Das Kapital legt uit! De staatsschuld is niet gauw te hoog

Wij pollden, u koos en daarom probeert DK-redacteur J. van Wensen in onderstaand filmpje uit te leggen hoe het zit met de staatsschuld. Die van Italië gaat al een tijdje over de €2,3 biljoen en 130% van het bbp heen. In Japan staat de schuld op afgerond $10 biljoen, wat neerkomt op 253% van het bbp. Maar waarom is iedereen doodsbenauwd voor de Italianen en niemand voor de Japanners? Meer over de gefilmde weduwen leest u hier, over gedebunkte grenzen aan de schuld een samenvatting daar en naar de problemen in Italië linken we niet. Kijkers zonder koptelefoon kunnen de ondertiteling aanzetten.  



Reaguursels

Inloggen

Nog voor ik het filmpje gezien heb: Omdat de centrale bank van Japan een deel van de schuld opkoopt als dat nodig is. De staat betaalt rente aan de centrale bank, en de centrale bank keert vervolgens winst uit aan de staat. Vestzak, broekzak. Zo lang men in de centrale bank gelooft, is er niks aan het handje.

Huisregelneef_III | 10-11-18 | 00:04 | + 0 -

Wat heel belangrijk is, is dat in de EU de rentepercentages kunstmatig laag gehouden worden. Kijk naar Italië. Als die een marktconforme 10% zou moeten betalen op de staatsobligaties ipv de Duitse rente plus een klein beetje, dan zou Italië nu al omvallen. Als je 10% x 130% van het BNP = 13% van het BNP jaarlijks moet aftikken aan rente, dan houd je heel weinig geld over voor andere zaken.

Zolang de rente zo laag blijft, is 130% BNP niet zo'n probleem.. Maar die blijft uiteraard niet laag, zeker nu de QE afgebouwd wordt..

EduardoGS | 09-11-18 | 11:23 | + 3 -

Achteraf kijk je een koe in de kont. En ik zie ernaar uit. Ben benieuwd welke verklaringen alle deskundigen dan hebben als oorzaak van de ellende. Er zijn maar een paar landen ter wereld die nooit failliet gingen. En daar is een prima boekje over geschreven.

squadra | 09-11-18 | 09:43 | + -1 -

Landen gaan NOOIT failliet, ik heb nog nooit van een land gehoord waar een curator de president is geworden omdat het failliet ging...
Ze betalen hun schulden niet meer terug, dat is heel wat anders....

ZwarteDag | 09-11-18 | 10:01 | + 4 -

Nee, idd, zelfs Zimbabwe, Argentinie, Venezuela, ... gingen niet failliet in de zin dat alle assets vh land verkocht werden door een curator.

Lenen aan 'landen' is eigenlijk heel riskant, tenzij wellicht als je wat carrier strike groups achter de hand hebt.

Poekieman | 09-11-18 | 11:42 | + 0 -

Matig artikel. Paar punten die worden gemist:
- Japan een stabiel bestuur? Kijk eens hoeveel premiers ze hebben versleten sinds 2000 (hint: het zijn er 9).
- Aan de andere kant: Dat cijfer van 253% is de bruto schuld van Japan. Japan is ook vrij bijzonder door het grote verschil tussen bruto- en netto-schuld. Netto schuld was maar ca. 120% van het BBP in 2017, bij Italie was dat 104%. Veel kleiner verschil.
- Belangrijkste is natuurlijk wel dat de Japanse schuld in handen is van Japanners, zoals anderen ook aanhaalden. Maar dat mechanisme wordt vervolgens niet uitgelegd. Het heeft er deels mee te maken dat de voorkeur van Japanse beleggers blijkbaar is om Japanse staatsobligaties te hebben, maar ook met het feit dat ze moeilijk weg kunnen. Als je begint te verkopen, waar ga je heen met je Yens? Er is geen ander Japans schuldpapier om te kopen, dus je kunt alleen maar naar het buitenland. Maar dat leidt tot een val van de Yen als veel beleggers dat doen, dus grote Japanse beleggers kijken wel uit, want daar hebben ze zelf veel last van. Ze zijn daarmee een soort captive audience. Bij Italie speelt dat op 2 manieren niet. Ten eerste is meer schuld in handen van niet-Italianen (al hebben de Italianen ook veel eigen schuld), maar in principe kunnen ze wel weg. Want ze hebben de Euro, en er zijn dus met al die andere grote overheidsschulden in Euro (Frankrijk, Duitsland etc) dus wel veel alternatieven om binnen de Euro te beleggen in staatsobligaties.

dodo12321 | 09-11-18 | 06:25 | + 8 -

Nederland heeft minder dan 60% staatsschuld en een begrotingsoverschot, omdat Nederland er rekening mee houdt dat het mogelijk ooit uit de eurozone stapt en dan opeens een schuld in vreemde valuta heeft.

GerbenW | 09-11-18 | 05:56 | + -1 -

Die vreeemde valuta zou dan hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn dan die Nieuwe, wellicht nu nog betere, Florijn.

Poekieman | 09-11-18 | 11:43 | + 1 -

De staatsschuld is nooit te hoog, want met 1 pennestreek bent u verlost van uw spaargeld en de staat van zijn schuld. Wat? Onwaarschijnlijk? Ooit van Cyprus gehoord?

ZwarteDag | 08-11-18 | 23:37 | + 15 -

Omdat een hoge staatsschuld invloed heeft op de koers van een munt. Op zich niets mis mee zolang landen met dezelfde munt ook proberen de staatsschuld ongeveer gelijk te houden, zodat de voors en tegens in gelijke mate voor alle landen met die munt gelden. Omdat Italië hun staatsschuld niet gaat verlagen omdat Nederland het lief vraagt kan Nederland maar één ding doen om de balans te herstellen: zo snel mogelijk ook naar die 130%, bijvoorbeeld door (net als Italië) belastingen flink te verlagen zonder de uitgaven daar op aan te passen. Probleempje is nog wel dat onze economie daar heel hard van gaat waardoor onze relatieve staatsschuld minder snel stijgt dan gewenst.

W_F | 08-11-18 | 22:48 | + 5 -

En het handelsbalans overschot verdampt, win-win zou ik zeggen! Overigens zegt het IMF dat ook al een tijdje, maar vooruit.

ZwarteDag | 08-11-18 | 23:40 | + 1 -

Precies, liever nog meer dan 130%. NL politici kunnen niet out of the box denken.

Voor het geleende gele USD/UST kopen kan ook. Heb je nog wat als de Eypo klapt/devalueert straks.

Poekieman | 09-11-18 | 06:11 | + 0 -

De staatsschuld is altijd te hoog als je hem aangaat in een munt die je zelf niet kan bijdrukken.

dugo | 08-11-18 | 21:49 | + 14 -

Nee hoor, daarvoor was die 60% grens er toch? Sommigen zeggen 90%. Hangt natuurlijk ook vd rente af.

Poekieman | 09-11-18 | 06:13 | + -2 -

"Maar waarom is iedereen doodsbenauwd voor de Italianen en niemand voor de Japanners?"

Japan is geen lid van de EU en zoals gezegd heel wat stabieler dan Italië. Italië daarentegen is als lid van de EU een blok aan ons been. Als daar banken omvallen, hetgeen niet ondenkbaar is, is het besmettingsgevaar groot en kan ook onze economie in een dal terechtkomen. Wat dat betekent hebben wij vanaf 2008 een aantal jaren ondervonden. Een eventuele nieuwe economische crisis zal wellicht nog harder aankomen dan de vorige, dus Italië is wel een land om ons druk over te maken. Goed dat de EU het land tot de orde probeert te roepen.

mona | 08-11-18 | 21:39 | + 10 -

ehh, nou ben ik geen expert maar ik ben er vrij zeker van dat dit niet de reden is. Japan heeft zijn schulden gefinancierd met het geld van het volk. Italie met het geld van andere landen. Dat is dus al anders. Daarnaast is Japan een van de grootste, zo niet grootste uitlener van geld aan andere landen. Dat is Italie ook niet. Dat is dus het tweede verschil.
Deze nogal belangrijke verschillen zie ik in uw verhaal niet terug en daarom ga ik er maar even vanuit dat u er de ballen verstand van heeft. Maar toch bedankt voor uw mening.

Alleycat | 08-11-18 | 22:47 | + 2 -

Alleycat, dat u geen expert bent is duidelijk. Dat ben ik ook niet. Het gaat ook niet om de verschillen tussen Italië en Japan, al zijn er natuurlijk duidelijk grote verschillen waarvan ik de belangrijkste heb aangestipt, nl. dat Italië tot de EU behoort en Japan niet. Dan is er nog een belangrijk verschil: Japanners werken heel hard. Zij werken zich soms letterlijk dood. Dat zie ik de Italianen nog niet doen. Enfin, om een beter inzicht te krijgen wat er met Italië aan de hand is, kan ik u aanraden dit artikel te lezen: www.ad.nl/economie/italie-pakt-de-pro...

mona | 08-11-18 | 23:08 | + 1 -

@mona, Wat ik in een notendop wilde zeggen is dat de schuld van japan eigenlijk veel lager is dan die van italie.

Alleycat | 08-11-18 | 23:45 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken