Die kwartaalcijfers van Tesla blijken toch iets minder mooi dan voorgespiegeld

Een mooie boekhouding is ook niet alles, schreven we twee weken geleden over de verbluffende kwartaalcijfers van Tesla. Productie top, omzet top en zelfs een keurige $312 mio winst. Afgelopen vrijdag kwam daar de officiële SEC-filing achteraan. Daarin staan dezelfde cijfers plus extraduidings die de beurstoezichthouder verlangt. De Wall Street Journal ($) keek nader naar de filing, leunde op analisten van UBS en komt met twee zaken die opmerkelijk flink bijdroegen aan de winst in het derde kwartaal. In de VS krijgen bouwers van Zero Emission Vehicles in een aantal staten subsidie middels zev-credits. Bouwers van diesel/benzine-auto's krijgen die credits niet, maar moeten die wel hebben om überhaupt auto's in die staten te mogen verkopen. Kunnen deze fabrikanten drie dingen doen: een e-auto in de productlijn opnemen om die credits te krijgen, een boete betalen voor te weinig zev-credits of zevjes inkopen bij andere fabrikanten. Bijvoorbeeld Tesla (waarvoor dit al jaren gouden handel is). Enniewees. Om in het derde kwartaal de winst op te poetsen heeft Teslaatje massa's zev-credits verkocht. In het derde kwartaal voor $189,5 mio, terwijl de eerste zes maanden van dit jaar voor $135 mio aan zev-credits over de toonbank ging. Die credit-handel, voor de volledigheid, is dus goudeerlijk verdiende subsidie en daar is niks mee. Wat dan wel weer opvalt is dat in de Q3-cijfers de $189,5 mio niet genoemd wordt, maar wel $52 mio. Waarom de verkoop is opgepompt zonder expliciete vermelding weten we niet en dus mag u er zelf naar raden. Puntje twee van deze cursus oppoetsen. Bij iedere verkochte auto reserveer je een bedrag in verband met de fabrieksgarantie, terugroepacties, etc. Dat bedrag was tot voor kort $2.910 per auto; in het laatste kwartaal $2,242. Minder reserveren betekent meer winst en UBS zet dat bedrag op $56 mio. Doe punt één plus twee op en wacht rustig op de punten drie, vier en verder die ongetwijfeld zullen volgen. De Financial Times maakt zich vandaag vrolijk over dezelfde zaken, plus dat het via wat reconstructie achterhaalt dat de maanden juli en augustus uitermate zwaar waren voor Tesla, maar dat in september alles in orde kwam. Om met de FT te spreken: 'But hey, maybe took it Tesla two months to iron out all the production kinks, build the cars efficiently and deliver them, before the cash started rolling in as summer ended'. De SEC-filing bestaat uit 141 pagina's lettertjes en vindt u hier. Mensen die wat meer willen lezen over een pensioenfonds dat Tesla voor de rechter sleept vinden een mooi draadje daar.

Reaguursels

Inloggen

Ondertussen is Canada voor miljarden opgelicht, maar daar heeft niemand het over:
www.macleans.ca/opinion/canadian-taxp...
www.fin.gc.ca/n11/11-040-eng.asp

Tesla gaat alleen maar meer winst draaien, de cijfers zijn in werkelijkheid zelfs alleen maar beter dan 300 mil, gezien ze ook nog 700 mil in auto's klaar hebben maar nog niet bij de klant aangekomen zijn en het geld dus nog niet op Tesla hun bank staat. Als een automonteur 100 auto's heeft gemaakt maar er 90 nog niet opgehaald zijn heeft hij inderdaad maar 10 auto's gemaakt op papier, dat is waar Tesla het laatste kwartaal nog onder leed, maar de toekomstige kwartalen niet meer.
Ook is er nog geen model 3 naar Europa gegaan, dus aan vraag geen gebrek.

Leukautootje | 06-11-18 | 17:31 | 3 | + -5 -

Wanneer model 3 in NL beschikbaar is overweeg ik wel om er eentje aan te schaffen, al was het maar om een middelvinger naar de overheid te kunnen heffen...

ZwarteDag | 06-11-18 | 17:47 | + -1 -

@ZwarteDag | 06-11-18 | 17:47
Ja hoor.
En als heul veul mensen electrisch gaan rijden dalen de opbrengsten uit brandstofaccijns. En bij wie denkt u dat de overheid de centjes gaat halen om dat gat te vullen?
Ik vrees dat de electrarijders dan de vinger van de overheid krijgen. Of zelfs de vuist, op een vervelende plaats.

Magnum Force | 06-11-18 | 19:48 | + 8 -

@leukautotje
Tip: Lees komend weekend eens iets nuttigs, bijvoorbeeld een boek met als titel "Boekhouden voor dummies". Er zal een wereld voor je open gaan. Alleen zal DasKapitaal voor ons een stuk minder leuk worden als jij daarna niet meer van dit soort hilarisch domme opmerkingen plaatst.

ZomaarEen | 07-11-18 | 14:23 | + 0 -

Zelfs al trek ik al die, zoals het artikel zelf al stelde, terechte bedragen van de winst af kom ik nog steeds op winst uit...
Maar ja, een dag niet gezeken over Tesla is een dag verloren he?
Vanaf Q4 gaat de productie en daarmee ook de winst alleen maar verder omhoog. Daarna komt de Truck business aan de beurt en geloof me dat daar het nu al dun door de broek loopt...
Harley-Davidson ziet de bui al hangen en is preventief zelf maar met een elektrische motor gekomen (livewire).

ZwarteDag | 06-11-18 | 17:10 | 1 | + 4 -

Jaja, de weerman van dienst bij Harley-Davidson ziet een bui hangen... En die bui drijft wel weer over. Electrische auto's vind ik mooi. Maar zodra ze zonder het staatsinfuus aan de man moeten worden gebracht blijft er natuurlijk voor nu weinig van al die opgeklopte verhalen over. Maar het komt allemaal goed. Elon Musk heeft veel bitcoins gekocht op naam van Tesla, en zoals een ieder weet gaat de koers van de bitcoin in mei 2019 de honderdduizend dollar aantikken.

Rhenium | 06-11-18 | 18:31 | + 6 -

Oftewel exclusief de hier genoemde goud eerlijke subsidie en lagere valuatie van retourkosten (ifrs vraagt om een reële inschatting, niet om een conservatieve) maakt tesla alsnog winst.
Wat is het punt nu? Dat ze 2e kwartaal minder verlies hadden moeten maken? Alsof de beurswaarde daar ooit op gebaseerd was.

George Foreman | 06-11-18 | 15:57 | + 0 -

Bijna break-even, poepoe. Misschien gaan ze dan wel bijna niet failliet in de volgende crisis!

Huisregelneef_III | 06-11-18 | 22:51 | + 1 -

Staat me bij dat het prachtige (NOT) Franse PSA concern met die ultraschone dieselmotoren (NOT) door het franse vadertje staat is gered met heel veel staatscentjes tijdens de crisis. Is iedereen vergeten ofschoon ik nooit ergens heb gelezen dat het grove verboden verkapte staatssteun is geweest. Prima hoor, gun die sokbroodvreters hun baan, maar om nou weer opperbaas Elon the bashen omdat ie de cijfertjes wat oppoets, jezus is er geen echt nieuws?

gepast_betalen | 06-11-18 | 15:25 | 3 | + -4 -

Nee, dat Elon Tesla creatief boekhoudt, de buitenwereld een rad voor ogen draait en de cijfertjes oppoetst is inderdaad geen echt nieuws.

Dat is nu juist het probleem.

Magnum Force | 06-11-18 | 15:46 | + 4 -

En u denkt dat dhr. Musk de enige is die cijfertjes oppoetst? Kom op zeg, hij doet het gewoon boven verwachting goed. Als het aan de massa lag of aan het Shortsell gilde was hij al lang bankroet. Ik hoop dat Tesla slaagt, net als SpaceX, net als The Boring Company. Eindelijk eens futuristische tech snel doorgepushed. Alle azijnzeikerts mogen lekker in hun dieseltje naar het werk, neem ik straks de bus naar de Maan.

Wedge21 | 06-11-18 | 16:13 | + 4 -

Staatssteun en vergeten Europees aan te besteden mag in Frankrijk gewoon omdat niemand ze uit de EU zal schoppen. Nederland krijgt gewoon een naheffing en moet niet zeuren.

W_F | 06-11-18 | 21:17 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken