Baas TomTom: 'Ik ben niet emotioneel verbonden met TomTom'

Dat zegt de bestuursvoorzitter van navigatiebedrijf Harold Goddijn natuurlijk niet letterlijk in gesprek met Reuters, maar het komt er wel op neer. 'It’s not clear what the right economic model is going to be going forward for delivering the next generation of mapping content to the vehicle: is it best to be independent? Is it best to team up? It will take time to figure that out', klinkt het. Goddijn zegt ervan overtuigd te zijn dat de verkoop van automotive-software voor TomTom de komende drie jaar zal blijven groeien, maar sluit een overname of een intensieve samenwerking met een autofabrikant of een groter technologiebedrijf niet uit. Voordat men zover is, moet TomTom eerst het onderzoek van de verkoop van zijn telematics-divisie afronden. Bij dit bedrijfsonderdeel wordt software gemaakt waarmee bedrijven zoals autoverhuurders hun vloot van auto's kunnen beheren. Er is voldoende interesse, maar de vraagprijs is lastig te bepalen, zegt Goddijn die het een mysterie voor analisten noemt. De divisie groeit, maar niet spectaculair waardoor de waarderingen variëren van €700 miljoen tot €1,4 miljard. Een goede verkoopprijs is dan ook belangrijk, al weigerde Goddijn te zeggen waar de eventuele opbrengst naartoe gaat. Gevolg is dat de focus van het bedrijf duidelijker wordt, maar het bedrijf zelf weer kleiner. Dat heeft weer gevolgen voor de toekomstbestendigheid van TomTom, zeker ook omdat na het afstoten van telematics TomTom het lot verbindt aan de kaartendivisie en zelfrijdende auto's. Met grote concurrenten als Google en Apple, dat als overnamekandidaat wordt genoemd, is het lastig om alleen het hoofd boven water te houden. En daarom wil Goddijn nog één ding rechtzetten: 'There’s always a big thing about founders and emotional attachments and what have you. I want to set the record straight. We will do whatever is right for the business and the people and the stakeholders and the customers like any other business, and we’ll look at how it will evolve. We’ll see.' Maar goed, Goddijn en de drie andere mede-oprichters van het bedrijf hebben samen 44% van de aandelen in bezit. Ook zij zijn daarom gebaat bij een goede afloop.

Reaguursels

Inloggen

Als je dat zegt ben je de weg kwijt.

squadra | 04-11-18 | 09:43 | + 0 -

En maar zeuren dat je als werknemer hart voor de zaak moet hebben...

Lebowski72 | 03-11-18 | 10:12 | 1 | + 1 -

werknemers moeten niet zeuren,

Henk de Vries2074 | 03-11-18 | 12:50 | + -2 -

'There’s always a big thing about founders and emotional attachments and what have you.'

Inderdaad. Precies wat er dus mis is.

Klapband1408 | 02-11-18 | 23:38 | + 0 -

Tsja, het model van TomTom was toch al ten dode opgeschreven. Peperdure abonnementen om alleen al je kaarten up to date te houden (altijd net te laat geupdate dus toch aan de verkeerde kant van wegomleggingen). Wederom toeslagen als je geen uren kwijt wilt zijn aan de file. Dan ook nog zo'n energievretend apparaatje dat of in de weg ligt of nog op de keukentafel...
Ondertussen doet Google Maps dit allemaal gratis (of nou ja, tegen betaling met persoonlijke data) op je smartphone die je toch wel bij je hebt.
Dan de ingebouwde apparatuur... alle zelfde problemen maar dan heb je er al de hoofdprijs voor betaald bij aanschaf, is de gebruiksinterface zo mogelijk nog kutter en mag je alsnog (soms na 1 of 2 jaar) veel geld betalen voor slome updates.
Nee als consument wordt je er niet blij van. Zakelijke markt dan? Dat is een deel GPS-applicaties in nichemarkten (lees: parkeerbeheer en boswachters) en een deel oplossingen obv telemetrie. Juist dat laatste zou, icm met buzzword BIG DATA, de toekomst van het bedrijf kunnen vormen. Veel data verzamelen en gerichte oplossingen bedenken... maar die tak gooien ze in de verkoop om de stervende oude man nog een tijdje langer aan de beademing te kunnen houden. Ondertussen gaat telematics wegrotten in de kelder van een koper, alle bruikbare onderdelen en IP eruit gesloopt en toegepast op een betere plek.
RIP TomTom.

Myrkie | 02-11-18 | 23:03 | + 2 -

Telematics verkopen, kaartdivisie verkopen en zelfrijdende tech verkopen.
Dan is het feestje klaar en heeft iedereen geincasseerd en heeft de aex een bedrijf minder...

ZwarteDag | 02-11-18 | 22:17 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken