U moet betalen voor uw leasefiets, want anders flest uw werkgever de fiscus

Dit land.
Dit land.

De gemiddelde werkmans woont 17,75 kilometer van zijn werk en dat valt met een speed pedelec binnen een half uurtje ondersteund te betrappen. Dus zou je verwachten dat onze overheid vol inzet op de verspreiding van speed pedelecs en overige fietsen door werkgevers onder werknemers. Goed voor milieu/klimaat/ijsbeer, gezonde beroepsbevolking, minder congestie op (spoor)weg, alles. De huidige leaseregeling voor fietsen is echter onnavolgbaar. Anders dan bij een lease-auto moet de werkgever zelf het bijtellingspercentage voor de fiets uitvlassen als de fiets eveneens voor privéritjes gebruikt mag worden. Dus kwam het kabinet in het Belastingplan 2019 met de oplossing die per 2020 van kracht moet wezen. Werknemers die hun lease-fiets ook gebruiken om naar de kroeg te fietsen, krijgen een vaste bijtelling. Net zoals bij de auto, maar dan 7%. Dus een puike Stromer van €10.000 kost de werknemer €700 bijtelling per jaar. Dat betekent bij het toptarief max €30 belasting betalen per maand. De Belastingdienst zelf gebruikt een simpele fiets als voorbeeld en die gaat dan €5 per maand kosten. Wij zouden zeggen van maak van die 7 een nul en reken geen bijtelling voor de leasefiets, want u las dat het overal goed voor is en zo nu en dan een fiscaal zetje voor de goede dingen des levens kan geen kwaad. Maar de officiële reden waarom dat niet gebeurt zal u verbazen. Het leidt tot te hoge uitvoeringskosten bij de Belastingdienst. En dat komt dan omdat werkgevers gaan frauderen bij de nul. Dat zeggen wij niet, maar zegt staatssecretaris Menno Snel van de Belastingdienst wiens motivatie u hieronder integraal mag lezen, maar ook kunt skippen omdat we daarna samenvatten:

Kortom, zegt Snel tegen Bart Snels van Groenlinks, als werknemers niks hoeven bij te tellen, dan gaan werkgevers massaal fietsen weggeven aan werknemers. Vervolgens moet de Belastingdienst dan gaan uitvogelen of er van lease ook echt sprake is en niet van verkapt loon. Als daarentegen de werknemer €5 of een paar tientjes moet lappen, dan zullen werknemers de fiets alleen willen als ze hem echt voor hun werk+privé gebruiken. En de Belastingdienst hoeft dan niet of nauwelijks te controleren, dus dat scheelt in de uitvoeringskosten van de fietsregeling. Dat is een logica die we niet volgen, zeker niet omdat ook na 2020 geen bijtelling volgt als je de fiets alleen zakelijk gebruikt. Wij zouden zeggen van doe nog even nadenken over andere mogelijkheden, want we hebben immers nog tot 2020. Bijvoorbeeld: met een leasefiets heeft de werknemer geen recht op een andere vergoeding voor het woon-werkverkeer, geen leasefiets naast een lease-auto die voor privé wordt gebruikt, en zo voorts. Bliebt zo uit de loonaangifte die bij de Belastingdienst binnenkomt en dan hoeven de Belastingdienst en de werkgever ook niet meer te controleren of de werknemer wel of niet met de fiets naar de kroeg gaat (met een speed pedelec kan ook, maar gebruik dan s.v.p. zijwieltjes en de helm die hoort bij uw leasemotor). Enniewees. Wie gisteravond keek naar het debat in de Tweede Kamer over het belastingplan zag dat Groenlinks gaat instemmen met het belastingplan. Hoeft Bart Snels vanavond bij het vervolgdebat alleen maar een mooie motie in te leggen met het verzoek om nog eens naar de leasefietsregels te kijken en dan stemmen de regeringspartijen als dank in met zijn motie. Meer gezonde cijfers en feiten van de fietslobby hiero.

Reaguursels

Inloggen

Groenlinks is al bezig met kontlikken richting VVD om er straks ook bij te mogen. Dan gaan hun zogenaamde principes heel makkelijk overboord.
De politiek is echt compleet verrot. Een schande voor ons mooie land.

André4711 | 15-11-18 | 09:28 | + 0 -

Het is inderdaad eng om te zien dat GL zich nu al achter dit horror-kabinet schaart. Je mag van de oppositie iets meer tegengas verwachten.
Unilever-III en GL sorteren op deze manier al voor op de enorme afstraffing die op 20 maart plaats gaat vinden.

Phoolie_the_King | 15-11-18 | 09:44 | + 0 -

Zo een fiets moet je gewoon uit zwart geld verstrekken. Blijk van waardering zonder al het gezeik.

Dima Beeline | 14-11-18 | 22:38 | + 0 -

Doe net als met de leasebak: begin er niet aan.
Koop een nette 2e hands en steek al dat geld (kilometervergoeding, auto resp fietsbudget) in je eigen zak. Ben je veel goedkoper uit.
Leasen is een dure sigaar uit eigen doos. Zeker met de bijtelling.

watergeus | 14-11-18 | 21:56 | + 0 -

Leasen is altijd nog goedkoper dan eenzelfde auto nieuw kopen (tenzij je het leasebudget als loon (deels netto) uitgekeerd zou kunnen krijgen). Inderdaad een tweedehands VW Polo is goedkoper dan een nieuwe geleasede Ford Mondeo Station, maar dat is geen appels met appels vergelijken.

Phoolie_the_King | 15-11-18 | 09:42 | + 0 -

Hoezo je vergelijkt toch een auto met een auto? Dat je met een VW Polo minder indruk maakt op de buren is hun probleem.

Harry Turtle | 15-11-18 | 10:54 | + 1 -

@Phoolie: Dat zie ik niet zitten. Als ik spaar totdat ik een auto contant kan betalen (wat ik altijd heb gedaan), betaal ik alleen de netto prijs incl. afdingen. Bij een lease, van wat dan ook en niet alleen van een auto, betaal ik bovenop die netto prijs een samengestelde rente plus nog eens de winst van de leasefirma. Als ik niet contant betaal maar een krediet opneem bij een bank, ben ik duurder uit maar dan betaal ik alleen samegestelde rente, maar hoef niet ook nog de extra winst van een leasefirma te betalen.

Het mag dan wel mogelijk zijn, de leasekosten van de belasting af te trekken, maar dat geeft je alleen een percentage ter hoogte van de te betalen belasting terug, en nooit de hele kostenpost.

Vraag overigens een leasefirma maar eens om je een vaste eindecontractwaarde in Euro's voor jouw auto te garanderen; als je die überhaupt krijgt wordt ineens de hele budgetberekening veel minder aantrekkelijk.

E.e.a. is natuurlijk alleen geldig als de te ontvangen rente op eventueel geïnvesteerd kapitaal lager is dan de te betalen rente op leningen, maar in mijn hele lange leven heb ik dat nog nooit omgekeerd gezien.

issieookweer | 16-11-18 | 11:16 | + 0 -

Als ik hier op een feestje de echt grappigste wil zijn, vertel ik dat verhaal over bijtelling van fietsen in NL. Bezorgt me altijd de ereplaats.

issieookweer | 14-11-18 | 19:38 | + 9 -

Fietsen is voor paupers. Bovendien wil ik mijn chauffeur graag aan het werk houden.

The2Amendment | 14-11-18 | 18:59 | + 0 -

Gaat hij fietsen en jij achterop, probleem opgelost.

TerraGuy | 15-11-18 | 02:29 | + 7 -

De overheid predikt weliswaar duurzaamheid maar binnen de eigen organisatie wordt daar niet altijd iets mee gedaan. Sowieso is ‘lease’ een vies woord. Wil een medewerker een speedpedelec dan moet hij deze geheel zelf betalen. Waar voor gewone e-fietsen en normale fietsen een belastingvrije tegemoetkoming mogelijk is (een lousy 700 en nog wat euro) geldt dat niet voor de snelle fiets ondat diezelfde overheid dit fietstype als eeb brommer beschouwt.

matatwork | 14-11-18 | 17:34 | + 3 -

De meeste (onzinnige) belastingregels worden met maar één doel ingevoerd: het verhogen van de belastinginkomsten. De overheid heeft de rijksbegroting de afgelopen 10 jaar met meer dan 50 miljard verhoogd. Dat geld moet wel ergens vandaan komen.

Logisch toch? | 14-11-18 | 17:31 | + 5 -

Ik maakte in het verleden ook wel eens een begroting voor de aankomende 2-3 jaar maar helaas verandert de fiscus de regels tijdens het spel..
Daar valt haast niet op te plannen.

loze stijl | 14-11-18 | 17:52 | + 5 -

Hoe ver sta he van de werkelijkheid af om dit te bedenken.
Houd het simpel, geef die werknemer een fiets belastingvrij en max eentje per twee jaar.

Ook geen onderscheid maken tussen mensen met auto vd zaak en zonder, dichtbij wonend of ver weg. Scheet ook weer tig ambtenaren die dit moeten controleren

Tsaaah | 14-11-18 | 16:32 | + 3 -

Dit verhaal is al ruim 2000 jaar oud. Toen ik nog in Rotterdam woonde, zat mijn werkgever achter CS. Destijds kreeg ik een bus abonnement van het werk. Dat abonnement was ook gewoon geldig in het weekend en vakantie..

Later is het bedrijf verhuisd naar de Spaanse polder. Aangezien ik in de Witte Dorp woonde, was het voor mij nog geen 5 minuten fietsen of 10 minuten lopen. Fiets kon niet, want daarover moest dan loonbelasting worden betaald. Dus kreeg ik alsnog een 2 sterren abonnement omdat de bus door een zone grens ging..

TuurlijkNiet | 14-11-18 | 17:23 | + 3 -

Waar zijn die groene voornemens van de overheid ineens gebleven?

Deflatiemonster | 14-11-18 | 16:32 | + 3 -

Ennn.... hoe gaat de belastingdienst controleren of een fiets voor prive-gebruik wordt ingezet?

jemagookniksmeer | 14-11-18 | 16:08 | + -1 -

Simpel, men kijkt gewoon of de kilometer stand op je fiets overeenkomt met je kilometer declaratie..

TuurlijkNiet | 14-11-18 | 17:24 | + 0 -

Daar zullen ze vast wel een maatregel op verzinnen (met de bijbehorende privacy inbreuk). Met alle camera's op de wegen kunnen ze je nu al goed volgen. Dat geldt niet voor de fiets. Een belastingmaatregel is een uitstekend excuus om inbreuk te maken op je privacy. Wat dacht je van camera's met gezichtsherkenning op de fietspaden? Of een fietskenteken, of...

Logisch toch? | 14-11-18 | 17:34 | + 0 -

Snappen we nu waarom die speedelecs een kentekenplaat moeten voeren? Is allemaal al lang over nagedacht qua lui fotograferen op de parkeerplaatsen van supermarkten en winkelstraten.

loze stijl | 14-11-18 | 17:42 | + 3 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze regering ziet je als paria als je werkt. Zoveel is inmiddels wel duidelijk.

El Rico Grande | 14-11-18 | 16:05 | + 7 -

Deze regering ziet je als paria als je werkt. Zoveel is inmiddels wel duidelijk.

El Rico Grande | 14-11-18 | 16:05 | + 5 -

Ja maar hoe ver woont de modus werknemer van z'n werk :-) Op basis van deze gegevens kunnen we geen speedpedelcs gaan inkopen.

Prof. Hoxha | 14-11-18 | 15:47 | + -1 -

Nou dat worden dus ambtenaren met notitieblok in de bosjes bij je stamkroeg.

Harry Turtle | 14-11-18 | 15:42 | + 4 -

De leasefiets. Nederland wordt met de jaar gekker. Whats next de lease man of vrouw?

Zatkniss | 14-11-18 | 15:41 | + 4 -

Een lease vrouw noemen we een escort..

TuurlijkNiet | 14-11-18 | 17:25 | + 6 -

Een lease man of een lease vrouw vind ik wel een leuk idee, maar een lease fiets? Nee. Laat de overheid eerst maar eens de fietspaden geschikt maken voor alles wat er nu al op rijdt, zoals er zijn snorfietsen, gewone fietsen, racefietsen, elektrische fietsen en bakfietsen. De huidige fietspaden zijn totaal ongeschikt voor nog meer vehikels.

mona | 14-11-18 | 17:36 | + 1 -

@TuurlijkNiet | 14-11-18 | 17:25
Escort is me veel te duur. Ik bied een breezer en 10 euro beltegoed aan.

loze stijl | 14-11-18 | 17:38 | + -1 -

Tsja...70.000 euri belastingvoordeel voor de baas in zijn Tesla moet kunnen natuurlijk. Maar stel je voor dat werkmans een klein voordeeltje krijgt... dat moeten we natuurlijk niet willen!

CamaroHans | 14-11-18 | 15:15 | + 37 -

Leuker kunnen we het niet maken,
ook niet gemakkelijker..

Wijze uit het Oosten | 14-11-18 | 15:12 | + 7 -

Gewoon toestaan, en niet weer extra regels bedenken. Ook al is het verkapt loon, so what? Werkgevers gaan echt niet massaal ieder jaar een fiets schenken.

Meer mensen die naar hun werk fietsen... dat gaat de maatschappij bakken met geld besparen.

argumentumadpopulum | 14-11-18 | 15:11 | + 15 -

Er is geen grens aan wat ze voor idioterie bedenken daar op dat ministerie.

Zal ik nog een ideetje geven? Hardwerkende Nederlanders krijgen bijvoorbeeld een stoel aangeboden door hun werkgever. Dat betekent dat hun bankstel minder hard slijt dan dat van degenen die niet van die bank af te slaan zijn. Misschien maar een forfaitaire heffing op bankslijtage instellen?

Nee, nee, het was sarcastisch bedoeld.

marcoplarco | 14-11-18 | 15:21 | + 31 -

@marcoplarco | 14-11-18 | 15:21
Alsjeblieft verwijder deze reactie snel, met hun eeuwige geldhonger grijpen onze politici alles aan om extra te kunnen belasten. Dit brengt ze allee maar op ideeën.

Franker | 14-11-18 | 16:34 | + 7 -

@marcoplarco formeel moet je als werkgever dr bureaustoel voor de fiscus weldegelijk aanmerken als niet zijnde loon, anders kan de inspecteur moeilijk doe en het in de vrije ruimte van de WKR gooien waardoor je waarschijnlijk 80% belasting zou moeten aftikken. Exclusief de naheffing die in de tienduizenden gaat lopen door hun steekproef methode. Dat hele WKR klinkt simpel maar is een vreselijk gedrocht.

Dima Beeline | 14-11-18 | 22:31 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken