Economie heeft Trump en Republikeinen niet geholpen

Satan Trump
Satan Trump

Het lukt het gros van de media maar niet om Trump en zijn electoraat te begrijpen, want dat willen ze niet. Neem bijvoorbeeld de noodkreet van een aantal Republikeinen voor aanvang van de Midterms die media graag overnamen: Trump moet zijn grote mond houden over immigratie en zich focussen op de meetbaar goede economische resultaten sinds de Republikeinen de macht overnamen. Het idee erachter was dat Trump Republikeinse kiezers van zich vervreemdde door zijn gebral over die karavaan potentiële illegaliërs die richting de Amerikaanse grens trekt. Dat zou de GOP duur zou komen te staan bij de Midterms. Daar klopt dus vrij weinig van. U las er in Nederland weinig over, maar de GOP heeft weliswaar het Huis van Afgevaardigden verloren, maar dat is 1) zeer gebruikelijk in deze periode van het presidentschap, 2) zelden verloor een zittende partij/president zo weinig als Trump afgelopen week en 3) de GOP heeft zijn meerderheid in de Senaat uitgebreid. Wellicht heeft het dus niet zoveel met de economische boodschap te maken, zou je zeggen. Nou ja, dat zegt dus ook The New York Times, die het uiteraard wel wil spinnen als een verlies voor de president want de NYT wil deze president niet en integere journalistiek betekent in 2018 dat dat uit elke letter van je verslaggeving blijkt. 'All told, there was no apparent relationship between Republican candidates’ performance in Tuesday’s House races and the strength of the economy in those districts, an analysis of economic and electoral data shows.' Wij nemen niet aan dat de matige correlatie tussen economie en stemgedrag u volkomen verbaast, want u kon het hier voor de Midterms al lezen. Dan gaan we nu snel een open brief ondertekenen vol dappere krachtige moedige BN'ers die POTUS met angst en beven zal lezen, want het is niet de bedoeling dat er iets gebeurt wat de acterende intelligentsia niet begrijpt. We vinden vast ook wel wat verschillige journo's die willen tekenen.

Reaguursels

Inloggen

Trump dwingt NAVO landen meer in defensie te investeren omdat dat de Amerikaanse wapenindustrie ten goede komt. Zo doorzichtig die man.

druif | 11-11-18 | 11:14 | 7 | + -4 -

Engeland, Duitsland, Frankrijk, Zweden (!) en ook België hebben een aanzienlijke wapenindustrie. Zo´n beetje ieder land dat ook auto´s fabriceert heeft dat.
Zweden maakt zlefs straaljagers, en de Bofors kanonnen zijn een begrip...
Dus Druif, als ik het goed begrijp heb je er een probleem mee dat Trump daarmee concurreert?

Jahowiseffe | 11-11-18 | 14:07 | + 0 -

Engeland, Duitsland, Frankrijk, Zweden (!) en ook België hebben een aanzienlijke wapenindustrie. Zo´n beetje ieder land dat ook auto´s fabriceert heeft dat.
Zweden maakt zlefs straaljagers, en de Bofors kanonnen zijn een begrip...
Dus Druif, als ik het goed begrijp heb je er een probleem mee dat Trump daarmee concurreert?

Jahowiseffe | 11-11-18 | 14:07 | + 0 -

Trump is echt niet bezorgd om de veiligheid van west Europa. Het gaat hem om de dollars. Voor de Amerikaanse industrie. Zo is zijn buitenlandpolitiek op allerlei terreinen.

druif | 11-11-18 | 15:33 | + 1 -
▼ 4 antwoorden verborgen

Het was een historische winst voor de Democraten. Ze hebben meer zettels teruggewonnen sinds de midterms van 1974,
de verkiezingen sinds Watergate. Gezien er ook zwaar gegerrymanderd was en bepaalde bevolkingsgroepen erg zwaar gemaakt werd om te stemmen, ist dit sensationeel. Ja, ze hebben verlies geleden in de Senaat. Dat kwam omdat deze dit jaar erg moeilijk was te veranderen. Alleen een deel van de Senaat was herverkiesbaar. Het is nog niet voorbij!
Trump heeft het defizit behoorlijk laten oplopen door zijn belastingverlaging voor rijken en de Republikeinen waren van plan in de sociale zekerheden voor de behoeftigen te korten.Dat gaat nu niet meer door!
Trump heeft duidelijk misbruik gemaakt van de positie die Amerika mede door het vertrouwen dat we in hun hebben gesteld. Hij zet landen onder druk voor een voordeeltje voor de VS. Mijn angst is dus ook dat zijn praktijken tot een oorlog zullen leiden.
Het worden lastige twee komende jaren, tegen Trump te verzetten roept bij deze president wrokgevoelens op en hij slaat keihard terug, ook op persoonlijk vlak.

USApundit | 11-11-18 | 07:43 | 3 | + -10 -

USApundit | 11-11-18 | 07:43,

Wat een onzin.
Ik begrijp dat je nog nooit in je leven het nieuws gevolgd hebt; ik kan je daar ook niet toe verplichten. Het zou wel helpen als je in ieder geval de column leest waar je op lijkt te reageren.

Dandruff | 11-11-18 | 08:13 | + 14 -

Obama verloor in zijn eerste termijn bij de midterm 60 zetels aan de republikeinen. Trump verloor nog niet eens de helft. De volgende senaats midterm gaat vooral over democratische zetels. In het beste geval houden z3 hun huidige minderheid maar waarschijnk verliezen ze nog wat extra zetels. Als RBG het loodje legt benoemt Trump nog een jonge conservatieve rechter in het SCOTUS en is de meerderheid daar de komende decennia bijna zeker conservatief/republikeins.
Zoals bijna alle linkse mensen mogen feiten jouw denken niet verstoren en negeer je ze zodat je eigen illusies in stand blijven.

The2Amendment | 11-11-18 | 10:05 | + 7 -

"Gerrymanderen"
Hebben ze bij Sesamstraat weer een nieuw woordje geleerd? Ik ben dat woord vóór de midtermverkiezingen nauwelijks tegen gekomen, nu dat verwijt is gevallen om koste wat kost Trump als boeman weg te kunnen blijven zetten wordt ik van links enr... nee alleen van links met dat woord om de oren geslagen. Dat krijg je van conformiteit, van voegen naar de groep. Creativiteit gaat raam uit. Eigen gedachten formuleren raakt uit zwang. Papagaaien wordt de norm.

Sans Comique | 11-11-18 | 20:14 | + 1 -

Trump kan goed rekenen en maakt de VS weer rijk. Je zal zo'n communistisch lulletje als Jesse Klaver als premier hebben. Begin maar vast met preppen.

André4711 | 11-11-18 | 07:37 | + 9 -

Wat mij vooral zorgen baart is dat onder Trump de Amerikaanse wapenleveranties enorm zijn gestegen. Zo is er een deal afgesloten voor wapenleveranties aan Saoedi Arabië voor 110 miljard dollar, de grootste wapenovereenkomst die de Amerikanen ooit hebben afgesloten. De komende tien jaar komt daar nog eens voor 350 miljard dollar aan militair materieel bij. De Amerikaanse regering zegt dat de leveranties noodzakelijk zijn "gezien de Iraanse agressie in de regio". Het gaat onder meer om 150 Black Hawk-helikopters. Nu moeten we Saoedie Arabië niet zien als een vijand, maar daar kan in de loop der jaren verandering in komen. En God weet aan wie de Amerikanen nog meer wapens leveren.

mona | 11-11-18 | 02:40 | 8 | + 0 -

Was part of the deal. De VS willen onbedreigde olieleveranties uit de golf. Iran hoeft alleen maar in t gareel te worden gehouden door 1 machtige vriend. Dat zijn al decenia lang de Saudies. Die niet implementeerbare kernwapenboycot met Iran kon er daarom vanaf. Goodwill tonen voor de bühne.

Epistulae_Morales | 11-11-18 | 12:13 | + 0 -

Sans Comique | 11-11-18 | 11:05 | + 0 -
Beste Sans Unique, de wapenleveranties aan Saoedi Arabië mogen dan in gang gezet zijn door zijn Democratische voorganger, Trump heeft wel zijn handtekening onder de deal gezet. Als hij het er niet mee eens was geweest, had hij dat zeker niet gedaan. De Iran deal is ook door zijn voorganger gesloten, maar Trump is er wel uit gestapt en legt Iran zware sancties op. M.a.w. Trump doet wat hij zelf wil.

mona | 11-11-18 | 13:43 | + 1 -

@mona
U vond de Irane deal wel een goed idee?
En waarom is Trump de gebeten hond omdat hij een handtekening zet maar hieldmu uw mond toen Obama de boel in gang zette? Was dat soms "om Trump niet in de kaart te spelen?"

Sans Comique | 11-11-18 | 20:17 | + 0 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Moet niet zoveel van die blaaskaak hebben maar zolang hij geen grote 'echte' oorlog begint heeft hij mijn zege.

Klapband1408 | 10-11-18 | 22:57 | + -1 -

Staatsschuld enorm verhogen en zo kunstmatig de economie oppompen. Zo kan ik het ook.

Vergeet nooit dat onderbuik altijd heel erg goed werkt. Onbetaalbare gezondheidszorg, mensen die in tentenkampen wonen, meeste moorden in en massabeschietingen in het westen en ook nog eens

Trump snapt natuurlijk ook dat een gemiddelde GOP stemmer niets moet hebben van immigranten (ook al zijn het zelf ook kinderen of kleinkinderen van immigranten). Ondertussen verdwijnt de middenklasse steeds verder. Maar hey, die karavaan kan echt niet hoor.

Janisstoppen | 10-11-18 | 22:25 | 10 | + 0 -

Sans Comique| 11-11-18 | 11:07,

Klopt, ik had eigenlijk moeten zeggen "geen enkel land met een weldenkend bestuur". Helaas zijn bijna alle Westerse landen aangetast door de betonrot van het cultuurmarxisme.
En die 5 miljard is een grove schatting van het aantal mensen dat hier naartoe wil. De meeste mensen in andere Westerse landen hebben het prima naar hun zin waar ze nu zitten. En ook in veel tweede en zelfs derde wereldlanden wonen genoeg mensen die daar willen blijven.
Maar over de kern van de zaak zijn we het eens.

Dandruff | 11-11-18 | 11:35 | + 0 -

Geld dat nooit verdiend is zal hoe dan ook terugkomen.. met rente.
En historisch gezien zijn het altijd de lagere inkomens en lagere middenklasse die die klap gaan opvangen. En dat is toch echt het grootste deel van het electoraat van Trump.
Het komt echt wel goed.. echt wel..

Epistulae_Morales | 11-11-18 | 12:16 | + 0 -

@ Dandruff

Ik kan nu met cijfers komen, maar die worden natuurlijk weggewuifd met "linkse propaganda" of "fake news". Voor extreem rechts (ook wel pauper rechts) is alles behalve hun onderbuik goed. De rest wordt genegeerd of onwaar. Maar aangezien je toch enigszins een normale reactie hebt gegeven zal ik erop ingaan.

Allereerst over Bush:
1. Illegale oorlog begonnen in Irak wat tot een burgeroorlog heeft geleid. Resultaat: 200.000 doden. Dit heeft het islamtische-extremisme nog meer aangewakkerd. Resultaat: aanslagen in de EU en voorzetje voor ISIS.
2. Tijdens zijn regeerperiode ging het goed met de economie. Ondanks dat lukte het om de schuld om te laten lopen van 421 Miljard naar 1.632 Biljoen.
3. Belastingverlaging voor de rijken. Dankzij zijn belastingverlagingen voor de rijken is het land verder verpauperd.

En dan nu naar Trump en immigratie:
1. Allereerst ben ik tegen economische immigranten mits ze al een baan hebben kunnen vinden. die wat toevoegen aan de maatschappij van het land naar keuze. (vaak expats dus).
2. Immigranten zorgen niet voor verdringing op werk. Wel woningen en zorg. Maar ik had het over de Verenigde Staten en niet Nederland. In dat land kan je zomaar je baan verliezen en je geen sociale voorzieningen als Nederland. Daarnaast heb je een dure zorgverzekering en NOG krijg je vaak niet een operatie vergoedt. Dit betekent dat je letterlijk bankroet kan gaan alleen omdat je ziek bent geworden of je baan hebt verloren.

Janisstoppen | 11-11-18 | 16:15 | + -2 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Beurs staat 50% hoger. Toch de pensioenvoorziening van vele Amerikanen. Doe daar het afschaffen van de dividendbelasting bij en het succes van Potus is verklaard.

arlen | 10-11-18 | 22:04 | 2 | + 7 -

De beurs stijgt al sinds 2009 in een bijna rechte lijn. Dit stijgen is onder Pres.T gewoon doorgegaan. Het schrappen van een derde van de Corporate Taxes maakte die lijn niet eens zo gek veel steiler. Een maand of 6 geleden is dat stijgen ineens gestopt, nu is de lijn zo goed als plat.
Toeval?

Amazing Tukker | 11-11-18 | 14:11 | + 1 -

Trump oreerde tijdens de presidentschap verkiezing nog gewoon dat door de hoge beurzen bedrijven gratis aan geld konden komen en dat dat ‘rediculius’’ was. Nu de laatste weken de FED de rente op laat lopen en dus de beurzen ietwat duiken ( want staatsobligaties worden dan interessanter) was de FED opeens rediculous bezig.
Typisch gedrag van een opportunist in optima forma. Reactief obv bully gedrag.. en we gaan er als EU nog veel plezier van beleven. Niets beter als je grootste concurrent stuurloos is.

Epistulae_Morales | 11-11-18 | 15:33 | + 2 -

gros van de media = globalisten netwerk = anti Trump.

Methylfenidaat | 10-11-18 | 20:24 | 1 | + 16 -

En als u het niet met hen eens bent, maakt dan van u een Minderwaardig Mens*.

Minderwaardig Mens is een geregistreerd handelsmerk van Marcel van Dam

Huisregelneef_III | 10-11-18 | 22:51 | + 6 -

Bizar dat wij ons zo druk maken over Trump terwijl zo ongeveer de helft van de Amerikanen gewoon thuis blijft tijdens de verkiezingen. Zullen we er mee stoppen? Geen Trump-topics meer, alsjeblieft...?

Fokke (zonder Sukke) | 10-11-18 | 19:05 | 5 | + 5 -

@Vitaly Chernobyl | 10-11-18 | 21:17 - Logischer zou zijn om te vergelijken met de provinciale en Europese verkiezingen van 2015. Het zijn immers niet de general elections, maar midterms.

Huisregelneef_III | 10-11-18 | 22:50 | + 0 -

@Amazing Tukker: Desondanks betreft dit de Amerikaanse versie van de Tweede Kamerverkiezingen, waar ik de cijfers mee vergeleek. In beide gevallen wordt het "lagerhuis" opnieuw gekozen.

Vitaly Chernobyl | 11-11-18 | 10:11 | + 0 -

Door het districtenstelsel is het voor veel mensen volstrekt zinloos om te stemmen. In een blauw of rood bolwerk boeit het gewoon niet. Dat doen we in Nederland toch een stuk beter. Elke stem telt hier WEL evenzwaar mee. Je kunt je afvragen of de VS überhaupt nog wel een echte democratie is.

* Il Principe * | 11-11-18 | 15:11 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

De economie doet het dan ook niet echt geweldig, de groei is kunstmatig opgepompt door het begrotingstekort naar 4,5% !!! op te laten lopen. Ondertussen stijgen de lonen maar heel matig, ondanks de lage werkloosheid, en dan alleen nog bij de 20% hoogste lonen

* Il Principe * | 10-11-18 | 19:02 | 7 | + -5 -

@andre, linksen roepen altijd dat ze Keynes volgen maar hebben Keynes kennelijk niet begrepen want ze doen precies het tegenovergestelde.

Ben Hetzat | 11-11-18 | 12:18 | + 1 -

@ Ben Hetzat, André4711
Jullie doelen op het anticyclische begrotingsbeleid? Dat zegt dat je in slechte tijden de staatsschuld laat oplopen en in goede tijden de staatsschuld niet op laten lopen. Dat doe je door de overheidsbestedingen in slechte tijden extra op te laten lopen, om zo de economie te stimuleren, en in goede tijden de overheidsbestedingen wat afbouwt. Dat is dus exact wat Obama heeft gedaan. Rutte heeft inderdaad flink op de rem getrapt tijdens de crisis en dat heeft de economie en veel bedrijven veel meer geschaad dan nodig was. Trump pompt onnodig geld in de economie want die draait niet zo slecht. Hij zadelt zijn volk op met onnodige extra schulden.

* Il Principe * | 11-11-18 | 12:41 | + 3 -

@André4711 | 11-11-18 | 07:26 - Volgens Keynes moet je juist bezuinigen als je wind mee hebt, en de uitgaven opschroeven bij recessie. Trump leent zich een slag in de rondte terwijl de Amerikaanse economie best aardig draait. Een staatsschuld van meer dan 100% BBP nog verder laten oplopen onder gunstige economische omstandigheden, dat is gewoon potverteren.

Huisregelneef_III | 11-11-18 | 14:52 | + 2 -
▼ 4 antwoorden verborgen

De pro-Hitlery en anti-Trump beweging, zichtbaar als Müller onderzoek, naar niet ontdekte Rusland samenzwering, heeft vast wel bijgedragen aan de beperkte Linkse winst.

Raider Twix | 10-11-18 | 18:27 | 3 | + 15 -

Huh? Kon men op Hillary Clinton stemmen tijdens de midterms?

Melk met klonten | 10-11-18 | 19:32 | + -3 -

Er zitten 12 Russen in de pijplijn wegens fiedelen, een half dozijn medewerkers aan de Kies-Trump-campagne zitten in 't gevang wegens ontoelaatbaar handelen, en het onderzoek loopt nog steeds. Rond de verkiezingen hoort de FBI zijn mond te houden om de verkiezingen niet te beïnvloeden, binnenkort hoor je weer meer.
(als Pres.T tenminste niet de stekker uit het onderzoek trekt wegens volle pendek)

Amazing Tukker | 11-11-18 | 14:17 | + 1 -

@ amazing
Zat beschuldigingen van Russen, geen concrete hoopvolle rechtszaken. Wel een flop zaak.
Müller is belasting ontduiking gaan opsporen.
Elke zakenman kun je hier op pakken.

Raider Twix | 11-11-18 | 14:29 | + 0 -

Acterende intelligentia, hebben we die dan?

Mr.Crowley | 10-11-18 | 18:10 | 2 | + 1 -

Was te snel, lees nu in de text dat het ironisch bedoeld was.

Mr.Crowley | 10-11-18 | 18:11 | + 2 -

Heb je ook gelijk je antwoord...:)

Epistulae_Morales | 11-11-18 | 15:34 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken