisch. Volgens de voltallige redactie van Autobahn moet u een kleine 10k meer meenemen dan de bovengenoemde €75.000, maar dan heeft u wel een schitterende Jag, een Tesla S of ergens in 2019 een dikke 3. Maar dat terzijde, de vloer is voor onze Henks.

Henk en Henk

De enorme voordelen van de fiscale behandeling van elektrische auto’s worden vanaf 2019 beperkt. Wij hebben uitgerekend hoe groot het voordeel wordt als in 2019 een elektrische auto wordt aangeschaft. We hebben als voorbeeld genomen een ondernemer die in zijn BV een voor de heffing van btw vrijgestelde onderneming drijft, uit de BV een salaris geniet van €70.000 en een elektrische auto koopt van €75.000. Op dat salarisniveau zitten we in de categorie inkomsten waarbij we niet meer te maken hebben met toeslagen (kinderopvangtoeslag kan overigens hier wel een rol spelen). Als dat wel het geval zou zijn omdat het salaris lager zou zijn, dan zouden de hieronder geschetste voordelen nog veel groter zijn, maar het is dan niet realistisch dat een auto van € 75.000 kan worden gekocht.

De elektrische auto wordt in 2019 als volgt belast: Over de eerste €50.000 cataloguswaarde betaalt u 4%; daarboven 22%. Bij €75.000 bedraagt de bijtelling dus €7.500 (4% van €50.000 en 22% van €25.000). De voordelen op een rijtje:

- Er wordt geen bpm betaald (in dit geval te stellen op €10.000).
- De fiscale bijtelling over de eerste €50.000 is maar 4% in plaats van 22%.
- Er is een MIA (milieu investeringsaftrek) van 36% over maximaal €50.000.
- Er wordt geen motorrijtuigenbelasting betaald.
- Brandstofaccijns is niet verschuldigd.
- De belasting over de bijtelling hebben we op 56% gesteld (tarief 50% en effect arbeidskorting 6%)

Wij hebben bovengenoemde elementen meegenomen in onze berekeningen en dus de elektrische auto die €75.000 kost vergeleken met een qua prijs vergelijkbare “vervuilende” auto die door de BPM van minimaal €10.000 dus €85.000 kost. Uitgangspunt is verder een levensduur van 5 jaar en 40.000 afgelegde kilometers per jaar. Het is even wat gereken -zie hier- maar dan is de uitkomst dat in dit voorbeeld de ondernemer GEDURENDE DE PERIODE VAN 5 JAREN IN TOTAAL netto €48.000 netto voordeliger uit is met een elektrische auto. Om dat normaal te verdienen is een bruto salarisverhoging nodig van afgerond €110.000 ofwel €22.000 per jaar ofwel €1.800 per maand.

Wie de berekeningen volgt ziet dat het grootste voordeel zit in de sterk verlaagde bijtelling. Die verlaging is over 5 jaar gerekend aan belasting €31.000 netto waard. De overige belastingmaatregelen (geen bpm, extra investeringsaftrek en geen brandstofaccijns) leveren netto €17.000 op. Nog weer anders gezegd: het voordeel van €48.000 in vijf jaar betekent een maandelijks netto voordeel van €800. Dat komt puur door de fiscaliteit, dus voor de staat betekent deze fiscale behandeling een verlies van €48.000. 

De Staat (afgerond):
· verliest aan BPM-inkomsten €10.000
· ontvangt €5.000 meer vennootschapsbelasting/AB heffing
· maar krijgt €31.000 minder inkomstenbelasting binnen en
· derft aan motorrijtuigenbelasting en accijns €12.000.
En dan is de rekensom rond want dit is totaal €48.000.

Nemen we ook nog bijvoorbeeld het effect van kinderopvangtoeslag mee dan kan het voordeel met €12.000 verder oplopen tot €60.000. Krankzinnige uitkomsten natuurlijk ondanks de beperking die vanaf 2019 is ingebouwd. Vergelijk dit ook eens met de bijtelling voor een fiets van de zaak voor de “gewone” man die in sommige gevallen duurder kan uitpakken dan de fiets zelf. Wij kunnen ons dus de opwinding van o.a. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (*) goed voorstellen. De staat is voor de elektrische-autobezitter guller dan dat Sinterklaas ooit is geweest.

Naschrift

Daarmee, zo laten onze Henks zien, zet Nederland zijn lange traditie van gulle giften aan autofabrikanten vrolijk voort en krijgen we over een paar jaar vermoedelijk weer dikke tranen over misgelopen miljarden aan belastinggeld. Mocht u ook wat hebben berekend, gooi dat dan even in de linktip-bus. Vinden we leuk. En Henk en Henk wederom bedankt.

Reaguursels

Inloggen

Met die 48.000 euro kan je ook zo'n 240 oude tweetakt brommertjes à 200 euro p/s opkopen. De oude eigenaar mag die 200 euro dan alleen gebruiken om een viertakt of elektrische brommer terug te kopen. Rara, welke subsidie heeft dan een beter effect op het milieu: Óf 1 elektrische Tesla ipv een Diesel-auto, waarbij de Tesla grotendeels toch indirect op fossiele energie blijft draaien. Of 240 stinkende olie-verbrandende, en deels onverbrande benzine naar buiten spuwende brommertjes van de weg halen... Tweetakt had al 20 jaar geleden verboden moeten worden.

Overheid: Denk eens na over alternatieven! Niet gewoon met geld smijten, maar goed kijken naar de beste, meest efficiënte, best bang-for-the-buck maatregelen. Als je dan elektrische auto's wilt subsidiëren, doe dat dan voor kleine elektrische stadsauto's en maak het niet zo gortig als met de huidige subsidies.

EduardoGS | 18-11-18 | 00:35 | + 2 -

Valt reuze mee dat verlies voor de staat omdat het percentage mensen dat een dergelijke auto koopt te verwaarlozen is op de miljarden die er binnen komen door de andere auto bezitters.Trouwens wie gunt de staatsrovers geen verlies.

hetwerktniet | 17-11-18 | 13:22 | + 0 -

Langdurige uitkeringstrekkers en andere parasieten, die hebben belang bij een roofstaat die elk jaar meer belastingen heft. Wat er echter gebeurt is dat de middenklasse hierdoor wordt uitgemoord en daarmee met vertraging de boel alsnog bezwijkt...
Linksom of rechtsom is het huidige systeem (langzaam) aan het bezwijken.
Get ready for the rollercoaster ride, it’s going to be a wild one...

ZwarteDag | 17-11-18 | 13:41 | + 1 -

Belasting op electra in hoger dan accijns.
Stimuleringsmaatregelen is niet mis mee tenzij tijdelijk met afbouw en een goed doel. Dat lijkt me wel het geval. Let wel deze regelingen gelden voor iedereen in Nederland die in Nederland belasting betaald. Maak er gebruik van dat wil de overheid. O, u wil niet de risico's van het ondernemerschap lopen maar wel de voordelen? Tja..

youwish | 17-11-18 | 10:51 | + -3 -

Tenzij -> mits

nieuwe_Deen | 17-11-18 | 11:27 | + 3 -

Kunnen ze het niet omdraaien? Zo van: we zien in onze systemen dat u rijdt een benzineslurpend 2,5 liter bakbeest. Daarom krijgt u nu de keuze: of u tikt 10k belasting extra af waarmee we elektrische auto's voor de gewone burger gaan sponsoren, of u gaat elektrisch rijden.

nieuwe_Deen | 17-11-18 | 10:26 | + -2 -

Of u kiest voor de verandering eens een andere partij...
Of u emigreert en heft uw middelvinger naar roofstaat NL...
Of u doet niets en wordt steeds meer uitgemolken...
Keuze zat, alleen is de gewone burger te stom om een keuze te maken. Stemvee....

ZwarteDag | 17-11-18 | 13:37 | + 2 -

De electrische auto is zonder gigantische belastingkorting onbetaalbaar, de fossiele auto is met gigantische belastingen betaalbaar.

Wij kunnen de electrische auto helemaal niet betalen. Als de electrische auto met voordeel te populair wordt, dan loopt de staat te veel mis. Maar als wij kunnen geen electrische auto zonder voordeel betalen.

Een grote dure overheid zoals de Nederlandse, die jaar na jaar meer belasting heft is de vijand van een goed milieu. De rek is eruit bij de Nederlandse burger, die misschien wel 30% in salaris achterloopt op jaar 2000.

Figuren als Diederik Samsom zijn los van de realiteit dat je de burger niet honderden miljarden extra lasten op kunt leggen.

André4711 | 17-11-18 | 07:14 | + 5 -

Dacht aan de nieuwe X5 : bijtelling ruim 2400 euro in de maand, dus grof 1200 netto!/maand aan de overheid, plus jaarlijks de gedeeltelijke btw retour.
Communisme.

glaaf | 17-11-18 | 00:31 | + 3 -

Enkel zakelijk rijden. Achterbank eruit. Grijs kenteken. Scheelt je €2400 per maand aan bijtelling, €30.515 eenmalig aan BPM, €16.927 eenmalig aan BTW, €1.905 per jaar aan MRB en met een verklaring geen kilometerregistratie nodig.

Voor het geld wat je over houdt geef je je nanny een Renault Clio en laat je haar de kinderen overal heen rijden. Heb je geen achterbank meer nodig. En dan heb je ook geen gezeik met je kinderen meer.

computer_freak | 18-11-18 | 14:13 | + 0 -

Trouwens een hele rare berekening.. btw vrijgestelde BV met dat inkomen? Lijkt me dan een arts die beter een eenmanszaak kan drijven...
Dan nog zou het in dit geval misschien beter zijn dat hij privé de auto aanschaft en deze aan zijn BV least?

Epistulae_Morales | 16-11-18 | 23:21 | + 3 -

Dat is geen 48000 euro subsidie op 75k... Als ik het goed begrijp is de ondernemer die 75k alsnog verschuldigd, dus dan is het 48k subsidie op 75k+48k=123k. U heeft het overigens over minder inkomstenbelasting in een BV, dat is redelijk krankzinnig, er moet een reëel DGA salaris worden gerekend (ook als er door aankoop van een Tesla geen geld overblijft), daarbuiten zal een beetje ondernemer zo doorgaans proberen om de inkomsten op andere manieren te besteden, uitbetalen, of bewaren dan 50% in de vuilnisbak te flikkeren voor de inkomstenbelasting (en meestal nog meer voor andere inkomensafhankelijke kosten).

Blasfemie | 16-11-18 | 20:42 | + 3 -

Jut & Jul hebben het over subsidie, meteen exit dus. Als je verschil tussen subsidie en misgelopen inkomsten niet kent, kun je beter gaan vissen...

ZwarteDag | 16-11-18 | 19:30 | + 10 -

De cruciale fout in de conclusie hier is: "Misgelopen Miljarden". Als er geen enkel fiscaal voordeel (lees minder afdragen) te behalen valt dan blijft de gemiddelde ondernemers gewoon in zijn huidige auto rijden. Wat levert dat op aan belastingen? Precies ja.

MonsantoSucks | 16-11-18 | 19:13 | + 8 -

Sterker nog, de auto verkopen van nieuwe auto's op fossiele brandstoffen (en daar aan gekoppelde belastingen) zou wel eens in elkaar kunnen zakken als iedereen z'n aankopen uitstelt tot er een betaalbare elektrische auto is.

W_F | 16-11-18 | 20:57 | + 3 -

Enneh, waar wordt die Tesla in elkaar geschroefd dan?

BLR | 16-11-18 | 18:59 | + 0 -

Mans5 | 16-11-18 | 16:54 |
Kun je zelf kiezen.
Je mag er zelfs voor kiezen om je niet te verzekeren.
Helemaal vrij.
Onvoorstelbaar he?

jemagookniksmeer | 16-11-18 | 17:22 | + 0 -

Waarom zijn die zgn energiezuinige auto's altijd zo groot? Met een klein-kut-elektrisch-autootje ben je toch veel groener bezig?

Weerduivel | 16-11-18 | 17:06 | + 7 -

Er zijn ook wel kleine modellen, een Nissan Leaf , Chevrolet Bolt of BMW i3 bijvoorbeeld.

Noise0 | 16-11-18 | 18:15 | + 3 -

Geen brandstofaccijns is ook wel erg kort door de bocht. Alleen als je hem altijd aan je eigen zonnepanelen hangt.

Harry Turtle | 16-11-18 | 16:28 | + 3 -

Brandstofaccijns en motorrijtuigenbelasting vallen voor het grootste deel ook niet onder belastingen, maar wat in het Engels toepasselijk "highway robbery" heet. Automobilisten betalen veel belasting. Veel te veel... heel erg veel te veel. Wat je nu betaalt voor een elektrische auto, na al die zogenaamde "cadeautjes", is wat de normale prijs van een auto - ook brandstofmodellen - is is normale landen.

Muxje | 16-11-18 | 18:56 | + 5 -

Een Tesla van $35.000 zou hier 30.000 Euro moeten kosten. Er komt dus eerst 150% aan belasting overheen en daarvan krijg je een deel terug als "subsidie".
zonder belastingen: 30k/1.000.000 km = 3 cent/km, excl. (zonne)stroomkosten.

W_F | 16-11-18 | 16:21 | + -3 -

Eerste model 3 op Nederlandse kenteken kost 84k. Geen onderhoud nodig?

hans123 | 16-11-18 | 19:21 | + 1 -

84k vanwege alle importheffingen en belastingen (BTW). onderhoud: af en toe een paar banden. remmen na 500.00km? Bij een normale rijstijl remt een Tesla grotendeels op de motor, tenzij je stil staat. nauwelijks slijtage.

W_F | 16-11-18 | 20:52 | + 1 -

Ruitenwisservloeistof, een nieuw luchtfilter en 6 banden.. dat was het. Eerste 100k model S Tesla

Epistulae_Morales | 16-11-18 | 23:16 | + 1 -

Het zou leuker zijn als particulieren ook van al die voordelen zou kunnen profiteren.

Zou je wel willen we | 16-11-18 | 15:47 | + 19 -

Dat kan. Elke particulier kan ondernemer worden.

Epistulae_Morales | 16-11-18 | 23:10 | + 1 -

Een dief steelt 100 duiten van je. Als je echter gehandicapt bent steelt de dief maar 10 duiten van je. Heeft ie de gehandicapte nu 90 duiten subsidie gegeven? Blijft toch een vreemd iets die belastingheffing en de voorstelling die de overheid daarvan heeft.

Zatkniss | 16-11-18 | 15:38 | + 15 -

Volgens mij is het niet de overheid maar Henk en Henk die deze voorstelling van zaken geven. En dat is inderdaad vrij absurd omdat als je deze lijn van denken doortrekt naar bijvoorbeeld de inkomstenbelasting dit betekent dat inkomen uit werk eveneens gesubsidieerd wordt.

Ik krijg zo'n idee dat Henk en Henk aan het calimero-syndroom lijden en alles waar zij zelf geen gebruik van kunnen maken vooral heel erg oneerlijk vinden.

Pierre Tombal | 16-11-18 | 16:15 | + 2 -

Kun je boos worden op Tesla rijders, maar dit toont vooral aan hoe achterlijk tyfus ridicuul takke veel belasting je aan een fossiele brandstof auto kwijt bent.

Harry Turtle | 16-11-18 | 15:18 | + 40 -

Hoeveel betaal je aan ziektekosten dan??

Mans5 | 16-11-18 | 16:54 | + 13 -

Het hele subsidie/belastingcircus is helemaal geen interessant cijfer. Ik heb 2,5 cent/km betaald voor de eerste 100.000 km. Een vergelijkbare auto en mijn vorige was een BMW520 op Diesel.: 27ct/km voor dezelfde afstand.
Dat is echt het enige dat telt.

Epistulae_Morales | 16-11-18 | 23:14 | + 4 -

@Mans5, wij betalen in Nederland (met name via belastingen) ongeveer 7000 euro per jaar per persoon aan totale zorguitgaven. In de VS betalen ze gemiddeld 10k per jaar aan totale zorguitgaven. Het moge duidelijk zijn dat als je een beetje een leuke baan hebt in de VS je netto veel meer te besteden overhoudt dan met diezelfde baan in Nederland, zelfs met alle hogere woonlasten en zorgkosten meegerekend.

Blasfemie | 17-11-18 | 17:25 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken