Pensioenfondsen melden bloedbad. Vakbonden willen vroegpensioen

In een maand tijd bijna 3% van je beleggingsportefeuille zien verdampen? Het overkwam 's lands grootste pensioenfonds ABP waar de beleggingsportefeuille in oktober kromp van €419 miljard naar €407 miljard. Daarmee daalde de dekkingsgraad van het ambtenarenfonds naar 102,1% (september: 105,9%). Elektrofonds PME ging bijna 2,9%-punt neer om op 100,5% uit te komen. Het kleine fonds voor de verloskundigen duikelde met vergelijkbare procentpunten naar iets van (dat mag iets duidelijker, dames!) 86%. Eerder las u al over de klappen bij metaalfonds PMT, de voorspelling van het bloedbad en voor wie meer wil weten over dekkingsgraden is er een explainer. Deze klappen komen op een interessant moment.  Aan de hand van de huidige rekenregels moeten miljoenen pensioenen volgend jaar mogelijk gekort gaan worden, en wegens bloody oktober wordt die kans alleen maar groter. Maar de vakbonden en de oppositie zien pensioenkortingen niet zitten. Dus vinden er onderhandelingen plaats tussen werkgevers, werknemers en Rutte persoonlijk om tot een pensioenakkoord te komen. Daarvan weten tot nu toe het volgende: de vakbonden hebben een plan bedacht om het huidige stelsel met al zijn gebreken overeind te houden, maar de rekenrente en de buffereisen zo aan te passen dat pensioenen niet hoeven te worden gekort, maar wel kunnen worden geïndexeerd. Alleen ziet het kabinet dat van die rekenrente anders, dus dat onderdeel wordt geparkeerd. Naast de parkeerplek van de zzp'ers. De onderhandelaars worden het daar niet over eens, dus krijgen zzp'ers voorlopig geen pensioenverplichting om de oren. De strijd schijnt zich nu toe te spitsen op een tijdelijk lagere aow-leeftijd (wat blafveel belastinggeld kost) en een door de werkgevers te betalen vroegpensioen. De persoonlijke pensioenpotten, ooit opgenomen in het regeerakkoord, lijken te sneuvelen. Kortom, de jongere pensioendeelnemer schiet waarschijnlijk geen moer op met het pensioenakkoord, maar dan had die jongere ook maar geen werknemer moeten worden in een vergrijzend land.

Update:
Pensioenfonds dokters en zusters (na ABP de grootste) meldt zojuist een dekkingsgraad van 100,4% (september: 103,4%).

Update:
'Bedrijven (dus niet particulieren, red.) die zzp’ers inhuren, moeten voor hen pensioenpremie gaan betalen. Dit is een voorwaarde die de vakbeweging stelt in de onderhandelingen over een nieuw pensioenstelsel', meldt de Volkskrant

Foto: DEN HAAG - Premier Mark Rutte komt aan bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het pensioenoverleg. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN 14-11-2018

Reaguursels

Inloggen

Als ABP ooit door de hoeven zakt, zou de overheid dan bijpassen uit belastinggeld?

squadra | 15-11-18 | 16:15 | + 1 -

Nee natuurlijk niet. Dat doen we alleen voor arme bankiers en onze vrienden in de Eurozone.

wapster | 15-11-18 | 16:31 | + 3 -

Waarom doen we weer met zijn allen alsof we niet kunnen rekenen?

esie | 15-11-18 | 15:33 | + 1 -

Alles -3%... Hebben ze allemaal ingelegd in hetzelfde beleggingsfonds?

boerk | 15-11-18 | 15:14 | + 2 -

Ehm, het is vast afgerond 3 procent want 2,9654 is lastig schrijven, en als de beurs als geheel 3 procent zakt is het helemaal niet gek als pensioenfondsen minder goed presteren, het mandje aandelen/obligaties/anders is groot en daar zullen niet alleen winnaars in zitten.

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 15:36 | + 2 -

En in Italië gaan ze nu voor de 60 jaar met AOW om de jongeren een kans te geven op de arbeidsmarkt . Misschien niet zo’n slecht idee om in plaats van een zestig plusser een jongere extra in je bedrijf een kans te kunnen geven .

elevator | 15-11-18 | 13:41 | + 4 -

in Nederland hebben ze daar allang een betere oplossing voor gevonden. De nu 55 plusser in de vorige crisis uit zijn baanzekerheid gegooid op zijn 50e en met de WWZ van Asscher laten flexen tot zijn AOW. ondertussen de AOW leeftijd versneld blijven verhogen zodat een hele generatie (nix) weg wordt gesaneerd en mag teren op, ja waar op eigenlijk, jongeren (millennium) voldoende werk hebben en de babyboomers een goed pensioen! Dus ipv een 55 plusser in dienst die met de nieuwe herstelwet van de nieuwe minister van arbeidszaken nog meer uit de arbeidsmarkt zal worden geduwd, nog een concurrent erbij van 65 plus waar werkgevers geen sociale lasten als een verhoogde WW premie meer voor hoeven af te dragen en geen transitievergoeding opbouw.. is generatie nix in Nederland ..

fikkieblijf! | 15-11-18 | 14:56 | + 9 -

Daartoe had men destijds de VUT ingevoerd die overigens deels ook betaald werd door de werknemer, het credo was dat oudere werknemers plaats moesten maken voor de jeugd. Saillant detail, werknemers moesten ook nadat de VUT werd afgeschaft wel af blijven dragen, dit leidde ertoe dat er meer werd afgedragen dan noodzakelijk, het surplus aan geld werd echter niet teruggegeven aan de werknemers die teveel hadden afgedragen maar in de pensioenfondsen gestopt. En die zelfde werknemers worden nu al tien jaar niet meer geïndexeerd. En Rutte blijft maar glimschateren...

charles de gaulle | 15-11-18 | 15:08 | + 4 -

In Italië zijn de huizen afbetaald en woon je tot je trouwen thuis. Je krijgt geen fatsoenlijke baan zonder de juiste contacten. De ambtenaar kan er inderdaad met 60 met pensioen. Een generalisatie uiteraard.
De arbeidsduurverkorting en VUT hebben we in de jaren 80 al gedaan, het hielp geen reed tegen werkloosheid, maar bedrijven waren wel snel af van hun verouderde personeel. Bedankt cda, vvd en met medewerking PvdA.

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 15:21 | + 6 -

Ik word er erg moe van al dat pensioen gereutel... we hebben genoeg geld om de komende 44 jaar uit te keren zonder inleg en nog lopen we te klagen over te weinig dekkingsgraad.... gewoon indexeren die pensioenen en we vergeten nu al dat iedereen "langer" door moet werken... Bij mij tot mijn 69ste... dat is 4 jaar langer premie betalen.... dan voor 2008... en nog is het niet goed genoeg volgens de "geleerde" . Gebruiken waarvoor het bestemd is en niet steeds alles willen wijzigen..

Bello de Hond | 15-11-18 | 13:21 | + -8 -

Ik zeg: Bello AF!

Peter777 | 15-11-18 | 14:47 | + 1 -

Als we 44 jaar uitkeren zonder extra inleg dan ben ik nog niet met pensioen als het op is. Terwijl ik al wel zo'n 26.000 euro heb ingelegd.

Voireaton | 15-11-18 | 17:00 | + 5 -

deze heeft de puppycursus gemist

Baytep | 15-11-18 | 17:42 | + 4 -
▼ 1 antwoord verborgen

@DK: ik denk dat er nu onderhandeld wordt hoe wij de groeiende groep onrendabele 60-plussers moeten gaan onderhouden: leuk dat de AOW- en pensioenleeftijd stijgt, alleen is er nu al een groeiende groep 50+ werklozen die niet meer aan de bak komen en die wel moeten eten. De overheid moet dit bijpassen of doorschuiven (of terugschuiven, zo je wil, pensioenleeftijd kan naar believen verhoogd en verlaagd worden) naar de pensioenfondsen. Linksom of rechtsom, het moet wel betaald worden, zoveel bruggen zijn er niet waaronder je kunt slapen.

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 13:21 | + 10 -

Eefje.. zo is het op de tekentafel in Den Haag inderdaad uitbedacht. De generatie nix mag gaan teren op het vet dat op de botten is opgebouwd. Dat dit vet bestaat bij de meeste uit stenen waarop het dak staat waarin men woont met het gezin wil men niet weten.. dat je stenen verkopen om brood te eten betekend op straat slapen met je gezin.. is niet het probleem van deze overheid. Want een dak boven het hoofd daar heeft eenieder recht op. Behalve die 50 plussser die straks geen IOW meer kan krijgen als bijstand, voor eten!

fikkieblijf! | 15-11-18 | 15:01 | + 4 -

Eefje.. bedoel je al die aflossingsvrije hypotheken van de werkloze 50+ers.

boerk | 15-11-18 | 15:17 | + 0 -

@boerk
Misschien komt het door mijn bovengemiddeld slimme vriendenkring, maar ik heb toch echt de indruk dat de meesten van ons vijftigers, als kopers in de jaren 1990 van de vorige eeuw, toch op z'n minst inmiddels een gedeelte van de hypotheek hebben afgelost.
Het 'er aflossingsvrij op los lenen' kwam volgens mij net iets later in zwang, zo rond 2000. Maar misschien vergis ik mij hierin.

EefjeWentelteefje | 15-11-18 | 17:03 | + 3 -
▼ 1 antwoord verborgen

Snel uitkeren nu er nog wat over is. Die nobody's van de pensioenfondsen zijn in staat in al hun onkunde en arrogantie alles te verkwanselen. Zeker nu Mark Rutte zich er ook nog tegenaan gaat bemoeien. Mogelijk kunnen al deze heren [en dames] t.z.t. netjes veroordeeld worden tot de zwaarst mogelijke straffen.

Peter777 | 15-11-18 | 13:01 | + -7 -

De pensioen potten zijn nog steeds overvol ? Toen die pot van het ABP overstroomde heeft de overheid zelfs moeten afromen .

elevator | 15-11-18 | 13:43 | + 6 -

Dan kunnen ze dat toch nu weer gewoon eerlijk teruggeven?

mark1487 | 15-11-18 | 14:47 | + 5 -

@mark1487
Overheid en eerlijk in 1 zin noemen
zonder de toevoeging 'niet' is onrealistisch

Tobi | 15-11-18 | 14:53 | + 3 -

Snel uitkeren nu er nog wat over is. Die nobody's van de pensioenfondsen zijn in staat in al hun onkunde en arrogantie alles te verkwanselen. Zeker nu Mark Rutte zich er ook nog tegenaan gaat bemoeien. Mogelijk kunnen al deze heren [en dames] t.z.t. netjes veroordeeld worden tot de zwaarst mogelijke straffen.

Peter777 | 15-11-18 | 13:01 | + -7 -

Valt wat voor te zeggen. Voordat Brussel het linksom of rechtsom nog verder steelt.

Gebeurt nu al jaren door NIRP/ZIRP/QE vd ECB, maar het kan nog veel direkter gaan gebeuren.

Poekieman | 15-11-18 | 21:23 | + 1 -

Dat de lange termijn (gemiddeld zo'n 30 jaar) dekkingsgraad wordt bepaald op de "waan van de dag koersen" is een absurde weeffout in het pensioenstelsel!

jojan | 15-11-18 | 12:40 | + 6 -

Waarom werkt geen één pensioenfonds naar het model van Berkshire Hathaway? Zeker de grote jongens. Koop 100% van de aandelen van goede en solide bedrijven. Dan kunnen je assets nooit zo op en neer stuiteren als dat ze nu doen.

AG AU | 15-11-18 | 12:08 | + -7 -

Jawel hoor. Alles stuitert lekker mee.

Poekieman | 15-11-18 | 21:19 | + 0 -

@ alle minners: Wat is er zo slecht aan mijn idee?
Als je een geconsolideerde jaarrekening opstelt, zal de mutatie van je eigen vermogen afhangen van 2 zaken:
1) pensioenverplichtingen (daar gaat dit idee niet over)
2) cumulatieve saldo van alle winsten en verliezen van de bedrijven die je voor 100% bezit. Ik heb het niet opgezocht, maar ik vermoed dat de zeker vanaf 2010 de AEX-bedrijven cumulatief per jaar altijd winst hebben gedraaid. Stel dat je als pensioenfonds alle AEX-fondsen had opgekocht, dan had je dus vanaf 2010 geen enkel jaar een daling van je eigen vermogen gezien als gevolg van cumulatieve verliezen (omdat die er niet zijn). Op deze manier hangt de waardering van je bezittingen niet meer af van de waan van de dag (koersen), maar met de ontwikkeling van de winsten / verliezen van je onderliggende bedrijven.

AG AU | 15-11-18 | 22:54 | + -2 -

Het moment dat ik als ZZP-er verplicht wordt het zwitserleven gevoel van de vakbondboomers voor te gaan schieten, open ik wel een bv-tje in Bulgarije oid.
Donderstraal op met je onzalige plannen.

Harry Turtle | 15-11-18 | 11:23 | + 22 -

En je AOW opbouw dan ? Maar voordat je 50 bent heb je al te weinig opdrachten en ga je in de bijstand denk ik .

elevator | 15-11-18 | 13:46 | + -3 -

Voor de huidige eind-vijftigers zou een tijdelijk lagere pensioenleeftijd wel zo eerlijk zijn. Die zijn immers van de generatie die vaak op zijn 18e startte met fulltime werken in een 40-urige werkweek (later werd dat vaak 38 of 36 uur) en die moeten nu tot hun 68e jaar doorwerken.
Dat is 50 jaar x 47 weken per jaar x gemiddeld 38 uur per week = 89.300 uren

Een jongere die van zijn 27e tot zijn 70e jaar werkt gedurende 32 uur per week, komt maar op 43 jaar x 47 weken x 32 uur per week = 64.672 uren.
Dat is maar 72.42 % van de uren die de huidige zestiger heeft gewerkt – en dus ook pensioengelden over heeft ingelegd.

Als hij ook 38 uur per week gaat werken, komt hij op 76.798 (is 86 % van 89.300 uren)
Echt, geen enkele generatie haalt die huidige eind vijftiger zestiger in qua aantal uren.

Wering | 15-11-18 | 11:23 | + -10 -

@Eefje: ik wist het... maar die kreet 'tijdelijke verlaging pensioenleeftijd' wilde ik in dit opzicht toch niet zomaar laten liggen; was een mooi inkoppertje om dit aspect maar een keer genoemd te hebben ; -)

Over dit verschil hoor/lees ik namelijk nooit. Maar (veel) later beginnen met werken en per week (veel) minder uren werken, moet m.i. óók meegenomen worden in de (pensioen) vergelijking tussen oud en jong.

Wering | 15-11-18 | 15:08 | + -1 -

@Wering, neemt u ook mee dat de generatie eind 50'ers pas vanaf hun 25e betaalden voor pensioen (geen premies tussen 18-25e levensjaar) en dat de huidige generatie vanaf 21 jaar pensioenpremie moet betalen? Houdt u ook rekening met het feit dat eind vijftigers een fors lagere arbeidsparticipatie van vrouwen kennen dan jongeren? 38 uur per week halen weinig dames van eind 50 begin 60.

Voireaton | 15-11-18 | 17:08 | + 3 -

@Voireaton: Ja, zo ging dat toen vaak, volgens het idee dat je van 25-65 in 40 jaar x 1,75 % = 70 % (minus franchise) pensioen opbouwde.

De (hoeveel zijn dat er?) jongeren die al vanaf hun 21e fulltime werken, betalen premie. Inderdaad, de huidige eind-vijftigers deden dat toen waarschijnlijk nog niet tot hun 25e jaar.

Maar gelukkig goed nieuws voor de jongeren: die ev. gemiste jaartjes mogen wij nu keurig inhalen tussen ons 65e en .... jaar.
En zo betalen we toch nog 43 jaar pensioenpremie.

Net zoveel dus als iemand die van 27 tot 70 gaat werken.

Wering | 15-11-18 | 17:44 | + 1 -
▼ 4 antwoorden verborgen

Pensioen is voor sukkels. Een slimme nukubu zorgt er voor geen traceerbaar vermogen of pensioen te hebben en krijgt uitsluitend AOW. Maar dan begint het toeslagencircus. Gratis geld voor van alles en nog wat. Resultaat? Meer geld dan bij een relatief klein pensioen, vrijstelling voor allerlei soorten belastingen (want zielig want alleen AOW dus noodruftig). Sympathieke gemeentes en andere overheden overladen u met zwaar gesubsidieerde fietsen, laptops en uitjes. Uiteraard brengt u een groot gedeelte van het jaar lachend door in uw tweede huis in een warm land (dat is gekocht door een ltd op de Kaaimaneilanden) en haalt u af en toe een stapeltje geld uit de plaatselijke bankkluis danwel van de onzichtbare rekening. En ongetwijfeld gaan er nu allemaal mensen roepen dat dit helemaal niet meer kan en dat de NL overheid dit allemaal in de gaten heeft, maar gelooft u mij maar dat dit echt niet zo is.

The2Amendment | 15-11-18 | 11:19 | + 9 -

@Analia von Solmsch
Klopt, dit verhaal gaat vooral (enkel?) op voor freelancers/ZZPers
in elk geval niet diegenen die in loondienst zijn
Als vrijlansier bereid ik mij al wat jaren voor op wat Amendment zegt
alles beter dan de zaken aan die cowboys bij de pensioenfondsen en onze faalOverheid over te laten

Tobi | 15-11-18 | 14:25 | + 1 -

Het is strafbaar om op te roepen tot het plegen van een strafbaar feit (belastingontduiking/fraude)... Als u van uw bed gelicht wordt, is dat uw eigen schuld...
Overigens, misschien dat de pakkans klein is maar als u gepakt wordt bent u voor de rest van uw leven wel failliet en dus heel erg arm...

ZwarteDag | 15-11-18 | 18:02 | + -1 -

Je moet het dus anders formuleren. Iets als: ik hoorde laatst aan de borreltafel van een vage kennis van een verre neef dat...

Poekieman | 15-11-18 | 21:12 | + 0 -
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken