Topidee: automatische compensatie bij vliegtuigvertraging

Stop het traineren
Stop het traineren

Een snelle blik in ons archief zegt genoeg: het claimen van een schadevergoeding bij vertraagde vluchten is nog een hele toer. Er mag dan wel mooie Europese wetgeving bestaan die u in zo'n geval een paar honderd euro'tjes toebedeelt, maar bij het daadwerkelijk ophalen daarvan is het ten eerste de vraag bij wié u moet zijn en daarbij doen de vliegmaatschappijen er alles aan om niet te hoeven lappen. De Europese Rekenkamer komt vandaag met een doodeenvoudige oplossing waar de luchtvaartlobby de hik van krijgt: automatische compensatie. De rekenaars deden in tien EU-lidstaten, waaronder Nederland, onderzoek naar de passagiersrechten in onder andere het luchtvaartvervoer. Daarbij voerde de Rekenkamer een enquête onder reizigers uit waaruit bleek dat men geen idee heeft van alle claimrechten (zie grafiek). Bovendien zorgen de huidige niet-transparante claimprocedures voor 'aanzienlijke administratieve lasten' bij zowel bedrijven als passagiers. Dan is het ook nog zo dat de verordeningen zelf niet duidelijk zijn, want de begrippen 'snacks', 'maaltijden' en 'verfrissingen' zijn niet duidelijk gedefinieerd. Het laatste probleem komt van respondent Karol, die vanuit Gdansk wilde vliegen maar slecht weer om z'n oren kreeg plus een vertraging: 'Sommigen onder ons hebben compensatie gekregen, anderen niet, hoewel de omstandigheden van de vertraging voor ons allemaal gelijk waren'. Goed, de Rekenkamer eist nu dat Brussel uiterlijk eind 2019 een campagne voor een stukje bewustwording op touw gaat zetten. Maar wij zijn toch vooral voor de aanbeveling om vervoersbedrijven te verplichten om binnen 48 uur de reden van vertraging te melden, 'en met name mede te delen of de verstoring het gevolg was van buitengewone omstandigheden'. En dus voor die automatische compensatie plus een kek mechanisme om de koopkracht van al die bedragen op hetzelfde niveau te houden. Even huishoudelijk: zonder natuurlijk heel concreet te worden reageert de Europese Commissie overwegend positief. Verwacht echter geen haast, want EU-verkiezingen volgend jaar. Tot die tijd blijft het devies van altijd door blijven claimen onverminderd van kracht.

Reaguursels

Inloggen

Zolang de NS met OV-chipkaarten nog niet in staat is automatisch compensatie te verlenen, zie ik het somber in voor het minder digitale reisverkeer. Muggenziften over overmacht en het aantal minuten te laat is wat mijn ervaring tot nu toe was met vertraagd vliegverkeer.

Voireaton | 09-11-18 | 00:41 | + 0 -

Vlieg regelmatig met KLM, nooit langer vertraging dan 10-15 min . 1x 8 uur vertraging vanuit New York, gelukkig van tevoren aan gegeven. Bij thuiskomst was netjes compensatie op de rekening gestort!

vangelis59 | 08-11-18 | 20:28 | + 3 -

Links of rechtsom de consument betaald het toch en door toenemende druk in de organisatie komt dit de veiligheid nooit ten goede.
Een slecht idee geboren uit hebberigheid van mensen die denken dat ze iets tekort komen.
Europees populisme bovendien.
Sluit maar een reisverzekering af indien je gecompenseerd moet worden voor 3 uur of meer vertraging.

dit.moet.je.gewoon.niet.willen.

KlauwnBassie | 08-11-18 | 18:53 | + 1 -

schade is een betrekkelijk woord, toch ? en is al snel een socialistisch gevoel wat bij mij opkomt als ik wil graaien bij een ander en daar pas ik voor . ga liever snel dan kruipend door het leven.

Baron de laclou | 08-11-18 | 16:56 | + -1 -

Vorige week 800 euro ontvangen vanwege een vertraging van 5 uur in augustus (2 passagiers). Dat had 1200 kunnen zijn als ik de procedure zelf had gedaan. Die bureautjes die er tussen zitten zullen het niet leuk vinden als er een automatische vergoeding komt.

Elmauro | 08-11-18 | 14:57 | + 5 -

Ryan Air vliegen voor 45 euro per ticket en dan haantje de voorste bij het claimen van schade door vertraging. De Nederlander ten voeten uit.

Cowboy Henkie | 08-11-18 | 14:57 | + -2 -

In de zomermaanden is een Ryanairticket vaak ca. 200-300 euro retour. In de wintermaanden zijn ze wel supergoedkoop.

lsimon | 08-11-18 | 15:26 | + 2 -

Voortaan maar niet meer naar de verkeersleiding luisteren, dat levert teveel kosten op.

George Foreman | 08-11-18 | 14:39 | + 4 -

als ik lees automatisch dan denk ik meteen automatisch.. what could be wrong en how to get your automatic return fee..

fikkieblijf! | 08-11-18 | 14:15 | + 0 -

Helaas is het claimbedrag niet gekoppeld aan de ticketprijzen, waardoor zeker de kleinere maatschappijen echt in de problemen komen door een aantal vertragingen....

edjizreek | 08-11-18 | 14:06 | + 0 -

Vind het een goed idee. Dan wordt ik rijk van de KLM. Van de gemiddeld 70 vluchten die ik met onze blauwe vrienden maak, is zeker de helft vertraagd. Zelfs met de verlengde vluchttijden. Ik wist trouwens niet dat het traject Amsterdam-Zurich anno 2018 langer is dan pakweg 5 jaar geleden :-)

Zatkniss | 08-11-18 | 13:49 | + 1 -

De meeste vertragingen zijn sowieso te kort om compensatie te krijgen hoor.

PS. Waarom zou KLM wél en de NS niet betalen bij vertraging?

Cowboy Henkie | 08-11-18 | 14:37 | + 1 -

Ja maar dan gaan de ticketprijzen omhoog, nu betalen degene die te lui/dom zijn om te claimen de korting op mijn ticket.

Harry Turtle | 08-11-18 | 13:27 | + 6 -

Mee eens, maar heeft niet altijd te maken met te lui/dom. Ben nu al een paar maanden met Ryanair bezig en heb nu toch maar een extern claimbureau ingeschakeld om het op te lossen.

snickermars | 08-11-18 | 13:48 | + 5 -

Heb zelf de rechtsbijstandverzekering via de abnamro bij Arag. Een telefoontje en ze regelen dat je de compensatie krijgt waar je recht op hebt. Al een paar keer voordeel van gehad en geen extra kosten van.

vliegend rotje | 08-11-18 | 22:34 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken