Spotify gaat lekker door met het slopen van de platenlabels

Allemaal stapjes
Allemaal stapjes

We schreven al dat Spotify is begonnen met het sluiten van overeenkomsten met muzikanten voor het gebruik van hun songs op uitsluitend het eigen platform, zonder platenlabel of -maatschappij als tussenpersoon. Muziekmakers kunnen zelf hun eigen muziek uploaden. Een win-win voor beide partijen: de muzikant krijgt meer geld - afhankelijk natuurlijk van het aantal 'beluisteringen' - en Spotify kan zo besparen op de royalty's die ze normaliter kwijt zijn aan de labels. Een woordvoerder van de muziekstreamer vatte het voor Bloomberg mooi samen: 'Today, artists can produce and release their own music.' Het volgende stapje op de weg naar een muziekwereld zonder Universal Music, Sony Music of Warner Music is Spotify Publishing Analytics. Dit is een tool waarmee muzikanten en hun managers de statistieken kunnen bekijken die, exacter dan voorheen, de prestaties weergeven van hun songs. Grote vraag is natuurlijk of de muziekindustrie a.k.a. platenlabels zich nu zorgen moeten maken. Volgens Bloomberg is dat niet nodig: 'Industry experts say the labels don’t have much reason to worry. Hiring staff to service every artist everywhere would require Spotify to invest billions of dollars and take on thousands of new employees.' Dat kan op dit moment nog wel zo zijn, maar een platform met 83 miljoen betalende luisteraars en 191 miljoen niet-betalende gebruikers, geeft aardig wat mogelijkheden. Bovendien is marketing tegenwoordig met alle sociale media iets dat op de schouders van muziekmakers zelf rust. Spotify's volgende stap zou wel eens het opzetten van een dienst kunnen zijn die muzikanten helpt hun songs te marketen en distribueren. Met voldoende inkomsten zou dan gefaseerd een imperium kunnen worden opgezet, waar de labels zich uiteindelijk wel zorgen om moeten gaan maken.

Reaguursels

Inloggen

"Hiring staff to service every artist everywhere would require Spotify to invest billions of dollars and take on thousands of new employees."
Mja, en toen werd dat geautomatiseerd, en zijn de kosten ineens next-to-0. Spotify is het antwoord van de vraag van de markt om een legaal alternatief voor illegale downloads met hetzelfde gebruikersgemak en hetzelfde aanbod. De platenbonzen wilden daarin niet mee - en worden nu vrolijk buitenspel gezet. Winst voor zowel klant als artiest, faillisement voor de labels.

Aetje | 12-11-18 | 10:47 | + 1 -

Dat is ook de schuld van de labels zelf. Er kon nooit een goede verzamel CD op de markt komen met alle toppers omdat net artiest A weer bij label B zat. Door kunstmatig de prijs absurd hoog te houden van CDs is de illegale download ontstaan. In dit gat is Spotify gedoken.
De tijd is weer terug dat een artiest op het podium zijn geld moet verdienen en dat het beluisteren bijverdienste is geworden.

Rest In Privacy | 11-11-18 | 16:34 | 1 | + 13 -

Illustratief bij uw tegel is hoe eind jaren tachtig Philips net niet in de afrgrond stortte, dankzij het belang van bijna tachtig procent in Polygram. Dat was in de tijd dat CD's van topartiesten ongeveer veertig gulden kostten...

Rhenium | 11-11-18 | 19:27 | + 0 -

En nu is het wachten tot Spotify dezelfde kuren krijgt als de platenmaatschappijen.

frank87 | 11-11-18 | 15:41 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken