Henk en Henk rekenen voor: eenverdieners betalen zich blauw aan belasting

Onze ingezondenbrievenschrijvers Henk en Henk (ja zo heten zij echt) maken zich deze week druk over het onrecht dat de eenverdienende gezinnen wordt aangedaan. Vaders gaat naar kantoor, moeders doet het huishouden. Dat is handig voor vader, maar funest voor de fiscaliteiten. Gezinnen met twee werkende partners hebben twee keer recht op de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Eenverdieners niet. En zo komt het, rekenen Henk en Henk uit na de breek, dat het lucratiever is om met zijn tweeën gezamenlijk €54.000 te verdienen dan in je eentje €68.000. Kom er maar in, Henks!

Grote verschillen

'Het Reformatorisch Dagblad heeft in een uitstekend artikel het verschil uitgelegd tussen tweeverdieners met tweemaal €20.000 inkomen en eenverdieners met één arbeidsinkomen van €40.000. De tweeverdieners betalen €1.511 per jaar aan belasting en het gezin met één werkende €9.773. Een verschil van €8.262 netto. Ook bij hogere inkomsten zien we dit verschil. Neem een gezin waar €68.000 bruto binnenkomt: de tweeverdieners betalen over hun twee inkomens van €34.000 €9.300 netto per jaar belasting. Dat is elke maand bijna €800 netto minder dan de eenverdiener moet aftikken. Voor de rekenaars onder u: inkomstenbelasting €316, algemene heffingskorting €3.526 en arbeidskorting €5.442. Deze verschillen blijven vrijwel gelijk als de tweeverdieners die €68.000 in andere verhouding verdienen (bijv. €40.000 en €28.000), zolang de minstverdienende maar minimaal bruto €21.000 heeft.

Nog grotere verschillen

Helemaal vreemd wordt het als we bedenken dat bij een gezin waar respectievelijk €34.000 en €20.000 bruto binnenkomt er netto meer overblijft dan bij het gezin waar de eenverdiener €68.000 bruto verdient. Omgekeerd geredeneerd kunnen tweeverdieners gezamenlijk €86.000 bruto verdienen om net zoveel belasting te betalen als de eenverdiener die €68.000 verdient. Het toppunt van gekte bereiken we wanneer we uitrekenen wat de tweeverdieners in dit geval als zzp'ers kunnen verdienen om net zoveel te betalen als de eenverdiener: twee zzp'ers kunnen gezamenlijk €112.000 bruto omzetten om netto op hetzelfde uit te komen als de eenverdiener die in loondienst €68.000 verdient. Ondanks een verschil van €44.000 bruto blijft de belastingheffing gelijk (red: H&H maken het vergelijk met de dga; meer liefhebberstoelichting hier). De lezer mag zelf beoordelen in hoeverre dit nog rechtvaardig is.

Belastingstelsel de hel

De arbeidskorting is verworden tot een correctie op het werkelijke tarief voor de inkomstenbelasting, met als extreme bijwerking dat tweemaal in deeltijd werken in een gezin veel meer loont dan wanneer er van een eenverdienerssituatie sprake is. In combinatie met de werking van de zelfstandigenaftrek voor ondernemers leidt het tot uitkomsten die niemand zou moeten willen. Met werkelijke kosten van het hebben van een baan of beroep, waarnaar de regelingen verwijzen, heeft het niets maar dan ook helemaal niets van doen. De algemene heffingskorting werkt zo mogelijk nog onrechtvaardiger, al heeft het minder effect.  Wie dit systeem overeind wil houden mag zijn vinger opsteken. De Tweede Kamer komt niet verder dan de constatering (nota bene van Denk!) dat bij het voorbeeld van Reformatorisch Dagblad de eenverdiener zesmaal zoveel belasting betaalt als de tweeverdieners. Compliment aan Denk: op fiscaal gebied is dit de beste rekensom die wij van de Kamer de laatste jaren hebben gezien, want verder wordt daar kennelijk niets doorgerekend of doorgeDENKt'.

Naschrift

De liefhebber kan de hele dag Tweede Kamer-tv kijken, want daar gaat het momenteel over het Belastingplan 2019. Zal ons benieuwen of de eenverdiener daar vandaag nog een poot aan de grond krijgt.

Reaguursels

Inloggen

Het gezin als de hoeksteen van de samenleving, een mooi ideaal om naar toe te werken. het mag niet, je moet betalen en moederziel alleen in je hok wegrotten! net als meneertje Rutte zeker, de maagd.

NationalManOfMystery | 06-11-18 | 20:02 | 1 | + 1 -

Tot de tijd dat dit verandert betaal ik geen cent aan deze maatschappij van kontroleneuroten, cynisch kutvolk, losers en angstige schijtbakken. de oude generatie mag van mij per direkt dood neer rollen, dan kunnen we tenminste bouwen aan een samenleving gebaseerd onder andere op kwaliteit, trots en prestige.

NationalManOfMystery | 06-11-18 | 20:11 | + 1 -

Tja reuze oneerlijk natuurlijk allemaal, maar het is maar net wat je als essentiele eenheid ziet: het gezin of het individu. En de de overheid kiest voor het laatste.

Dat is niet zo raar als je de zaak even omdraait: stel dat je een eenverdienergezin en een tweeverdienergezin wel evenveel belasting laat betalen, en dan delen we maar even het verschil tussen die €1.511 en €9.773, dus allemaal €5.642, want gratis geld bestaat niet. Dat betekent dus grofweg dat twee individuen met €20.000 inkomen die, als ze een gezin stichten, opeens €5.642 belasting moeten betalen, in plaats van €1.511 als ze op zichzelf waren gebleven. Dan ga je mensen weer horen over boete op trouwen en aanrechtsubsidie.

Dr.Faasse | 06-11-18 | 00:15 | 1 | + -2 -

Zoals hierboven reeds een keer aangestipt: je kan ook samen een huis delen zonder fiscaal partner te zijn. Kost een beetje meer moeite dan op maandagochtend gratis een boterbriefje halen op het stadhuis, maar dat heb je er op deze manier snel uit - helemaal als er sprake is van hogere inkomens. Het gevolg is dan uiteraard wel dat er binnen de kortste keren gesproken zal worden over geloofsdiscriminatie omdat een dergelijke "zondige" vorm van samenleven niet met bepaalde levensovertuigingen samengaat.

Pierre Tombal | 06-11-18 | 15:36 | + -1 -

"Oké, dan zullen we er als overheid zijnde voor zorgen dat dit voordeel van tweeverdienen ook vervalt, zodat het weer eerlijk is."

RigouReus | 05-11-18 | 23:06 | + 4 -

Lost vlaktax dit probleem niet op? Of de belastingaangifte voortaan gescheiden houden, dan is de situatie gelijk voor tweeverdieners, eenverdieners en eenpersoonshuishoudens.

computer_freak | 05-11-18 | 20:33 | 2 | + -1 -

Belastingaangifte gescheiden houden lost het niet zonder vlaktax. Dan profiteren de tweeverdieners nog steeds van de lagere percentages van de onderste schijven

hans123 | 05-11-18 | 22:58 | + 2 -

@hans123 | 05-11-18 | 22:58
Het blijft toch bijzonder hoe bepaalde accounts (en ik zeg opzettelijk niet "personen") het individueel inkomen constant afhankelijk blijven maken van het aantal werkenden in een huishouden.

Pierre Tombal | 07-11-18 | 09:14 | + 0 -

Het probleem heeft niets te maken met eenverdieners of tweeverdieners, maar met part-time werk.

De partner van een eenverdiener werkt vrijwillig niet, maar beschikt in principe wel over het vermogen om iets bij te dragen aan de samenleving. De andere partner heeft een vrij fors inkomen, en dus veel meer vermogen om inkomen te genereren dan twee mensen die full-time werken en maar de helft verdienen. Daarom ligt het voor de hand dat het gezin van de eenverdiener meer belasting betaalt. Het gezin van de eenverdiener wordt alsnog bevoordeeld ten opzichte van een full-time werkende single met hetzelfde inkomen: die heeft minder vermogen om inkomen te genereren dan de eenverdiener en z'n partner gezamenlijk hebben, maar betaalt juist meer belasting.

Nee, het echte probleem is dat mensen die part-time werken bijna geen belasting betalen, terwijl dit heel vaak wordt gedaan door mensen die daar vrijwillig voor kiezen en een prima uurloon verdienen. Een single die full-time werkt en 68.000 verdient heeft precies de helft van het vermogen om inkomen te genereren een stel dat allebei 50% werkt en per persoon 34.000 verdient. Het ligt daarom voor de hand dat ze samen 2x zo veel belasting betalen als de single. In werkelijkheid betaalt juist de single rond de 3 of 4x zo veel belasting.

Dr. Vigilante | 05-11-18 | 19:44 | + 4 -

Dikke onzin weer. Waarom zou een alleenverdiener allerlei belastingvoordelen moeten genieten ten opzichte van een éénpersoonshuishouden? Je kunt wel vergelijken met twee verdieners, maar dat is een kromme vergelijking als er maar één persoon werkt.

Huisregelneef_III | 05-11-18 | 19:39 | 1 | + -4 -

... een full-time werkende single met hetzelfde inkomen..... maar betaalt juist meer belasting.....

Misschien (of eigenlijk: hoop ik!) wordt dat nummer 4 in de serie van Henk & Henk: "de alleenverdiener die ook alleen woont" & de belasting.

Wering | 05-11-18 | 21:46 | + 6 -

Dus iedereen moet ZZPer worden en dan zn vrouw betalen voor het huishoudelijk werk?
Of werkt dat niet zo?

mark1487 | 05-11-18 | 19:35 | + -1 -

Dat alleenverdieners extra genaaid worden is allang bekend. Niks nieuws onder de zon. De mate waarin neigt richting ziekelijk. Een tegenargument over de opvangkosten is dat de resultaten van kinderen wegbrengen na 3 maanden niet al te florisant uit blijken te pakken. Het is mooi dat er een mogelijkheid bestaat voor opvang als het niet anders kans. Helaas is het systeem zo omgebogen dat het de norm is om je kind na 3 maanden al aan vreemden over te leveren. Neem dan geen kinderen. Of accepteer dat als je kinderen neemt er offers gebracht moeten worden. En dan zou het helpen als de overheid dit niet extra hard afstraft.

Boogschuttertje | 05-11-18 | 19:17 | 1 | + 12 -

Precies! het gezin moet voorrang krijgen waar vader werkt en de moeder voor het gezin en huishouden zorgt. waarom snapt het kabinet dit niet? oh ja natuurlijk: Mark is single en weet niet hoe het voelt om een gezin te kunnen onderhouden, hij gaat voor het grote geld, en dat in zijn uppie.

NationalManOfMystery | 06-11-18 | 19:39 | + 0 -

Bij dit soort berichten denk ik altijd, is er nou niet een website waar je zelf dit soort berekeningen kunt maken en waar alle regelingen e.d. ingebakken zitten en zo kunt simuleren? Werken is leuk hoor maar wil graag wel precies weten vanaf welk punt ik vooral voor de belasting aan t werken ben ipv voor mezelf

FredJ | 05-11-18 | 19:12 | 2 | + 5 -

Ja exact, soort online account advies.
Welke inkomensgebieden moet je uitblijven, ook voor zzp-ers interessant om wat met winsten te schuiven.

Harry Turtle | 05-11-18 | 21:11 | + 2 -

Ik heb begrepen de eerste 8 maanden van het jaar werk je voor allerlei belastingen de laatste 4 maanden voor je zelf .

Jetstream | 05-11-18 | 22:04 | + 1 -

Tja, is dit nieuws? Zoals al vaker gezegd: progressief belatingstelsel enzo. Bovendien hebben de tweeverdieners veel extra kosten ivm opvang, werkster (was hiervoor ook al opgemerkt, ik herhaal alleen).

Is een keuze. Ik begrijp dat Henk, Henk en de éénverdieners hier op DK het er niet mee eens zijn. Ik kan er wel mee leven. Werken is goed voor een mens.

Vitaly Chernobyl | 05-11-18 | 18:58 | 1 | + 0 -

Opvang €100 per dag tik je zo af. En toeslagen? Nil.

boerk | 05-11-18 | 21:03 | + -1 -

'met als extreme bijwerking dat tweemaal in deeltijd werken in een gezin veel meer loont dan wanneer er van een eenverdienerssituatie sprake is'

Eh... De belastingdienst kijkt naar mijn weten niet naar het uurloon dat je verdient. (muv de kinderopvangtoeslag) Voor hetzelfde geld werken die tweeverdieners beiden voltijd, of vaak 32 uur. Nogal wiedes dat je van 2*40.000 meer mag houden als gezin dan van 1*80.000. Helemaal krom om de zzpers er dan maar weer bij te slepen. Meneer (of mevrouw) de eenverdiener kan ook zzper worden als ie dat graag wil.

Zonnetje015 | 05-11-18 | 18:28 | + -10 -

Trek maar gelijk, dan zet ik direct het vrouwtjelief op nonactief.

Badderbeest! | 05-11-18 | 17:12 | 1 | + 2 -

Dan verstier je meteen het hele concept van de vrouwen emanicpatie: zoveel mogelijk alles wat met gesloten beurs binnen het gezin/familie gebeurde, verschuiven naar betaalde banen buitenshuis zodat de overheid steeds 'meedoet' ad minimaal 40 % inkomsten (t.b.v. vooral de financiering van de immigratie).

Wering | 05-11-18 | 17:56 | + 6 -

Wat me nog veel meer tegen de borst stuit, zijn al die extra belastingen heffingen e.d. Die ook de spuigaten uit lopen. Extra btw op voedsel, gas elektra, water, gemeente.

Als je elk jaar uitrekent wat je kwijt bent aan alle belastingen dan schrik je dood. En we blijven het maar slikken bij elke verhoging weer.

mrjixies | 05-11-18 | 15:38 | 3 | + 38 -

Omdat Nederland feitelijk failliet is. Uit elk gaatje wordt nog wat gepeild om de boel zo lang mogelijk nog staande te houden. Ergens is een kritisch punt, zijn we daar voorbij dan mad max taferelen.

Ben Hetzat | 05-11-18 | 18:41 | + 13 -

Amsterdam heeft een tekort van 4.2 miljard (uitstaand negatief saldo). Vorig jaar was het 3.8 meen ik. Het blijft maar oplopen en die 7,50/uur parkeerkosten gaat dat niet oplossen.

boerk | 05-11-18 | 21:06 | + 6 -

@Ben Hetzat. Ja inderdaad. failiet. maar wie is aan wie geld schuldig dan is de vraag. aan de bank? lijkt me niet. zij creëren toch geld uit het niets? dan kunnen ze wat mij betreft fluiten naar hun zogenaamde centen die in de eerste instantie niet eens bestaat, het is gebakken hoop in de vorm van girale cijfertjes die je dwingen om vast te zitten omdat je ze wat schuldig bent. en wie neemt het huis of andere spullen in beslag als je niet betaald? als je het snapt ga je het pas zien. zolang men geld blijft lenen van de bank blijft men een sloofje voor de zogenaamde grote jongens. éérst sparen, dan kopen. nóóit andersom want je inspanningen en goede bedoelingen worden misbruikt. de bank geeft geen fuck om je gezin, alleen macht en materiële zaken.

NationalManOfMystery | 06-11-18 | 19:51 | + 1 -

@ZwarteDag | 05-11-18 | 14:31 | + -2 -

Los van de pro's en tegens van Hong Kong, de enige journalisten die vervolgd worden of wiens leven gevaar loopt, zijn journalisten die de regering kritisch volgen en ondervragen. Waarom denk je dat er in Europa geen enkele journalist in de gevangenis zit?

Daarvoor moet je kritisch zijn. Als je blind alles publiceert wat je wordt toegeschoven, ben je een persvoorlichter (op zijn best, op zijn slechts werk je moedwillig mee aan censuur).

Dus ja, Hong Kong zet journalisten vast, maar hebben dus blijkbaar wél kritische journalistiek.

DMaN | 05-11-18 | 15:02 | 1 | + 2 -

Volgens eu zeloten hoort Turkije bij Europa. Blijf je bij je stelling?

Ben Hetzat | 05-11-18 | 18:38 | + 1 -

Ik denk toch dat het voor iedereen vele malen belangrijker is om eerst alle zebrapaden in Amsterdam om te vormen tot regenboog paden. En Sinterklaas te verruilen met Halloween

@2nd Amendment: Ongezien de tyfus met je dubbeltje op de eerste rang personeelsbeleid. Werken moet lonen. Of je nu caissière bent of eindbaas feit is, je bent een mens die zich voor een groter doel dan zichzelf inzet. Waarom dit al jaren door de gevestigde orde wordt afgestraft is mij al jaren een raadsel.

TP 1984 | 05-11-18 | 14:45 | 2 | + 21 -

Waarom? Omdat het kan.

Poekieman | 05-11-18 | 15:01 | + -1 -

Heel simpel: Als je 2x parttime promoot heb je 2x zoveel mensen op de flexmarkt. En gaat dus de gemiddelde prijs voor die arbeid omlaag. Dat dit funest is voor de vorming van gezinnen waardoor je geboortecijfer instort maakt voor de VVD weinig uit. Gaan voor de directe winst, en importeer wat vervangende plebs uit Afrika of Oost-Europa wanneer het aangevuld moet worden. Flexwerkers zijn ook makkelijker te vervangen dus minder snel vakbondslid. Tel uit je winst, Corporate Giants.

Waarom het CDA en de PVDA hier jaren aan heeft meegewerkt is me een raadsel.

Aetje | 05-11-18 | 15:06 | + 26 -

Mensen die dit soort salarissen verdienen, of het nou 54 of 68k is, zijn gewoon arm. En arme mensen moeten niet zeiken maar blij zijn met wat ze krijgen.

The2Amendment | 05-11-18 | 14:23 | 5 | + -35 -

Dank je.

The2Amendment | 05-11-18 | 14:47 | + -5 -

Nee, ze moeten stoppen met werken en uitkering gaan trekken + zwart gaan werken.

Poekieman | 05-11-18 | 15:01 | + 14 -

Zei de Bill Gates van de Lage Landen...

Rob12345 | 05-11-18 | 18:26 | + 3 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Mensen die dit soort salarissen verdienen, of het nou 54 of 68k is, zijn gewoon arm. En arme mensen moeten niet zeiken maar blij zijn met wat ze krijgen.

The2Amendment | 05-11-18 | 14:23 | + -24 -

Nederlanders worden middels het belastingstelsel al jaren systematisch geplunderd en om een of andere reden heeft niemand daar problemen mee.
Het kan bijna niet anders of een vorm van Stockholmsyndroom beheerst Nederland, een succesvolle vorm van slavernij.
Ondanks dat mensen hun leven moeten werken houden ze niks over aan het eind van hun leven, al hun geld gaat naar belasting en vaste lasten.
Een bestaansminimum voor iedereen en een leven als een laboratoriumrat.
Weinig ruimte, druk rennen, alle pleziertjes weg, alle binnen of buiten activiteiten zonder vergunning weg, roken weg, drinken weg, cultuur uitingen weg, de strop steeds strakker maar vooral geen enkele vrijheid.
In elk ander land zou de leider worden gelyncht of getroffen door internationale sancties, maar in Nederland wordt de leider bejubeld met een jaarlijkse feestdag.
En wordt de toegenomen afpersing van het volk periodiek gevierd als een succes.

Atlas Shruggs 10 | 05-11-18 | 14:17 | 4 | + 56 -

En daarom woon je nu in een land waar de premier journalisten laat ‘verdwijnen’???

ZwarteDag | 05-11-18 | 14:31 | + -7 -

Zwartedag, waar lul je in godsnaam over?
Mijn basis is Hong Kong, dat heeft te maken met Chinese invloed ja maar onvergelijkbaar met de totalitaire dictatuur die Nederland is geworden.

Atlas Shruggs 10 | 05-11-18 | 14:50 | + 13 -

Veel NL MSM journalisten zou ik als ik dictator was ook laten verdwijnen. Daar is op zich niets mis mee.

Poekieman | 05-11-18 | 14:59 | + 6 -
▼ 1 antwoord verborgen

Het omgekeerde zou je ook kunnen zeggen: waarom moet ik als tweeverdiener met e68K bruto MEER belasting betalen dan een eenverdiener met e68K bruto?

ZwarteDag | 05-11-18 | 14:12 | + -8 -

Wat een onzin. Als je €68.000 bruto verdient betaal je net zoveel belasting wanneer je partner niet werkt als wanneer deze wel werkt. Enige uitzondering is dat als die partner meer verdient en je een kind onder de 12 hebt je €2.800 extra mag aftrekken.

Pierre Tombal | 05-11-18 | 13:50 | 66 | + -18 -

Ook dat wist iedereen al.

Waar we eigenlijk nog op zitten te wachten is jouw verklaring waarom onderstaand tabelletje een andere toepassing zou kennen bij kostwinners dan bij tweeverdieners.

Schijf Belastbaar inkomen Percentage
1 t/m € 20.142 36,55%
2 Van € 20.143 t/m € 33.994 40,85%
3 Van € 33.995 t/m € 68.507 40,85%
4 Meer dan € 68.507 51,95%

Pierre Tombal | 07-11-18 | 11:09 | + 0 -

Dan kunt u lang wachten.

magikeenklinkerhans | 07-11-18 | 11:23 | + 0 -

Lezen is ook al niet echt jouw sterkste ding hè?

Pierre Tombal | 07-11-18 | 11:43 | + 0 -
▼ 63 antwoorden verborgen

Man man man, ik val dus in de categorie genaaid-van-achter-en-voor. Woon alleen in een huis (dat nog net wel) met een redelijk betaalde baan (bovenmodaal). Kan beter meteen 50% stoppen met werken en een vrouw zoeken die wat bij schnabbelt, dit gaat toch helemaal nergens meer over?!?

Wedge21 | 05-11-18 | 13:29 | 4 | + 28 -

Je moet ook een vrouw vinden die zelf pecunias heeft/verdient. Of ergens anders, waar meer traditionele nurmen en waerden heerschen.

Poekieman | 05-11-18 | 14:56 | + 0 -

Ik heb mijn werktijd vorige jaar omgezet met 20% meer vrije tijd voor mijzelf en de tyfus voor Den Haag .

Jetstream | 05-11-18 | 22:14 | + 4 -

Indien je niet te gehecht bent aan Nederland en het niet zo noodzakelijk voor je is om dicht bij familie en vrienden te wonen, dan zou je gewoon serieus moeten overwegen om te emigreren. Ik ben zelf dit jaar ge-emigreerd en zal vanaf volgend jaar geen belasting meer betalen behalve een 7% BTW op goederen. Ik verdien momenteel ca. de helft van wat ik in Nederland verdiende, maar houdt netto dus meer geld over vanwege lagere belastingen en goedkopere kosten voor levensonderhoud. Kan als het een beetje meezit op mijn 40e rustig aan gaan doen, wat in Nederland nooit mogelijk zou zijn, omdat het in Nederland gewoon veel lastiger is om veel geld te sparen vanwege hogere kosten levensonderhoud en hogere belastingdruk.

DolfWeerwolf | 06-11-18 | 03:53 | + 3 -
▼ 1 antwoord verborgen

Er is ooit een keuze gemaakt, om partners te stimuleren ook te gaan werken. De eenverdiener betaalt meer belasting dan de tweeverdiener, omdat hij een hoger inkomen heeft dan in het geval bij de eenverdiener. Dat ze hun inkomen delen waarbij 1 partner het huishouden doet, is een eigen keuze. Als de andere partner ook gaat werken en € 34k gaat verdienen, hebben ze samen ruim een ton en kunnen ze een werkster inhuren.

GerbenW | 05-11-18 | 13:25 | 1 | + -6 -

Maar zien ze hun eigen kinderen niet meer en zijn we 15 jaar later verbaasd dat de ouders geen controle hebben over hun kinderen..

In de VS is de situatie anders, maar mijn vriendin heeft er voor gekozen om minder te gaan werken nadat ze was bevallen. Eind januari moet de tweeling geboren worden, maar daarna stopt ze (zeer) waarschijnlijk helemaal met werken ondanks dat wij gewoon een au-pair in huis hebben..

In de VS ziet men het gezin nog steeds als hoeksteen van de samenleving en een eenverdiener heeft diverse fiscale voordelen. Die voordelen behoud je als je partner niet meer dan 8 uur per week werkt.

Daarbij is huisvrouw zijn een zwaardere baan dan de administratie bij een IT bedrijf (mijn vriendin werkt ook bij mij als controller, was voorheen senior business analist voor een bank en heeft 'gewoon' een MBA en is techinisch gezien dus docter (PhD)). Ik vermoed dan ook dat Fiona binnen een jaar als weer parttime werk zal oppakken om tot rust te komen. Want drie kleine kinderen (Madelyn is 3) gaat je niet in je koude kleren zitten. Zelfs niet met een au-pair in dienst..

TuurlijkNiet | 05-11-18 | 15:51 | + -4 -

Er is ooit een keuze gemaakt, om partners te stimuleren ook te gaan werken. De eenverdiener betaalt meer belasting dan de tweeverdiener, omdat hij een hoger inkomen heeft dan in het geval bij de eenverdiener. Dat ze hun inkomen delen waarbij 1 partner het huishouden doet, is een eigen keuze. Als de andere partner ook gaat werken en € 34k gaat verdienen, hebben ze samen ruim een ton en kunnen ze een werkster inhuren.

GerbenW | 05-11-18 | 13:25 | 2 | + -7 -

Die 34K gaan op aan werkster, kdv en naschools. Waarom denk je dat er steeds meer ophouden?

ZwarteDag | 05-11-18 | 14:09 | + 8 -

De realiteit echter is dat veel meer mensen het gewoon houden bij 1 inkomen voor 1 persoon en gewoon geen gezin starten. Zeker met 2x studieschuld (want je moet toch gestudeerd hebben als je aan de bak wilt) kun je het vergeten om voor je 30e geld over te houden. Ik zelf ben nu >35, bewust op mezelf (MGTOW filosofie) en ben nu eindelijk bijna schuldvrij. En heb daar tot nu fulltime voor moeten werken.
Vrouw en gezin? Niet te betalen, tenzij je "Syrier" bent en dat op kosten van de staat mag doen.

Aetje | 05-11-18 | 15:55 | + 10 -

Zou het misschien kunnen dat het hele belastingstelsel er tegenwoordig alleen nog maar op is gericht om de burger zoveel mogelijk geld af te troggelen? Als er bij een alleenstaande meer te halen is, dan worden de regels zodanig bijgesteld dat dit ook werkelijk gebeurt.
Het is maar een hypothese...

nieuwe_Deen | 05-11-18 | 13:24 | 4 | + 34 -

1 en 1 = 2x een forse belastingopbrengst.. . als je op deze manier 2x forsl meer binnenharkt dan bij alleen 2 is het gewoon heel lucratief om dat vooral aan te houden..

fikkieblijf! | 05-11-18 | 13:56 | + 0 -

Hypothese: Als je nu eerst iedereen dwingt om met zijn tweeen te werken, kun je daarna de belastingen voor iedereen fors verhogen en melk je het land maximaal uit. Huisvrouwen/mannen die thuis zitten kun je moeilijk belasten, dus die moeten als eerste gedwongen aan het werk worden gezet...

ZwarteDag | 05-11-18 | 14:03 | + 11 -

"dus die moeten als eerste gedwongen aan het werk worden gezet..."

Wij Nederlanders. We zijn altijd al gek geweest op slavernij. Toch?

Zwezerik | 05-11-18 | 14:23 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Als voormalige alleenstaande ouder (met Leeg Nest Syndroom) en DGA geloof ik de heren H&H op hun woord. Zal het verbeteren? Ik acht de kans daarop nihil. Met rechtvaardig heeft dit alles in dit land niets meer te maken en het wordt tijd alternative plannen te maken.

Enrique C | 05-11-18 | 13:19 | 1 | + 11 -

Inderdaad, plan-B. Land verlaten, graziger weiden zoeken.

Poekieman | 05-11-18 | 14:54 | + 8 -

Belastingstelsel de hel. Zeg dat wel.

Ook al is het reeds duizend keer vermeld zeg ik het nogmaals want een goede boodschap kan niet te vaak gemeld worden: het complexe belastingsysteem dat onze wetgever heeft opgetuigd zorgt voor absurde situaties. Met de 'armoedeval' als meest bizarre uitkomst: meer verdienen en dan minder netto te besteden hebben. WTF!

Puffbunny | 05-11-18 | 13:15 | + 29 -

Het echte probleem is niet het verschil tussen 1 en 2 verdieners, maar dat het ‘progressieve’ belastingstelsel een excessieve belastingstelsel is geworden...
Minimumloners betalen NUL belasting, iedereen daarboven worden kapotbelast!
De belasting kerstboom begint door te hangen door alle toeslagen, kortingen en extra belasting ballen die erin worden gehangen. Kwestie van tijd voordat de boom bezwijkt en inelkaar stort, de eerste (belastingdienst) scheuren zijn al zichtbaar in de kerstboom stam... Politici echter negeren alles en blijven vrolijk nieuwe kerstballen erin hangen.
Dat is met techniek zo en met de belastingen is het niet anders. Dit land bezwijkt onder administratieve lastendruk, de belastingdruk, het gebrek aan techniek. Kan niet anders aflopen dan met een flinke knal...

ZwarteDag | 05-11-18 | 13:14 | 1 | + 20 -

Ik hoop het .... maar dan ben ik hier allang foetsie .

Jetstream | 05-11-18 | 22:20 | + 0 -

Een uitgedraaide poot krijg je nooit meer aan de grond.

jemagookniksmeer | 05-11-18 | 13:13 | + 15 -

De oplossing lijkt me duidelijk, nog meer micromanagement en belastingsregels om dit verschil weg te nivelleren natuurlijk.

Harry Turtle | 05-11-18 | 13:08 | 2 | + 28 -

Eerst een commissie oprichten om alles duidelijk in kaart te brengen.

magikeenklinkerhans | 05-11-18 | 13:33 | + 22 -

Aha, nog meer mislukte IT projecten in het verschiet.

Sunir | 05-11-18 | 13:47 | + 13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken