Kijk nou. Smartphones voor £1 blijken te mooi om waar te zijn

Dat lijkt meer op een normale prijs
Dat lijkt meer op een normale prijs

Het leek een schitterend idee van de marketingafdeling van de Chinese smartphonefabrikant Xiaomi. Om hun entree in de Britse markt te vieren hadden de Chinezen bedacht om uit te pakken met een beproefde marketingactie: telefoontjes aanbieden voor de somma van £1. De Britse Xiaomi-liefhebbers werden wild, maar die stemming was al snel als sneeuw voor de zon verdwenen. Verrassend genoeg bleek er namelijk een redelijk groot addertje onder het gras te liggen. Niemand deed het, maar een doorklik naar de voorwaarden leerde dat er per stuntproduct slechts twee à drie exemplaren beschikbaar waren voor die wel heel zachte prijs. En dan was er ook nog een whizzkid die in de sitecode van Xiaomi ontdekte dat de toko had ingesteld dat er een 'uitverkocht'-bordje moest hangen zodra de verkoop van start ging. Zo maakte Xiaomi een prachtige eerste indruk en mocht de lokale marketingdirecteur direct aan de bak om de PR-schade zoveel mogelijk te beperken. Volgens hem heeft zijn firma wel degelijk smartphones voor de stuntprijs verkocht, maar dat ging zo: omdat duizenden Britten tegelijk op kopen hadden gedrukt, gebruikte Xiaomi een heuse 'tie-breaker' in de vorm van een ouderwetse loterij om te bepalen wie van hen de deal toebedeeld kreeg. Xiaomi bevestigt dat uiteindelijk tien personen geluk hadden en geeft er een sorry voor de onduidelijkheid achteraan. Maar ja, dat van die loterij stond dan weer niet in de voorwaarden, klaagden degenen die de deal gemist hadden. Die klaagzang laten we verder voor wat het is, want die is van hetzelfde niveau als de rel rondom de Leen Bakker-hoogslaper van €24,95. Wel gaat de Britse reclamewaakhond onderzoeken of Xiaomi wel op tijd de schaarsheid van de £1-telefoons heeft gemeld. En wat blijft staan is dat de Chinese toko uit het oogpunt van reputatiemanagement nogal een uitglijder heeft gemaakt. Tuurlijk, de echte die hard-fans zullen wel Xiaomi-spul blijven kopen en die naamsbekendheid is er. Maar verder lijkt het op uw gevoel op de terugweg van uw eerste ontmoeting met uw schoonouders: dit had handiger gekund.

Reaguursels

Inloggen

Wat een verassing zeg.. dat had nou echt niemand verwacht >zucht<

Daarentegen, als je iets met activity monitor dingen aan je pols hebt moet je toch ff op die website van die sjieneezen kijken. Die bieden een ding aan (band) met veul functionaliteit voor een fractie van de prijs van andere aanbieders. Leveranciers als Garmin (en vroeger DomDom, maar die hebben de handdoek al in de ring gegooid) kunnen daar een flinke punt aan zuigen..

DatInternetDingetje | 14-11-18 | 17:44 | + 0 -

"Maar verder lijkt het op uw gevoel op de terugweg van uw eerste ontmoeting met uw schoonouders: dit had handiger gekund."
Mijn schoonouders waren al overleden voordat ik met ze kennis kon maken...

Haringkoning | 14-11-18 | 14:24 | + 4 -

Wie had dat nu verwacht? Een bedrijf dat zijn klanten wil belazeren? Ongehoord.

xspalm | 14-11-18 | 13:42 | + 0 -

en vol met vage spionage chips and software

Captain_Dipshit | 14-11-18 | 09:39 | + -1 -

Ik heb liever dat The Xi weet wat ik doe op het internet dan The NSA/Rutmans, eigenlijk...

Poekieman | 14-11-18 | 10:08 | + 3 -

Tsja, te mooi om waar te zijn is betekent eigenlijk te mooi om waar te zijn...

Cpl_C | 14-11-18 | 09:15 | + 0 -

Tja. Xiaomi. Voor mensen die niet weten wat een OnePlus 6T is. Dan is het inderdaad een prima telefoon. Voor mensen die dat wel weten, dan is het meuk.

The2Amendment | 14-11-18 | 08:30 | + -8 -

Maar die 1+ 6T van je post wel alles dubbel, en mijn Xiaomi niet.

Poekieman | 14-11-18 | 10:06 | + 9 -

En kost, vanuit China, 530 Eypo, da's te duur, voor een foon, echt.

Poekieman | 14-11-18 | 10:11 | + 4 -

Tja. Xiaomi. Voor mensen die niet weten wat een OnePlus 6T is. Dan is het inderdaad een prima telefoon. Voor mensen die dat wel weten, dan is het meuk.

The2Amendment | 14-11-18 | 08:30 | + -8 -

Er zijn zat mensen die helemaal niet zitten te wachten op een telefoon van 500 euro zonder headphone jack.

Broodroof | 14-11-18 | 12:59 | + 3 -

Prima campagne. Nu kent iedereen de naam Xiaomi. En van de gebruikers daarvan zal vooral positieve mond-op-mond reclame komen, want geen enkel merk biedt zoveel value for money. En de kwaliteit is opmerkelijk goed, echt.

Poekieman | 14-11-18 | 07:54 | + 0 -

Een loterij, zooooo. Dan krijg je ook meteen de kansspel autoriteit achter je aan, want geen vergunning...

ZwarteDag | 14-11-18 | 00:32 | + 2 -

En de klant mag dan 25% ( kansspelbelasting) van de werkelijke waarde aftikken?

loze stijl | 14-11-18 | 07:10 | + 2 -

Rare loterij dan, als je moet betalen voor je prijs.

(Wellicht een ideetje voor andere loterijen om kansspelbelasting op deze manier te omzeilen!)

nieuwe_Deen | 14-11-18 | 07:28 | + -1 -

@nieuwe_Deen | 14-11-18 | 07:28
Dat moet je toch heel vaak. Ik heb net nog 30 miljoen pond in de grote UN loterij gewonnen. Maar daar staat een kleine vergoeding voor de afhandelaar dr Muwamba tegenover.

TheEgg | 14-11-18 | 07:46 | + 6 -

Dit heet misleiding of een illegale loterij./ kansspel..
Kies maar,...

Epistulae_Morales | 14-11-18 | 00:17 | + 2 -

Meer dan 1 pond zijn die dingen ook niet waard.

kapotte_stofzuiger | 13-11-18 | 23:59 | + -9 -

Als langdurig Xiaomi gebruiker kan ik u vertellen dat ze hun prijs dubbel en dwars waard zijn. Dit in tegenstelling tot de 'grote merken' en als exponent daarvan: apple.

Poekieman | 14-11-18 | 07:51 | + 4 -

Vind vergelijking met dat stapel bed wat mank gaan, dat was een fout. Dit is expres zo geadverteerd.

Continuum | 13-11-18 | 23:32 | + 15 -

Dat heet misleiding.

kotelet | 13-11-18 | 23:20 | + 7 -

Of Marketing. Bij sommige bedrijven is dat hetzelfde.

nieuwe_Deen | 14-11-18 | 07:26 | + 4 -

@nieuwe_Deen | 14-11-18 | 07:26 - Alleen als je een zwarte coltrui draagt.

Huisregelneef_III | 14-11-18 | 19:54 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken